Varulv Showdown at Bad Pelt Gulch - runda 2

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Ok Hellzon, det här skulle kunna vara en ulvlögn som vill dölja att det fina tre ulvar i spel.

Stöveln var ju bybo.

Eller?
Hm. Finns det en ulvsort som visar sig som bybo om hen blir avrättad?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Vi röstar ut Vimes denna runda.
Föreslår att SiarKhan siar Xyas denna runda och att Väktaren skyddar Khan så vi har med denne vidare i spel.
Då vet överlevande bybor om Xyas ska röstas ut R3.
Då vinner vi i byn om det är 2 banditer.
Är det tre så vete tusan...det har väl förhoppningsvis klarnat lite mer väl då...
Ok för alla?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Ålrajt, vad vet vi?

Basenanji
Empiricus
Hellzon - snäll och go
Khan - claimad siare, grön*
Sidd
Vimes - siad ulv
Xyas
Korpa (nattmördad)
Stövelkatten (utröstad) - hemliga rollen, misstänkt byfientlig*

Oclaimat: Väktaren och 1-2 ulvar

*) Vi kan ju alltid spåna på tokscenarier där Khan är ulv med Vimes eller Stöveln träffade en annan katt och glömde säga B men det är ju ytterst osannolikt.

Vimes la andra rösten på Stövelkatten. Borde punktera eventuella ideer om att ulvarna visste att Stöveln är weird

Tänkte analysera R1 utifrån vad vi vet men nu blev jag tilltalad.

Hur ser du på följande Helliz:

1. Antal ulvar?
2. Stövelns agerande kring extraroll?
3. Var Stöveln förrädare eller bybobuff?
4. Vilka två/tre ulvar har vi i spel?
5. Vad gick Vimes ulvplan ut på tror du?
1, 2 & 3: Såhär va.
A) Stöveln outar hemlig roll.
B) Stöveln kniper ihop som en mussla när folk frågar vad det är för roll.
C) Därav att hemliga rollen sannolikt var dålig för byn, och Stöveln orkade inte ljuga ihop nåt när det visade sig att det inte räckte att claima "hemlig roll".
D) Hemliga rollen är dålig för byn - en varulvsbuff.
E) Tre ulvar är ett starkt ulvlag, i så fall är vi på "Lynch or Die" nu vilket känns orimligt om ulvarna dessutom har en kompis i den hemliga rollen.
F) Nu påpekas det att Stöveln listas som bybo i rundans startinlägg vilket förstås är klurigt. "Regelrätt varulv" var ju ingen bra formulering av mig heller. Har vi, som Khan undrar, nån udda ulv som visas som bybo, kanske för att den konverteras från bybo vid visst tillfälle. Fast en sån hade vi väl på Varulvar på ett Tåg - Stövelns föremålsförmåga om jag inte minns galet?
G) Stöveln som småond DTF som inte visas som ond? Känns också mycket med det plus tre ulvar.

4: Analys kommer. Vimes förstås, jag vill inte säga "xyas" som nån papegoja innan jag kollat själv.

5: Han postade ju planen ovan. :p Sen är det väl standard att sia och nattmörda Vimes i R1 och då blev det såhär. (Har för mig att det var en period då Vimes knappt fick spela för han blev nattmördad i R1 flera spel i rad.)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jaha, har ni hittat några ulvar ännu?
Don't Push it VajmsSlajms! 😤

Jag trodde vi var myzziga bybokompisar och så är allt gos bara simpla lögner!

Istället kan väl du svara på hur det kändes att både bli siad OCH förlora er varulvsförrädarkompis Stövelvajms!

Too soon?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Vi röstar ut Vimes denna runda.
Föreslår att SiarKhan siar Xyas denna runda och att Väktaren skyddar Khan så vi har med denne vidare i spel.
Då vet överlevande bybor om Xyas ska röstas ut R3.
Då vinner vi i byn om det är 2 banditer.
Är det tre så vete tusan...det har väl förhoppningsvis klarnat lite mer väl då...
Ok för alla?
Ok för mig!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Vi röstar ut Vimes denna runda.
Föreslår att SiarKhan siar Xyas denna runda och att Väktaren skyddar Khan så vi har med denne vidare i spel.
Då vet överlevande bybor om Xyas ska röstas ut R3.
Då vinner vi i byn om det är 2 banditer.
Är det tre så vete tusan...det har väl förhoppningsvis klarnat lite mer väl då...
Ok för alla?
Det funkar väl. Så får ulvarna leka gissningsleken med väktaren (om det nu inte var korpa) om de ska nacka Khan (för att bli av med siaren) eller mig (för att göra siandet meningslöst). Bättre hade såklart varit att inte spekulera i vem Khan ska sia, men det tåget har ju gått.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Det funkar väl. Så får ulvarna leka gissningsleken med väktaren (om det nu inte var korpa) om de ska nacka Khan (för att bli av med siaren) eller mig (för att göra siandet meningslöst). Bättre hade såklart varit att inte spekulera i vem Khan ska sia, men det tåget har ju gått.
Fast det är ju klart, om det råder konsensus om att jag är ulv så lär ju inte väktaren skydda mig :( Så så mycket för det. Allmänt dumt att berätta för ulvarna vem som ska sias alltså.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Basse kladdar med färger och sånt!

