Varulv Showdown at Bad Pelt Gulch - runda 2

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,339
Fegt, tycker jag. Men vem vet, ni kanske har tur med siandet en runda till? Lycka till, byfånar!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,508
Location
Oktoberlandet
Verkar som att krutröken lagt sig nu när vi satt handklovar på gangsterbossen med stort V...

Ja det var ju lätt att kika på röstningen hittills R2:
0:Khan av Xyas (direkt obefintlig anledning),
6:Vimes av Empi (direkt), Khan (utan att avslöja Siare), Sidd (skickligt detektivarbete), Hellzon (efter sining, uppenbart), Basse (uppenbart läge), Xyas (efter alla andra då Vimes outat sig)

Den plan jag lagt upp verkar inte mött nått motstånd: vad betyder det för Vulverados? Har de gett upp (och ligger lågt) eller är nöjda och låssas som ingenting? Vimes kör ju passande banditstil nu men varför sitter Xyas så stilla i båten: är det liksom kört...Empi ska vi köra så här eller göra nått annat? Frågar riktat till dig för du är minst aktiv/konstruktiv...(håller med om ditt tänk om Basse men då skulle det vara den tredje banditen, men hen måste väl ändå vara grön...)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,248
Jag skulle inte bli förvånad om de valt att ligga lågt för att inte dra uppmärksamhet till sig, nu när hela spelet verkar ha gått på sparlåga när alla siktar in sig på Vimes denna runda.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,339
Jag skulle inte bli förvånad om de valt att ligga lågt för att inte dra uppmärksamhet till sig, nu när hela spelet verkar ha gått på sparlåga när alla siktar in sig på Vimes denna runda.
Det är det jag menar. Det var snyggt siat av dig, Khan. Men ska byn hoppas på fortsatt lycka med förmågeanvändandet?

Jag älskar byn mest av alla varulvsspelsfraktioner och vill hjälpa er göra en bra match. Häng nån annan den här rundan och visa vad ni går för! Jag lovar på min varulvsheder att inte rösta.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,248
Det är det jag menar. Det var snyggt siat av dig, Khan. Men ska byn hoppas på fortsatt lycka med förmågeanvändandet?

Jag älskar byn mest av alla varulvsspelsfraktioner och vill hjälpa er göra en bra match. Häng nån annan den här rundan och visa vad ni går för! Jag lovar på min varulvsheder att inte rösta.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,467
En jätteduktig varulvsspelare Kon rad Konvalj, brukade ofta överraska med märkliga men listiga strategier.

En sådan var att faktiskt låta bli att rösta ut självklara kandidater. Trots att byn hade chansen att bli av med en ulv argumenterade KK för att man skulle syna andra alternativ.

Och tanken med det är att byn konstigt nog får ut mer av att diskussionerna lever vidare. Vi ser det just nu: det blir tyst. Vem som är varulv förutom Vimes vet vi inte, utan tänker att siare ska göra jobbet.

Så, jag är egentligen positiv till att låta @Vimes vara kvar i spel, just för att det kommer kunna generera mer info TT ta vara på.

Men! Vimes, jag är inte jeteducktig. Jag är genomgående usel på att hitta ulvar. Mitt bidrag är att visa att jag är grön, och det tycker jag nog att jag lyckats med i det här partiet. Så även om vi får fram mer info genom att du får stanna kvar i partiet: hur säkert är det att jag tex drar rätt slutsatser av den information vi får fram?

Och det måste jag väga mot att slappt rösta på dig.

Men okej, livet ser roligt ut "Street of Possibilities and Chances".

@Vimes övertyga mig med vederhäftig information att det bara finns TVÅ ulvar i spel. I så fall kan vi spara dig och försöka dreva på annat håll.

Om du ger oss sådan information så är jag redo att vänta med din nackning.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,467
Och @Vimes om du nu låter bli att svara så kommer jag ta det som ett tecken på att frågan om antalet ulvar är av särskilt strategiskt intresse i ulvlägret. Den informationen kan vi sedan använda för att se hur folk har diskuterat ämnet "antalet ulvar". Förmodligen kommer då din/a ulvkompis/ar vilja mörka antalet ulvar eller samtalsämnet helt och hållet.

Så oavsett om du vill hjälpa till eller tystnar kommer vi kunna använda det i byn.

