Varulv Showdown at Bad Pelt Gulch - runda 3

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Slutsats av Hellzons postande
Majoriteten av posterna under alla rundor är snömos, självklarheter eller bara ointressanta detaljer. Många poster är vaga och pekar mest vidare mot andra spår eller andra spelare. Hellzon har röstat sammanlagt fyra gånger. Inte ens när han har chansen att riktigt sabla ned min galna teori gör han det. Vi kan kort och gott konstatera att Hellzon hela spelet uttryckt sig oerhört försiktigt. Vid enstaka tillfällen pekar han på andra misstänkta och då är det Khan (siare), Xyas (grön) och mig. En inte ointressant detalj är när Hellzon ger sig in i rundorna: R1 som #13, R2 #14 och R3 #21. Borde inte en bybo vara lite mer på alerten?

Jag skulle säga att det här är ett närmast idealiskt exempel på hur en ulv lågflyger och försöker ta sig genom spelet utan att väcka uppmärksamhet. Jag tror att Hellzon är ulv. Min röst får ligga kvar.

@Hellzon
Hur många ulvar har vi tror du?
Vad grönar Empiricus anser du?
Var Stövelkatten en bybobuff eller en byboBluff?
Är jag en manisk ulv som försöker rädda mitt skinn eller en överproduktiv bybo som överilat presenterar grundlösa teorier?
Skiljer sig mitt spel mycket från tex Varulvarnas kyrkogård eller Varulvar på ett tåg?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Kikade också igenom Hellzons verksamhet: tyckte det inte var så intressant, ja svårt att få ut nåt... håller väl med om snömostänket...

Undrar om Empi och Khan kan ge sin syn på varför de tycker Hellzon är så grön
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Sorry @Hellzon du ville säkert njuta aven trivsam fredagskväll och nu börjar jag dreva igen.

Men du: det vore så himla bra om du ville hjälpa till nu.

Tror du på allvar att jag och Vimes båda är ulvar?
Ja jädra varulvsspel att komma emellan i fredagsmyset. Men nu kör vi.

Visst kan du väl spexa och laja med Vimes när han blivit siad direkt i början av R2?

Men för att ta det jag utlovade i morse först. Det var ett par grejer jag reagerade på.

I R1, kl 17 på tisdag, byter Basse röst till Khan från Stöveln. Detta, om jag inte är helt off, efter att han försvarat Khan mot min erkänt lösa fundering om tidsresande hejinlägg, men när Xyas redan har en röst på Khan. Är det baserat på tidigare funderingar där Khan tackar för namnet eller på att Xyas redan har en röst där och det finns en chans att hoppa på ett tåg?

I R2 har vi det här snacket om att inte rösta ut Vimes. Hade för mig att Basse faktiskt flyttade sin röst ett litet tag (i slutet låg allas röster förstås på Vimes utom Vimes egen) men så var det inte. My bad. Däremot lobbade han länge för det.

Och nu i R3 kaosar Basse runt med den här teorin att Khan inte skulle vara siaren.

Det syns ju ett mönster genom rundorna att en viss spelare försöker så tvivel. Om Basse är Varulverado som tror att Stövelkatten är till hjälp för Varulverados är det rentav baserat på en konsekvent agenda (Rädda Stöveln R1/Vimes R2, lyncha siaren R3.)

Ponera också om Basse har mål i sikte som ulv.
Plan A blir då: Få Khan lynchad och nattmörda Empi som är relativt kritisk mot Basse. Mig har han ju byggt case mot och räknar med att få utröstad i R4. Nu gick inte det så då gäller väl Plan B: Använd caset för att rösta ut mig och nattmörda förmodligen Khan. Empi får leva till R4.

Detta baserat på två ulvar förstås. På tre ulvar är Basse förstås nöjd oavsett vilken bybo som åker ut den här rundan.

Vem är scum med Basse och Vimes då? Basse frågade men Occam säger fortfarande "ingen, för Stöveln var skum och det är bara två".

Men måste jag välja så... jag har inte superanalyserat Sidd och Empi men Empi har ju postvolymen utan en massa vilda teorier, så han är ju grönare än Sidd, så det blir ju där vi står om jag, Empi och Sidd blir ensamna kvar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Okej Hellzon...