Basenanji
Empiricus
Hellzon
Khan
Sidd
Vimes
Xyas

Ok, jag är grön. Khan är grön pga siande och *hanvarsnickjagintesägerhögt* 😤 är röd.

Kvar har vi då:
Empiricus
Hellzon
Sidd
Xyas

Nån av dem är polare med #EnTjabbigUlvPåV. 😤

Sidd tar vi bort, får gröna vibbar av honom.

Empiricus
Hellzon
Xyas

Det måste jag ge dem: vilket coolt gäng!
Riktiga Varulverados!

Men vem/vilka är ulv/ar?

En grej som jag tycker grönar Xyas är att han går lös på Khan. Och sen ändrar sig. Det är lite frejdigt bybo takter över det där.

Nåt som jag tycker grumlar till det både för Empiricus och Hellzon är att de bägge hållit låg profil.

Jag säger inte att vi helt ska ta bort Xyas ur räkningen, men att vi för att roa oss tills 21 imorgon då #VärldensTjabbigasteUrdåligasteKåmpis 😤 ska röstas ut kan syna de två.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
@Xyas

Det här är ett inlägg med lite tuggmotstånd:
Jag tror extrarollen är en förrädare eller vad de heter (en okänd allierad till ulvarna). Tror därför vi bara har två ulvar, men de är alltså 3 som kan vinna tillsammans. Vad som talar emot det är att ulvarna kan vinna efter bara två rundor, men de måste ju ändå vara försiktiga med vem de röstar ut så det kanske jämnar ut sig.
Antingen är det här en bybo-Xyas som tänker eller en ulv-Xyas som signalerar till extrarollen att den kan få joina ulvarna och att Xyas är ulv.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
@Xyas

Det här är ett inlägg med lite tuggmotstånd:


Antingen är det här en bybo-Xyas som tänker eller en ulv-Xyas som signalerar till extrarollen att den kan få joina ulvarna och att Xyas är ulv.
Men varför skulle jag, om jag var ulv, vilja signalera något sådant? Jag vet ju inte säkert att en sådan roll finns, och det är ju bara relevant för förädaren att kommunicera med ulvarna för att undvika att bli nattmördad, inte tvärtom.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Hoy byn! Eftersom ni är så jeteducktiga allihop, vad sägs om en deal?

Jag är ulv. 100% yessir. Mig kan ni ju nackelinacka nästa runda eller närsomhelst.

Vad säger ni om att hugga nån annan den här rundan? Visa lite ballar nu! Är ni bra på det här spelet eller måste ni förlita er på att ha tur med siandet? Hm?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag kan tillochmed avstå från att rösta den här rundan. Det ni!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
@Hellzon och @Empiricus ni är ju skarpa och bra!

😀💪👍😀💪👍

Hur lyder era analyser av R1?
Jo, jag är ju skarp och cool och snygg och ödmjuk, samt gör den här ny-på-jobbet-AT-grejen vilket ger kvällstid och tidiga mornar till analyser. Därav att jag inte går in lika djuplodat, men mina tankar om runda ett är att den har mycket tonsättande från dig och Vimes, samt att inga anklagelser mot xyas riktigt bär frukt utan katten blir ju prime drev och stannar som så efter sitt outande av extraroll. Varför Vimes gullar och är vän med dig från start är ju lite grönande för dig om inte ni är ett ulvpar som är bekväma gamlingar i spelet nog för att göra en sådan play för kuls skull. Vimes relation mot xyas känns också avmätt nog för att kunna vara kollegialt.

Annars är det svårt att sålla opportunism från skälig misstanke i folks beteende runda ett. Du är väl läskigaste ulvalternativet för mig just nu, xyas det mest troliga. Sidd och Hellzon är de enda andra alternativen att ha i ulvlägret och Sidd känns lite ulvigare än Hellzon enbart på beteende.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Lite analys innan läggdags då.

Vem var det som började snacket om förrädare? Jo, Vimes.
Några tankar:
På 2 ulvar:
-extrarollen är en siarnerf (typ en naiv siare)
-extrarollen är en förrädare (varulv som inte vet vilka de andra ulvarna är)
-extrarollen är en DTF av något slag
Har vi övriga kommit på idén själva eller fått den av Vimes? Vimes kanske ville starta den diskussionen för att fiska förrädare. Och sen är han som sagt ansvarig för att Stövelkattståget fick fart (andra rösten). Men vart leder det? Fan vet.

