Nekromanti Självrannsakan: Hur elitistiskt är rollspel.nu?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
RasmusL;n241225 said:
Jag streckläste Big Model, gamla Forge-trådar, Vincent Bakers texter, försökt elära mig om feminism, läste fyckung Zygmunt Bauman för att förstå det här med sociala konstruktioner, och så vidare. Det kändes som att det behövdes för att nå en godkänd nivå. Kanske överreagerade jag, kanske är jag känslig för sådant. Kunskapskapitalet är dock inte jämlikt fördelat över forumbefolkningen och "de rika" blir vår elit inte för att de med våld tar den positionen utan för att vi frivilligt ger den till dem.
Är inte det här odelat bra saker? Är inte du en bättre människa med den här kunskapen, kanske speciellt Bauman och feminismen? Har vi inte mer ut av dig nu? (Med vi menar jag mänskligheten) Är det inte bättre om andra följer ditt exempel?

Med kunskapen gratis och tillgänglig för oss alla, är det inte folks eget fel om de inte utbildar sig? Är det inte ok att de som vägrar anstränga sig i en värld av global tanke inte får fördelarna som de som anstränger sig gör?

Är det rätt att straffa någon som inte gjort något fel? Nej? Varför är det då rätt att belöna någon som inte gjort något rätt?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
2097;n241231 said:
Jag orkar inte T_T
Kunskap är ju nåt vi delar med varandra så den växer. Delad kunskap dubbel kunskap.
Lösningen kan inte vara nån sorts antiintellektuell självtrepanering så Marshall Berman och Vincent Baker rinner ut ur huvudet och ersätts av BRP och Dragonlance.
Kan vi inte lära oss av varandra istället. Jag läser noggrant alla Väktarens Vrede, Häxhammaren osv –trådar.
Eller hur! Jag beskriver ju bara min upplevelse, andras kanske är annorlunda, men det är spännande att fundera över hur en kan göra inlärningskurvan mindre brant och göra kunskapen lättillgänglig :)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
God45;n241234 said:
Med kunskapen gratis och tillgänglig för oss alla, är det inte folks eget fel om de inte utbildar sig? Är det inte ok att de som vägrar anstränga sig i en värld av global tanke inte får fördelarna som de som anstränger sig gör?
Det måste även finnas tid och ork för att kunna ta till sig all denna kunskap
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
God45;n241234 said:
Med kunskapen gratis och tillgänglig för oss alla, är det inte folks eget fel om de inte utbildar sig? Är det inte ok att de som vägrar anstränga sig i en värld av global tanke inte får fördelarna som de som anstränger sig gör?
Det här tycker jag är liiite som att säga att det är folks eget fel att de blir alkoholister eller hemlösa.

Det är inte alltid fråga om att '...vägra anstränga sig.' Alla har inte likvärdigt med tid, ork, energi, möjligheter att tillgodogöra sig allt detta.

Jag tror på devisen "Är man stor måste man vara snäll."
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ape of Wrath;n241256 said:
Alla har inte likvärdigt med tid, ork, energi, möjligheter att tillgodogöra sig allt detta.

Jag tror på devisen "Är man stor måste man vara snäll."
Ja precis, det är inte bara en fråga om tid/prioritering utan även kognivitiva, emotionella och exekutiva färdigheter.

Men.

Det betyder inte att "är man stor måste man göra sig liten". Med stora krafter kommer stort ansvar, det är en bra devis.

Alltså för mig att få verka smart och få bekräftelse från folk som tolkar mig som smart är ju typ… det bästa…!? jag vet [näst efter folk som tolkar mig som snäll???? vilket jag inte är, hell hath no fury som mig om ni inte passar er]. Det är därför jag ibland får lite Dunning-Kruger–episoder. "Jag är ju påläst när det kommer till rollspel så då… är jag smart på matte och fysik också?"
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
God45;n241234 said:
Är inte det här odelat bra saker? Är inte du en bättre människa med den här kunskapen, kanske speciellt Bauman och feminismen? Har vi inte mer ut av dig nu? (Med vi menar jag mänskligheten) Är det inte bättre om andra följer ditt exempel?

Med kunskapen gratis och tillgänglig för oss alla, är det inte folks eget fel om de inte utbildar sig? Är det inte ok att de som vägrar anstränga sig i en värld av global tanke inte får fördelarna som de som anstränger sig gör?

Är det rätt att straffa någon som inte gjort något fel? Nej? Varför är det då rätt att belöna någon som inte gjort något rätt?

För mig är det ju bra att jag gjort de där grejerna och jag hade stort nöje av att göra dem. Det är däremot inte bra om folk som kommer hit ser en diskussion och tänker/känner typ "shit, det här är så avancerat att jag inte kan vara med i diskussionen öht!", för så är det inte. I en face-to-face-diskussion kan jag ju snacka CA eller play for drama och/eller problem kring dessa och annat utan att motparten är påläst. Och få ut en massa bra och intressanta perspektiv pga deras kunskaper och bakgrund.