...du tycker Basse har en ulvagenda bakom allt grävande Basse drivit på om...

...håller med om att Basse är vild i röstbytandet men är inte det bara en Basse-natur som vågar av erfarenhet varesig hen är ulv el bybo...

...och du tycker alltså Empi har en stor postvolym...
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Varför nattmördades Xyas? För att Xyas dels var trolig att sias trots Khans “dubbelbluff”
Hur spelade Xyas väktarclaim in på att han dog? Kanske något, om ulvarna satt redo att byta nattmord in i det sista, även Khan satt ju redo på slutet iom en post lagt 20.57. Det kanske hade funnits tid att byta mordoffer och siande, kanske inte. Det är ju svårt att se om Xyas postade om sin roll som väktare 20.59.01 eller 20.59.59.

Det gör ju att det inte är helt troligt att det är väktarclaim som fick Xyas att dö utan troligheten att sias. Och kanske Xyas spel också? Fast om man tittar på Xyas genom rundorna så kommer det inte mycket revolutionerande grejer som inte också nämns av andra. Så nattmordet på Xyas är i mina ögon opportunistiskt.



Liten spelaranalys:

Basenanji: Ser mästerplaner där occam säger annat. Och kommer med en ohemul mängd poster som tar ett jädra långt tag att gå igenom. En sak som sticker ut nu på lördsagsmorgon är hur väl Basse går som parhäst till Sidd. Basse kommer med teori på teori och långa utlägg, Sidd smaskar upp dem och angriper där Basse pekar men ifrågasätter inte ens Basse på något plan. Basse driver byn just nu och verkar ha ett himla stort tolkningsmonopol på vilka uttalanden som är skumma och vilka som inte är det. Postvolymen är inte nödvändigtvis en bra grej.
Empiricus: Bybo
Hellzon: Hinner jag inte skriva om nu på morgonen. Så det får komma i kväll, men tycker ni det är skumt så är ni välkomna att tycka det.
Khan: Utgår jag från är siaren och grön. Finns folk som beter sig betydligt skummare varför jag inte lägger så mycket krut här, tokiga teorier till trots.
Sidd: Skeptisk mot mig för att skjuta ner “andras” (=Basses) förslag, men reagerar inte med en nosryckning när Basse lägger in Sidd på ulvlaget tidigt i sin teori. Och en lite väl personlig reaktion mot att någon annans teori blir angripen, så möjligt där att Sidd har kopplingar till teorin på grund av att Sidd har lika mycket päls som teorins fader. Sidd friar ju Basse för flertalet beteenden som hos andra ses som skumma för Sidd.

Tre ulvar, Vimes, Basse och Sidd då. De känner segerns doft nu och försöker driva in byn att hänga vem som helst av mig, Khan och Hellzon denna runda, för då vinner de.
Gällande postvolym så är inte hög volym = bra. Det går lätt att upprepa sig eller gå på långdragna utlägg om skumma teorier, för om någon anklagar dem så är det bara att begrava anklagelserna i fler poster eller lalla iväg åt något annat håll. Tror att något gammalt spel före min tid vanns av ulvarna för att de spammade tråden eller nåt också.

Viktigt att tänka på är följande: Det är ju bananas att helt lita på Vimes varulvsspelsmanual när författaren bekräftats på ulvlaget. Det finns ju inget som hindrar Vimes att sitta med coach-tröjan över axlarna på bänken och tipsa sitt lag om bästa sättet att lura hans manual. Medans jag är offline nu så kan ju en god tanke vara att titta på spelet och se vilka som troligtvis spelar med en coach Vimes i sin ringhörna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Äntligen lite snack! Tack Hellzon och Empiricus!

Hellzon pekar på att jag är svajig i spelet, fast läs mina poster ordentligt Hellzon så ser du att jag har skäl för mitt röstande.

Den här tex

Så här ser jag på det:

I värsta fall har vi tre ulvar: Vimes, Hellzon och Empiricus.

Just nu försöker de få mig (och Sidd) att framstå som ulviga. Notera hur både Empis och Hellzons analyser leder till att Basse ska ut. De tänker inte så mycket mer.

