Varulv Showdown at Bad Pelt Gulch - runda 3

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
@Sidd

TL; DR betyder "Too long, did not read" och kan använda när du vill ge en kort sammanfattning av något. Wiktionary förklarar

@Khan ser vår kaxiga plan ut att fungera?

Nu gör jag en lista på sånt som jag tycker grönar mig eller talar för att jag inte kan vara ulv

Jag har varit aktiv från start. Jag toppar antalet inlägg i VARJE RUNDA. Det är inte ulvigt, ulvar vill gömma sig.
Vimes, bekräftad ulv, gullar med mig tidigt och fortsätter på den banan. Ulvpartners brukar hellre hålla distans till varandra.
Jag har röstat, motiverat och tagit ställning. Det gör inye ulvar eftersom de vill hålla låg profil och undvika uppmärksamhet.
Jag har lagt fram en helt tokig teori som jag också tagit tillbaka. Det är ett tecken på hur jag vänder och vrider på det här pusslet.
Jag har identifierat hur Hellzon och Empiricus verkar ha någon form av beröringsskräck.
Jag har försökt pressa Vimes att avslöja mer om ulvarna i R2.
Jag har kommit med tips till dg Khan om hur du kan skapa press på ulvarna genom att inte direkt tala om vem du har siat, utan bara resultatet.
Jag försöker hela tiden samarbeta med er andra bybor. Jag vill att vi tillsammans nitar ulvar. Så gör inte ulvar.
Jag är rak och ärlig. Mina motiveringar kanske suger, men jag bilägger dem. Jag står för vad jag tror på och försöker förklara varför.
Jag synar Vimes beteende och menar på att hans "jag ger mig" är konstigt.
Jag är uppenbart osäker på vem som är ulv eller bybo. Den osäkerheten är svår att imitera som ulv.
Jag påminner oss om röstlägen och håller ordning på vem som röstar på vem, för jag vill hjälpa till.
Jag har tjatat på folk till höger och vänster om att de ska förklara sig. Den stressen känner inte en ulv.
Jag har också gett en rätt trolig förklaring till Stövelkattens beteende som vilar mot att jag känner honom en del.

Nä hörni, det är väldigt o-occamskt att påstå att jag är ulv.

Att ni inte gillar/förstår er på mitt sätt att spela gör mig inte till ulv. Så: hur har jag betett mig i tidigare spel? Är jag konsekvent? Har ni sett och hört det här tidigare?

Måste ge mig lite själv-pepp.

1613144547982.png
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok, ni tycker att jag är jobbbig och knepp. Men hur ska vi fånga ulvar om vi lyssnar till Varulvsspelens okrönte kung Vimes?

1613144685105.png
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Mera Vimes:
Vimes said:
Exakt vilken logik som ligger bakom ett visst ulvbeteende kan förstås skifta. Utifrån de punkter om ulvlagets svagheter i avsnitt 3 (Hur tänker ulvar) ovan kan man säga att ulvar söker diskussionsrum där de är trygga. Detta leder bland annat till:
  • att ulvar helst vill slippa ta ställning i största allmänhet, och till varandra i synnerhet,
  • att ulvar vill skådespela bybor genom att låtsas vara konstruktiva, utan att egentligen bidra med något av substans,
  • att ulvar ofta tjänar på att hålla sina resonemang så allmänna som möjligt.
  • Ulvar kan också tjäna på att “låsa fast” sig i särskilda cases och resonemang för att de upplevs som trygga.
Tråden finns att läsa här: http://www.rollspel.nu/threads/varulvsspel-enligt-vimes.75868/post-1030453
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tycker ni att jag beter mig ulvigt om ni jämför med vad Vimes anser är ulvigt?

***

Men det känns faktiskt rätt bra att du är så tveksam Khan, för det grönar dig. Jag förstår hur du tänker! Just nu tror jag att du, jag och Sidd är de sista byborna.

Kolla här: låt oss testa vad som händer om vi fortsätter att pressa @Empiricus och @Hellzon.

Ni behöver inte ens rösta på dem, det enda ni behöver göra är att tjata. Tagga in dem. Be dem resonera. Be dem förklara. Om de återkommande kommer med bortförklaringar eller tystnad har de nog själva avslöjat sig.

Testa! Det kostar inget och är inte farligt. Ni har inget att förlora!