:whistle:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,467
13:48 Resultat: tyst från Vimes

Förresten, du behöver alls inte avstå från att rösta. Visa hellre vem du skulle vilja rösta ut! Och vem menar du är den sämsta kandidaten för utröstning och varför?

Ha lite kul nu Vimes! Passa på! Visa dumbommen Basenanji hur man spelar det här spelet! :D
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,339
Hur ska jag bevisa antalet ulvar, tycker du @Basenanji? Jag funderar på det, men kommer inte på något. Vi är bara två, promisselipromiss. Så det är liksom 100% sejf för er att inte rösta ut mig. Men jag vet inte hur jag ska bevisa det. Har du något förslag?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,467
Hur ska jag bevisa antalet ulvar, tycker du @Basenanji? Jag funderar på det, men kommer inte på något. Vi är bara två, promisselipromiss. Så det är liksom 100% sejf för er att inte rösta ut mig. Men jag vet inte hur jag ska bevisa det. Har du något förslag?
Ja! Jag vill att du med din kunskap (Obs! Ej ironi) resonerar kring upplägget och visar tydligt skälen för varför det skulle vara antingen det ena (två ulvar) eller det andra (tre ulvar).

Det här blir ju liksom ett sorts intellektuellt jengatorn, där du försöker ljuga så smart som möjligt för att få oss bybor att missförstå allt, medan vi får försöka analysera dina utsagor och ta ställning till vad som är sant eller falskt.

Det kan nog vara bra att resonera lite kring deltagarna här. Om det nu bara finns två ulvar (du och en till) då är ju rätt många i den här högen oskyldiga.
Basenanji
Empiricus
Hellzon
Khan
Sidd
Vimes
Xyas

Vilka är gröna enligt dig? Varför?

Om du får mig övertygad om att det bara är två ulvar, kan jag tryggt välja att rösta ut nån av Xyas, Hellzon eller Empiricus.

Så röstar vi ut dig R3.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Den plan jag lagt upp verkar inte mött nått motstånd: vad betyder det för Vulverados? Har de gett upp (och ligger lågt) eller är nöjda och låssas som ingenting? Vimes kör ju passande banditstil nu men varför sitter Xyas så stilla i båten: är det liksom kört...Empi ska vi köra så här eller göra nått annat? Frågar riktat till dig för du är minst aktiv/konstruktiv...(håller med om ditt tänk om Basse men då skulle det vara den tredje banditen, men hen måste väl ändå vara grön...)
Finns ju ingen som är bekräftat grön, Khan är ju dock orimligen ulvkumpan till Vimes som bränner Vimes av oklar anledning, så Khan är väl så nära grön man kan komma. Jag tycker det är en bra tanke att väktaren, vem det nu är, skyddar den outade siaren så vi får ett till siande ur Khan åtminstone. Xyas är ett rimligt val för ett siande, men självklart så tycker jag att det valet borde ligga på Khan utifall han har någon annan tanke. Det finns ju en fördel också med att vi inte alla är överens om vem som skall sias och det är ju att om den som vi kommer fram till skall sias inte är ulv så är det ju ett gratismål för los varulverados att mörda den som ändå i så fall kommer sias grön, så jag tycker inte vi skall bestämma vem som 100% skall sias utan lämna det till Khan.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Finns ju ingen som är bekräftat grön, Khan är ju dock orimligen ulvkumpan till Vimes som bränner Vimes av oklar anledning, så Khan är väl så nära grön man kan komma. Jag tycker det är en bra tanke att väktaren, vem det nu är, skyddar den outade siaren så vi får ett till siande ur Khan åtminstone. Xyas är ett rimligt val för ett siande, men självklart så tycker jag att det valet borde ligga på Khan utifall han har någon annan tanke. Det finns ju en fördel också med att vi inte alla är överens om vem som skall sias och det är ju att om den som vi kommer fram till skall sias inte är ulv så är det ju ett gratismål för los varulverados att mörda den som ändå i så fall kommer sias grön, så jag tycker inte vi skall bestämma vem som 100% skall sias utan lämna det till Khan.
Har sagt det innan, men tycker inte vi ska spekulera i vem som ska sias. Att Khan kommer väktas är ju en lågoddsare (enda scenariot där så inte sker är väl om väktaren skyddade honom runda ett och inte kan göra det nu), och om vi basunerar ut vem som ska sias så är det den personen som kommer nattmördas. Nu har ju Khan (med flera) uttryck misstankar mot mig och jag har nämnts som lämplig siandekandidat, så jag känner ju lite ulvarna flåsa mig i nacken inför natten.

