Nekromanti Serierutan

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett litet axplock av Krilles favoriter:

Lone Wolf and Cub

Det tog 28 böcker, men nu har jag den i min hand.


Bone

Som sagt var, vi väntar på bok 9, och jag måste få tag på Rose också.


Usagi Yojimbo

Åkej, jag gillar kaniner, och Stan Sakai blir bara bättre och bättre.


Agatha Heterodyne, Girl Genius

En tös som uppfinner knasiga appagrunker i Transylvaniens Polygnostiska Universitet kan man ju bara älska. :gremwink:


Röde Orm

Vad får man om man korsar Frans G Bengtsson och Charlie Christensen? Jo, den här serien. Härligt röjig och mustig - som förlagan, ungefär.


Linda och Valentin

Mums, helt enkelt! Synd att det är så ämlans svårt att få tag på de tidiga albumen.


Dragonball

Faen vete varför, egentligen.


Nemi

Favoriten bland dagsstripparna.


Megatokyo

Favoriten bland nätserierna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Linda och Valentin

Mums, helt enkelt! Synd att det är så ämlans svårt att få tag på de tidiga albumen.
Muhahaha, jag har dem (dock saknar jag en tredjedel av den första serien med dem (som aldrig gavs ut som fristående album).

Dock saknar jag de senare, eftersom jag tappade intresset någonstans kring 10-12.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Röde Orm

detta är en mycket bra serie, har inte läst boken, men om den är som serien så kommer den ju vara intressant
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
(dock saknar jag en tredjedel av den första serien med dem (som aldrig gavs ut som fristående album).

Muhahaha, har rubbet av de tidiga! ...av de som gavs ut på svenska. Det gjordes visst några korta, tidiga historier som finns samlade i albumform; den har getts ut på danska men inte här.

Dock saknar jag de senare, eftersom jag tappade intresset någonstans kring 10-12.

Jo... Jag följde den upp till 'Bortom okända gränser', sen gick serien ner sig markant. Det var ju en lång artikel om dem i förra Bild&Bubbla som hävdade att den har blivit bättre på senare år, however.

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Muhahaha, har rubbet av de tidiga! ...av de som gavs ut på svenska.
Det var de jag syftade på...

Det gjordes visst några korta, tidiga historier som finns samlade i albumform; den har getts ut på danska men inte här.
En av dessa gavs ut i Tungmetall på svenska, av vilken jag har två delar av tre.

Jo... Jag följde den upp till 'Bortom okända gränser', sen gick serien ner sig markant.
Jag tappade kontakten med den när de gjorde ett uppehåll efter dubbelalbumen om elementarerna i vår tid (kommer inte håg namnen just nu).
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
premurera amerikanskt

okej nu blev jag sugen på att börja premurera på amerikanska serier...
vad jag vill ha hjälp med är tipps på bra serier som man borde prenmurerar på, samt frågan om det går att hoppa in mitt i en serie utan att missa allt för mycket av handligen?

sedan vid premuration av x-men, vilka tidningar behövs då för att hänga med i serien?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Re: premurera amerikanskt

vad jag vill ha hjälp med är tipps på bra serier som man borde prenmurerar på, samt frågan om det går att hoppa in mitt i en serie utan att missa allt för mycket av handligen?
De serier jag nämnde i mitt inlägg är naturligtvis de jag prenumererar på och därmed de jag rekommenderar.
De flesta serier kan man hoppa in i nästan var som helst(såvida man inte gör det mitt i en berättelse). Marvel brukar nu för tiden ha en sammanfattning av vad som hänt tidigare på förstasidan i sina tidningar. Sammanfattningarna är dock skrivna av någon nisse på företaget och inte av seriens författare, så de är ofta ganska dåliga.
Dessutom kan man ofta välja att börja från början i och med att serierna samlas i album efter hand. Jag tror att samtliga serier jag läser finns i album från starten och frammåt (i New X_Mens fall från när Grant Morrison började skriva den, men vem vill läsa något innan det? :gremcool:)

vid premuration av x-men, vilka tidningar behövs då för att hänga med i serien?
Bara en av titlarna, vilken som helst. Marvel har insett att det finns folk som hatar cross-overs (jag till exempel) och försöker se till att alla tidningar kan stå på egna ben utan att man behöver läsa de andra.
Eftersom jag bara läser New X-Men är det den enda jag kan rekommendera. Grant Morrison är alltid pålitlig som författare och drar de logiska konsekvenserna av konceptet mutanter. Tidningen känns mindre som en superhjälteserietidning än tidigare.
De andra titlarna som finns är Uncanny X-Men och Extreme X-Men, som påstås vara dåliga av recensenter jag litar på. X-Statix som skrivs av Peter Milligan ska vara bra, men jag har inte haft råd att börja köpa den. Ultimate X-Men är också bra, men utspelar sig inte i Marvels vanliga universum. Själv hoppade jag av den när Mark Millar slutade skriva den, men Brian Bendis som tagit över anses vara en bra författare han med.

