Nekromanti Sex i rollspel [edit]

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Aragorn/Arwen vs Maverick/Charlie

Mekanurg said:
Mycket bättre konst än en flyginstruktörs tuttar i motljus.
Do not underestimate the power of tuttar i motljus!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tycker att sex kan få förekomma i media o.s.v.
Det är ju en del av människan, annars finns vi ju inte till.
Men i ett rollspel eller en bok eller en film, som inte just handlar om sex och erotik, nej, varför ska vi blanda in det där för?!
Helt onödigt!

Man kan då som författare presentera scenen så att man kort, med text eller via bild, illusterar t.ex. förspelet.
De börjar hångla, smeka och ta, och klä av varandra, och så kanske det ligger en bild bredvid texten där en halvnaken kille och en halnaken tjej, eller vilken läggning de nu har, som slingrar sig om varandra lite.
Men där skall scenen klippas!
Inga detaljer alls och inget om själva sexet... För att...

...sexet är ickerelevant, alla vet vad som följer efter just det där förspelet. Vet de inte, förklara för dem och ge dem en porrfilm i julklapp. :gremwink: Men skämt o sido...
Jag vill inte slå upp en bra deckare, fantasybok o.s.v. eller sitta med ett rollspel och läsa eller spela sex. Det är ju inte något sådant jag är ute efter, och eftersom sex för många andra är ett känsligt ämne så skall det inte vara där om inte huvudämnet går ut på det.
Vill folk läsa/spela det - köp inte rollspel, köp en porrtidning eller köp något japanskt sexrollspel (det finns väl säkert?)

Jag har faktiskt varit spelledare då det några gånger har lett till sex mellan rp och slp, rp och rp. Men då har jag aldrig sagt mer än:
"Ni kommer hem till dig, ni mysar lite och det leder till det andra och ni har kul i bingen." Så mycket vill folk höra om det i ett rollspel, jag lovar dig, och andra inte ens mycket för att de kanske tycker det är väldigt känsligt - men jag och mina polare är väl inte känsliga direkt, men ingen av oss är heller ensamma desperata perverts som använder rollspelet till sådant, därför behövs inte mer än den kommentaren.

Men kort och koncist skulle jag säga:
Aldrig sex i rollspel! Det blir enklast för alla, och de spel du faktiskt pratar om spelas nog av en del personer som bara är typ 9-10 år gamla typ. De skulle ju fnissa och vara högröda i nyllet hur länge som helst om du skulle presentera sådant material för dem. De skulel bli helt handfallna, tappa alla tärningar på golvet och skratta en massa. Eller ännu värre, deras föräldrar förbjuder dem spela rollspel för alla tider framåt för att de tror att det är en massa kåta gubbar som gör de där böckerna, bara för att du har varit realistisk och konstnärlig. Vill du vara så livsenlig tycker jag att du istället skall skriva novellromaner och kasta upp på nätet, liksom skilja rollspelet och ditt konstnärliga sätt att skriva åt.

:gremgrin:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Sex, sex och sex

Det är vad sex handlar om.

Nu är jag tråkig men det som du tar upp känns inte speciellt kopplat till mer traditionellt rollspelande. Hur ser du att det du tar upp skulle kunna användas i D&D exempelvis? För jag ser det som så att sex i D&D måste vara osexigt, paradoxalt nog.

Till Kult eller Noir, visst - där är det klockrent. Det finns redan nu bra, febriga och konfliktfyllda situationer i dels rollspelen ovan, och även White Wolf har överraskat mig. I "Ghouls" (micro-spoiler ahead) finns en desperat scen med där en blodförstande ghoul når tillfredsställelse av att lapa i sig mensblod från en kvinnlig ghoulkompis på en toalett för att få sig en kick. Scenens uppbyggnad och inneboende förtvivlan gav det hela en nerv. I samma novell visar det sig att dottern är den som har tagit sin egen far som ghoul. Deras band är minst sagt ... annorlunda.

För det som du menar med "är sexigt" menar jag är det som är "mänskligt". Det tafatta, farliga, läskiga och utlämnande. Men att påstå att det alltid skall vara så ndg rollspel i allmänhet, det tror jag inte på.

Marco (Killen är såld på Dita von Teese. Och hur mycket coolare sexpreferenser kan man egentligen ha?)