Det är anmärkningsvärt att Empiricus utesluter Hellzon ur sin analys och ber att få återkomma! 🤨

Jag ska ta det lugnare idag. Och jag tror att om inte jag postar, teoretiserar mm då kommer det bli en väldigt tyst lördag.

Vi får väl se!

😀
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Lite snabba men:

Jag kritiserade ju Basse för att hans nattraidande mot Khan var långt från ”occams kniv”...

...tycker Basse är frejdigt grävande (vilket förstås kan vara en ulv) men

har för mig att vi senast vid Kykogården felaktigt startade med att kasta ut Basse (kommer du i håg det Vimes?)

och väljer denna gång hittills att se Basse som grön...

Varför skulle jag tidigt göra Vimes-tåget denna gång om jag var på samma lag.

Empi detta grönade dig tyvär inte...

Basse: både Empi och Hellzon är med nu så kör vidare på så kanske mer poppar upp...

Khan: tugga ur Semlorna och Sia på

Vi måste tyvärr räkna med att det ändå är två Varulverados kvar
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
@Sidd

Du har nog helt rätt.

Det som gör Empi och Hellzon så himla ulviga är just att de inte vill hjälpa till. De vill bara "få det överstökat".

Inga tankar, utan mer snabba slutsatser. Hellzon analys av mig tex är ju bara svartmålande och cherrypicking.

Empi vill också bara svartmåla. Vimes bybo skola är ju ett bra exempel på hur en ulv tänker och gör. Hade Empi varit bybo så hade han sett det.

Nu plockar han russinen ur kakan och ägnar mest energi åt att svartmåla mig. Allt det förnuftiga Vimes skrivit i sin bybomanual, slänger Empi ut för att kunna anklaga mig.

Ingen substans, helt enkelt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Postvolymen är inte nödvändigtvis en bra grej.
Ja, gud så skönt att vi inte har hundratals inlägg att harva som på den gamla tiden, det var ju fullständigt oanvändbart.

Jag ska faktiskt jobba idag med, men i eftermiddag så...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hörni, jag ber om ursäkt för min postvolym, men jag älskar det här spelet och vill verkligen vinna. Försöker säga kloka saker.

Sedan: @Empiricus OM Coach Vimes hjälper mig och Sidd just nu, hur tror du han ställer sig till tex min galna teori? Är det realistiskt att jag går på så här med Vimes som coach?

Nej. Han skulle koka över. 😆

Och Empi, det känns som att du borrar ner dig i ett "Basenanji MÅSTE vara ulv! Det kan inte vara på nåt annat sätt!"

Det är antingen ulvigt eller suboptimalt spel.

Jag vill se hur du vänder och vrider på olika argument. Det är du bra på.

Kör ba'!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
2-2 inför slutperioden med SiarKhan som avgörande domare Ikväll.

En bybo åker ju så det blir förhoppningsvis ”3-kant” sen i natt..😍
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Rösträkning:
Hellzon (3): Khan, Basenanji, Sidd
Basenanji (2): Empiricus, Hellzon
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
I väntan på att Hellzon och Empiricus levererar ännu mer gött kommer här en mellanakt i form av lite varulvsteori! :D

Tanken är att visa varför vi tolkar varandra på ett visst sätt och kanske "fastnar" lite i vår tolkning av varandras poster.
Det är en fyrfältare (förmodligen det bästa som finns, yeah!). Förlåt för ful formatering.

1613216577369.png

Det är två kontinuum som presenteras i samma figur som försöker illustrera efter vilka kvalitéer vi tänker i varulvsspel och hur vi kan se olika rollidentiteter. Alla kvalitéer innehåller både goda och mindre goda karaktäristika:

Spontan
Bra: Snabb och responsiv. Dåligt: Inte så analyserande, innehåller lätt felaktigheter
Genomtänkt
Bra: Klar ton, lättläst. Dåligt: Långsamt och inte så responsivt.

Logik
Bra: Förklarande, ser samband. Dåligt: Missar resonemang som inte bygger på logik
Känsla
Fångar upp nyanser i socialt spel. Dåligt: missar samband som bygger på logik

Jag tror ju att min fyrfältare kan hjälpa oss att förklara hur vi beter oss, hur vi värderar resonemang och uppslag och hur vi värderare våra roller i spelet. Kanske kan den hjälpa oss att förstå hur två olika bybor kan bete sig så olika utan att det är scummigt?