Recensioner av amerikanska tidningar: TheFourthRail

/tobias
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Ninja turtles!

Ok, jag kan inte påstå att det är en serie jag läser regelbundet. Jag ville bara dra en naginata för originalversionen (OBS!) av historien om de fyra sköldpaddorna och deras råtta till mentor; en serie som lyckades vara både våldsam, flummig och kvasifilosofisk. Dessutom tecknad i en väldigt skön och lite "mörk" stil.

Tyvärr muterade (!) serien för ett antal år sedan till nån slätstruken, familjevänlig Bamse-variant som jag vägrar befatta mig med. Dock får jag erkänna att filmen var hyfsat underhållande.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Ninja turtles!

Jovisst var den .... underhållande, med lite illa dålda passningar till Daredevil (Hand/Foot ninja clan & sekvensen där paddorna blir kloaklevande).

Men när det gick från "Ninja" till "Hero" Turtles... :gremfrown:


Införskaffade dock för lääänge sedan TMNT - rollspelet. Tyvärr är det baserat på Palladiumsystemet, vilket gör det nästan ospelbart. Dock så finns där en hel del "pointers" till hur man konstruerar muterade djur, vilket jag använt i andra projekt.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Use group tactics - and strike from a distance!

Jag är inte tillräckligt bevandrad i superhjälteserier för att uppfatta dylika in-jokes, men sådana passningar höjer ju kultfaktorn ytterligare ett par snäpp!

Enligt vad jag har hört var "hero"-grejen bara något man införde på svenska marknaden; i staterna fick de fortsätta vara ninjor. Vi kanske ska vara glada att man inte skändade originalbegreppet? :gremgrin:

Jag hade också spelet och jag sörjer fortfarande att jag krängde av det. Mycket charmigt lir, och fullständigt ospelbart... reglerna för djur var dock trevliga, faktiskt det enda systemet jag sett som verkligen skapar muterade djur och inte människor i djurkostym.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Serieälskaren Magoo svarar

Jodå, de bästa äventyren gick i Fantomen!

Rovdjurens natt 15-16/1984
Öknens råttor 18-19/1984
Iskallt arv 3-4/1985

Jag har tyvärr inte lyckats få tag på hela Jeremiah. Läste ett mycket trevligt äventyr i 2000+ men det utspelade sig långt in i framtiden från serierna jag har läst och den dynamiska duon Jeremiah och Kurdy hade splittrats.

Jag skulle nästan såga av mig ena armen för en komplett Jeremiah-uppsättning, tyvärr kan jag inte franska så originalalbumen är till ingen nytta.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Use your climbing claws - and go silently!

Ahh.... the memories.... :gremcool:

Jag är inte tillräckligt bevandrad i superhjälteserier för att uppfatta dylika in-jokes, men sådana passningar höjer ju kultfaktorn ytterligare ett par snäpp!

But... but... Det finns ju däri en unge som köpt fyra sköldpaddor att ha i glasskål och är på väg hem, då en lastbil tvingas gira och välter. Lastbilen har någon slags radioaktiv pryl som flyger ut och träffar en grabb i ögonen (<--- Matt Murdock/Daredevil). Murdock blir blind och får sitt radarsinne, och den krossade radioaktiva prylen läcker ner i samma avloppsbrunn som... just det paddorna... :gremlaugh:

Sen heter ju ninjaklanen i TMNT "The foot", emedan den heter "The hand" i Daredevil... Det är ju bara så... :gremgrin:


Jag hade också spelet och jag sörjer fortfarande att jag krängde av det.

