Nekromanti Silverstandarden i bl.a. LotFP

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Inte d20, men till Kopparhavets hjältar kommer vi att köra silver (shekel) som standarvaluta. Betyder inte att det inte finns guldminor, kopparstycken och andra mynt i olika valörer. Men monetärt värde bokförs i silver.

Så du kan definitivt fortfarande hitta en kista full av gulddukater, men dess värde bokförs i shekel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Man behöver inte göra krukan med guld mindre för att man inför en silverfot, den blir bara ännu mer speciell och uppskattad =)

Faktum är att det bara gör äventyrande till ett ännu mer eftertraktat yrke. Har man ett hederligt jobb får man bara silver, men blir man en murderhobo får man guld!

Och jag finner det lite lustigt att nån som tycker det skulle göra silvervapen värdelösa, i samma post lyfter fram järnvapen som något speciellt =D

Alla äventyrare som skulle investera i en vapencaddie till att börja med kommer vilja ha riktiga silvervapen med mer "oumpfh" om de ska slåss mot varulvar stup i kvarten. Precis som de vill ha bättre järnvapen än en låda spik för att slåss mot älvor, och något häftigare än ett vedträ för att puckla på orcher.

Om man ens vill ha kvar silver som motmedel mot varulvar. Traditionellt var även bly effektivt mot såväll varulvar som vampyrer (på den tiden bly var sällsynt och värdefullt), men det glöms snabbt bort i dagens automatvapensamhälle =D
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Ja, vad gäller silvermynt som vapen mot varulvar så känns det verkligen inte som något som SL behöver tillåta. Eller, åtminstone om man tänker vanliga, historiska silverpenningar, som ofta var flortunna. Även med en slunga eller stavslunga är det verkligen ett frågetecken om de kan göra någon skada. Även gedignare silvermynt borde få rejäla minus. Om man verkligen vill använda dem i en slunga borde man behöva smälta ned och gjuta om till en solid silverboll.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Leon;n341351 said:
Om man verkligen vill använda dem i en slunga borde man behöva smälta ned och gjuta om till en solid silverboll.
Jag tror det går att kallhamra silver. Vilket är en rätt tilltalande bild i mitt huvud; tre äventyrare som desperat försöker hålla en varulv upptagen medan en fjärde sitter med två stenar och försöker banka ihop gruppens mynt till slungprojektiler =D
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kan någon förklara vad myntfoten har med varulvar att göra.
Är myntfoten silver så har antagligen äventyrarna silvermynt.
Är myntfoten guld har äventyrarna antagligen också silvermynt och kopparmynt på sig.

Däremot är det lite mer ovanligt att äventyrarna går runt med guldmynt om myntfoten är silver.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En annan sak med myntfot som jag vet att jag nämnt tidigare, men som jag inte hittar i tråden, så jag nämner det igen:

I DnD5 används kopparmynt av arbetare/underklass, silvermynt av borgare/medelklass, guldmynt av adel/överklass.
Det folk missar är att äventyrare tillhör överklassen.
D.v.s. man kan använda DnD5s prislistor, men låta silver vara den vanligaste myntsorten, d.v.s. myntfoten är silver.

Varför skulle äventyrare vara överklass?
Se vad de gör - de riskerar livet varje dag.
Vilken IRL-yrkesgrupp motsvarar DnD5-äventyrare? Legosoldater.
En legosoldat riskerar livet varje dag och har en årslön mellan 500000-1000000 kr - vilket får kallas överklass.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
anth;n341356 said:
D.v.s. man kan använda DnD5s prislistor, men låta silver vara den vanligaste myntsorten, d.v.s. myntfoten är silver.
Mycket bra ist för dom helt ahistoriska och koko priserna i ex vis LotFP.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
2097;n341359 said:
Mycket bra ist för dom helt ahistoriska och koko priserna i ex vis LotFP.
Jag rättfärdigar koko priserna med att folk tar ockerpriser av äventyrare. För kom igen, de både förtjänar och har råd med det. Har du ett magiskt svärd värt mer än kungariket du står i så kan du betala en guld per öl.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n341363 said:
Jag rättfärdigar koko priserna med att folk tar ockerpriser av äventyrare. För kom igen, de både förtjänar och har råd med det. Har du ett magiskt svärd värt mer än kungariket du står i så kan du betala en guld per öl.
Dom koko priserna i LotFP är alltså DELADE med tio inte gångade med tio.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
2097;n341365 said:
Dom koko priserna i LotFP är alltså DELADE med tio inte gångade med tio.
Welp. Det har jag bara gjort fel sedan Death Frost Doom :emb:
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Alltså såna här saker är ju urförvirrande. En LotFP SP ? En normal sann och gedigen GP.

