Nekromanti Sex i rollspel [edit]

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Världens mjäkigaste svar

Jag måste ha klantat mig ordentligt i min ursprungsfråga, eftersom vi fortfarande pratar förbi varandra. Jag ställer frågan främst för att jag ska veta vad jag eller andra undrande skribenter ska skriva i sina rollspelsböcker. Jag ger blanka fasen i vad du skriver i dina :gremwink: När har jag insinuerat att jag vill att du ska skriva om sex? :gremconfused:

Med det sagt, försök gärna svara på min fråga (gärna även den jag ställde här). <font size="1">Om du vill alltså. Jag vill ju inte lägga mig i.</font size>
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Re: Världens mjäkigaste svar

Jag ställer frågan främst för att jag ska veta vad jag eller andra undrande skribenter ska skriva i sina rollspelsböcker.
...och då blir nog svaret, som så ofta annars, att det beror på. Vilken är målgruppen? VIlken genre rör det dig om? Om man skriva My Little Pony-rollspelet riktat till 8-10-åriga tjejer kanske man inte ska bre på så hårt, men om man skriver till vuxna människor och inte är ute efter sladdrig standardfantasy eller mjäkig avsexualiserad SF så kan man (bör man) kanske ta ut svängarna lite mer.

Jag själv och åtminstone en till verkar ju vilja ha mer porr och mer sex i rollspel, men då är frågan - är du ute efter att skapa den sorts spel just vi vill ha? Jaså inte? Jamen skit i vad vi säger då.

Med andra ord - det går inte att säga vad du (eller någon annan) "undrande skribent" ska skriva, eftersom det beror på målgrupp, genre, skribentens kompetens, och hundra andra faktorer.

//Krank, som vill se fler spel skrivna för vuxen publik. Man behöver inte vara "prevers" (10 poäng till den som fattar referensen) för att gilla sexiga, mänskliga rollspel som har med det som trots allt är ganska centralt i vuxenvärlden - nämligen sex, och alla de förvirrande känslor och tankar som hänger med detta.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Aragorn/Arwen vs Maverick/Charlie ot

Håller med till fullo.

En annan bra sexscen är den ökända "trappscenen" i History of violence.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Re: Aragorn/Arwen vs Maverick/Charlie ot

Och när vi ändå är inne på ämnet: Varför tycks sex i Hollywood bestå av att man rullar runt i sängen? Det slutar bara med att endera parten kommer i kläm eller att man får slut på säng och hamnar på golvet. Tacka vet jag hederligt juckande!
Word! Det är nästan så man undrar ifall your average Hollywood-manusförfattare någonsin haft sex. En annan kliché, som i alla fall jag fått nog av, är sexscener som slutar med närbilder på händer som greppar varandra mot sidenlakan. Blä!

Vem har sex på kvällen, men lyckas ändå ha en pyjamas (eller andra kläder) på morgonen när de går ur sängen? Finns det överhuvudtaget någon som använder pyjamas längre?
Sant. Alla vet ju också att sex är bäst på morgonen. Pyjamas slutade jag personligen använda nån gång i lågstadieåldern. Sover gör man bäst näck.

En relaterad hollywoodgrej: När någon duschar (vilket sker alldeles för ofta ur dramaturgisk synvinkel) så går de ALLTID runt efteråt med en jättehanduk runt kroppen. Även när de är helt ensamma. Visst, om man är dyngblöt så fyller handduken en funktion, men finns det verkligen någon som inte istället torkar sig på plats, dvs i badrummet, och sedan promenerar iväg näck för att klä på sig?

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Världens mjäkigaste svar

Jag ställer frågan främst för att jag ska veta vad jag eller andra undrande skribenter ska skriva i sina rollspelsböcker.
Det ändrar fortfarande inte mitt svar. :gremgrin:
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Aragorn/Arwen vs Maverick/Charlie ot

När någon duschar (vilket sker alldeles för ofta ur dramaturgisk synvinkel) så går de ALLTID runt efteråt med en jättehanduk runt kroppen. Även när de är helt ensamma. Visst, om man är dyngblöt så fyller handduken en funktion, men finns det verkligen någon som inte istället torkar sig på plats, dvs i badrummet, och sedan promenerar iväg näck för att klä på sig?
Skulle du upptäcka att det stod ett stort filmteam i ditt vardagsrum när du klev ut ur duschen skulle du nog inte vara så stursk.

//erik. :gremtongue:
 

Sollyx_UBBT

Veteran
Joined
21 Jul 2007
Messages
62
Location
Göteborg
Jag håller helt med Rising på det här, att ha sexcener i ett rollspel är inte att vara desperat nörd, rollspel är till för att man ska hamna i en annan "värld" tanken är att man ska leva sig in i spelet. och är inte sex något helt naturligt i sociala sammanhang. tänk dig in i sitvationen i ett rollspel som din karaktär har, du är i en grupp, ni har färdats i månader kanske år. vem kan hålla sig ifrån romans så länge?