Tack! =) En av mina gladaste stunder var när min flickvän gav mig Ditas stora coffee table-bok i födelsedagspresent. Och det är ju ingen slump att Noir-omslaget har vissa likheter med Dita.

(och gällande sexnoveller så har du kanske redan läst mina alster. ,-)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Amen, broder!

Ni är inte tillräckligt porriga. Tag omedelbart och porra till er mer.
Jag tror inte att världen är redo för att jag ska snuska till min fantasi ännu mer...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Protest - porr vill vi inte ha!

Som trådstartare så får jag vara lite tråkigt och först och främst protestera för detta sidospår. Hur applicerar det på hur man ska skriva rollspel? Efterlyser du på allvar rollspel med utstuderade porrnoveller?

För jag vill inte alls ha det, och det borde framgått mycket tydligt av trådstarten. Jag är för att behandla sex i rollspel, men definitivt emot porr och erotik i rollspel. Det är milsvida skillnad mellan sex och porr rent generellt - och jag föredrar det tidigare. Dessutom stödjer jag inte porr som företeelse rent allmänt - det är för det mesta rent skräp, till och med som lusthöjare, dessutom cementerar det idiotiska könsroller.

Tycker du inte den här deltråden månne passar bättre på OT-forumet, eller vill du knyta det mer till topic på något sätt?

Edit: fula stavfel... tidig morgon...inget kaffe
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Aragorn/Arwen vs Maverick/Charlie ot

Jag personligen är såååå trött på motljussex i amerikanska filmer.. ska man ha med sex ska det kännas "på riktigt" som sexscenen i "Rosens namn". OCH vara en hyfsat viktig del av handlingen/bakgrundshistorien/eller whatever. Inte en jäkla inklippt 80-talsvideo.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Aragorn/Arwen vs Maverick/Charlie ot

Jag personligen är såååå trött på motljussex i amerikanska filmer.. ska man ha med sex ska det kännas "på riktigt" som sexscenen i "Rosens namn". OCH vara en hyfsat viktig del av handlingen/bakgrundshistorien/eller whatever. Inte en jäkla inklippt 80-talsvideo.
Och när vi ändå är inne på ämnet: Varför tycks sex i Hollywood bestå av att man rullar runt i sängen? Det slutar bara med att endera parten kommer i kläm eller att man får slut på säng och hamnar på golvet. Tacka vet jag hederligt juckande!

Och en sak till: Vem har sex på kvällen, men lyckas ändå ha en pyjamas (eller andra kläder) på morgonen när de går ur sängen? Finns det överhuvudtaget någon som använder pyjamas längre?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Men i ett rollspel eller en bok eller en film, som inte just handlar om sex och erotik, nej, varför ska vi blanda in det där för?!
För att det är en ganska stor del av vad det är att vara människa?

Det jag framför allt tycker illa om är prydhet i det här sammanhanget. När man låter ett par kvinnobröst döljas "smakfullt" av en pelare, av en skugga, eller av en kaktus. När man använder fåniga omskrivningar istället för att ge kött på benen.

Eller för den delen när man beskriver mänsklig sexualitet som okomplicerad, eller något man kan bortse från. Freud var inte helt ute - vet jag inget om min karaktärs sexuella böjelser eller läggning, så får jag svårare att gestalta den trovärdigt.

Kort sagt: Jag är så fruktansvärt less på att folk skriver rollspel som enbart verkar rikta sig till människor under 13.


Ingen av mina rollspelande kamrater är under 18, och ingen av oss uppskattar att bli behandlade som barnungar. Och sex i rollspel kan fylla samma funktion som sex i vanliga livet - att skapa skuldkänslokomplex, förvirring, och ångest av alla de slag. Och sådant bör ha sin plats, om det faktiskt är människor snarare än robotar vi vill spela.

//Krank, LonelyPrevert69
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Protest - porr vill vi inte ha!

Efterlyser du på allvar rollspel med utstuderade porrnoveller?
Jag tycker att Rebecka och pantern endast skulle behöva en liten ombearbetning för att bli en av de intressantaste delarna i Kultboken. Ja.

Men "porrnoveller" och "porrnoveller"... Vad jag efterlyser är snarare att sex - och åskådningar/förväntningar på sex - synliggörs i rollspelen, och att det görs på ett sexigt sätt: Ett sätt som eggar, kittlar, chockar eller äcklar läsaren.

