Nekromanti Skjutvapen i fantasymiljö

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Skjutvapen i drakar och demoner och sagan om ringen rollspelet förekom inte. Även om en artikel i Sinakdus tog upp det. Frågan var lite känslig. Kanonen kom på 1300-talet och utvecklingen har gått mycket fort på 600 år. I fantasy brukar tiden nästan stå still.
Jag läste/spelade Ensamma vargen och där hade dvärgarna skjutvapen.

Själv tyckte jag tanken på att skjuta en drake med kanon var en intressant tanke så jag började mixtra in skjutvapen i min drakar och demoner värld. Men det blev aldrig så mycket spelande då det var i slutet av min tid som spelare.
Tog helt enkelt de mynningsladdare som fanns i mutant och förde över. I Sinkadus fanns det med en artikel om kanoner som jag tänkte använda.

En värld där orcher och alver dödar varandra med automatvapen känns dock meningslös om ni frågar mig.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Blasphemy.:wink: Jag vet hur det såg ut under vår egen medeltid med utvecklingen av krutvapen, men det är något med svärd, spjut, sköldar och blodig kamp som tilltalar mig på ett primalt sätt. Dvärgar med kanoner ingår inte i den bilden. Jag vet faktiskt inte varför, men det känns mindre heroiskt/nobelt/krigarmässigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
I kommande Kopparhavets hjältar finns det både grövre handeldvapen och kanoner. På bilden bär minotauren Molok en handkanon/skeppshake.

Orsaken till beslutet var enkelt. Ska man ha pirater och krigsfartyg som drabbar samman så krävs det krutrök och bredsidor! :)

 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n320610 said:
I kommande Kopparhavets hjältar finns det både grövre handeldvapen och kanoner. På bilden bär minotauren Molok en handkanon/skeppshake.

Orsaken till beslutet var enkelt. Ska man ha pirater och krigsfartyg som drabbar samman så krävs det krutrök och bredsidor! :)

Det kunde ju ha fungerat med arbalester, grekisk eld, brännare och liknande också.:wink:
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n320608 said:
Blasphemy.:wink: Jag vet hur det såg ut under vår egen medeltid med utvecklingen av krutvapen, men det är något med svärd, spjut, sköldar och blodig kamp som tilltalar mig på ett primalt sätt. Dvärgar med kanoner ingår inte i den bilden. Jag vet faktiskt inte varför, men det känns mindre heroiskt/nobelt/krigarmässigt.
Det var väl lite det. Att döda en drake med en kanon är kanske en kul tanke men inte så heroiskt. Och med skjutvapen kommer också trampminor stridsvagnar och ja när bollen är i rullning så vet man inte var det slutar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n320611 said:
Det kunde ju ha fungerat med arbalester, grekisk eld, brännare och liknande också.:wink:
Ja, det finns naturligtvis också! Dessutom är cruta etablerat i Svavelvinter, så bortsett från Sinkadus finns det mer stöd i källorna :)
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n320611 said:
Det kunde ju ha fungerat med arbalester, grekisk eld, brännare och liknande också.:wink:
Kunde ju lika gärna vara mutant. Muterad tjur med hemgjort gevär.
Fast ankor med kanoner är en hemsk tanke...
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n320613 said:
Ja, det finns naturligtvis också! Dessutom är cruta etablerat i Svavelvinter, så bortsett från Sinkadus finns det mer stöd i källorna :)
Jag kommer inte ihåg cruta från ÄS produkt Svavelvinter, är det något från Granströms böcker/spelet Svavelvinter du åsyftar?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n320617 said:
Jag kommer inte ihåg cruta från ÄS produkt Svavelvinter, är det något från Granströms böcker/spelet Svavelvinter du åsyftar?
Fanns i båda, men figurerar mer tydligt i romanerna och spelet Svavelvinter.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
skaraborgarn;n320614 said:
Kunde ju lika gärna vara mutant. Muterad tjur med hemgjort gevär.
Fast ankor med kanoner är en hemsk tanke...
I slutändan kan det bli ett fruktansvärt upprustningskrig. Tänk drakar och deras enorma, nästintill gudalika intelligens och deras behov av att skydda sig mot allt småknytt med åskpinnar. Är hajar med laserstrålar nästa steg?

 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n320618 said:
Fanns i båda, men figurerar mer tydligt i romanerna och spelet Svavelvinter.
Jahapp. Där ser man. Man läste Trakorien som Fan läser bibeln. Tur var väl det, för mig och min spelgrupp.:wink: Jag/Vi skippade även avsnittet om krutvapen från Krigarens handbok.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Det finns ju hur många fantasymiljöer som helst som klarar krut. Warhammer, Warcraft, åtskilliga D&D kampanjmiljöer, Planes i Magic, osv osv. Det är inget konstigt med ång-stridsvagnar och muskedunder.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Jocke;n320624 said:
Det finns ju hur många fantasymiljöer som helst som klarar krut. Warhammer, Warcraft, åtskilliga D&D kampanjmiljöer, Planes i Magic, osv osv. Det är inget konstigt med ång-stridsvagnar och muskedunder.
Sant men det förutsätts nästan att skjutvapnen inte utvecklas. Orch med AK-47 strider med alv som har kevlarrustning och laserpistol urartar nog.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
skaraborgarn;n320629 said:
Sant men det förutsätts nästan att skjutvapnen inte utvecklas. Orch med AK-47 strider med alv som har kevlarrustning och laserpistol urartar nog.
Du menar Shadowrun ;-)
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Intressant hur många som verkar oförmögna att acceptera ett mellanting mellan "inga krutvapen NÅGONSIN" (men är helt ok med arbalestbredsidor till sjöss av någon anledning...) och "måste genast vara det absolut senaste och modernaste"... själv så gillar jag tanken på alver med snapphanebössor och gobliner med luntlås (dvärgarna, ärkekonservativa som de är, vägrar dock krutvapen, och har istället de bästa armborst som finns).
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Makaron;n320637 said:
Intressant hur många som verkar oförmögna att acceptera ett mellanting mellan "inga krutvapen NÅGONSIN" (men är helt ok med arbalestbredsidor till sjöss av någon anledning...) och "måste genast vara det absolut senaste och modernaste"... själv så gillar jag tanken på alver med snapphanebössor och gobliner med luntlås (dvärgarna, ärkekonservativa som de är, vägrar dock krutvapen, och har istället de bästa armborst som finns).
Trodde det var dvärgar som tillverkade skjutvapen...
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Makaron;n320637 said:
Intressant hur många som verkar oförmögna att acceptera ett mellanting mellan "inga krutvapen NÅGONSIN" (men är helt ok med arbalestbredsidor till sjöss av någon anledning...) och "måste genast vara det absolut senaste och modernaste"... själv så gillar jag tanken på alver med snapphanebössor och gobliner med luntlås (dvärgarna, ärkekonservativa som de är, vägrar dock krutvapen, och har istället de bästa armborst som finns).
Jag säger nog nej till arbalestbredsidor också. Tunga pjäser kan man ha i fören. Men armborstskyttar/bågskyttar/spjutkastare funkar nog finfint i en bredsida. Man får hämta lite inspiration från Ospreyböcker.
 
Top