Jag tänker att det blir dåligt när:
a) jag inte känner att jag kan bli lyssnad på av eliten

...och...

b) eliten inte lyssnar på mig innan jag bevisat att jag har något att tillföra.
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Känns lite som att diskussionen snarare börjat gå mot de "outbildade" vs de "bildade", istället för om forumet är elitistiskt eller inte. Vad är det som säger att en ny användare inte är bildad? Bara där tycker iaf jag att man ser tecken på elitism. Den som skrivit mest och hänvisat mest till vad denne har läst vinner alltså diskussionen? Så en psykolog med 5 inlägg på forumet kan inte vara bättre på sociala interaktioner än den som har 5000 inlägg och läst den "godkända" texten?

Sen är det ju lite absurt om man måste plugga in x antal böcker för att ens få ha en talan eller tas på allvar.

Jag tycker definitivt att det är bra att de med mycket kunskap skriver och de har givetvis många gånger mer att säga, och har kanske ett flertal vettigare texter.

Men att man helt plötsligt är populist för att man tycker att alla förtjänar sin chans på ett HOBBY forum vänder jag mig emot.

Nu lät det här väldigt argt märker jag när jag läser igenom det, så ta det med en nypa salt ????
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Jouna;n241276 said:
Vad är det som säger att en ny användare inte är bildad? Bara där tycker iaf jag att man ser tecken på elitism. Den som skrivit mest och hänvisat mest till vad denne har läst vinner alltså diskussionen? Så en psykolog med 5 inlägg på forumet kan inte vara bättre på sociala interaktioner än den som har 5000 inlägg och läst den "godkända" texten?
Jag tror att diskussionen om detta främst handlar om hur "bildad" man är när det gäller rollspel och rollspelsteori. Och eftersom rollspel.nu är en plats där mycket rollspelsteori diskuteras och formuleras, och eftersom det, såvitt jag vet, finns få platser i den svenska cyberrymden där sådana saker diskuteras, så tror jag att det är rimligt att säga att en genomsnittlig nykomling är mindre utbildad i rollspelsteori än en genomsnittlig gammal wrnu-räv. Men detta är såklart allmänna tendenser, och inget som gäller alla och alltid.

Men i min erfarenhet, när någon nykomling börjar nämna saker som Big Model, eller det fruktfyllda tomrummet, eller tärningar och moln, eller diegetiskt kontra mimetiskt berättande, eller bleed, eller rulings-not-rules, eller andra termer som signalerar att man är påläst inom ämnet, så kommer dennes inlägg att tas emot med intresse och entusiasm.

Jag kan dock tänka mig att det kan hända att folk som bildat sig separat från de teoricommunities som finns representerade här på forumet, skulle kunna ha mycket intressant kunskap som riskerar att avfärdas eftersom den inte låter som eller bygger på den kunskap som har ett etablerat kapital här på forumet. Detta är ett potentiellt problem.

Men en nykomling som bara har spelat Vampire, DoD och Symbaroum med sitt kompisgäng i källaren i tio år har med stor sannolikhet mindre kunskap än de som diskuterat teori med varandra och läst på i tio år.

Med detta sagt! Det är otroligt viktigt att folk som saknar den här kunskapen ändå känner sig välkomna och kan delta i diskussioner. För det är så man lär sig. Det mesta jag kan om rollspel har jag lärt mig genom att hänga på rollspel.nu. Och jag hoppas att andra kan känna att de kan utveckla sitt eget spelande och medvetenheten om vad de gör, varför, vad andra gör och olika preferenser, genom att hänga här på forumet.

Och eventuellt kan detta låta lite elitistiskt. Det finns en allmän acceptans här på forumet att man kan bli bättre på och utveckla sitt eget rollspelande genom kunskap, och att det är värt att sträva efter att förstå och bli bättre, och att olika personer kan ha olika mängd kunskap. Det finns också en approach som går ut på att rollspel är en kul grej man gör, som inte behöver vara så blodigt allvar, och att ett forum mest borde vara till för att dela tips om bra scenarion och monsterstats. Har man denna utgångspunkt kan jag tänka mig att man kan finna det här forumet irriterande och elitistiskt.

Hela detta inlägg är lite tankar som tråden har fötts och ska inte ses som ett specifikt svar på dig, Jouna, eller någon annan som person. Det var ett bra inlägg som väckte tankar och det spårade ur lite medan jag skrev det. :)
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Ja jag håller fullständigt med om att kunskap inte är dåligt ????

