Varulv Showdown at Bad Pelt Gulch - runda 3

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Tack för gott spel Xyas! (Och Korpa och Stövelkatten, som jag varit oartig och inte tackat.)

Jaha, nya tag. R2 blev onekligen lite väl lugn, men det vill Basse råda bot på. Innan jag svarar på det, vad vet vi?

Deltagare:
Basenanji
Empiricus
Hellzon
Khan - siarclaim
Sidd

Korpa (nattmördad)
Xyas (nattmördad) - väktarclaim
Stövelkatten (utröstad) - hemliga rollen-claim

Vimes (utröstad) - varulverado

OM 1 ulv kvar - Vi har råd att hänga en bybo innan vi måste hänga en ulv.
OM 2 ulvar kvar - Vi måste nu hänga två ulvar på rad för att vinna.

Alla specialroller är claimade, och får anses sanna i de fall personerna är döda.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Snabbrepris:

Korpa får roll-PM där det står att hon är siare. Men hon är orolig över att hon är naiv/galen siare. Hon bevakar alltså tråden för att avgöra det här. Hon tänker att det visst kan finnas två siare i spel.

På torsdag 16.21 outar Stövelkatten att han är extrarollen. Men alla är osäkra på Stövelkatten och misstänker honom för att vara ulv.

Korpa skriver det här:

Korpa said:
Jag vill bara påpeka möjligheten att vi har en naiv siare och en Stövelkatt som kaxigt ljuger för att rädda sitt skinn.
Alltså: Varför vill Korpa påpeka möjligheten att vi har en naiv siare? För att hon är orolig över att det är hon som är denne naiva siare. Hon tror alltså här att Stövelkatten claimar en naiv siarroll i en ulvroll, när det kanske är hon som har den här naiva rollen. Eller så är hon siaren, den riktige. Men Korpa, ni vet hur hon är, hon är pessimistiskt lagd.

Hursomhelst tolkar hon Stövelkattens claim som potentiellt ulv-ljug.

Och när hon skriver det där fattar (eller chansar) Vimes et al på att hon är siaren. De väljer henne och tänker att Khan får iklä sig rollen som siare, som "hittar" Vimes som offras och sedan vinner man både lätt och så stort man bara kan.

Varulverados kommer gå till varulvsspelshistorien om de luckas med det här. Varför inte chansa?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Om ni inte tror på mig:

Är det troligt att Vimes bara ger upp?
Är det troligt att Khan går ut med sitt siande så där abrupt?
Är det troligt att en siare i förväg talar om vem den kommer sia?
Vet vi säkert att Khan är siare?
Vill Vimes et al vinna - och vinna STORT?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Kan inte släppa min galna teori!

Tidslinje och händelser från tisdagen (R1/R2)
21:00 Stövelkatten röstas ut och Korpa nattmördas
21:23 Empiricus röstar på Vimes och tycker det är konstigt att han överlevde natten
21:26 röstar Khan på Vimes utan motivering
21:26 Sidd röstar på Vimes, håller med Empiricus
21:27 Khan outar att han är siare
21:30 Empiricus berömmer Khan och menar på att oddsen är höga för att ulvarna bara är två (Här tror jag att Empi skriver/tänker fel)
21:34 Sidd undrar varför Korpa mördades
21:38 Sidd parar ihop Vimes med Basse och Khan och Empi

Sen skriver Hellzon en post, jag skriver fem och lhan skriver en. Vimes svarar inte.

Vet ni vad jag tror? Jag tror att ulvarna här chansar på Khans siarclaim. Om de tabbat sig och det blir tjafs med den riktige siaren så kommer de trots allt vinna på det.

För då blir ju Vimes grönad av att ulv-Khan, den falske siaren pekat ut Vimes som ulv.

Fattar ni? Så jäkla listigt tänkt. En dubbel-gambit.

Ducktit tenkt varulverados!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Det blev ganska tyst här? Varulvståget från Bad Pelt Gulch dunkar vidare genom natten.