Intressant blir ju att, sen när jag på ett eller annat sätt bekräftats som grön, titta på vilka som ivrade på att jag skulle sias.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Gällande vajmsens vara eller inte vara så går det ju såklart att vi tar någon annan denna runda, och satsar på att rösta ut någon och sia en annan samt döda Vimes nästa runda. Vinningen där är att vi med lite tur antingen dödar eller får färg på en till ulv, och det är dubbla chansen mot att bara lita på siande denna runda.

Jag tycker faktiskt vi sparar Vimes, och antingen röstar ut Xyas eller mig då om ni tycker jag är skummast. Röstar vi xyas tycker jag vi siar mig, och tvärtom.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Helst, för min det då, så tycker jag dock att ett siande på basse och en dödsröst på xyas vore optimalast utifrån min misstanke/rädslostege
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,248
Kortfattat: nej.

Jag vill ha ihjäl Vimes. Ingen poäng att låta en bekräftad ulv springa lös. Ingen alls.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,467
Kul att folk är igång! :D

Nu kanske jag är heeeelt off, men vad tror ni om den här bybogambiten:

R2
Rösta ut mig eller Xyas (för vi är båda lite misstänkta)

Sia Empiricus/Hellzon

R3
Rösta ut Vimes

Är det för kneppt? Det jag tycker talar för att trots allt rösta ut Vimes är om det finns tre ulvar. Jag är fortfarande inte helt övertygad om att vi har råd att chansa.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Kortfattat: nej.

Jag vill ha ihjäl Vimes. Ingen poäng att låta en bekräftad ulv springa lös. Ingen alls.
Jag håller inte med här, om vi kan få mer information denna runda än om vi väntar en runda. VI vet att Vimes är ulv, vi vet att ulvarna är fler än en. Så att ta väck på Vimes nu jämfört med nästa runda ger ingen större vinst. Så länge vi har ett stabilt nog rösttåg på en spelare så kan inte Vimes +1-2 ulvar stjälpa det och kan vi få ett till siande OCH färg på en av oss som är mer misstänkta genom att rösta ut denne så har vi ett stabilare läge nästa runda och ändå möjlighet att rösta ut Vimes då.

Worst case är det dock 3 ulvar, i det läget och om de både lyckas nattmörda någon och vi röstar ut en bybo så är vi rökta. Så det är inte en perfekt plan, men jag tycker att det eventuellt kan vara värt det.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Gällande vajmsens vara eller inte vara så går det ju såklart att vi tar någon annan denna runda, och satsar på att rösta ut någon och sia en annan samt döda Vimes nästa runda. Vinningen där är att vi med lite tur antingen dödar eller får färg på en till ulv, och det är dubbla chansen mot att bara lita på siande denna runda.

Jag tycker faktiskt vi sparar Vimes, och antingen röstar ut Xyas eller mig då om ni tycker jag är skummast. Röstar vi xyas tycker jag vi siar mig, och tvärtom.
What? Är du tokig? Klart det är Vimes som ska ut denna rundan. Har vi tre ulvar och missar denna rundan har vi ju förlorat.

Röst: Vimes
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Tre ulvar är ju absolut inget otänkbart scenario heller. Såhär va, om det var två ulvar och katten var en föräddare, hade det ju egentligen varit jätteenkelt för katten att ljuga om en bybuffande roll, tex att han tålde två nattmord för att sänka oddsen att han skulle bli nattmördad, och vara hyfsat grönad. Så varför hände inte det? Kanske fick han reell tidsnöd, kanske tappde han modet av att vi redan pratade om det scenariot, men det skulle precis lika gärna kunna varit att han hade en bybuffande roll på riktigt och vi därmed har tre ulvar. Men då återstår ju frågan om varför han inte outande det. Men oavsett är tre ulvar ett inte helt orealistiskt scenario, och jag tycker det är ganska rödande att sitta och hävda att vi ska spara Vimes.
 
Top