Varulv Showdown at Bad Pelt Gulch - runda 2

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Spännande att hoppa på mig med tång och blåslampa och hela batteriet när jag föreslår att lämna Vimes i spel efter att det redan lyfts i tråden tidigare. Det ger ju mig tankarna att antingen är du bybo och tycker verkligen att chansen att nita ulv #2 är mindre än risken att inte göra det, eller så är du ulv och överreagerar när risken att strålkastarn går på dig tidigare än väntat.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Spännande att hoppa på mig med tång och blåslampa och hela batteriet när jag föreslår att lämna Vimes i spel efter att det redan lyfts i tråden tidigare. Det ger ju mig tankarna att antingen är du bybo och tycker verkligen att chansen att nita ulv #2 är mindre än risken att inte göra det, eller så är du ulv och överreagerar när risken att strålkastarn går på dig tidigare än väntat.
Det är klart chansen att nita ulv #2 är mindre än chansen att nita ulv #siad och färdigförpackad för slakt. Och dessutom riskerar förlust i processen. Och Basses tidigare snacket om att skona Vimes har jag mest tolkat som friendly banter med Vimes ulv-trollande
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Spännande hörrni!

Jag hoppas fortfarande att @Vimes vill skriva något, allt du skriver är roligt och witty så kom igen Vimes, visa publiken vad du går för! 😀❤

@Xyas och @Empiricus ja mitt tjöt med Vimes är 95% friendly banter, men också 5% förhoppning om att vi ska få något att gå på.

För jag tror mer på att se folk prata om spelet än att bara tyst avvakta resultatet av siaren.

Byn! Håller ni med mig? Hjälp mig att peppa Vimes att prata om spelet!

Diskutera mera! Har vi tre eller två ulvar? Vilka ser ni som de rimligaste ulvpolarna till Vimes? Ta ställning!

GL HF!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Vimes (6): Xyas, Basse, Hellzon, Sidd, Khan, Empi

Ej röstat (1): Vimes
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Om jag applicerar occcams rakknivsprincip på Stövelns agerande så tror jag att han kan ha haft lite olika roller men att han kort och gott inte tyckte att det var tillräckligt kul att skriva och engagera sig.

😩
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Rent instinktivt är jag ju rädd för tre ulvar men måste komma hem från jobbet först för att i lugn och ro och börja räkna på det här med att vänta en runda med att överlämna Vimes till Sheriffen.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Nu tycker jag vi ska hänga Vimes men:

Fördelar med att hänga någon annan i R2:
- Det blir diskussion, istället för att alla ligger på Vimeståget som är fullt med sovvagnar hela R2.
- Vi måste hänga minst en ulv till utöver Vimes så lika bra att få igång diskussionen enligt punkt 1.
- Vi verifierar den utröstades röd/grön-status natt efter R2 istället för att bara hänga någon som är paketerad och klar (för att parafrasera Xyas). Ihop med ett siande så får vi fler svar. - Största fördelen.

Nackdelar:
- OM det finns tre ulvar och vi röstar fel så är vi körda. (Men det samma gäller förstås i R3.) Nu säger Vimes att de är två men han kan ju ljuga sig blårandig.
- Vimes kan lägga tungan på vågen i en tajt omröstning och kaoza eller faktiskt fälla byn om vi ligger en felaktig hängning från förlust.

Som synes är jag inte supernegativ till idén, men det safea är ändå att hänga honom. Vi får knappast nån diskussion sista tre timmarna i R2 - förutom den vi redan haft om Vimes skonande eller inte.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Jag är garanterat den som är mest feg och skraj av oss alla. Jag vill köra Lasse Lagerbäck 4-4-2 (egentligen 6-3-1 med Zlatan på topp och vi skiter i bollinnehav) hela resan in i kaklet. Att få mig att rösta på tex Xyas är nog svårt just för att jag inte kan utesluta tre ulvar.

Det är därför jag vill se folk diskutera antalet ulvar.

Och just eftersom den diskussionen _inte_ verkar komma igång blir jag ännu mer paranoid och tänker att det faktiskt ÄR tre ulvar.

