Nekromanti Silverstandarden i bl.a. LotFP

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
2097;n241171 said:
Hur gör ni då när ni blandar in LotFP-dungeons, Zapps?
Finns det något särskilt med LotFP som skulle göra det extra komplicerat?

(Jag har som sagt bara kört vanliga D&D)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja att dom kallar 1 GP för 1 SP och 1 SP för 1 GP så om man har 1 SP kan man växla in det mot 1 GP och det kan man växla in mot 50 SP som man kan växla in mot 50 GP osv.

Nej inte riktigt så men nästan! (För oinsatta så förklaras allt tidigare i den här tråden.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Finns det inte i många DnD-kloner någon form av tabell över olika typer av skatter (minor, major...)? En idé om man vill köra Lamentations-dungar utan Lamentations-pengar kan ju vara att titta på skatten i Lamentations, uppskatta om det borde vara en minor, medium eller major treasure och sen slå på motsvarande tabell i en DnD-klon som har en valutakurs som bättre passar din smak?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ska försöka få tid att göra nåt sånt, Rymds. Tror det blir bra
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag förstår ärligt talat inte hur detta kan vara ett problem. Byt ut varje förekomst av "guldmynt" mentalt i huvudet mot "silvermynt". Done.

Inga konverteringar. Såfort du börjar räkna, sluta.

Rent bokstavligen är det som att byta ut alla förekomster av färgen gult mot färgen vitt i äventyr och regler. Kan inte bli enklare. Vem gillar inte vita bananer? :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men läs inläggen jag har gjort där jag förklarar varför det är ett problem. Läs tråden!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Alltså, LotFP har redan gjort den förändringen du har gjort. Så om jag gör den en gång till när jag blandar in LotFP-dungor i min femman så blir det därför fel.

Här förklarar jag varför jag inte tycker om att göra silvet 10 ggr dyrare:

2097;n239827 said:
Om man vill ha mycket silver så är det ju helt ologiskt att göra silver 10 ggr så sällsynt. En ryggsäck i både 5e och ACKS kostar 20 silver. En ryggsäck i LotFP kostar 3 silver.

I LotFP väger silvret mer också. 100 mynt är ett "ordinary item" (ungefär 10 pund).

Dvs: I 5e 50 silvermynt ett pund, i ACKS 100 silvermynt ett pund, i LotFP 10 silvermynt ett pund.

Så om mynten är 10 gånger så tunga är det ju inte så konstigt att dom är 10 ggr så värdefulla. Ekonomin är alltså oförändrad. Det är bara en bökig non-change som bara är i vägen för oss som vill blanda material från olika spel.
Här förklarar jag varför det är så ologiskt det sättet han har gjort och vilka problem det kan bli, jämfört med om han hade kallat det “sc” (silver coins) eller vadsomhelst annat än “sp” eftersom sp redan fanns som mynt i D&D:

2097;n239827 said:
Hade han valt att säga 1 sp = en dirham, 10 sp = en dinar hade det ju varit OK. Eller för den delen 1 sp = en blahonga, 10 sp = en tira. Men han har valt att kalla det för något som redan finns i D&D. Han valde att säga 1sp = 10 sp, 1 gp = 10 gp. A = 10 A.

Varje gång jag blandar in LotFP-prylar i D&D eller tvärt om måste jag alltså minnas "ah, just det, måste komma ihåg att dela med tio, eller om det var gånga med tio?" Så tre problem:

  1. Om jag glömmer det och säger ni hittar 10 sp när det står 10 sp så blir det fel.
  2. Om jag gångar åt fel håll och säger ni hittar 1 sp när det står 10 sp så blir det fel.
  3. Om jag gångar åt rätt håll men gör det för många gånger för jag missar att jag redan gjort ett konverteringspass så ni får 1000 sp när det står 10 sp så blir det fel.



Om det stod "I skattkistan ligger det tio tira och så några böcker" då skulle inga av dessa saker hända. Det främmande ordet i sig skulle vara en påminnelse för mig. Men nu står det "I skattkistan ligger det 10 sp och så några böcker."

sp=gp eller var det gp=sp...

gp?sp är det snarare han har gjort, inte =. Och för att omvandla tillbaka behöver jag sp?gp.

