Nekromanti Skjutvapen i fantasymiljö

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Korpen;n321465 said:
NEJ, inga bredsidor, då börjar det lukta 1700-tal! Man vill ha kanoner som på 1500-talet, där de större pjäserna laddas om genom att servisen firar sig ner längs med sidorna och laddar om pjäsen utifrån skeppet!
Det sagt, jag gillar krutvapen i fantasy, så länge man inte omedelbart hoppar fram till 17-1800tals taktik så for kanoner blir inblandade.
Tror överlag att skjutvapen gör sig bäst i miljöer där krig utkämpas.
Smyga runt i labyrint med krutvapen som inte alltid fungerar känns väl så där.
Sedan är det ju i spel där det inte bara är människor med.
En liten råttman kanske är tuff när han har en hjullåspistol men om motståndaren är en minoutar med kanonen i famnen då smäller det!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Korpen;n321465 said:
NEJ, inga bredsidor, då börjar det lukta 1700-tal! Man vill ha kanoner som på 1500-talet, där de större pjäserna laddas om genom att servisen firar sig ner längs med sidorna och laddar om pjäsen utifrån skeppet!
Det sagt, jag gillar krutvapen i fantasy, så länge man inte omedelbart hoppar fram till 17-1800tals taktik så for kanoner blir inblandade.
Måns använde bredsida ganska brett. Vårt fokus är snarare på galärkrigföring med ett fåtal förmonterade pjäser och fokus på bordning. Galeasser och karacker, som är bland Kopparhavets mest utvecklade fartyg, har förstadiet till den sanna bredsidan (och vi använder termen liten förenklat i reglerna, på samma sätt som vi använder skepp) men det är långt från linjeskepp, frigatter och age of sail. Tänk snarare slaget vid Lepanto
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Läste precis om den skönlitterära boken Religionen om kriget mellan turkar och johaniter på Malta. Turkarna skjuter kanonkulor av marmor, det är så jävla coolt-
Jag vidareutvecklar tanken och tänker att någon dvärigsk stenhuggare suttit och putsat upp marmor-ammunition till Moloks skeppshake. I varje slipad sten finns både dvärgens runa och Moloks märke.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
afUttermark;n321550 said:
Läste precis om den skönlitterära boken Religionen om kriget mellan turkar och johaniter på Malta. Turkarna skjuter kanonkulor av marmor, det är så jävla coolt-
Jag vidareutvecklar tanken och tänker att någon dvärigsk stenhuggare suttit och putsat upp marmor-ammunition till Moloks skeppshake. I varje slipad sten finns både dvärgens runa och Moloks märke.
Givetvis! Inget knäcker orchskallar bättre än nyslipad grynnermarmor :)

Belägringen av Malta är klockren inspiration :)
 
Top