Jaha, hur blev det med det här?

Röst: Stövelkatten

Stövlis är inte bara inaktiv, han verkar vilja få oss att tro att han är, eller ska vara, aktiv uan att egentligen göra något. Jag har egentligen tyckt att Xyas är ett lika bra val (hey, jag skulle nog kunna tänka mig att nacka Sidd också!), men Stövelns inaktivitet skaver på ett annat sätt.
Vimes lägger lite non-committal misstankar åt Khan och Xyas håll medan hans faktiska röst hamnar på Stövelkatten. Khan är förstås grön, varken han eller Xyas har här stuckit ut nacken jättemycket. Blandar Vimes in en medulv i sin salva med anklagelser för att hålla avstånd eller sprider Vimes bara dynga?

I och med nedanstående inlägg så ligger ett ganska nyskapat tåg på Khan, som skapats från Xyaståget.

Med reservation för felaktigheter! Säg gärna till så kan jag fixa!

Xyas (2) Korpa, Khan
Stövelkatten (3) Sidd, Empiricus, Vimes
Khan (2) Xyas, Basenanji

Ej röstat: Stövelkatten, Hellzon

Röstning

Basse->Stöveln

Stövelkatten (1) Basenanji

Vimes->Stövelkatten

Stövelkatten (2) Basenanji, Vimes

Vimes->Xyas

Stövelkatten (1) Basenanji

Xyas (1) Vimes, Basenanji

Basse->Xyas

Xyas (2) Vimes, Basenanji

Korpa->xyas

Xyas (3) Vimes, Basenanji, Korpa

Basenanji->Stövelkatten

Xyas (2) Vimes, Korpa

Stövelkatten (1) Basenanji

Sidd->Stövelkatten

Xyas (2) Vimes, Korpa

Stövelkatten (2) Basenanji, Sidd

Khan->Xyas

Xyas (3) Vimes, Korpa, Khan

Stövelkatten (2) Basenanji, Sidd

Empirius->Stövelkatten

Xyas (3) Vimes, Korpa, Khan

Stövelkatten (3) Basenanji, Sidd, Empiricus

Vimes->Stövelkatten

Xyas (2) Korpa, Khan

Stövelkatten (4) Basenanji, Sidd, Empiricus, Vimes

Xyas->Stövelkatten

Xyas (2) Korpa, Khan

Stövelkatten (5) Basenanji, Sidd, Empiricus, Vimes, Xyas

Xyas->Khan

Xyas (2) Korpa, Khan

Stövelkatten (4) Basenanji, Sidd, Empiricus, Vimes

Khan (1) Xyas

Basenanji->Khan

Xyas (2) Korpa, Khan

Stövelkatten (3) Sidd, Empiricus, Vimes

Khan (2) Xyas, Basenanji

Ej röstat: Stövelkatten, Hellzon
Jag är väl inte rätt person att kritisera men @Xyas, @Basenanji, hur tänkte vi där? Xyas har dessförinnan skrivit en lista med bedömningar där han får "svag ping" på Khan, Empi, Stöveln och mig. Basse har reagerat på en formulering där Khan tackar för namnet. Lite klena motiveringar till att starta ett helt nytt tåg va?

Givetvis vet ingen i det läget att Khan är siaren.

Sen outar Stöveln hemliga rollen och tråden står på huvet.

Vimes teori, strax innan R1:s slut:

JAHA! Då ska vi hänga katt verkar det som! (Som huvudpersonen i The Black Cat!)

Hörrni! Såhär tror jag det är:

2 ulvar: Empiricus och Khan
Extraroll - förrädare: Stövelkatten

Om jag har rätt tänker jag ta bort min disclamer på bybohandboken!
Inget spår av Xyas, han nämns något inlägg ner i förbifarten.

Summa summarum:
- Korpa stack inte ut nacken särskilt mycket.
- Khan har väl inte heller stuckit ut när jag läser hans inlägg närmare, märkliga tidsresande hejinlägg åsido. Rimligt när vi har ett siarclaim från honom.
- Stöveln var inte superaktiv heller. Kan också vara rimligt baserat på vilken specifik hemlig roll han hade.
- Vimes finns det ju lite godbitar från.
- Det ser inte bra ut för Xyas.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Bra jobbat @Empiricus och @Hellzon

Sorry VajmsSlajms, men jag står över ditt erbjudande eftersom jag inte törs utesluta tre ulvar. Min röst ligger kvar.

Idag ska jag hålla mig lugn och ikväll spelar jag Järn i Dödskalledalens hemligheter mellan 19-21. Så nu får vi ni andra gräva och tjöta.

Go byn!
 
Top