Nekromanti Självrannsakan: Hur elitistiskt är rollspel.nu?

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Cogitare, jag gick ju igenom ditt resolutionssystem. Det finns en like på det. Min.
T_T
Jag inser att jag behöver göra så mycket mer här på wrnu. Men jag är trött T_T
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men det är bara att kavla upp ärmarna och värma upp sleven!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
2097;n240132 said:
Jag tycker att… Story-Games, RPG.net, RPGSite, Gaming Den, minmaxboards, the Forge, Barf Forth Apolyptica, G+, Blogspot, reddit, stack exchange…
Alla dom är ännu värre!

Men, samtidigt har vi på WRNU lång väg att gå att jobba med det här problemet.
Edit: korspost, var svar på Jocke.
Ja, men de har jag ju dålig koll på... Det är möjligt att jag tog i en aning. Men jag menade är ungefär att jag upplever att det finns en elitism i forumets grundstruktur som är svår att hantera. Tex har jag alltid kännsan av att om mina åsikter (obs: om spel och sånt) avviker bara nån grad mot det som är rätt så kommer jag dö nån slags utfrysningsdöd. I övrigt har andra beskrivt det hela bättre uppåt i tråden.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag har hela dagen idag ältat och ältat i tankar och tårar och beat myself up så himla mycket för att du, cogitare och Tsianphiel känner er så utanför. För jag känner mig också utanför och jag vill inte att nån annan ska behöva känna så.
Men jag ser nu att du inte har startat någon ny tråd sedan jag kom hit i början av mars och inte Tsianphiel heller.

Så varför har jag då tagit åt mig så himla mycket T_T

Utfrysningsdöd? På RPG.net fick jag en hatkampanj på mig
På S-G var det en som PM:ade mig natten igenom och drev mig till vansinne
På Barf Forth Apocalyptica skrev dom "roligt skämt hörrö, jag gick nästan på det" på mina teoriinlägg
Dom andra har jag inte ens vågat skriva nåt på efter att ha läst några trådar.

T_T

tror det är dax för kvällsmat för mig.
tack till alla som skrivit pepp.

Jocke, cogitare, Tsianphiel — ?, OK? ge inte upp.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Jocke;n240767 said:
Ja, men de har jag ju dålig koll på... Det är möjligt att jag tog i en aning. Men jag menade är ungefär att jag upplever att det finns en elitism i forumets grundstruktur som är svår att hantera. Tex har jag alltid kännsan av att om mina åsikter (obs: om spel och sånt) avviker bara nån grad mot det som är rätt så kommer jag dö nån slags utfrysningsdöd. I övrigt har andra beskrivt det hela bättre uppåt i tråden.
Det förvånar mig lite. Till den grad vi har en "elit" tycker jag att den ändå har en ganska bred klass av spelstilar representerade i den, från OSR till indieflum, till hyfsat traditionellt spel, till problemlösande. Det är väl i den traditionella fåran det är lite tunt, beroende på vad vi klassar in där, men visst ser man folk som argumenterar för spel som Vampire och Eon, även om de får en del mothugg. Ymir tycker jag gör en stor insats där, som gammal forumsräv.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Samtidigt som nya Eon och nya Vampire är så annorlunda

tror även gamla spel håller på att bli bra, det är bara lite iterativt
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Om någon skulle lämna forumet på grund av den här tråden så måste tråden verkligen ha motverkat sitt syfte som jag tänker är att göra forumet trevligare för alla. Vidare ska det jag skrev tidigare inte tas som att jag tycker att forumet är otrevligt. Tvärtom. Jag gillar att hänga här och diskutera rollspel. Folk är insatta, tar sig många gånger tid att skriva, kan i de flesta fall uppföra sig och drar sig inte för att ge beröm när det är motiverat. Samtidigt ska ingen behöva oroa sig för utfrysning eller att ställa en enkel fråga så det finns uppenbarligen utrymme för förbättring.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Dante;n240743 said:
(Faktum är att det i fredags satt ett gäng salongsberusade forumfarbröder på BA NoFo och lovordade dina – och God45s – inlägg. Om någon nu bryr sig om vad salongsberusade forumfarbröder tycker.)
True story!
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
I början av 2014 blev jag medlem här och har inte ångrat det en sekund. Tack vare detta forum har jag fått mängder av bra tips, tagit del av andras awesome idéer och träffat mängder av nya underbara människor.

Men... Jag kan se tre stadier av mitt forumande.