Det är inte en symmetrisk relation. Men om det var 1 sp = 1 blahonga hade jag också kunnat veta att 1 blahonga = 1 sp. Det hade varit en symmetrisk relation.

Osv.
Och 27 personer har redan sagt att jag inte ska räkna utan jag ska istället byta ut sp mot gp när jag byter – dvs när jag byter tillbaka för som jag sagt ovan vill jag inte att sp ska vara 10 ggr så dyrt som normalt och gp 50 ggr så dyrt som normalt:

2097;n239827 said:
Obs, jag har nu, tack vare hjälpen från den här tråden + jämföra priserna, förstått att när jag ska ta in dungor från LotFP i D&D ska jag lägga till en nolla på allt. Då gäller det bara att komma ihåg det också.
För om dom hittar en silverskatt då vill jag att det ska vara en silverskatt men den måste ha tio gånger så många mynt för att priserna och xp-värdena ska stämma. dom väger ju tio gånger så lite (eller fem gånger så lite) så det är inte en encumbrance fail men det är en flavor fail.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Och, och, och här hittade jag historiskt stöd för dom GP (dinar) och SP (dirham) myntvikter och priser jag använder. Att dom helt plötsligt ska gå om kring med tio ggr så tunga mynt som är värda 10 ggr så mkt är jag helt enkelt opepp på!

För mig är en stor selling point i OSR:en att det går att mixa mellan olika spel. Men i och med denna väldigt subtila och svårupptäckta skillnad blir det en bökig – inte oöverkomlig, men bökig – grej att fixa när jag ska köra LotFP-material. Jag menar jag kan konvertera descending AC enkelt (19-AC om 0e/BX/1e, 20-AC om 2e – och om jag råkar ta fel på 1e och 2e så är det bara fem procentenheter träffchans hit och dit, mkt mindre bugg än en tiondel av skatterna).
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Nu måste jag säga att du verkar göra det väldigt svårt för dig. Du blandar ihop konverteringar mellan olika spel å ena sidan, och att byta guld mot silver å den andra.

Jag vet ingenting om Lamentations. Jag kan bara råda dig till att göra en sak i sänder.

Antingen konverterar du först från det ena spelet till det andra... eller byter du först ut spelets guld mot silver. Först när du är helt klar med, och helt klar över konsekvenserna av, det ena steget tar du det andra.

Om LotFP redan tagit ett steg bort från "säckar av guld" problematiken, kanske du helt sonika ska skippa det steget...?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
anth;n239714 said:
Vi har alltid kört 1 DnD gp = 1 LotfP sp = 1 xp.
Med tanke på hur många OSR-nördar det är i gruppen tvivlar jag på att vi skulle göra fel

Impetigo;n239788 said:
Som jag har förstått det är priserna exakt de samma, en byter ut 'gp' mot 'sp'. Så ett guldmynt i Neverwinter är värt exakt lika mycket som ett silverpund i Norwich. Eller vilka valutor som nu är aktuella.

slanfan;n239830 said:
Med reservation för att jag kan ha helt fel!

Jag tror verkligen att det räcker med minnesregeln: Varje gång rp hittar 1 sp, så säger du: ni hittar 1 gp.

Det verkar fortfarande inte som att du greppar vad vi försöker säga.

Sluta övertänk det hela. Släpp tankarna om vikt och sällsynhet och prislistor, och bara dela ut ett silvermynt när du i LotFP läser ett silvermynt.

Det silvermyntet köper dig exakt vad ett guldmynt i PHBn ger dig.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hmm. Ska förklara. Sorry att jag var lite salty sist. Tråden handlar om en DM — yours truly, 2097 — som kör ett spel med dom vanliga 5e / ACKS–priserna. Att byta guld mot silver som du gjort är något jag, av skäl jag förklarat i tråden, verkligen inte vill.
Jag tycker att en ryggsäck kostar tjugo silverdirhams (varje mynt värt 4.3 gram silver), eller två gulddinarer (varje mynt värt 4.3 gram guld), är väldigt rimligt i min spelvärld, och att byta så den kostar två silverdaler (varje mynt värt ca 50 gram silver) är något jag inte skulle gilla vare sig som SL eller om jag var spelare. Men, det är ju också för att vi inte spelar i 1600-tals-nordeuropa.

