Minimoni;n240828 said:
Dock så har forumet och kanske fortfarande är elitistiskt när det gäller åsikter. En del åsikter är helt ok att ha, helst de med en rejäl sväng åt vänster. De åsikterna som går mot det mer borgerliga eller aningen mer åt höger och jag talar inte om nationalsosialistiska eller fascistiska åsikter nu, utan även rumsrena åsikter åt höger på den politiska skalan kan väldigt snabbt mer eller mindre bli rejält nedtryckta. Ja inte bara åsikterna utan även personangrepp och liknande har tidigare förekommit, jag har själv varit utsatt och varit den som angripit forumiter med personangrepp.
Jag skulle vilja fråga om detta - inte för att *ifrågasätta* din upplevelse av att det är så (särskilt inte det du skriver om att du utsatts för personangrepp). Men jag har även tidigare läst om det som du skriver inledningsvis, om att åsikter som går åt "vänster" tolereras mer än "borgerliga eller aningen mer åt höger" - och även frågat en del av de som skrivit det, men hittills aldrig fått svar.
Jag håller med att om det vore så, oavsett vilken slags hegemoni som råder (politisk färg) så skulle det så klart påverka upplevelsen av forumet som elitistiskt.
Nu till varför jag frågar... Jag är borgerlig - jag är kommunalpolitiker i den styrande alliansen i en av de kommuner i Sverige som kanske oftast pekas ut som "väldigt borgerlig" (vi fyra allianspartier har 46 av 61 platser i kommunfullmäktige...).
Detta bara sagt för att framhålla *jag är väääldigt borgerlig*.
Och jag ser inte det du beskriver.
Nu är OT-forumet stängt, där skedde ju det mesta av den rent politiska debatten - och en del av de trådarna blev inflammerade rätt snabbt. Men jag har läst iaf en stor del av dem ganska noga (särskilt i diskussionen inför om OT-forumet skulle stängas, som jag var emot) och bla gått igenom alla som bannats (kort tid eller permanent) - och ja, det förekommer, men just för personangrepp mm eller andra brott mot forumreglerna.
Det är vad *jag* ser - och som sagt, syftet är inte att "köra över" din bild. Ser vi olika saker, kan det beror på en massa olika orsaker.
Jag hoppas du kan, vill, orkar beskriva för mig så jag kan se hur du menar. (Och kanske blir det då tydligare för andra..?)