Jag tycker alltså inte att det räcker med att rollspel behandlar sex i spelvärlden; att någon torr akademiker analyserar det och pekar på några historiska referenser och diagram; utan jag tycker att sexet behöver åskådliggöras: Att det skall ge ett emotionellt gensvar hos läsaren.

Jag anser vidare att texten jag skrev om de två trollen i tjärnen blev intressant. De två trollen upphörde plötsligt att vara "monster" för mig, och jag tycker scenen hade potential att kunna bli verkligt sensuell. Det är svårt för en författare att få läsare att känna för och sympatisera med fula, monstruösa varelser, men sex och intimitet är kraftfulla verktyg som kan användas för att uppnå detta ändamål. Om man bara ser till att åskådliggöra sexet; att lyfta fram själva känslorna som är inblandade - och inte bara komma med torra redogörelser.

stödjer inte porr som företeelse rent allmänt - det är för det mesta rent skräp, till och med som lusthöjare, dessutom cementerar det idiotiska könsroller
Jag pratar inte om porrtidningar eller porrfilm - det hade mycket riktigt varit OT i sådana fall.

Jag pratar om att sex behöver beskrivas på ett sexigt sätt - precis såsom läskiga antagonister behöver beskrivas på ett läskigt sätt. Känslor är för viktiga för att schabblas bort.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Protest - porr vill vi inte ha!

Okej, då förstår jag hur du menar att det är relevant för tråden. Men jag tycker att det med all önskvärd tydlighet visats att många absolut inte vill ha sådana beskrivningar i rollspel. De säger snarare att om man nu "måste" ha med sex, så ska det beskrivas så försiktigt som möjligt, just för att inte chocka läsaren.

Så vad ska en stackars rollspelskribent tro? :gremwink:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Re: Protest - porr vill vi inte ha!

[ QUOTE ]
Jag pratar om att sex behöver beskrivas på ett sexigt sätt - precis såsom läskiga antagonister behöver beskrivas på ett läskigt sätt. Känslor är för viktiga för att schabblas bort.

[/ QUOTE ]

Självklart är det så. Jag tycker att du tar i lite väl mycket. Sensuell fistfuck mellan ewoker skulle kännas ganska knepigt medan samma scen i De Sade RPG skulle uppfattas som naturlig. Minus ewokerna. Slå du inte upp öppna dörrar här? Eller åtminstone dörrar som det gläntats på sedan länge?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Världens mjäkigaste svar

Jag är nog benägen att säga samma sak som sexologer, relationsexperter och Johan K brukar säga: "gör på det sätt som du tycker är bäst, så ordnar det sig nog".

Okej, det är skitmjäkigt, men liksom, titta på den här tråden.

Å ena sidan har vi en klase folk som tycker att sex i rollspel är skitpinigt, och som likt pryda engelska lärarinnor inte tycker att saken har att göra i rollspel alls.

Å andra sidan har vi en klase folk som tycker "mer, mer, mer!" på ungefär samma sätt som Rocco Siffredis senaste pök. Jag kan till och med skönja en del avsmak gentemot dem som inte håller med Roccopök-falangen.

De där två falangerna är så radikalt motsatta att de inte kan förenas. Så enda sättet att lösa upp den gordiska knuten är med ett Johan Kskt "gör som du tycker passar, så ordnar det sig nog".

---

Själv har jag åsikten "om det för ståryn framåt så...", men eftersom jag inte är enda spelaren vid bordet så får till och med jag ramla tillbaka till mjäkigheten.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Sex, sex och sex

För det som du menar med "är sexigt" menar jag är det som är "mänskligt". Det tafatta, farliga, läskiga och utlämnande. Men att påstå att det alltid skall vara så ndg rollspel i allmänhet, det tror jag inte på.
Yes. Jag håller med. Jag talade enbart om spel där fokus läggs på starka och komplexa känslor. Om det bara är matinéäventyr eller överlevnadsskräck, till exempel, så har inte sexet samma relevans.

Så jag kanske snarare talade om vikten av spel såsom Noir. Jag skulle exempelvis vilja att Chronopia omstöptes i en dylik sexig form.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Världens mjäkigaste svar

Visa ord, förvisso, men jag är inte beredd att acceptera att mjäkigheten är bästa vägen för alla rollspel. Så enkelt är det väl knappast? Det måste ju bero på målgrupp, genre, etc. I Noir är det - trots den långa tråden - i stort sett helt accepterat av målgruppen att sex ingår i spelet. Som Marco själv skrev innehåller Noir ganska grova sexreferenser, men de är alla hyfsat diskreta.