Men om det är tre ulvar och jag är bybo, då förlorar vi bybor mot ulvarna.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Äh. Jag har tid att ändra mig. För att sätta fart på spelet:

Röst: Hellzon
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Ujujuj... vad det satte fart...Khan...en ensam röst utan motivering...

men men det är ju alltid nått...

Kan vi läsa in nåt från den här tidiga posten i R1 (sid3) av Empi:
”Roller som tål 2 nattmord verkar ju också ha varit en grej i tidigare spel, likaså smittmekaniker hos DTF samt bybo som kan bli ulvar under vissa kriterier.
Jag vill misstänka att rollen, lite som xyas är inne på, inte är på ulvsidan. Men att den är eller kan bli en by-nerf med tanke på en historiskt stark by. Dock så hade vi nyligen en stark DTF i kyrkogårdsspelet så jag tror nog på något annat för att det skall kännas fräscht...”

- Fiskar Empi efter extrarollen hos byborna (eftersom Empi är ulv) om risken för att bybon kan tåla nattmord (dåligt för vulvarna),
- Bekräftar att extrarollsinnehavaren inte är på ulvsidan och fiskar vidare för att kanske lirka fram svar...

Vad tror byn?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Empi skriver vidare vid en genomgång av deltagarna:
-fiskar på Khan om Siarförmågan
-tycker Sidd inte är skarp i sina analyser: 😡
-röstar felaktigt på Katten (ja jag vet att vi alla gjorde det...)
-överlag otroligt intetsägande lång post
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Det här är Empiricus post:

Jag vill misstänka att rollen, lite som xyas är inne på, inte är på ulvsidan. Men att den är eller kan bli en by-nerf med tanke på en historiskt stark by. Dock så hade vi nyligen en stark DTF i kyrkogårdsspelet så jag tror nog på något annat för att det skall kännas fräscht...”
Och oj vad det här är vagt. Det är sååå försiktigt:

Jag vill misstänka att rollen, lite som xyas är inne på, inte är på ulvsidan.

Man kan knappast anklaga Empiricus för att bredbent peka på en entydig åsikt.

Jag vill misstänka
(Men ändå kanske inte....)
Lite som Xyas är inne på
(för jag vågar inte tycka själv)
Men att den är eller kan bli en by-nerf med tanke på en historiskt stark by
Inga tydliga ställningstaganden här inte, utan små försäkringar hela tiden: är eller kan bli.

Ja, jag vet, jag gräver i små detaljer och det där räcker ju inte för att entydigt slå fast huruvida Empiricus är ulv, men det slår mig nu hur f ö r s i k t i g Empi är.

Nästan som om han var rädd för att hamna i strålkastarljuset eller nåt?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Sorry @Hellzon du ville säkert njuta aven trivsam fredagskväll och nu börjar jag dreva igen.

Men du: det vore så himla bra om du ville hjälpa till nu.

Tror du på allvar att jag och Vimes båda är ulvar?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Weirdos är enlig Occam nån/några av Basse, Sidd eller Empiricus. Basse har slängt vilda teorier omkring sig mest hela spelet, verkar försöka se vad som fastnar, inte bara nu detta med att Khan skulle vara ulv. Återkommer förhoppningsvis till lunch men...
Det här är inte första gången Hellzon lovar något han inte uppfyller.

Men ok, det kanske var en stressig dag där livet kom emellan.

Så jag vill påminna dig Hellzon.

Om du undantar mig, vem är mest ulvig av

  1. Empiricus
  2. Sidd
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hellzon har skrivit tre poster den här rundan. Ingen är egentligen särskilt intressant.

Den första är en sammanställning av deltagare.

Den andra handlar om att utröstade deltagares fraktion och förmågor är sanna.

Den tredje är ett lamt försök att anklaga mig och en slapp röst på mig enligt Occams rakkniv.

Nä hörni Hellzon lågflyger och skriver i "lättsmältgenren".

Jag är mer och mer nöjd med min röst på honom.

@Sidd hänger du med på drevet?! 😀
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Tyvärr så är det livet och inte någon stor och spännande ulvplan som resulterar i ett mindre skarpt spel, men att se hur speciellt Basse men även Sidd försöker slå på stora trumman kring det är ju ulvigt värre. Empi är ett lätt byte då han typ nästan bara skrivit något tidiga morgonar och sena kvällar.

