Nekromanti Silverstandarden i bl.a. LotFP

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Har aldrig fattat detta.
I LotFP är priserna i silver. Så långt allt väl.
Men. Är 1 GP i vanliga D&D 1 SP i LotFP, eller är 1 GP i vanliga D&D 10 SP i LotFP, bara att dom skriver "quuxen kostar 10 sp" ist för att skriva "quuxen kostar 1 gp"?
Håller på att konvertera ett LotFP-äventyr
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi har alltid kört 1 DnD gp = 1 LotfP sp = 1 xp.
Med tanke på hur många OSR-nördar det är i gruppen tvivlar jag på att vi skulle göra fel
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ska alltså lägga på en nolla på allt. Tycker detta med silverstandarden är det sämsta som Raggi gjort— ???
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nja, jag provade silverstandard i DnD långt innan LotFP fanns.
Det känns mer "realistiskt" med silverstandard än guld och då LotFP utspelas i ett pseudo-1600-tals-europa tycker jag det passar in.
Rent speltekniskt blir det ju lite krångligare när man växlar mellan olika system.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det faktum att folk slänger sig m silvermynt ist för med guldmynt är vettigt. Men att priserna är en tiondel av dom normala priserna är relativt koko
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Som jag har förstått det är priserna exakt de samma, en byter ut 'gp' mot 'sp'. Så ett guldmynt i Neverwinter är värt exakt lika mycket som ett silverpund i Norwich. Eller vilka valutor som nu är aktuella.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tack Impetigo, det var en jättebra förklaring. Då var det som anth hade sagt. Verkar också stämma bra med skatterna i äventyret jag konverterar. Jag ska som sagt då lägga till en nolla på allt för att det ska stämma med resten av spelvärlden. Ett sp i detta lotfp-äventyr
Det är The Seclusium of Orphone of the Three Visions
blir alltså tio dirhams, en dinar.

Jag hittade också några nördar som satte perfekt ord på varför jag inte gillar detta. Hela ekonomin i min spelvärld är uppbyggd kring det som står i den tråden.
Men, jag var lite hyperbolisk när jag sade att detta var det sämsta Raggi gjort. Jag vet att det är många som tycker om det.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Mycket mer realistiskt att räkna med sp istället för Gp (alltså dela allt med tio). Gp var riktigt ovanligt på medeltiden.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
2097;n239794 said:
Men, jag var lite hyperbolisk när jag sade att detta var det sämsta Raggi gjort. Jag vet att det är många som tycker om det.
Alltså, han har ju enbart ändrat ett ord? Inget alls är förändrat. Ditt äventyr kommer inte påverkas alls så länge du tänker att sp=gp.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Caligo;n239815 said:
Mycket mer realistiskt att räkna med sp istället för Gp (alltså dela allt med tio). Gp var riktigt ovanligt på medeltiden.
Om man vill ha mycket silver så är det ju helt ologiskt att göra silver 10 ggr så sällsynt. En ryggsäck i både 5e och ACKS kostar 20 silver. En ryggsäck i LotFP kostar 3 silver.

I LotFP väger silvret mer också. 100 mynt är ett "ordinary item" (ungefär 10 pund).

Dvs: I 5e 50 silvermynt ett pund, i ACKS 100 silvermynt ett pund, i LotFP 10 silvermynt ett pund.

Så om mynten är 10 gånger så tunga är det ju inte så konstigt att dom är 10 ggr så värdefulla. Ekonomin är alltså oförändrad. Det är bara en bökig non-change som bara är i vägen för oss som vill blanda material från olika spel.

slanfan;n239816 said:
Alltså, han har ju enbart ändrat ett ord? Inget alls är förändrat.
Hade han valt att säga 1 sp = en dirham, 10 sp = en dinar hade det ju varit OK. Eller för den delen 1 sp = en blahonga, 10 sp = en tira. Men han har valt att kalla det för något som redan finns i D&D. Han valde att säga 1sp = 10 sp, 1 gp = 10 gp. A = 10 A.

slanfan;n239816 said:
Ditt äventyr kommer inte påverkas alls så länge du tänker att sp=gp.
Varje gång jag blandar in LotFP-prylar i D&D eller tvärt om måste jag alltså minnas "ah, just det, måste komma ihåg att dela med tio, eller om det var gånga med tio?" Så tre problem:
  1. Om jag glömmer det och säger ni hittar 10 sp när det står 10 sp så blir det fel.
  2. Om jag gångar åt fel håll och säger ni hittar 1 sp när det står 10 sp så blir det fel.
  3. Om jag gångar åt rätt håll men gör det för många gånger för jag missar att jag redan gjort ett konverteringspass så ni får 1000 sp när det står 10 sp så blir det fel.


