Nekromanti Silverstandarden i bl.a. LotFP

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
anth;n341413 said:
Om något kostar 100 gp är det bara att säga att det kostar 1000 sp och att vanliga människor inte hanterar guldmynt.
För en gångs skull är jag och anth 100% överrens.

Precis så skulle jag spela en mer europeisk fantasy.

Så här har jag lagt upp det i min nuvarande kampanj istället:
Det finns styvrar (heter "fels" på engelska och vet ärligt talat inte varför det är så stor skillnad på språken), dirham och dinarer. (cp, sp, och gp.)
Det går inte att växla enkelt mellan dom. Det är helt olika valutor. Utgår ifrån vanliga 100:10:1 men att det för alla är en stor hassle att ta emot "fel" och att om något kostar 1 dinar och dom får i dirham då kanske dom ber om 12 dirham. (Historiskt var en 6:1 ratio ett ganska bra average på dirham:dinar.)

När det kommer till ep och pp så dom från di gamle. Vad dom mynten heter, det vet inte rollpersonerna. (Ska bli spännande att se vilka smeknamn på dom mynten som växer fram runt bordet.)
Ep är tunna, tunna, tunna skivor av ett material som ser ut som och känns som ben. Ingen märkning eller nåt och man håller upp dom mot ljuset så lyser det igenom.
Pp har dom inte hittat några än. Det kommer vara som klar bärnsten, inte orange alls utan klar som renaste vatten. Känns som bärnsten annars. Inuti finns det metalltrådar i ett fint nät.

Sen använder jag jäääättemycket gems. Sidan 134–135 i DMG är några av mina mest refererade sidor. Beskriver hur juvelerna ser ut, inte vad dom heter eller vad dom är värda (fast det kan dom ju kanske estimate utifrån hur mycket XP dom får).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
2097;n341436 said:
Så här har jag lagt upp det i min nuvarande kampanj istället:
Det finns styvrar (heter "fels" på engelska och vet ärligt talat inte varför det är så stor skillnad på språken), dirham och dinarer. (cp, sp, och gp.)
hmm har aldrig hört talas om Fels. Engelska för styver (dvs stuiver) är nog snarast stiver.

2097;n341436 said:
Det går inte att växla enkelt mellan dom. Det är helt olika valutor. Utgår ifrån vanliga 100:10:1 men att det för alla är en stor hassle att ta emot "fel" och att om något kostar 1 dinar och dom får i dirham då kanske dom ber om 12 dirham. (Historiskt var en 6:1 ratio ett ganska bra average på dirham:dinar.).
Något jag lekt med är just att sära på olika typer av valutor, så att det inte går att växla silver mot guld eller åtm att kursen inte är tydlig. Så att guld kan användas för lyxinköp och silver för vardagsinköp. Dvs olika typer av mynt för olika typer av inköp istället för en genomskinlig ekonomi med växelkurs
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Leon;n341439 said:
hmm har aldrig hört talas om Fels. Engelska för styver (dvs stuiver) är nog snarast stiver.
Dom här alltså.

Leon;n341439 said:
Något jag lekt med är just att sära på olika typer av valutor, så att det inte går att växla silver mot guld eller åtm att kursen inte är tydlig. Så att guld kan användas för lyxinköp och silver för vardagsinköp. Dvs olika typer av mynt för olika typer av inköp istället för en genomskinlig ekonomi med växelkurs.
Ja det är precis så vi gör :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja dom kan söka upp nån växlare nere på souken som tar ut en avgift för det! Det är också fett när dom kan hitta nån som säljer gems för då kan dom köpa juveler = jättebra besparing av encumbrance! Men isf får dom söka sig till nån större stad.

Det går oftast att betala med "fel" mynt men då får man oftast betala lite mer, som kompensation för hasslet. Oavsett om man går från dirham till dinarer eller tvärt om, dvs det är inte att ena myntsorten konsekvent är finare utan det är bara mest jobbigt för spelledarpersonena att få fel mynt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OK nu har jag äntligen fattat varför silverstandard!!! Och känner mig faktiskt lite dum som inte kom på det.

Silverstandard är inget som vi som kör 2e och framåt ska bekymra oss om (så jag fattar inte vad fan Pathfinder håller på med). Det är till för att justera dom lite mer koko priserna i 0e,1e,B/X.
 
Top