Nekromanti Skjutvapen i fantasymiljö

skaraborgarn;n320641 said:
Trodde det var dvärgar som tillverkade skjutvapen...

Det är så det brukar låta, jag har dock aldrig förstått varför ;)
 
Makaron;n320646 said:
Det är så det brukar låta, jag har dock aldrig förstått varför ;)

Kommer från den nordiska religionen/asatron. Dvärgarna smider vapen och smycken åt gudarna. Tolkien lånade konceptet och så har det rullat på.
 
När jag skrev Gondica för 20 år sedan var jag inspirerad av renässansen och upplysningstider. Det blev oceanfarande musketörfantasy med värjor, musköter, kanonbestyckade segelfartyg, och magisk finmekanik. Funkade bra i den världen.
 
Jag har alltid med skjutvapen som standard. Det är väldigt speciella settings som jag kör utan åtminståne flintlås pistoler. De fyller en bra mekanisk funktion i det att de slår igenom rustningar men inte gör lika mycket skada som magiska närstridsvapen. Så du har en pistol för att döda riddare och ett svärd för att mörda bönder.
 
God45;n320730 said:
Så du har en pistol för att döda riddare och ett svärd för att mörda bönder.

Det där lät som en slags full-metal-jacket replik för typ Game of Thrones, förmodligen sagt av Bronn.
 
Mundo;n320734 said:
Det där lät som en slags full-metal-jacket replik för typ Game of Thrones, förmodligen sagt av Bronn.

Jag ser det här som den största av komplimanger :D
 
skaraborgarn;n320621 said:
Skjutvapen nästan lika tabu som att ha sex med en skäggig dvärgkvinna!

Det vill säga helt okej om det är din grej.
 
Grisodlar'n;n320645 said:
Jag säger nog nej till arbalestbredsidor också. Tunga pjäser kan man ha i fören. Men armborstskyttar/bågskyttar/spjutkastare funkar nog finfint i en bredsida. Man får hämta lite inspiration från Ospreyböcker.

Det gäller ju även kanoner, och har nog mer med skeppstyp att göra. Medelhavsgalärer hade bara ett par pjäser i fören långt i på 1700-talet
 
Slagfält med kanoner och artilleri är automatiskt coolare än slagfält utan desamma.

Men handpistoler och sånt känns inte helt rätt. Det är något med de gigantiska pjäserna som känns okej i min fantasy, men inte de handburna varianterna.
 
Det finns skjutvapen i Fantasy! (för den som vill), men på en ganska primitiv nivå, luntlås och dylikt.
 
Grisodlar'n;n320623 said:
Jahapp. Jag/Vi skippade även avsnittet om krutvapen från Krigarens handbok.

Fanns det ett där med? Det hade jag glömt. Men tror inte vi använde den i någon större utsträckning.
 
Ända sedan jag sköt med svartkrutsmusköt för första gången på riktigt har jag saknat skjutvapen i fantasyspel. De har förstås funnits i en del av dem även innan dess, men "inga krutvapen"-traditionen tappade all attraktion för mig sedan dess.
 
Krille;n320870 said:
Ända sedan jag sköt med svartkrutsmusköt för första gången på riktigt har jag saknat skjutvapen i fantasyspel. De har förstås funnits i en del av dem även innan dess, men "inga krutvapen"-traditionen tappade all attraktion för mig sedan dess.

Fundering: borde muskötcowboys bli något vi gör till Hjältarnas Tid?
 
Jag tror att en del av motviljan mot eldvapen också bygger på en överskattning av hur transformativa tidiga skjutvapen var för krigföringen. Om man vill ha tungt rustade ryttare med lansar, svärdsfäktare och andra nyttjare av blankt stål kommer man inte bli besviken på 1600-talet heller, trots att folk kutar runt med hjullås- och flintlåsvapen. Under den tid som en typisk rollspelsstrid tar hinner man antagligen bara använda en flintlåspistol en gång, därefter är det bättre att ta till värjan (eller, ja, flintlåspistol nummer två funkar ju också).
 
gabrielledebourg;n320871 said:
Fundering: borde muskötcowboys bli något vi gör till Hjältarnas Tid?

Tja, i och med Hjältarnas Väg är ju de hör officiella, så varför inte?




 

Attachments

  • sjUJ3Mz.jpg
    sjUJ3Mz.jpg
    33.1 KB · Views: 0
  • 5mJS3MH.jpg
    5mJS3MH.jpg
    31.2 KB · Views: 0
Jag tycker det beror helt på vilken "smak" av fantasy jag är sugen på. Krutvapen har ju en tydlig plats i exempelvis Warhammer FRP, och det är skitcoolt! Jag hade inte kunnat tänka mig att plocka bort krutvapen från den världen.

Men ibland är jag istället sugen på mer Tolkienesk fantasy, och där tycker jag inte krutvapen, eller ens armborst, känns rätt.

För mig blir frågan lite som "ska vi pressa i några vitlökar?". Om vi ska äta stekt köttfärs; ja. Om vi ska äta glass: nej.

Och jag vet att det finns vitlöksglass. Jag står fast vid mitt uttalande.
 
Svarte Faraonen;n320874 said:
Jag tror att en del av motviljan mot eldvapen också bygger på en överskattning av hur transformativa tidiga skjutvapen var för krigföringen. Om man vill ha tungt rustade ryttare med lansar, svärdsfäktare och andra nyttjare av blankt stål kommer man inte bli besviken på 1600-talet heller, trots att folk kutar runt med hjullås- och flintlåsvapen. Under den tid som en typisk rollspelsstrid tar hinner man antagligen bara använda en flintlåspistol en gång, därefter är det bättre att ta till värjan (eller, ja, flintlåspistol nummer två funkar ju också).

Ja men utveckling går fort fram. Att det skulle finnas musköter i exempelvis 500 år utan att några förbättringar sker är inte så där jättetroligt.
 
skaraborgarn;n320883 said:
Ja men utveckling går fort fram. Att det skulle finnas musköter i exempelvis 500 år utan att några förbättringar sker är inte så där jättetroligt.

I de flesta fantasyvärldar så har all annan utveckling stått och stampat i ca 1000 år eller mer. Att samma sker med krutvapen känns i sammanhanget inte det minsta orimligt.

I Kopparhavets hjältar finns det f.ö en orsak till att utvecklingen inte tar de där stora stegen.
 
skaraborgarn;n320883 said:
Ja men utveckling går fort fram. Att det skulle finnas musköter i exempelvis 500 år utan att några förbättringar sker är inte så där jättetroligt.

Nej, men det gör väl inget för spelvärldens här och nu? Om man till exempel kör på att luntlåsmusköter är etablerade och hjullåsmusköter är det nya svarta för den som har råd -- ja, om vi ska jämföra med vår värld innebär det ändå att man har kring 250 års muskötutveckling kvar innan man börjar syssla med repetergevär och liknande. Dessutom gillar jag att spela i dynamiska världar som är stadda i förändring, så jag har inte mycket till övers för den där fantasytropen med teknologisk stasis i tusentals år.
 
Back
Top