?1. Rookie
Skrev utan att tänka, kul med rollspel liksom bara, jaha massa annat folk som också gillar rollspel, ännu kuligare.

?2. Varm i kläderna
Hmm, vänta. Det finns massa olika sätt att spela rollspel på. Det finns massa olika tolkningar av ditten och datten. Vänta, vad hände nu? Oj, vilket skarpt och hårt svar, det där måste ha varit fel åsikt om något jag ännu inte begrep. Stackaren som fick den avhyvlingen. Hmm, kanske borde börja fundera på vad jag skriver här från och med nu. (I detta stadie så upplevde jag forumet som väldigt elitistiskt.)

3. Nuförtiden
?
Nå, ok det kanske inte är alla som är elitistiska, bara några, men ujujuj vad de hörs de där skränfockarna.

--------------------------------------
?Jag tycker inte längre att forumet är elitistiskt, och inser att det nog aldrig var det. Däremot tycker jag att det finns en handfull användare som kan uttrycka sig elitistiskt här som hörs och syns mycket och då och då sätter tonen hyfsat oemotsagda. Påpekas bör att jag nog tycker att dessa individer mest beter sig så här mot varandra och extreeemt sällan riktar sig mot noobs eller nykomlingar på forumet.

Jag vill tillägga att jag upplever att det blivit en förbättring. Måhända är det på bekostnad av något annat men jag ser hellre att många fler känner sig välkomna än att ett fåtal har möjlighet att uttrycka sig exakt hur de vill.

?Nuförtiden har jag inget problem med detta. Haters gonna hate och allt sånt där. Och de gånger jag tagit illa upp, å mina egna eller någon annans vägnar, så har jag inget problem med att ta det direkt med dem i ett PM och förklara hur jag ser på saken. Jag förstår att alla inte föredrar detta sätt men jag gör det.

?Jag trivs här.

Jag trivs väldigt mycket.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Detta är inte mot dig Apes för jag tycker du är döbra men:
Ape of Wrath;n240812 said:
Däremot tycker jag att det finns en handfull elitister här som hörs och syns mycket och då och då sätter tonen hyfsat oemotsagda.
Här!! Här har vi vad som ger mig myror i huvudet!!!! jag blir helt nojig
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
2097;n240819 said:
Detta är inte mot dig Apes för jag tycker du är döbra men:


Här!! Här har vi vad som ger mig myror i huvudet!!!! jag blir helt nojig
Alltså, det här låter kanske värre än vad jag menade.

?Låt mig förtydliga: Elitist är kanske överhuvudtaget ett ganska starkt ord men så som jag använder det så handlar det om HUR du uttrycker dig gentemot andra med andra åsikter.

?Det kanske var skitdumt av mig att skriva så om jag ger dig eller någon annan myror i huvudet, det ville jag ju aldrig!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
luddwig;n240775 said:
Om någon skulle lämna forumet på grund av den här tråden så måste tråden verkligen ha motverkat sitt syfte som jag tänker är att göra forumet trevligare för alla. Vidare ska det jag skrev tidigare inte tas som att jag tycker att forumet är otrevligt.
Ape of Wrath;n240823 said:
Det kanske var skitdumt av mig att skriva så om jag ger dig eller någon annan myror i huvudet, det ville jag ju aldrig!

Självklart ska ni berätta om problemen men när det är så vagt och nebulous… och mystiskt…?!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tycker personligen inte att svåra ord eller "fikonspråk" är elitistiskt på något sätt. Dock så har forumet och kanske fortfarande är elitistiskt när det gäller åsikter. En del åsikter är helt ok att ha, helst de med en rejäl sväng åt vänster. De åsikterna som går mot det mer borgerliga eller aningen mer åt höger och jag talar inte om nationalsosialistiska eller fascistiska åsikter nu, utan även rumsrena åsikter åt höger på den politiska skalan kan väldigt snabbt mer eller mindre bli rejält nedtryckta. Ja inte bara åsikterna utan även personangrepp och liknande har tidigare förekommit, jag har själv varit utsatt och varit den som angripit forumiter med personangrepp.

Så jag är inte oskyldig i det här problemet men jag utgör inte själv helheten av det heller. Det finns en åsiktskorridor på forumet som enligt mig har varit ganska snäv, den kanske inte är lika snäv längre. Jag har inte varit väldigt aktiv på ganska länge så jag vet inte hur elitistiskt forumet numer är. Jag vill också säga att jag är en av de som varit forumit sedan runt 2002 eller något sådant så jag är väl per definition en del av eliten som diskuterar elitism bland de egna.