För övrigt så har ju min låga aktivitet varit på tapeten hela spelet, så att kalla det lågflygeri och att vara under radarn är ju tämligen underligt. Se gärna igenom hur jag spelat utan att först svälja Basses kool aid så borde det ju inte vara alltför svårt att se att jag spelat tämligen konsekvent utifrån mina förutsättningar.

Jag är vanlig bybo, och har väl som störst misstänkt Basse som bygger stora luftslott byggda av klossar som inte passar. Snacket om "spel hest" och ursäkterna om att han minsann inte är den som ulvar ihop elaka planer är inget nytt hos ulv-Basse.

I morgon är det utröstning, och jag skall komma med något mer innan dess, men just nu hinner jag inte det tyvärr. Är det misstänkt och ni vill hänga mig på grund av låg aktivitet eller nåt så är det ju ganska tamt. Så, case kommer, och vill ni att jag svarar på något speciellt så fråga.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Vidare om Empis manövrer i R1:
- Kör Xyas-tåget (där även jag var på): vilket ju var tokfel
- småhugger lite mot mig: inget konstigt egentligen
- hänger på stövelkattåget när det redan tokrusar och katten hoppat av
- lägger upp info om vem som röstat när: ofarligt
Ok inget speciellt, totalt väldigt lågflygeri och konfliktundvikande

Ger ju verkligen inte nåt som betyder Ulv men heller inte nått Grönt eftersom Empi inte direkt försöker hitta nåt...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Empi, vi fattar att en AT-läkare under den värsta pandemin sedan Spanska sjukan kanske inte kan ge järnet! Peace!

Men, vi måste ju också i spelet utvärdera det som skrivs. Och jag gillar ju dina skarpa kommentarer och kvicka analyser, det är sedan gammalt.

Så då blir jag så överrumplad och överraskad av din försiktiga ton.

Och det här

spelat tämligen konsekvent utifrån mina förutsättningar,

låter ju tyvärr väldigt mycket som att du försöker hitta ursäkter - inte ulvar.

Så jag ska försöka hjälpa dig! 😀

Läs Hellzons poster i R2. Vad är ditt allmänna intryck? Vem misstänker Hellzon i rundan? Hur bidrar han till att fånga ulvar?

Och:

Tycker du fortfarande att jag är ulvig, trots mitt närmast maniska postade? I vilket parti gjorde jag så senast? Vilken fraktion tillhörde jag då?

😀💪👍
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Empi R2:
- Kör Vimes-tåget: 👍
- Glad i Khan
- Gräver mot Xyas
- gnager mot Basse
-argumenterar vem Khan ska sia och vem som ska röstas ut mm
Tot: egentligen inget rödande, skulle kunna vara grejjer jag själv skulle försöka mig på..

...jag börjar mer tycka att Empi svalnar som Ulv...men jag har ju siktat fel förr (typ alltid...)

Empi: varför tycker du och jag så olika om Basse: övertyga mig så det blir rätt...

...ska väl kolla igenom Hellzon också...

Röst: Hellzon

Motivering: vi behöver få igång mer av Basses teorier😉
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Haha @Sidd mer teori?! Här kommer mitt gräv på Hellzon! Håll tillgodo!

R1

#13 Resonerar kring antalet ulvar utan att komma fram till något. Tycker att det är läge att gräva i gamla spel.

#42 Blir rättad av Vimes. Tror att extrarollen kan vara en ulvbuff. Vagt resonemang som går ut på att ulvarna kan ha ett ok läge även om de röstar ut en extraroll som är ulv. Blir pepp av Xyas, men också vagt misstänksam mot Xyas. Funderar på extrarollen.

#48 Letar i annalerna. Hittar några meningslösa roller.

#49 Letar i annalerna. Hittar några meningslösa roller. Går och lägger sig.

#55 Lite snömos om roller i tidigare spel. Erkänner att han har varit tyst i spelet.

#70 Tycker att Khan skriver inlägg i konstig ordning. ”Nåt skaver. Lite svårt att ta på…”

#94 Tycker att Stövelkatten ska spilla bönorna

#107 Kommenterar Korpas inlägg om att Stövelkatten claimar extraroll. Tycker att naiv siare inte är sannolik. Undrar varför Stövelkatten inte claimar siare/väktare.

#108 Röstar på Khan med ytterst svag motivering ”Baserat på konstig kronologi”.

#112 Kommenterar Vimes undran om naiv/paranoid siare är rimligt. Påminner om att galen siare funnits med i senare spel.