Så du missförstod syftet, jag vill inte göra den typen av konvertering du vill göra.
Men, det skrivs många D&D-dungeons ("banor" som mitt ex kallar dom?) till Lamentations of the Flame Princess. Där har dom gjort precis den konverteringen du också har gjort.

Jag vill använda (eller iaf kanske använda) dungeons från dom. Då måste jag alltså konvertera tillbaka alla skatter och priser. Det är självklart bara att göra. Tråden handlar om hur jobbigt jag tycker det är, hur dumt jag tycker detta är osv osv.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jaha, ja då har vi nog alla fullkomligt missförstått. Ursäkta.

Alla andra gånger någon talat om "silverstandard" har det varit för att de vill byta till en sådan :)
Och när du sedan talar om realism och vikter förstod jag inte det var dina argument för en guldstandard.

Ok, vi lämnar det nu. Lycka till
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Nu har Pathfinder också börjat med en silverstandard!! Jag tycker det är så fel. Guldstandarden forever!

Snacket om silverstandard har tre anledningar:
  1. B/X hade jättetunga mynt. Det make inte sense att ett så stort/tungt guldmynt ska vara värt så lite. Därför gjorde Delta, LotFP (som på många många sätt följer Delta), PF silver.
  2. Raggi gillade en svennig vikingastyle med silverskatter och bara nån enstaka exotisk guldskatt
  3. Det är coolt att "vardagsmynten" silver är annorlunda än "skattmynten" guld och att det är fett när nån kommer in och slänger guldmynt omkring sig.

Men lösningarna är ju enkla.
  1. Gör helt enkelt mindre och lättare mynt! Som ACKS. Mynten i 5e (och dom vikterna infördes i 2e om jag har fattat saken rätt) stämmer väl överens med mynten i den värld där Tusen och en Natt historiskt utspelade sig. Dinarer och dirham. Både vikter och växelkurser och priser är tillräckligt nära historiska för att jag ska vara nöjd. Att dela allt med tio a la Delta/LotFP/PF2e (göra allt tio gånger billigare) är helt koko (för den tidsepoken och regionen).
  2. I "Tusen och en Natt" sagorna har dom dinarer och dirham och så kopparstyvrar. Det är helt appropriate för dom verken att dom, ibland, slänger sig med guld och att dom har guldskatter.
  3. Men jag använder ofta ändå vardagspriser i silver. Om det står "2 gp" i boken så kanske min spelledarperson säger "Det blir tjugo silver" (medan i LotFP/Delta/PF2e skulle det då bli "Det blir två silver"). För mig är det min concession till "låt silver vara vardag så blir guld mer speciellt".

Silver standard = cargo cult!!!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
2097;n341311 said:
Nu har Pathfinder också börjat med en silverstandard!! Jag tycker det är så fel. Guldstandarden forever!

Snacket om silverstandard har tre anledningar:
  1. B/X hade jättetunga mynt. Det make inte sense att ett så stort/tungt guldmynt ska vara värt så lite. Därför gjorde Delta, LotFP (som på många många sätt följer Delta), PF silver.
  2. Raggi gillade en svennig vikingastyle med silverskatter och bara nån enstaka exotisk guldskatt
  3. Det är coolt att "vardagsmynten" silver är annorlunda än "skattmynten" guld och att det är fett när nån kommer in och slänger guldmynt omkring sig.

Men lösningarna är ju enkla.
  1. Gör helt enkelt mindre och lättare mynt! Som ACKS. Mynten i 5e (och dom vikterna infördes i 2e om jag har fattat saken rätt) stämmer väl överens med mynten i den värld där Tusen och en Natt historiskt utspelade sig. Dinarer och dirham. Både vikter och växelkurser och priser är tillräckligt nära historiska för att jag ska vara nöjd. Att dela allt med tio a la Delta/LotFP/PF2e (göra allt tio gånger billigare) är helt koko (för den tidsepoken och regionen).
  2. I "Tusen och en Natt" sagorna har dom dinarer och dirham och så kopparstyvrar. Det är helt appropriate för dom verken att dom, ibland, slänger sig med guld och att dom har guldskatter.
  3. Men jag använder ofta ändå vardagspriser i silver. Om det står "2 gp" i boken så kanske min spelledarperson säger "Det blir tjugo silver" (medan i LotFP/Delta/PF2e skulle det då bli "Det blir två silver"). För mig är det min concession till "låt silver vara vardag så blir guld mer speciellt".

