Varulv Showdown at Bad Pelt Gulch - runda 2

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
@Vimes! Du sa att du skulle kolla i annalerna efter varulvsspel.

Vad kom du fram till?
Varför postade du aldrig något om dina ev fynd i R1?
Vilken roll hade Stövelkatten om han nu bevisligen var bybo?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Ok Basse: vad får dig att tro så säkert att det är nån slags förrädar-roll?

Ingen verkar bry sig om varför Korpa klipptes... kan det vara bara ett random nattmord på chans att det inte är väktaren som väktar sig själv första rundan?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Hur vet vi att det är två ulvar?

Det vi vet med ganska hög sannolikhet är att Stövelkatten hade en förrädar/smitttoroll.

Men det kan väl finnas tre ulvar för det?

Och om det är tre ulvar nu så vinner dem om en bybo röstas ut och en nattmördas.

Jag är kanske korkad, men vad talar för att det ska finnas just två?
Jag kanske har fel men en eventuell förrädare lär väl räknas med när ulvarna ska vara minst lika många som byborna. Har vi då tre ulvar plus en förrädare så skulle spelet varit över om vi inte hängt en ulv i R1. Låter ju extrasvårt. Nj har vi ju haft jätteflyt och hittat någon "dålig för byn" i både R1 och R2 men det har väl inte LJS utgått från.

Stövelkatten var uppenbart nåt skumt eftersom han knep ihop i slutet på R1 men var han regelrätt varulv så finns det inte tre till. Överlag tyder ju myskokatten på att det inte finns tre ulvar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
@Sidd

Därför att en bybobuff-roll blir för obalanserat i byns favör.

Siare, väktare, extraroll mot två eller tre ulvar? Isf har vi nog tre ulvar. Men 6-3 är oftast det normala utan extraroll.

Så jag tycker nog att designen rimligtvis borde tala för en bybo som är förrädare eller smittar. Eller nån sorts "dålig" bybo förmåga.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Så här beskrev Stövelkatten extrarollen själv:

Jag tror vi har tre ulvar i spel baserat på vanillaupplägget och den här gamla sanningen om att byn är stark på Wrnu. Har svårt att hitta några motiv alls för att det skulle vara två ulvar egentligen. Eller ja, det skulle väl vara om extrarollen är DTF eller något sånt, men det tror jag inte att den är, utan snarare någon form av bybobuffande roll. Och inget överdrivet konstigt heller, för det har ju aviserats att detta är ett vanillaparti.

Hur ska vi tolka det där?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Korpa togs väl ut för att hon spelade bra, få misstänkte henne och ulvarna gissade att hon inte skulle bli väktad.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Så här beskrev Stövelkatten extrarollen själv:

Jag tror vi har tre ulvar i spel baserat på vanillaupplägget och den här gamla sanningen om att byn är stark på Wrnu. Har svårt att hitta några motiv alls för att det skulle vara två ulvar egentligen. Eller ja, det skulle väl vara om extrarollen är DTF eller något sånt, men det tror jag inte att den är, utan snarare någon form av bybobuffande roll. Och inget överdrivet konstigt heller, för det har ju aviserats att detta är ett vanillaparti.

Hur ska vi tolka det där?
Som att katten försökte lägga grunden för att hans planerade outande som en svag bybobuffande roll skulle tas väl emot.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ju mer jag tänker på det så kan det ju vara så att Stöveln hade en bybobuffande roll och att vi då har tre ulvar. Hm. Inte så bra.

Nu går jag till jobbet men nu som är skarpa kan väl klura ut det här:

Hur många ulvar har vi egentligen?
Vad talar för att det är 2 eller 3 ulvar?
Vem/vilka är Vimes ulvkompisar?
Hur tolkar ni Stövelns poster i R1?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Röst: Vimes

Jag tyckte Khan var misstänkt första rundan, men Vimes tystnaf säger ju en hel del.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Röst: Vimes

Berätta allt. Varför dog inte du? Varför tog du och dina ulvpolare ut Korpa? Vilka är ni? Är ni två eller tre?
1. För att jag är varulv.
2. För att alla andra är kassa!
3. Los Varulverados!
4. Pass!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Tack Basse, jag är med på förrädar- tänket om Stövelkatten.