Ymir har påpekat Eons stora mängd av sexreferenser - om än att de normalt är yttrycka med beskedliga ordval.

Så var står jag då om jag skriver ett cyberpunkrollspel, säg Neotech? :gremwink: Det är i mina ögon lika relevant med sex i Noir som i Neotech - cyberpunkvärldar är trots allt välkända för sin dekadens och på människans bristande moral. Hur kan man illustrera detta utan att referera sex? Det blir lite andefattigt, i min mening, när redan dagens samhälle är så fullproppat med sexreferenser.

Sedan finns det många spel som inte alls behöver sexreferenser, men de lämnar jag därhän för stunden.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja, det beror ju på vad man har för spelvärld och målgrupp... ett exempel: Saga är ju tänkt att vara ett instegsrollspel där vi medveten använt oss av färdig ikonografi för att underlätta för nya spelare. Därav ganska lite sex (även om det finns "badhus" och liknade i spelet). Dessutom är religionen i kampanjen tämligen puritansk.

Men just nu sitter jag och knåpar i stillhet på en Sword & Sorcery-modul till Saga (som utspelar sig ett antal tusen år tidigare i samma kampanjvärld). Den riktar sig till äldre spelare, även om säkert många yngre kommer testa den, och innehåller följaktligen saker som tempelprostituerade, människooffer, slavflickor (och pojkar), dionysiska orgier och annat smått och gott. Alltså mer sex, eftersom sex är nåt som är tydligare i världen... mer "in your face" hela tiden.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Protest - porr vill vi inte ha!

Jag tycker att du tar i lite väl mycket
Alltså, jag tycker tråden är rolig.

Jag ljuger inte, jag är inte oseriös, jag skämtar inte, och jag driver inte med er; men jag väljer att skriva sånt som får mig själv att skratta. För att jag tycker tråden är söt och kittlande och sexig.

Det kanske förtydligar mina inlägg i tråden.

Sensuell fistfuck mellan ewoker skulle kännas ganska knepigt medan samma scen i De Sade RPG skulle uppfattas som naturlig
Nej, jag tycker inte att ett rollspel ska behöva vara ett De Sade: RPG för att det ska vara befogat att inkludera den typen av beskrivande och stimulerande sexskildringar jag talar om. Jag tycker tvärtom att sensuell fistfuck kan rättfärdigas långt längre in på skalan än så. Kanske inte om ewoker i Star Wars - men absolut om drakoniter i Chronopia.

Det tror jag inte är att sparka in en öppen dörr.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Pfft [ot]

Vad jag uppmanar till, det är att njutningsäta det som är gott, inte att gluffa i sig en massa för att bygga upp fettreserver.
Yeah, well. Och rätt som det är så har man njutningsätit en kaloribomb (eller två) och sen sitter man där.

Fast det klart. Preggoporr torde å andra ju vara en av de säkraste formerna.

//erik. (sett ur ett heteronormativt perspektiv that is)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Världens mjäkigaste svar

Visa ord, förvisso, men jag är inte beredd att acceptera att mjäkigheten är bästa vägen för alla rollspel.
IMHO så har rollspelen ifråga inte särskilt stor betydelse. Det är spelarna det hänger på. Är de pryda fjantar så spelar det ingen roll hur mycket porr Marco vill ha i Noir. De kommer ändå att tona ner det.

Dvs, "gör som du tycker är bäst" blir det i slutänden i alla fall.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Världens mjäkigaste svar

Jo, men då pratar du om en helt annan sak. Jag pratar fortfarande om vad som ska stå i rollspelböckerna. Vad folk gör runt spelbordet i slutändan är inte min sak att lägga mig i. Men jag kan inte stryka allt kontroversiellt ur mitt manus bara för att jag vet att det finns spelgrupper som inte skulle vilja använda det...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Världens mjäkigaste svar

Jo, men då pratar du om en helt annan sak. Jag pratar fortfarande om vad som ska stå i rollspelböckerna. Vad folk gör runt spelbordet i slutändan är inte min sak att lägga mig i.
Precis. Det är inte heller din sak att lägga dig i vad jag skriver i mina rollspelsböcker.

Så samma svar kvarstår.
 
Top