Ni kan väl kommentera bilden - om inte i ord så med en tumme upp eller smiley! :D
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Vare sig Basse är bybo eller ej denna gång så är det kul att spela med en så aktiv spelare.
Det livar upp hela tiden.

Bara en sån sak att jag är mer ”genomtänkt” på det här än auktoriteten Vimes gör en ju lite stursk i hatten...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Läste förstås grafen fel...jag hade mer känsla än logik så sturkhatten plattades självklart till direkt..

...måste vara nåt knas på den där grafen Basse...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
@Sidd den där fyrfältaren är ju bara en första skiss och behöver förstås förbättras! I nästa version ska ja ge dig en mer riktig placering! 😀😙

Kära varulvsspelsvänner!

Nu ska jag strax bege mig till middag och pokerkväll! Jag kommer (tack och lov tycker nog ulvarna!) inte att skriva så mycket mer.

Min röst ligger bra på Hellzon. Han är ulvigast i mina ögon med lågflygeri och snömos. Empiricus är ett alternativ om ni vill.

Ha en fin kväll!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Jag ska ta det lugnare idag. Och jag tror att om inte jag postar, teoretiserar mm då kommer det bli en väldigt tyst lördag.
Ser ju ut som att den här förutsägelsen slog in iallafall.

Men hörni, kika på den här

Haha @Sidd mer teori?! Här kommer mitt gräv på Hellzon! Håll tillgodo!

R1

#13 Resonerar kring antalet ulvar utan att komma fram till något. Tycker att det är läge att gräva i gamla spel.

#42 Blir rättad av Vimes. Tror att extrarollen kan vara en ulvbuff. Vagt resonemang som går ut på att ulvarna kan ha ett ok läge även om de röstar ut en extraroll som är ulv. Blir pepp av Xyas, men också vagt misstänksam mot Xyas. Funderar på extrarollen.

#48 Letar i annalerna. Hittar några meningslösa roller.

#49 Letar i annalerna. Hittar några meningslösa roller. Går och lägger sig.

#55 Lite snömos om roller i tidigare spel. Erkänner att han har varit tyst i spelet.

#70 Tycker att Khan skriver inlägg i konstig ordning. ”Nåt skaver. Lite svårt att ta på…”

#94 Tycker att Stövelkatten ska spilla bönorna

#107 Kommenterar Korpas inlägg om att Stövelkatten claimar extraroll. Tycker att naiv siare inte är sannolik. Undrar varför Stövelkatten inte claimar siare/väktare.

#108 Röstar på Khan med ytterst svag motivering ”Baserat på konstig kronologi”.

#112 Kommenterar Vimes undran om naiv/paranoid siare är rimligt. Påminner om att galen siare funnits med i senare spel.

#118 Hellzon undrar om Xyas var en hemlig roll på ulvsidan, skriver: ”jag undrar om @Stövlo är en hemlig roll på varulvssidan och Xyas vet om det?”

#119 Byter röst till Stövelkatten utan tydlig motivering

#122 Erkänner att han tror att både Xyas och Stövelkatten kan vara ulvar, tycker att Xyas teori stack ut

Sammanfattning:
Hellzon skriver i alla fall något, han får ihop tretton poster. De flesta är anmärkningsvärt intetsägande. Han är lite misstänksam mot Xyas, men röstar aldrig där, utan röstar först på Khan med en rätt usel motivering och senare Stövelkatten. Jag tycker att han försöker smeta ned Xyas vid två tillfällen: #42 och #118.
"Letar i annalerna. Hittar några meningslösa roller."

"Lite snömos om roller i tidigare spel."

Jag tycker ändå jag var lite bättre än så. Var det @Khan eller @Empiricus som teoretiserade att team Ulv vill ha ut vem som helst av byborna så vinner de? Jag tror nåt liknande fast Basse måste upprepa numret i R4 för det är nog bara han kvar.

Men röstar vi ut mig så sitter vi illa till. Haka på, @Khan och @Sidd. Flytta över till Bassetåget så vinner vi!
 
Top