Tack Vimes för klargöranden, du var nog lite för snabb att hänga på Basses Stölklamperi i början av R1 vilket nu sken igenom.

Jag tycker Basse blir mer grön nu.

Vi måste förstås tacka av Vimes denna runda.

Vem/vilka mer då är kompanjonskurkar?

Litar vi på Khan så har ju även Xyas trampat i klaveret nu i början av R2 med sin märkligt snabba röstning.
Drar Khan en vals så är hen förstås Varulverados: men eftersom Vimes ger upp så stämmer det och vi kan gröna Khan.

Så Varulverados består av : Vimes och Xyas + möjligen 1 till eller?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Ok Basse: vad får dig att tro så säkert att det är nån slags förrädar-roll?

Ingen verkar bry sig om varför Korpa klipptes... kan det vara bara ett random nattmord på chans att det inte är väktaren som väktar sig själv första rundan?
Jag tror det handlar om att Korpa inte drevade så aktivt mot någon, och då blir det ju svårare för oss att pinpointa någon av ulvarna. Så tänker jag.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Khan vad tror du om Xyas?
Xyas är min prajm saspäckt just nu. Ganska stark inaktivitet, (plus röst på mig) för att sedan inte göra mer än att hoppa på drevet när det redan är i full gång. Det i kombination med att försöka flyga under radarn förra rundan? Känns rätt ulvigt.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Basse känns lite grönare iom Vimes tidiga gullande med honom och med tanke på att Vimes i förra rundan inte kunde veta att han skulle sias.
Xyas förekommer ju i Vimes lösa poster om misstankar utan att för den delen bli speciellt misstänkt i Vimes ögon och jag tycker den här posten är intressant:
Jag tycker att det här är en jättekonstig läsning av tråden. Varken jag eller Basse har något starkt gräv på Stöveln eller Xyas, vilket framkommer i tråden. Det verkar dessutom rimligt att anta att de skulle ha röster på sig även om vi plockar bort mina och Basses inlägg ur tråden.
Jag får känslan av att Vimes lite har sin röst på xyas bara för att men inte vill att det skall blåsas upp till ett faktiskt drev på en ulvkollega.
@Vimes stämmer det, är Xyas din kumpan?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Nåt väldigt skumt här idag...
...kan det vara 3 varulvar tot?
Vimes och Xyas och vem mer?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Nåt väldigt skumt här idag...
...kan det vara 3 varulvar tot?
Vimes och Xyas och vem mer?
Inte omöjligt. Jag har ingen aning just nu, ska jag säga. Jag känner att mycket av det får komma fram i hur vi spelar under den här rundan. Vem tror tex. @Xyas att man ska misstänka utöver Vimes? Vad säger du om misstankarna mot dig?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tycker att @Hellzon ska säga något nu!

Min ulvlista är just nu Vimes, Xyas och Hellzon.

Tänker tex att Hellzons gräv på Khan var lite framtvingat och utan stark uppföljning i form av flera frågor eller röst.

Hur ser du på följande Helliz:

1. Antal ulvar?
2. Stövelns agerande kring extraroll?
3. Var Stöveln förrädare eller bybobuff?
4. Vilka två/tre ulvar har vi i spel?
5. Vad gick Vimes ulvplan ut på tror du?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Stövelkatten var uppenbart nåt skumt eftersom han knep ihop i slutet på R1 men var han regelrätt varulv så finns det inte tre till. Överlag tyder ju myskokatten på att det inte finns tre ulvar.
Ok Hellzon, det här skulle kunna vara en ulvlögn som vill dölja att det fina tre ulvar i spel.

Stöveln var ju bybo.

Eller?
 
Top