På tal om LotFP så har jag bytt ut min avatar för jag har lackat ur lite på Raggi
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
anth;n341356 said:
Varför skulle äventyrare vara överklass?
Se vad de gör - de riskerar livet varje dag.
Vilken IRL-yrkesgrupp motsvarar DnD5-äventyrare? Legosoldater.
En legosoldat riskerar livet varje dag och har en årslön mellan 500000-1000000 kr - vilket får kallas överklass.
Det är ju en settingfråga, men det håller inte att jämföra med en legosoldat i en modern marknadsekonomi. Snarare isf med en Landsknecht, som knappast är överklass.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Leon;n341376 said:
Det är ju en settingfråga, men det håller inte att jämföra med en legosoldat i en modern marknadsekonomi. Snarare isf med en Landsknecht, som knappast är överklass.
Var inte landsknechtarna ökända just för att de hade pengar som gräs? Och spenderade allt för att de ändå snart skulle dö?

Jag kan ha fel så klart, det är bara vad jag minns jag hört :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Klass handlar ju om socialt och kulturellt kapital också. Inte bara pengar. Du kan ju inte bli överklass på en generation, hur hade det sett ut!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Ja, lite så. Bankrånare blir inte överklass efter en lyckad stöt (om de inte investerar smart och lyckas starta ett nytt liv på en söderhavsö, typ). Landsknektar, äventyrare och bankrånare är ju lite samma sak. Fattig som en lus, riskera livet, bada i pengar i en vecka, fattig igen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
God45;n341385 said:
Klass handlar ju om socialt och kulturellt kapital också. Inte bara pengar. Du kan ju inte bli överklass på en generation, hur hade det sett ut!
Enligt boken jag läser just nu (medieval lives av terry jones) så kunde man mycket väl bli överklass på en generation.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Leon;n341376 said:
Det är ju en settingfråga, men det håller inte att jämföra med en legosoldat i en modern marknadsekonomi. Snarare isf med en Landsknecht, som knappast är överklass.
Jämför med Conan.
Han äventyrar.
Han kommer tillbaka med skatter och är rik som ett troll.
Han lever på vin, kvinnor och sång i ett par månader.
Sedan är han fattig som kyrkråtta.
Så går han ut och äventyrar igen.

Men när han HAR pengar är han lika rik som en adelsman.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
anth;n341400 said:
Jämför med Conan.
Han äventyrar.
Han kommer tillbaka med skatter och är rik som ett troll.
Han lever på vin, kvinnor och sång i ett par månader.
Sedan är han fattig som kyrkråtta.
Så går han ut och äventyrar igen.

Men när han HAR pengar är han lika rik som en adelsman.
Men han är inte en adelsman. Klass handlar inte (bara) om pengar.

För att bli överklass måste man också lyckas etablera sig. Detta kostar oftast pengar, så det finns en koppling.

Men så länge Conan super bort sina slantar så är han egentligen ingen klass alls, han är en outsider.

När han blir kung blir han förstås överklass. Eller för att ta ett lite bättre exempel - när din äventyrare är rik (och hög level) nog att köpa sig en liten borg och etablera sig som baron är han överklass. Men inte innan dess.

Sedan är under-, medel- och överklass nog ganska missvisande även i ett d20-sammanhang. Även om settingen inte har ett fullt utvecklast ståndssamhälle kan man nog utgå från en liten klick adel, en massa bönder och inte så mycket imellan. Och ja, adel är ärftligt. Visst, det går att slå sig in som "ny man", men det är inte automatiskt.

P.S: För att göra deta lite mindre OT: de här investeringarna, som krävs för att bli Överklass istället för "Drägg med pengar" är ju en utmärkt money-sink!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Leon;n341402 said:
Men han är inte en adelsman. Klass handlar inte (bara) om pengar.
Helt rätt. Bara för att man blivit miljardär på någon IT-bibbla betyder det inte att man är lika fin som någon som hade en farfar som blev miljonär i början på 1900-talet.
Man skiljer på nyrika och gamla pengar.

Men det hindrar inte att nyrika sprider lika mycket eller till och med mer pengar än de gamla släkterna.
Och det är min poäng.
Även om världen använder silver som myntfot är det fullt möjligt att ha en rollspelskaraktär som bara kommer i kontakt med guld under hela sin karriär.
Det är alltså fullt möjligt att spela DnD5 och OSR, som normalt anses ha guld som myntfot, och säga att det är silverfot som gäller.
Om något kostar 100 gp är det bara att säga att det kostar 1000 sp och att vanliga människor inte hanterar guldmynt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
I min nya kampanj spenderade dom just nu en vecka på att gräva gravar på den lokala gravgården. Jag provar nåt nytt: att snåla extremt mycket med rumors. Så dom får leva jättemycket urtråkigt vardagsliv i den lilla fiskebyn mellan att saker händer.
 
Top