Nekromanti Självrannsakan: Hur elitistiskt är rollspel.nu?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Jag postar mindre nuförtiden, så jag har iaf försökt göra ett bidrag till att sänka den nybörjarfientliga elitismen på forumet.

Jag försöker säga hej till alla nykomlingar, iaf de som vågar posta i Presentationsforumet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Samtliga personer som postat i den här tråden har hängt med sedan gamla forumet, inte sant?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
RasmusL;n240199 said:
...eller, eliten bedyrar hur bra den är på att inte vara elitistisk? ;)
Det var en ogenerös läsning
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag är färsk på forumet, även om jag rollspelat I över ett decennium.

Min upplevelse är att det över lag har varit välkomnande! Det slängs en del med termer som kan vara obekanta för de som inte är insatta i diskursen, men jag upplever att det är enkelt att få svar om man frågar (eller googlar).

Som ny förstår jag ju att vissa ämnen säkerligen redan diskuterats till leda både en och två gånger. Ändå tycker jag att tonen i regel hålls trevlig och förstående.

Ibland kan jag ana de tendenser som redan lyfts i tråden – att nya medlemmars inlägg inte läses lika ingående som de skrivna av etablerade medlemmar. Men det är ju ganska rimligt, att lusläsa precis varje inlägg blir ju skapligt tidskrävande.

Så, över lag upplever jag inte att det är så farligt elitistiskt. Jag känner mig i alla fall skapligt insläppt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Du var å andra sidan ovanligt envis, Fives. Vilket är positivt såklart att du är här men synd att det ska behövas.

Alltså jag tycker inte det är så konstigt att forumet är dött som disco och det mest har blivit ett kompisforum. Dels är VB5 buggigt (och vi har ju en bra lösning i pipelinen för det) och dels är forum i sig mindre poppis nu. Även S-G har blivit en ghost town.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
RasmusL;n240199 said:
...eller, eliten bedyrar hur bra den är på att inte vara elitistisk? ;)
Jag har läst. Synd att det inte som på Fb går att gilla med en dyster gubbe. Frownie?
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Jag är ny på forumet och tycker det är väldigt välkomnande. Men jag tycker å andra sidan om både textväggar och obegriplig jargong - så vet inte hur representativ jag är.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men Flanellis du kände ju redan till mig från andra forum? Och/eller att du snabbt läste ikapp mina grejer från andra forum. Att slänga sig med spell-namnen från Enchanter i rollspelsteorisammanhang är rakaste vägen till mitt ? Tycker du är ett exempel på det Genesis skriver ovan där vissa nyckelord direkt får en att haja till.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
2097;n240207 said:
Du var å andra sidan ovanligt envis, Fives.
Fast från mitt perspektiv bestod envisheten huvudsakligen i att jag deltog i meningsutbyten, inte att jag kämpade mot medlemmar som ignorerade/tryckte ned mig. Enda typen av motstånd jag har upplevt är motargument och det är ju helt på sin plats. :)
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
2097;n240223 said:
Tycker du är ett exempel på det Genesis skriver ovan där vissa nyckelord direkt får en att haja till.
Haha! Det är det fina med jargong! Klädd i fotsid gnustokåpa och blorbmask anar ingen av kultisterna att du är en infiltratör!

Läste GDNS-tråden strax innan jag gick med här. Det var det första jag någonsin läste på story-games tror jag. Du hade länkat dit i en diskussion på WRNU jag ville begripa!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ibland skulle jag vilja att forumet hade en rejäl FAQ och/eller wiki.
Å andra sidan vet jag inte om det är så bra.
Fanns det en FAQ skulle den bestå av hundratals termer och en nybörjare kanske inte skulle våga skriva något förrän denne lärt sig FAQ:en utantill - vilket kanske skulle bli en ännu högre tröskel än det är idag.

Jag tycker inte att vi är elitistiska, baserat på att frågar någon en nybörjarfråga får denne normalt ett halvdussin nybörjarvänliga svar inom en timme.
Men det svarar inte på den ursprungliga frågeställningen:
Hur läskigt är det att ställa den där första frågan? Det är det som svarar på hur tröskeln är, hur elitistiska vi är.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag har ju varit här ett litet tag, orkade tyvärr (?) inte läsa alla inlägg ni gjort men jag tycker då jag hade lätt att komma in här, att jag fått bra svar på frågor och bra bemötande på mina svar.

Jag tycker inte det är elitistiskt här även om det nog Finns några sånna här. Men jag tror det kan ha att göra med en själv också, går man in och läser fel trådar och är ute efter att dömma ut stället så är det nog det, men går man in med tanken att här Finns det många som kan massor då kanske man tolkar svar som bra helt enkelt.

För jag har då aldrig vad jag kan minnas fått något snäsigt drygt svar.

Tack wrnu!

(ps dessutom tycker jag det är rätt fint att ni drar på forumsöl och sånt)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Ibland onödigt elitistiska men inte med flit utan av bara farten tror jag. Måhända ligger det liksom lite i nördiga intressens natur. För den som är insatt är allt - begrepp, förkortningar, referenser - så självklart. Vidare tänker jag att ett skrivet uttalande lätt framstår som hårdare än det var tänkt. Vad som egentligen var ett "vi gillar att spela såhär" kanske någon annan läser som "hur kan ni spela sådär, är ni helt dumma i huvudet!?". När det kommer till vem som läser, gillar och kommenterar vem... Ptja, om jag ser till mina egna trådar är det vissa användare som gillar eller kommenterar mer frekvent medan jag blir milt förvånad om andra gör det. Dock ser jag det inte som något konstigt. Vi spelar olika spel, har olika humor osv.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Anth, en lista som hålls kort och som ingen förutsätts ha läst, som bara är en frivillig resurs folk kan ramla över… som bara har allra basics: SL, DM, GM, SLP, NPC, RP, PC, RISS, XP, HP, T20, d20

Inte ens BRP tycker jag behöver stå där numera, nu när inte alla spel är BRP längre
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det ska nog inte vara med på listan, eftersom det är en grej om spel ist för saker i spel. Det räcker med dom andra sakerna jag skrev. Men det står för Räls, Impro, Sandbox och Skicklighetstestande
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Efter tyo 16 år på forumet är det lite svårt att göra objektiva bedömningar, och sen läser jag inte så många trådar, och scrollar rätt friskt när folk skriver för långt... men det känns som om vi blivit bättre på att bemöta "nykomlingar" och svara på deras frågor, att inkludera dem, än vi var för ett gäng år sedan.

Något jag tänker på ibland är (fritt påhittat exempel):
1) "Du borde testa att spela SAKVAL" <--- herregud, hur många tappade vi inte nu på den där svårtydda förtkortningen?
2) "Du borde testa att spela Svart av kval, vit av lust" <--- inte en länk, herregud, kan du vara liiite mer hjälpsam?
Men jag vet inte, det går ju att googla fram det mesta.

Överlag borde kanske forumet göra länkar till en wiki-sida för varje ord som matchar en rollspelsförkortning, namn på spel, eller vad som nu behövs. Det blir tjatigt att förklara exakt vad en "sandbox" är i varje inlägg som skrivs om det, men det är uteslutande att aldrig förklara exakt vad det är. Sen inser jag förstås att den där wikin inte blir lätt att skriva då alla inte är överrens om vad som ska läsas in i olika begrepp.
 
Top