#118 Hellzon undrar om Xyas var en hemlig roll på ulvsidan, skriver: ”jag undrar om @Stövlo är en hemlig roll på varulvssidan och Xyas vet om det?”

#119 Byter röst till Stövelkatten utan tydlig motivering

#122 Erkänner att han tror att både Xyas och Stövelkatten kan vara ulvar, tycker att Xyas teori stack ut

Sammanfattning:
Hellzon skriver i alla fall något, han får ihop tretton poster. De flesta är anmärkningsvärt intetsägande. Han är lite misstänksam mot Xyas, men röstar aldrig där, utan röstar först på Khan med en rätt usel motivering och senare Stövelkatten. Jag tycker att han försöker smeta ned Xyas vid två tillfällen: #42 och #118.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
R2

#14 ”Oh yeah” Röstar på Vimes som blivit siad av Khan. Svarar på frågor från mig. Tog tid att ”få rätsida på spelet”(Ett klassikerupplägg, är det svårt att förstå sig på?) Skyller på arbete och ork. Erkänner att han röstade på någon uppenbar där andra gjort jobbet att dreva. (Gissa vem som tidigt drevade mot Stövelkatten?)

#23 Nu börjar det hända nåt! Hellzon tror INTE på tre ulvar:

Hellzon said:
Jag kanske har fel men en eventuell förrädare lär väl räknas med när ulvarna ska vara minst lika många som byborna. Har vi då tre ulvar plus en förrädare så skulle spelet varit över om vi inte hängt en ulv i R1. Låter ju extrasvårt. Nj har vi ju haft jätteflyt och hittat någon "dålig för byn" i både R1 och R2 men det har väl inte LJS utgått från.

Stövelkatten var uppenbart nåt skumt eftersom han knep ihop i slutet på R1 men var han regelrätt varulv så finns det inte tre till. Överlag tyder ju myskokatten på att det inte finns tre ulvar.
Här undrar jag om Hellzon försöker få oss att tvivla på treulvsalternativet.

#44 Något längre inlägg där Hellzon först räknar upp deltagarna. Svarar på frågor från…Basenanji! (Fan vad jag har jobbat hårt i det här spelet!) Menar att extrarollen var dålig för byn och att tre ulvar är orimligt. Lovar en analys längre fram.

#59 Här kommer analysen. Resonerar kring om Vimes planterade tankar kring extrarollen som förrädare, men kommer inte fram till något. Undrar om Vimes blandar in en medulv i Xyas/Khan. Tycker att Khan och Basses röster på Xyas är dåligt motiverade.

Så här innehållsrik är Hellzons sammanfattning:
Hellzon said:
Summa summarum:
- Korpa stack inte ut nacken särskilt mycket.
- Khan har väl inte heller stuckit ut när jag läser hans inlägg närmare, märkliga tidsresande hejinlägg åsido. Rimligt när vi har ett siarclaim från honom.
- Stöveln var inte superaktiv heller. Kan också vara rimligt baserat på vilken specifik hemlig roll han hade.
- Vimes finns det ju lite godbitar från.
- Det ser inte bra ut för Xyas.
#88 Resonerar kring att låta bli att hänga Vimes och ser både för- och nackdelar. Tycker ändå att det är säkrast att rösta ut Vimes

#98 Fortsätter diskutera att avvakta med Vimes utröstning.

#99 Tycker att Khans oro kring ett inlägg av Hellzon är onödigt.

Sammanfattning:
Sju inlägg. En analys. Mycket snömos. Intressantast är väl resonemangen kring antal ulvar, Hellzon tror inte på tre ulvar. Misstänker försiktigt Xyas och Khan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
R3

#21 Uppdaterar deltagarlistan, tycker att R2 blev lite lugn, redogör för villkoren för byvinst, menar att alla claimade roller som är döda får betraktas som sanna.

#29 Claimade roller som är döda får betraktas som sanna

#36 Tycker att min galna teori innehåller några för många om.

#44 Menar att det finns någon/några skummisar bland Sidd, Basse och Empi. Röstar på Basenanji med motiveringen att Basse slängt vilda teorier omkring sig, lovar att återkomma i ärendet

Sammanfattning:
Få poster, röstar i och för sig på mig, men motiveringen har ännu inte publicerats ( vi känner igen det här mönstret....). Mycket snömos.
 
Top