Om det stod "I skattkistan ligger det tio tira och så några böcker" då skulle inga av dessa saker hända. Det främmande ordet i sig skulle vara en påminnelse för mig. Men nu står det "I skattkistan ligger det 10 sp och så några böcker."

sp=gp eller var det gp=sp...

gp?sp är det snarare han har gjort, inte =. Och för att omvandla tillbaka behöver jag sp?gp.

Det är inte en symmetrisk relation. Men om det var 1 sp = 1 blahonga hade jag också kunnat veta att 1 blahonga = 1 sp. Det hade varit en symmetrisk relation.

Osv.

(Obs, jag har nu, tack vare hjälpen från den här tråden + jämföra priserna, förstått att när jag ska ta in dungor från LotFP i D&D ska jag lägga till en nolla på allt. Då gäller det bara att komma ihåg det också.)

Detta är också typiskt mig. Börjar som okunnig, får lite hjälp, blir grinig, suckar, kavlar upp armarna, sätter mig in i det och blir bara ännu puttare på Raggi för att han har gjort denna dåliga förändring.

Än en gång tack till alla för hjälpen.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
2097;n239827 said:
Varje gång jag blandar in LotFP-prylar i D&D eller tvärt om måste jag alltså minnas "ah, just det, måste komma ihåg att dela med tio, eller om det var gånga med tio?" Så tre problem:
Med reservation för att jag kan ha helt fel!

Jag tror verkligen att det räcker med minnesregeln: Varje gång rp hittar 1 sp, så säger du: ni hittar 1 gp.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ett silvermynt i 5e och ACKS är som en medeltida silverpenny ungefär. Visst fanns det också tyngre och dyrare silvermynt. Men… det är en ren NIH-förändring, ett cykelskjulande som gör mer skada än nytta.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Korspost
slanfan;n239830 said:
Jag tror verkligen att det räcker med minnesregeln: Varje gång rp hittar 1 sp, så säger du: ni hittar 1 gp.
Dom tre problemen finns kvar.
1. Minnesregeln går att glömma att applicera
2. Minnesregeln går att av misstag vända på (varje gång dom hittar 1gp så råkar jag säga att dom hittar 1 sp)
3. Minnesregeln går att av misstag applicera för många gånger. Speciellt om dungan besöks av NPC:er med fick-loot-tabellen osv
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Om du nu sitter och konverterar monsterstats, spells och vad det nu kan vara. Passa på att konvertera alla skatterna med.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja, jag kom på en lösning. Tack, slanfan. Betyder inte att jag blir pepp på hur LotFP hanterat det.

Monstren behöver inte konverteras, dom kan användas rakt av.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
anth;n239722 said:
Rent speltekniskt blir det ju lite krångligare när man växlar mellan olika system.
När vi spelade Mörka Hål ägnade sig spelarna åt ett visst mått av handel när de märkte att köpmän som sålde ur olika spels prislistor hade olika pris på vitlök.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Hmm... den här tråden fick mig att ta en titt på LotFPs utrustningslista. Det är typ den första DnD-aktiga utrustningslista jag sett som faktiskt känndes rimligt =) Så tack för det!

Jag har alltid avskytt guldstandarden i de flesta spel
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
@Wilper: svara i Lindytråden, jag ligger sömnlös av förvirring och skam

@Hamster: Hur då rimlig? Silvermynten är ju tio gånger (resp fem gånger) så tunga så det är samma "ekonomi". Så om den ena är orimlig är båda orimliga och tvärtom.

Jag tycker ju dom flesta priser ska vara tvåsiffriga. I LotFP kostar ryggsäcken 30 kopparmynt. Men dom kopparmynten är så himla tunga. Dom väger som 150 kopparmynt skulle ha vägt i 5e.
I 5e kostar ryggsäcken 20 silverpennies. Och dom väger lika lite som 4 silverdaler väger i LotFP.
I ACKS kostar ryggsäcken också 20 silverpennies och dom är ännu lättare, dom väger lika lite som 2 silverdaler väger i LotFP.
Tycker bra & rimligt & historiskt!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
2097;n239877 said:
@Hamster: Hur då rimlig? Silvermynten är ju tio gånger (resp fem gånger) så tunga så det är samma "ekonomi".
Jag är förvisso bara vagt bekant med hur hela bärsystemet funkar i Lamentations, men jag var under intrycket att man räknar "slots" och inte vikt. Att häda att silvermynten där är tio gånger så tunga som andra mynt baserat på hur mycket "plats" de tar upp låter lite vanskligt.

Ungefär som att försöka extrapolera vikt ur ett system som bygger på belastningspoäng =)

Jag tycker exempelvis att böcket med att hålla ordning på en handfull mynt inte har särskilt mycket att göra med deras vikt utan med deras benägnehet att rulla runt, trilla genom hål i fickan och vara allmänt bångstyriga.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Well dom har utgått från att i B/X vägde 10 mynt ett pund (mot 50 mynt i 5e, 100 mynt i ACKS).
 
Top