Silver standard = cargo cult!!!
Nej Pathfinder! Silver är så tråkigt :( Guld är så mycket bättre! Det känns bättre. Det ligger bättre i munnen att säga!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
"Hej jag ska spinna halm till… silver…"
"Vid slutet av regnbågen hittar du en kruka med… silver…"
"Hiyo, god damn… copper…"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
"Jag kan spinna halmen till guld!"
"Eh, nej tack. Jag behöver den till hästen, och det kostar mer guld att köpa ny halm än vad du kan skapa från halmen jag har."

"Ah, du har fångat mig! Då måste jag ge dig min kruka med guld!"
"Eh... jag har redan sex säckar. Men jag har hört att ni pysslingar är bra på att göra skor?"

let's make gold great again!

Använd silver till vardags och låt de magiska skatterna vara guld =)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Mat för hästen kostar 24 kopparstyvrar i femman. Priserna är liksom inte koko. Dom är bra som dom är trots guldstandard.

Det som är koko är att guldkrukan helt plötsligt ska vara en tiondel så liten.

Slår upp Tusen och en Natt lite på måfå.

Sidan 20 said:
"Kära bröder, låt oss räkna de pengar i har." Vi gjorde så och fann att vi tillsammans ägde ett tusen dinarer."
och

Längre ner på sidan 20 said:
Efter en månad kom vi till en stad och sålde våra varor med tio dinarers förtjänst på varje insatt dinar.
och

Sidan 27 said:
Men Aladdin berättade för sin mor vad som hade hänt och gav henne de två dinarerna och sade "Farbror kommer och äter kvällvard med oss."
och

Sidan 155 said:
Jag började hugga ved och lastade en börda på huvudet och bar den till stan och sålde för en halv dinar.
Priserna stämmer ju jättebra med D&D 5e guldstandarden! Att dela det med 10 blir iaf helt fel.

Om jag ska köra lite mer "norska skogar" än Tusen och en Natt så kanske jag istället låter den där vedbördan kosta "5 silver" ist för en "halv dinar". I en sån spelvärld kan guld kan vara något sällsynt. Men skulle ändå inte dela silverpriserna med tio. Ex vis i femman ett mål mat tre silver. Det är väl rimligt. Ser ingen anledning till att göra det till tre koppar istället.

Slutsats: Om man ska köra LotFP-grejer i femman och det vill man ju (Veins of the Earth ex vis) så måste man gånga allt med tio.
Om man ska köra femmans grejer i LotFP och det vill man ju (LMoP exempelvis) så måste man dela allt med tio.

Om man ska köra femmans grejer i PF2 går det inte för inget är kompatibelt med det. PF2 är sin egen grej på en egen ö långt från det stora mischmaschklabbet av OSR, B/X, 1e, 2e, 5e, 3e, PF1 som går så lätt att blanda och ta vad man gillar av. Men PF2 är åtminstone också open source så hoppas dom och deras 3PP har det mysigt på sin ö där borta.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
wilper;n239865 said:
När vi spelade Mörka Hål ägnade sig spelarna åt ett visst mått av handel när de märkte att köpmän som sålde ur olika spels prislistor hade olika pris på vitlök.
Det här är nog min favvo-rollspelsgrej hittills i år
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Silverstandarden har ett annat problem också. Varulvar.

Det låter jättedumt! Men om du har silvermynt och gruppen stöter på varulvar (eller andra lykantroper) så tar alla fram varsin slunga och slänger mynt på dem tills de dör.

Det är helfestligt en gång

Varulven: ”Aoooooo!”

Gruppen: ”Det är dags för skatteåterbäringen!”


Men har inte alla silvermynt så skaffar de vettiga silvervapen istället. Jag vet att slungorna alla har är ett sätt att komma runt golfbaggen med vapen man behöver för att komma igenom mina äventyr, men kom igen! Spelaren som hyrde en tonåring till att bära hennes vapen var mycket roligare:

”Det är en djävul! Ge mig ett välsignat vapen!”

”Det är en fe! Ge mig järnklubban!”

”Det är en ängel! Ge mig ett hellforged vapen!”

”Spöken! Ghosttouch tack!”

”Ja! Det är en orch! Min standard yxa med alla plussen tack!”
 
Top