I vilket fall så hoppas jag att åsiktskorridoren blivit bredare och även om vi forumiter har olika åsikter, så kan vi förhoppningsvis i alla fall diskutera dessa åsikter utan att kalla varandra otrevligheter.

Jag vill att " Forumet ska bli Great Again" ;-)
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Jag har nästan enbart lurkat runt på Järnringens forum, vilket väl egentligen handlar om att jag just nu bara spelar Symbaroum. Men ibland har jag velat bege mig ut därifrån, och inte vågat. På grund av elitism? Kanske. Folk ovan har redan nämnt saker som stämmer in för mig. En drös förkortningar och termer och tjohej som jag inte begriper mig på, till exempel. Å andra sidan kan jag ta reda på sånt med lite enkelt googlande. Men det är nog inte det svåraste.

Alltså, jag kom hit och kände mig lite som den där nya i klassen. Eller på jobbet. Eller kring rollspelsbordet. Och det är nog lite svårt att komma in i kompisgäng. För det är väl det jag liknar forumets "eliter" med. Ett gammalt kompisgäng som i vissa fall går varandra på nerverna men som ändå ser nån slags nytta i att tjafsa tillsammans. Eller nåt. Så, det är väl klart att det kan kännas svårt att till 100% känna sig välkommen då. Och det är ju ingens fel, egentligen. Det bara är så.

Nu blev jag lite osäker på om det här ens är relevant eller om jag ska stänga ner fliken helt och hållet, som alla andra gånger. Men med tanke på ämnet så är det väl dags att jag skickar iväg det här. For science, åtminstone.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag är också alltid tacksam om nån frågar efter förkortningar och begrepp i trådar dom används — inser att det inte är det lättaste att våga göra det. Att visa sig okunnig på nätet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
2097;n240824 said:
Självklart ska ni berätta om problemen men när det är så vagt och nebulous… och mystiskt…?!
På vilken punkt har jag varit mystisk?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Vilka är elajt users!??! Det känns som DALnet 1996
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Minimoni;n240828 said:
Dock så har forumet och kanske fortfarande är elitistiskt när det gäller åsikter. En del åsikter är helt ok att ha, helst de med en rejäl sväng åt vänster. De åsikterna som går mot det mer borgerliga eller aningen mer åt höger och jag talar inte om nationalsosialistiska eller fascistiska åsikter nu, utan även rumsrena åsikter åt höger på den politiska skalan kan väldigt snabbt mer eller mindre bli rejält nedtryckta. Ja inte bara åsikterna utan även personangrepp och liknande har tidigare förekommit, jag har själv varit utsatt och varit den som angripit forumiter med personangrepp.
Jag skulle vilja fråga om detta - inte för att *ifrågasätta* din upplevelse av att det är så (särskilt inte det du skriver om att du utsatts för personangrepp). Men jag har även tidigare läst om det som du skriver inledningsvis, om att åsikter som går åt "vänster" tolereras mer än "borgerliga eller aningen mer åt höger" - och även frågat en del av de som skrivit det, men hittills aldrig fått svar.

Jag håller med att om det vore så, oavsett vilken slags hegemoni som råder (politisk färg) så skulle det så klart påverka upplevelsen av forumet som elitistiskt.

Nu till varför jag frågar... Jag är borgerlig - jag är kommunalpolitiker i den styrande alliansen i en av de kommuner i Sverige som kanske oftast pekas ut som "väldigt borgerlig" (vi fyra allianspartier har 46 av 61 platser i kommunfullmäktige...).

Detta bara sagt för att framhålla *jag är väääldigt borgerlig*.

Och jag ser inte det du beskriver.

Nu är OT-forumet stängt, där skedde ju det mesta av den rent politiska debatten - och en del av de trådarna blev inflammerade rätt snabbt. Men jag har läst iaf en stor del av dem ganska noga (särskilt i diskussionen inför om OT-forumet skulle stängas, som jag var emot) och bla gått igenom alla som bannats (kort tid eller permanent) - och ja, det förekommer, men just för personangrepp mm eller andra brott mot forumreglerna.

Det är vad *jag* ser - och som sagt, syftet är inte att "köra över" din bild. Ser vi olika saker, kan det beror på en massa olika orsaker.
Jag hoppas du kan, vill, orkar beskriva för mig så jag kan se hur du menar. (Och kanske blir det då tydligare för andra..?)
 
Top