I rollspel så blir det ofta gräl och bråk mällan karaktärerna men varför alldrig flört? eller kärlek rent av?

och spänningen som spelare när man sitter i en grupp och lyssnar på ett sex chenario, man kanske inte gillar senen då den är vulgär? man kanske i hemlighet tänder på den?

det är spännande, det är sensuellt, det är trevligt enligt mig.

jag gillar att leva ut mina fantasier allt mellan bara vanlig fantasy till ett grymt och blodigt sexchenario eller en kärleks full akt med ömma smekningar och kärleksord.

sex i rollspel är jag helt klart FÖR!

lev ut era fantasier mer gott folk.

((detta gäller även i rollspelsböcker))
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Sex används ofta av mina spelare för att få tillgång till information och liknande.
En gång sålde till och med en kvinnlig lönnmörderska sig själv som slav till en ondskefull general, sedan bet hon honom i underlivet under oralsex (riktigt hårt bett+kamoriantänder= smärta).
Hon avslutade sedan jobbeet genom att hugga honom i bröstkorgen några gånger med en brevkniv.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Protest - porr vill vi inte ha!

Fast jag tar tillbaka eventuella tidigare uttalanden som antyder motsatsen; för jag är helt på Risings sida här.

Man ska faen inte tassa runt sex som katten runt het gröt. Bättre då att bara vara rättfram, hård och obarmhärtig, så länge det inte urartar i F.A.T.A.L. - det är liksom viktigt att läsaren kan ta en på allvar, så viss moderation är ju lämpligt i regel. Om 'känsliga' människor däremot -tar anstöt-; who the fuck cares? 'Känsliga' människor är liksom sådana här som tycker Lilja 4-Ever är den hemskaste film som någonsin gjorts, och då har de ärligt talat inte sett mycket :gremsmirk:

- Ymir, vänder kappan efter vinden
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Aldrig sex i rollspel! Det blir enklast för alla, och de spel du faktiskt pratar om spelas nog av en del personer som bara är typ 9-10 år gamla typ. De skulle ju fnissa och vara högröda i nyllet hur länge som helst om du skulle presentera sådant material för dem. De skulel bli helt handfallna, tappa alla tärningar på golvet och skratta en massa. Eller ännu värre, deras föräldrar förbjuder dem spela rollspel för alla tider framåt för att de tror att det är en massa kåta gubbar som gör de där böckerna, bara för att du har varit realistisk och konstnärlig
...å andra sidan kan man ju, som det argumenteras för annorstädes, tycka att det vore bra om rollspelen återfick den där 'farligheten'. Så jag ser väl egentligen det som ett enda stort argument för 'Ja till porr'-sidan :gremsmirk:

- Ymir, pizzasugen, as usual
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Protest - porr vill vi inte ha!

Jag har nog förstått att du är på Risings sida, men Eon som du talade varmt om är ändå många mil från Risings exempelsex. Jag misstolkade honom, men ändå tycker jag att han tog i för kung och fosterland - det blir lite för mycket.

Bättre då att bara vara rättfram, hård och obarmhärtig, så länge det inte urartar i F.A.T.A.L
Det låter bra och konstnärligt, att inte kompromissa, men fungerar inte om man inte gör väldigt smala spel. Man måste kompromissa, men jag ville höja ribban från vad jag uppfattade som onödigt pryda svenska rollspel. Jag har lärt mig mycket av tråden och även om det fortfarande finns "mjäkiga" kvar så tror jag att svenska rollspel kan kosta på sig att sexa till sig ett snäpp mer - utan att gå till Risings extremer... jag ser dock gärna ett Dogma-spel från Rising i ämnet :gremwink:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Re: Protest - porr vill vi inte ha!

[ QUOTE ]
Det tror jag inte är att sparka in en öppen dörr.

[/ QUOTE ]

Kanske inte vidöppen, men väl redan gläntad på, som jag sa. :gremsmile: Ron Edwards har snackat om Sex & Blood i evigheter, Noir tar upp det ordentligt och min spelgrupp har kanske inte strävat efter sexighet men väl sex som ingridiens i spelandet, och uppenbarligen har andra gått längre. Så helt stängd är den knappast.

Så vad jag menade var att konstarerande som sex ska behandlas sexigt är en axiom i min bok. Eller är det ett axiom? :gremconfused: Skit samma, poängen är iaf att ditt svar förklarar ditt raljerande ganska bra. Och jag tycker det är kul att läsa inläggen så jag ska väl sluta gnälla nu. :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Protest - porr vill vi inte ha!