Ni får gärna såga min teori, men kunde det inte vara ganska intressant att se vad som händer om vi drar igång ett drev mot Khan?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hellzon: de dödas roller verkar ju inte riktigt vara klarlagt
Jo, vi kan utgå från att Stöveln hade en extraroll och att Xyas var väktare. Bybor ljuger inte om sånt och LS har bekräftat fraktion på de döda.

@Sidd rösta på Khan! Låt oss se vad det väcker för reaktioner hos folk om vi röstar på honom! Du kan alltid flytta din röst senare!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Hellzon: de dödas roller verkar ju inte riktigt vara klarlagt
Alltså, Xyas väktare och Stövelkatten hemlig roll är vad de två claimade medan de levde. De är bekräftade bybor och då får vi utgå från att de inte ljugit.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Vänta nu Basse, vad är det alltså du säger? (Och ja, ingen betting-vana från min sida, varför jag skrev fel när det gällde höga/låga odds.) Men:

I runda 1 går Stövelkatten ut med att han är extrarollen. Jag utgår från att Katten talar sanning och är extrarollen. Då måste Katten kunna veta det för att outa den kunskapen, vilket inte går om extrarollen är galen/naiv siare. Är extrarollen galen/naiv siare så kommer ju den spelaren bara få reda på att hen är siare, annars fallerar ju hela rollen. Så Stövelkatten var extrarollen, och extrarollen var inte naiv siare eller galen siare. Extrarollen var inte någon typ av roll med samma typ av beskrivning som någon av de andra rollerna.

Du citerar:
Jag vill bara påpeka möjligheten att vi har en naiv siare och en Stövelkatt som kaxigt ljuger för att rädda sitt skinn.
Korpa skriver detta 23 minuter efter att Khan, numera outad siare, tvivlar på existensen av naiva siare. Att ta det ur sin kontext och tolka det som att Korpa tror Katten kan vara naiv siare tycker jag inte är ett antagande som är rimligt att göra. I rundans kontext och med tanke på att Korpa också är skärpt så är det i mina ögon inte så troligt att hon gör det tänket utifrån en egen siarroll.


Vi hänger inte Khan denna runda, antingen kommer Khan att nattmördas eller komma med ett siande nästa runda och lever Khan nästa runda trots ingen väktare så är det då rimligt att misstänka falskspel. Khan kan hursomhelst inte sia omvänt med tanke på färg på Vimes.

Vidare, i runda 1 så finns det egentligen ingen press på Vimes, så teorin att varulvslaget offrar just Vimes för att kunna claima siare är ju ganska crazy när de lika gärna skulle kunna vänta till runda tre, alternativt komma ut senare under runda två med ett siarclaim om det började barka åt skogen för dem. Det känns inte rimligt att offra Vimes utan provokation, så jag ser därför Khan som en riktig siare. Varför offrade ditt teoriserade ulvlag Khan och Vimes just Vimes och inte Khan där?

Näe, det här är ett gäng skumma antaganden som jag inte tycker känns rimliga att dra som riktiga teorier utan de känns mer som ett försök att bygga någon form av luftslott från. Det håller inte, i mina ögon, och Basse är för klipsk för att inte i sina byboögon se det. Därför tror jag inte att Basenanji har byboögonen på sig.

Röst: Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Du citerar:
Korpa skriver detta 23 minuter efter att Khan, numera outad siare, tvivlar på existensen av naiva siare. Att ta det ur sin kontext och tolka det som att Korpa tror Katten kan vara naiv siare tycker jag inte är ett antagande som är rimligt att göra. I rundans kontext och med tanke på att Korpa också är skärpt så är det i mina ögon inte så troligt att hon gör det tänket utifrån en egen siarroll.
Bra Empi att vi tjabbas lite! :D

Korpa känner tydligen, efter att Stövelkatten claimar extraroll att det är viktigt att skriva att:
  1. Det kan finnas en naiv siare
  2. Stövelkatten är en ulv som claimar extrarol för att undkomma snaran
Varför känner Korpa att det är så viktigt att påpeka det här?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Bra Empi att vi tjabbas lite! :D

Korpa känner tydligen, efter att Stövelkatten claimar extraroll att det är viktigt att skriva att:
  1. Det kan finnas en naiv siare
  2. Stövelkatten är en ulv som claimar extrarol för att undkomma snaran
Varför känner Korpa att det är så viktigt att påpeka det här?
För att det snackas om att katten kan ljuga om sin claim till extraroll just där i tråden. Och då är det ju möjligt. Khan däremot frånskriver ju möjligheten till naiv svaret lite tidigare, vilket ju är fullt rimligt om Khan ser att Katten claimar extraroll och Khan själv är siare.

