Varulv Showdown at Bad Pelt Gulch - runda 3

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Varulv - 3.jpg

Med ett hånflin föll Vimes ner i backen. Han hade inte ens försökt undvika bybornas kulor.

”Ta inte ut segern i förskott”, sa sheriffen, ”det kan finnas mer varulverados kvar …”

Men han hann inte avsluta meningen innan ett nytt skott hördes och Xyas lämnade jordelivet.



Tack så mycket till Vimes (varulverado) och Xyas (bybo) för gott spel. Bägge får skriva en heroisk avskedspost i tråden (Dock inga speltekniska detaljer som vilka man misstänker eller anser att byn bör göra).

Deltagare:
Basenanji
Empiricus
Hellzon
Khan
Sidd

Korpa (nattmördad)
Xyas (nattmördad)
Stövelkatten (utröstad)

Vimes (utröstad)


Nästa runda slutar lördag 13 feb, 21.00
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Skit också.

Onödigt att syna Xyas som mördades av. Men bybo var han, vilket är vad vi fick veta ändå.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Trist, men tack för spel!
Så det är alltså minst en ulv bland Sidd, Basse och Hellzon.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Tråkigt Xyas! Tack för bra spel ändå. Och hejdå VajmsSlajms!

Jag måste säga att jag trodde att Sidd smulade (rätt uppenbart, men ändå) att han var väktaren med sin sheriffhund. Så grunt tänker jag. Men bra att veta att väktaren tyvärr är ute.

Nu blir det ju lite svettigt och tempot har ju tyvärr vart dödsmördarlågt. Jag skriver inte så smarta grejer, men jag skriver i alla fall.

Nu vill jag att vi röstar och tar ställning!

Basenanji
Empiricus
Hellzon
Khan
Sidd

Någon av Empiricus och Hellzon.

Min röst går på Hellzon:

Röst: Hellzon

Motivering: lågflygeri, få röster, inget direkt samspel med Vimes.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
För att väcka nattåget från Gulch så kommer jag lansera en helt galen teori.

Khan är inte siare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag tänker så här:

Varför gav sig Vimes så lätt? Varför gav han upp? Varför tjafsade han aldrig med Khan efter siandet?

Därför att det var uppgjort i förväg. Khan är en ulv som claimar siare.

"Men Basse, det där är ju helt galet! Hur skulle Khan våga sig på ett sånt galet stunt? Den riktige siaren skulle ju hur lätt som helst se genom en sådan ulv-lögn?!"

För att ulvarna visste vem siaren var.

"Hur kunde de göra det?"

Låt mig visa.

Korpa var ingen dålig spelare, men hon skrev det här efter att Stövelkatten hade outat sin extraroll.

Korpa said:
Jag vill bara påpeka möjligheten att vi har en naiv siare och en Stövelkatt som kaxigt ljuger för att rädda sitt skinn. Det är osannolikt, men möjligt. Oavsett ser jag fram emot att få veta mer.
Det fångade ulvarna upp. De insåg att Korpa misstänkte att extrarollen var en naiv siare eftersom HON var den riktiga siaren.
Korpa var med andra ord rädd för att en naiv siare skulle ställa till det för hennes siarclaim.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Bah vad jag verkligen trodde Xyas var bandit iom röstande på Khan mm Synd att vi kladdade in oss fel på Xyas då, jag tyckte verkligen hen spelade motvalsigt för att vara bybo.
Jag tycker Hellzon försöker jobba mer med grävande (konstruktivt) än Empi (svajjar hit och dit) även fast det förståligt med denna utveckling att det är svårt att se nån vettig info i skrivningarna... Tycker Empi är mer tyst än jag vill...
Basse du drevar vilt på olika och nu med Khanröst så blir väl allt ”tänk om”...

Det här blev ju väldigt svårt, intressant, hjälp till nu alla...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Och hur svarar Vimes på Korpas kommentar?

Jo:

Vimes said:
Superbra fångat. Om Stöveln vet att han är en av två ulvar och tror att extrarollen är en falsk siare är det inte ett dumt stunt. Men var han så pressad?
Dvs, Vimes inser nu att Korpa är siare. Ulvplanen börjar smidas.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Läste nu dina sista poster Basse och stämmer det med Korpasiare och falsk Khansiare och att du hittat den historien så är du en mästerdetektiv!
Vore coolt om du har rätt.
Hur kilar vi vidare i rätt riktning nu...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Så ulv-Vimes, ulv-Sidd och ulv-Khan tänker att de offrar Vimes och låter Khan claima siare. Och för att få byn att köpa det här tar man ut Korpa, den sanna siaren. Ulvlaget offrar Vimes. Nu kommer Khan vara grön för resten av partiet: han har ju "hittat" en ulv.

En tabbe dock: Khan går tidigt ut med att han ska sia Xyas. Det är en udda strategi och Khan borde nog förstå själv att han inte borde gå ut med siandet. Men varför inte? Ulvarna kan ju lämpligt nog ta ut Xyas ändå. Sagt och gjort.

Nu står vi här med en död Xyas som visade sig vara grön och väktare. Khan kan "tyvärr" inte presentera något resultat av sitt siande.

För ulvarna har en plan och den är fräck.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Så här är det nämligen:

OM Khan vore en sann siare så skulle aldrig ulv-Vimes lämna spelet bara så där. Han skulle kämpa emot och försöka få det till att Khan inte var siare, att Vimes var miller eller nåt annat.

Men Vimes lägger sig platt.

Lite för platt. Han är inte en missnöjd ulv som åkt dit på ett tidigt siande, han har tom hunnit förbereda en lustig meme. Han har offrats för att Khan ska kunna spela bybosiare för resten av partiet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
"Men Basse, var aldrig Stövelkatten en förrädare då?"

Nej tyvärr, Stövelkatten (jag känner honom litegrann) är en jättecharmig dalmas med rätt många järn i elden. Han är levnadsglad, spontan och har ett härligt skratt. Han hoppar gärna på saker. Han blir inbjuden till massa fräna grejer. Han har nog fullt upp med jobb mm.

Men han kanske är bättre på att hoppa på saker än att slutföra dem. Och varulvsspel, med en mesig byboroll i ett klassiskt parti? Äh, han kan ta det lugnt. Han snoozar sig genom partiet och när han märker att han är på väg ut så tänker han lite slappt att "jahaja, äh, skit i det, jag har ingen viktig roll, det är lugnt..." och så går han ut på en kul jobblunch med polarna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
"Men Basse, det här låter nu som en GRAND PLAN, och det vet vi väl att det aldrig är så i varulvsspel?!"

1613077647359.png

Grejen är: är Vimes verkligen så ledsen som gubben på bilden? Knappast. Han säger dessutom sanningen: Varulverados har en plan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Och Vimes vill vinna och vinna STORT.

Med en riktig MESTERULV-plan.

Kom igen nu, låt oss ta ut Khan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
"Varför blandar du in Sidd i leken?"

Ja, här kanske jag har fel. det kan vara någon annan. Kanske Empiricus som skriver så här tre minuter efter att Khan gått ut med sitt siande:

Empiricus said:
Bra siat Khan! Dingel för Vimes då så kan vi passa på att försöka hitta hans kollega/kollegor också!
Även om oddsen väl är rätt höga för att de bara är två om Katten var en fientlig extra
Ni vet, vår AT-läkare med fullt upp som har svårt att vara med. Skum formulering förresten: det borde väl stå "oddsen är låga för att..."
 
Top