Och exemplet med den totalt fiktiva psykologen var att jag menade att rollspel bygger mycket på sociala interaktioner, kanske man då kan lära sig mycket från "psykologen" fastän denne inte är världens bästa rollspelare?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Det här är lite min poäng också. Nya skribenter på forumet har nackdelen att de är okända, men utöver det så borde deras inlägg tas på samma allvar som någon som skrivit 1000+. Har men en elitistisk syn på forumet så bildar vissa personer en upphöjd elit och då läser och svarar man hellre på deras inlägg bara för att de tillhör den eliten. Det här ligger dock bortom att vissa är ens vänner som man känner irl, vissa har skrivit ett rollspel som man spelar, vissa har en viss spelstil som överensstämmer med sin egna. Men de fallen är svåra att skilja från elitism.

Det här är min tolkning dock, och jag misstänker att det kanske skiljer sig från RasmusLs:

Jag skulle säga att har man en bild av man måste komma från Borås för att vara en bra rollspelare så är det elitism. Eller att man måste tjäna mer än 30000:- i månaden. Eller man måste född von Therningsrull.

Jag skulle inte säga att det är elitism att man gärna svarar på sina vänners inlägg, eller att man gärna ger sig in i just grisodlingstrådar för VtM, eller liknande sovrande aktiviteter. Det kanske ser elitistisk ut, framför allt utifrån och om många har liknande intressen och vänner, men elitismen finns inte där bakom så länge man har en viss öppenhet för att skaffa nya vänner och lära sig nya sidor av forumiterna.

Trots allt så är det ett internetforum och man kan vara ganska vem som helst här. Jag tror att två forumiter har sett mig i verkligheten, men för resten så är jag bara användarnamnet Zire, Locke-avataren och mina inlägg.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det tog mig 2 månader att få ihop 1000 inlägg!! innan det var jag en som folk spottade efter på gatan!!! så då gällde det att ligga i och skriva som en gnu!

åh jag måste lära mig att inte gå in i den här tråden!!! jag blir baitad som en abborre
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Genesis;n241286 said:
Men en nykomling som bara har spelat Vampire, DoD och Symbaroum med sitt kompisgäng i källaren i tio år har med stor sannolikhet mindre kunskap än de som diskuterat teori med varandra och läst på i tio år.

Det finns också en approach som går ut på att rollspel är en kul grej man gör, som inte behöver vara så blodigt allvar, och att ett forum mest borde vara till för att dela tips om bra scenarion och monsterstats. Har man denna utgångspunkt kan jag tänka mig att man kan finna det här forumet irriterande och elitistiskt.
Bra poänger och någonstans där tror jag kärnan finns i vissas upplevelse av elitism. Sedan vet jag inte om jag tycker att det är elitism, snarare ett tecken på att forumet tidvis är ganska smalt. Man kan på olika vis tycka att detta är tråkigt men det är knappast "elitens" fel, de följer bara sina preferenser och det är knappast en framkomlig väg att be dem ändra dessa.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Genesis;n241286 said:
Men i min erfarenhet, när någon nykomling börjar nämna saker som Big Model, eller det fruktfyllda tomrummet, eller tärningar och moln, eller diegetiskt kontra mimetiskt berättande, eller bleed, eller rulings-not-rules, eller andra termer som signalerar att man är påläst inom ämnet, så kommer dennes inlägg att tas emot med intresse och entusiasm.
Här har vi varför Flanellis blev så välkomnad av mig. Hade läst mina grejer? (och det är eg det enda man behöver läsa) :p

Genesis;n241286 said:
Jag kan dock tänka mig att det kan hända att folk som bildat sig separat från de teoricommunities som finns representerade här på forumet, skulle kunna ha mycket intressant kunskap som riskerar att avfärdas eftersom den inte låter som eller bygger på den kunskap som har ett etablerat kapital här på forumet.
Här har vi varför Fives blev så välkomnad av mig! Verkade ha huvet på skaft och tycka om teoribyggande trots att han inte hasplade ur sig några direkta cred-shibbolether
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag vill bara tillägga att även om det finns

- normer för vilka perspektiv som är intressanta här på forumet
- användare med mer status
- mer intresse att lyssna på en kompis än en främling/annorlunda person

så är det inte elitism. Det är gruppsykologiska processer som finns i varenda grupp på planeten. Självklart kommer det vara svårare för någon i gruppen som står utanför de normerna att bli lika lyssnad på.

Även om det finns en statuselit i en grupp så är inte gruppen automatiskt elitistisk. Det är skillnaden mellan att det finns en psykologisk process och att den processen upphöjs till "ideologi". Precis som det är skillnad på kön och sexism, klass och klassism, ras (som social konstruktion) och rasism.

Sen kanske forumet i sig är elitiskt ändå, det vet inte jag. Jag vill bara peka på skillnaden.

Vi bör göra en ansats att balansera de här automatiska beteenden med medvetna inkluderande beteenden.

Men har vi nollvision, ambitionen att alla ska känna att de har precis samma status, ja det är ett kraftfullt statement, men förmodligen också omöjligt. :)
 
Top