Fortfarande, Basse: Om Khan och Vimes är ett team, varför offrade just Vimes. Varför just då och inte senare? Vem är egentligen mannen med den gula hatten?

Nu sömn, åter i morgon
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Basse är för klipsk för att inte i sina byboögon se det
Gulligt med komplimanger, men jag är inte värd dem. Du borde däremot kunna se hur bybo-Basse lägger farm en crazee plan. Varför gör det mig ulvig?

Det är svårsmält att acceptera att Khan claimar siare och att Vimes offrades. Min teori kanske inte håller hela vägen, men...

Men det är också svårsmält att Vimes ger upp utan att fajtas.
Det är svårsmält att Vimes gör den där roliga meme:n i någon sorts "usch, vad dåligt min braiga plan gick...buhu!" (Är det ens en plan? Att typ spela bybo? Det är väl snarare själva grundförutsättningarna i ett varulvsspel för ulvlaget...)
Det är också svårsmält att Khan a) går ut med sitt siande av Vimes så plötsligt och b) går ut med vem han ska sia i förväg.

För Khan är skarp och bra. Att han beter sig så här klantigt som siare är inte likt honom.

Varför Vimes? Tja, vi vet inte, men om ulvlaget var beredda att offra antingen Khan eller Vimes så kan det nog vara rimligt att just Khan får "sia" Vimes.

Till sist:

@Hellzon
@Sidd

Låt oss dreva mot Khan en stund. Ni kan alltid flytta rösterna senare. Vi har ju hela fredagen och lördagen på oss?! Då kan vi se hur Empiricus reagerar. Och Khan.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Khan varför Siade du inte nån annan när det tydligen var så troligt att ulvarna skulle nattmörda Xyas?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Jag somnade ifrån er igår kväll, men jag ska erkänna en sak. Jag klurade, i mitt huvud, på vad som skulle behövas för att Khans siarclaim skulle kunna vara falskt.

OM Korpa var siaren och OM varulverados snappade upp det och OM Vimes kände att det skulle vara kört i R2 för varför lever han och OM de var tre ulvar för varför gambla båda ulvarna på det här om det bara finns två, vilket bara är rimligt OM Stövelkattens mysko beteende i R1 inte tydde på att han var nån slags bynerf, DÅ kan det vara rimligt att Khan bluffar.

Det var ju lite för många OM för att det skulle vara en rimlig teori.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag var först med att lyfta frågan ang Korpas frånfälle,
att vi skulle försöka lista ut varför, för att på så sätt kanske hitta ngr nattmördare,
så det borde gröna mig, skulle inte tagit upp det om det var starten på denna ”strategi-grande”.

Khan är du med i matchen eller...?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
...väntar med att tacka av Vimes då hen tydligen fortfarande verkar vara med i spel...eloge för det konststycket...

Tror inte Basse skulle avslöja detta och lägga upp den här teorin om hen var med på ulv-laget.
Basse är grön!

Det kan dock vara roligt på tok totalt fel patroner till fel puffra Med ”el grande teorin”...
Lite för tjusigt för att vara sant...

Hellzon och Empi...vem av er kan vara ulvis eller är det båda....

Röst: Empiricus

Det är helt enkelt för mkt lågflygeri från er två i Bad Pelt Gulch för att det här ska ordna upp sig.
Empi det är för lite konstruktiva förslag och mest nedskjutande av andras teorier som om att du vill sänka farten mer...vilket gynnar ulvlaget...

Khan: stämmer Basses teori?...jobba nu igenom hans förslag och såga eller avgå som Siare!
 
Top