Så min röst ligger nog kvar.

Ledsen @Vimes jag är feg och knapast duktig.

Jag nöjer mig med 1-1 borta mot Israel i kvalgrupp C.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
I väntan på att min rollspelsgrupp ska vakna till liv så skriver jag gärna lite till.

Mina misstänkta är:
Xyas, Hellzon, Empiricus

Sidd och Khan är gröna.

Men vem/vilka av de där tre herrarna är ulv? Jag gillar att Xyas inte vill lämna tre-ulvsscenariot.

Xyas said:
men det skulle precis lika gärna kunna varit att han hade en bybuffande roll på riktigt och vi därmed har tre ulvar. Men då återstår ju frågan om varför han inte outande det.
Det här blir för mig alltmer troligt.

Frågan om det är ulv-Xyas eller bybo-Xyas som tänker så?

Just nu tror jag ändå att Xyas är grön. Om treulvsscenariot stämmer så har jag Hellzon, Empiricus och Vimes som ulvar.

Hur har de pratat om/med varandra? Ska kolla på det litegrand.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Snabb analys: anar lite beröringsskräck mellan Hellzon och Empiricus.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Försökte räkna på det här att rösta ut en random och låta Vimes vara en runda men ser inte vittsen...

...klipper vi Vimes och Siar Xyas blir det väl 3 konfirmerade bybor nästa runda (om Xyas är bybo+Khan+dig själv) eller en till säker ulv om Xyas sias som det...så det är väl framsteg...

...om vi röstar ut en annan och Siar en så riskar vi ju bara att göra fel men bara gambla om övrigt...får inte ihop ngr bra siffror här...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,270
Som det ser ut just nu tänker jag sia Xyas. Jag har inga andra planer. Men jag är lite nervös kring hellzon. Det där inlägget ovan låter förståeligt, men känns också som en sista minuten-chansning för att så tvivel när jag tänker efter. Jag är skeptisk.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Vimes (6): Xyas, Basse, Hellzon, Sidd, Khan, Empi

Ej röstat (1): Vimes
Bra rösträkning där, men någon speciell anledning till att du valde att köra ordningen vi röstat i baklänges? Knepigt val, nu när standard är att köra äldst röst först. ;)

Med 53 minuter kvar tills deadline så kommer jag hålla kvar min röst iaf. Även om det var intressant att dryfta någon annan som utröstningsmål denna runda.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Försökte räkna på det här att rösta ut en random och låta Vimes vara en runda men ser inte vittsen...

...klipper vi Vimes och Siar Xyas blir det väl 3 konfirmerade bybor nästa runda (om Xyas är bybo+Khan+dig själv) eller en till säker ulv om Xyas sias som det...så det är väl framsteg...

...om vi röstar ut en annan och Siar en så riskar vi ju bara att göra fel men bara gambla om övrigt...får inte ihop ngr bra siffror här...
Ja, alltså, i R2 och R3 (givet ett antagande om två ulvar) ska vi:
- Hänga Vimes och nån mer.
- Få ett siande av "någon".
- Råka ut för ett nattmord, om inte väktaren skyddar rätt.
- Diskutera.

Vi kommer ju inte trolla fram nåt mer än diskussion om vi flippar ordningen. Dessutom får vi ändå en runda där vi ska hänga Vimes som är inslagen och klar, där vi tappar diskussionen. Och nu är det ju också:

En timme kvar till deadline
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Men jag är lite nervös kring hellzon. Det där inlägget ovan låter förståeligt, men känns också som en sista minuten-chansning för att så tvivel när jag tänker efter. Jag är skeptisk.
Jag tror du drar för stora växlar på mitt försök att spalta upp vad vi faktiskt skulle få ut av att skona Vimes och hänga någon annan.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,270
Jag tror du drar för stora växlar på mitt försök att spalta upp vad vi faktiskt skulle få ut av att skona Vimes och hänga någon annan.
Ja, jag tror det. Men jag kan inte låta bli att säga annat än att det gör att min varulvsradar pingar till några snäpp.
 
Top