Jag har lärt mig mycket av tråden och även om det fortfarande finns "mjäkiga" kvar så tror jag att svenska rollspel kan kosta på sig att sexa till sig ett snäpp mer - utan att gå till Risings extremer...
Det låter nog vettigt. En sund medelväg.

Men djävlars vad sugen jag blev på att skriva porriga texter i ett rollspel. *springer iväg och klurar*
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Re: Protest - porr vill vi inte ha!

Men djävlars vad sugen jag blev på att skriva porriga texter i ett rollspel. *springer iväg och klurar*

Jag är öppen för alla förslag. Va fan - urinsex är redan med i Noir så. ,-)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jag har faktiskt inga som helst problem med sex i media som böcker och film även om det inte är huvudsyftet med mediumet. Då är man i regel rätt distanserad till skaparen av sexscenen så kan man ta den till sig mer enskilt. På sätt och vis tycker jag det blir lite märkligt om det bara finns explicit sex i media där sexet är huvudsyftet.

I rollspelande däremot kan det bli lite för laddat eftersom deltagarna skapar det tillsammans. Jag tror inte jag skulle vilja bli till exempel rädd över en viss gräns heller i spelandet.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Aragorn/Arwen vs Maverick/Charlie ot

Och en sak till: Vem har sex på kvällen, men lyckas ändå ha en pyjamas (eller andra kläder) på morgonen när de går ur sängen?
De som vet att deras intet ont anande fästman kommer att bli kidnappad direkt ur deras gemensamma säng tidigt på morgonen av sina glada kamrater, och därför smiter upp ännu tidigare och drar på sig något innan hon går och lägger sig igen.

Visst, såna situationer kanske inte uppstår ofta.... men ändå.

/Joel - som nyligen ordnat svensexa...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det jag framför allt tycker illa om är prydhet i det här sammanhanget. När man låter ett par kvinnobröst döljas "smakfullt" av en pelare, av en skugga, eller av en kaktus. När man använder fåniga omskrivningar istället för att ge kött på benen.
Att man visar kvinnobröst etc. det har jag ingenting emot, det gör väl majoriteten av alla kända tavlor ungefär... Nej inte så många men du förstår vinkeln. Nej vadå, köra lite halvnaket och så där, det finns väl ingen synd och skam med det?
Men att smälla upp en mutta eller dase i närbild vore ganska så smaklöst. Det gäller ju ständigt att skilja på okej och inte okej.
Jag vill alltså att det fortfarande skall vara en roman, ett rollspel etc. och inte en porrtidning, för då skulle jag ju ha köpt en sådan blaska istället, eller hur?

Omskrivningar, nej inte omskrivningar för min del... Man kan gärna beskriva hur de tar på varandras kroppar etc. men då skall man bryta i tid tycker jag - om det inte går på erotik, för om det inte gör det kanske en läsare får något att läsa som denna absolut inte vill läsa. Man måste ta hänsyn liksom, då kanske man skall ha förord eller omslag som säger att i den här boken kommer det vara jävligt grovt och raka rör - inget gulligull-censurerande.
Samma sak igen, att beskriva all penetrering in i minsta detalj är liksom också vad som hör hemma i en porrnovell - inte i ett rollspel som går ut på att hitta magiska ringar eller att leda ett gerillakrig i Chile.
Visst, var realist - det skall man vara, men man kan ju välja att kanske bara visa halva scenen och lämna resten åt fantasin. Det är ju schysst mot alla, både sådana som du och jag som kan ta the real world, men även för de som är pryda av sig.

Kort sagt: Jag är så fruktansvärt less på att folk skriver rollspel som enbart verkar rikta sig till människor under 13.
Jag förstår dig. Folk får gärna producera "vuxnare" spel för den delen så att det kan bli lite "smakigare" och brutalare händelser.
Men då bör man göra hela spelet sådant. Men eftersom t.e.x. Riotminds och Neogames gör spel för även yngre spelare bör man tänka på att det man publicerar själv till dessa spel, också kommer att hamna hos en del yngre, och det kan bli klagomål. Alltså, jag säger inte att man skall hämma sitt skrivande för det, bara att man bör ha det i åtanke och att vara beredd på det.

Ingen av mina rollspelande kamrater är under 18, och ingen av oss uppskattar att bli behandlade som barnungar. Och sex i rollspel kan fylla samma funktion som sex i vanliga livet - att skapa skuldkänslokomplex, förvirring, och ångest av alla de slag. Och sådant bör ha sin plats, om det faktiskt är människor snarare än robotar vi vill spela.
Precis som jag sade... Folk får gärna göra spel för enbart äldre publik. Men kommersiella spelmakare som Riotminds och Neogames har valt att vara breda för alla åldrar, så man får väl se till att själv köpa rätt spel.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
...å andra sidan kan man ju, som det argumenteras för annorstädes, tycka att det vore bra om rollspelen återfick den där 'farligheten'. Så jag ser väl egentligen det som ett enda stort argument för 'Ja till porr'-sidan
Jag tycker, som jag sagt till krank. Varför inte göra spel för båda parter, men det antar jag väl att det redan finns?
Att man kan köpa ett våldsamt jävligt raka rör-spel som inte gulligullar eller tar hänsyn till småttingarna - om man liksom vill uppleva lite motherfucker-jävlar en kväll. Sedan kan man köpa ett vanligt rollspel om man är pryd, med lagom mycket våld/sex etc som också kidsen kan spela.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Matinésexnovell !

När jag läser den här tråden så garvar jag högt. Jag bekänner mig nog till Risingfalangen, men håller med Krilles mjäkiga medelvägsidealism också.

Ich bin eine tönteeee.

Samtidigt, det som inspirerar mig mest, det är hur tex Rising beskriver hur han gör Chronopia sexigare. Inte bara sexet som sådant utan hela spelet. För om Chronopia har de där rätt tunga porrreferenserna, tja, då känns hela världen lite mer salt.
Sex borde alltså kunna göra annat rent osexigt mer...känslomässigt och påtagligt.

Så- jag tänker mig den mest stereotypa spelvärld i Dungeons and Dragons. Jag tänker mig de mest stereotypa förutsägbara spelledarpersoner. Och jag applicerar lite svettig sex a la Rising.

Och banne mig om det inte känns som att allt uppgraderas en smula!

"Min dotter. Vi måste diskutera detta! Nu är inte tid för ungdomligt raseri. Jag skulle så gärna ge dig min tillåtelse att fara ensam till hertigens vackre son. Jag har förstått att ni...trånar efter varandra. Och du min dotter ska veta att jag inte alltid har varit en gammal kutryggig kung. Även jag har trånat. I mig finns fortfarande ungdomens dofter kvar som en fläck som aldrig försvinner. Du vet likväl som alla andra att drottningen inte är den ende..som jag legat med. Men- innan du anklagar mig med ditt hycklande- inte heller hon har varit mig trogen i alla år! Vi har...gjort en överenskommelse...som har varit praktisk.
Så jag förstår nog varför du funderar på att rymma från oss...till din väntande älskare.
Men! Du känner Nekh-Roh-Mantikhus! Du vet vem han är och vad han har gjort. Mina trollkarlar och trollgummor säger samma sak. Om nätterna väcks han av febriga drömmar. Han plågas av sin förvridna kåthet! Hovdamerna lindar in det, men jag väljer att säga dig sanningen- så du vet vad som väntar om du, mot allt sunt förnuft, väljer att rymma i natt.
Trollgubben i sitt torn har bestämt sig för att skaffa sig dig. Just precis. Så är det. Han vill ha dig, ta dig och göra med dig så att han varje natt när månen stiger kan återuppleva älskogen med sin första kvinna. Genom att använda dig. Men...det blir aldrig som det har varit, för hans ruttnande kropp är inte vad den har varit. Han kommer behöva verktyg. Han kommer vilja använda gifter, syror, droger, mejslar, hackor och glassplitter. Han kommer vilja göra om dig- så att han får utlopp för sin evigt stigande sjuka lust. Som aldrig kan bli tillfredställd. men detta betyder inget för honom- det innebär bara att han måste prova ett nytt sätt att förgöra dig på. Nästa natt."
Kungen tittar trött på sin dotter som omedvetet låter fingret löpa längs urringninges kanter. Hon tittar förstrött ut mot borggården där ett gäng äventyrare står som tuppar och försöker tävla om någons gunst.
Så tittar hon nöjt mot kungen och utbrister:
"Nåväl. Jag antar att du vill att jag ska ha...sällskap på resan till min älskare?"

Kungen får plötsligt en feberaktigt skimmer över sig ochkan inte riktigt kontrollera saliven som rinner till, när han förstår vidden av det hans dotter har sagt och hur det ger honom ny inspiration.

"Just det! Du ska ha sällskap! Det...ska du! Av män och kvinnor...och..."

Dotter och far ser varandra i ögonen. Sedan tittar de ut över borggården där äventyrarna slänger käft med hovfolket.
Sedan ler de sitt dekadenta leende. Ett omisskännligt tecken på att de tillhör de rika och bemedlade. Den grupp som måste ta till alla otänkbara medel för att nå klimax men som också har råd med detta. Natt efter natt.

/Basse
 
Top