Själv har jag en intakt kopia av både TMNT, Road Hogs och After the bomb.... :gremgrin:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag har inte så mycket energi att ägna åt serier, så jag är en serie-amatör. Jag har några favoriter som jag kör av gammal vana:

Amerikanska superhjälteserier
När jag har med amerikaner att göra brukar jag alltid slå dem i huvvet med att det finns andra serier än Marvel/DC (och Vertigo, OK, men vi tar dem senare). När jag har med svenskar att göra får jag uppmärksamma dem på trikåsnubbarna. Publicering på svenska är ju rent ohemul... :gremsmile:

Huvudfåran är väl ganska tröttsam, men jag är väl ungefär som Alan Moore, som blev trött på alla som skulle apa efter honom och göra dark n' edgy stöff efter hans Watchmen (som är lysande), V for Vendetta och liknande. Jag blir nästan glad nuförtiden om jag hittar nån som gör gammalt fyrfärgsstuff som ändå är något att ha, för det FINNS (Peter David är nästan alltid bra, Grant Morrison likaså). Att mörka gör inte trikåkillarna bättre, det är inte nyskapande längre. Man kan liksom inte slå Moore eller Miller eller Ellis.

Men det finns ju inte så mycket. Så jag brukar gilla följande:

A, Navelskådande vända-på-steken-historier. Gaimans 1602 verkar lovande - en 'elseworld' som omplanterar det normala Marvel-kontinuumet i elisabetansk tid. Eller DCs Elseworlds huvudtaget - Red Son som förutsätter att den där raketen från Krypton landade i Stalin-Soviet, så att Stålmannen växer upp som kommunist, är ett annat bra exempel, påbörjad men ej klar.

Alan Moores Top Ten är ett tredje bra exempel. Det flexar med genren, inte med speciella figurer, men är bra i alla fall. Twisten är en hel jäkla stad där ALLA är 'supervarelser', från kändisar via taxichaffisarna till råttorna. Huvudpersonerna är stadens stackars poliser, som visserligen också inte är några normala människor, men vad hjälper det när allt från lägenhetsbråk och fylleriförseelser till politiska mord och knarkmaffia både begås och anmäls av lätt skruvade varianter på figurer som verkar på rymmen från Lagens Väktare?

B, Humor. Jag är en sucker för humorserier, men gillar lite äventyr också, och det gäller den här genren med. Keith Giffens gamla Justice League America/Justice League International är en gammal favorit. Angel and the Ape, både Phil Foglios renässans på den serien från 80-talet och den senaste från Vertigo, är en annan höjdare.

Och en skamlig glädje är den än äldre Captain Carrot and his Zoo Crew. Det var en intern fabeldjurs-parodi från DC på sina egna hjältar, som bara skriker efter att få författas med bara lite mer kompetent manus (mindre dumma vitsar, t.ex) och utan Comics Code ivägen. (Serien var iofs nog vågad som det är - en av huvudpersonerna, den obligatoriska mystikern i varje superhjältegäng, är en katt, och i ett avsnitt blir hon hög, givetvis inte på maja utan på kattmynta. Eftersom hon är smygkåt på gängets ledare passar hon på tillfället att inte bara säga att hon gillar honom, utan också passa på att utnyttja sina krafter till att förvandla honom till katt, varpå han blir påverkad av kattmyntan... DET händer inte i Bamse...)

C, Det senare är ett exempel på en genre-crossover som jag gillar. Ett annat är League of Extraordinary Gentlemen, också av Moore, som väl egentligen bara är en viktoriansk/steampunk-serie som tangerar superhjältegenren. Mer suverän för själva konceptet* och hur Moore lyckas utföra det än för karakterisering och plott, även om de också är helt OK. Har fatalt misslyckats att läsa andra serien.

Och just det, jag letar upp 'trade paperbacks' för allt sådant här om jag kan. De amerikanska original-tidningarna är mindre än näsdukar. :gremfrown:

(Jag har HÖRT hur bra Authority och Planetary etc skall vara, och med tanke på hur mycket jag brukar gilla Moore och humor i trikåer borde jag gilla den där pastich/parodi-samlingen vafan den nu heter med Grayshirt och Cobweb och First American och Splash Brannigan** och så, men jag har aldrig fått tag i dem.)

Sedan gillar jag som sagt var fabeldjursserier - både gamla Disney av Carl Barks och Al Hubbard och Paul Murry och så, och nyare prylar från Don Rosa och de där italienarna som skriver i Kalle Anka Pocket och framförallt Stål-Kalle (bara fascinationen att se fölk blanda troper från Disney och DC är värt det - vi har tom fått en sån där typisk taskig reboot som de stackars superhjältarna är vana att få jämt!!! :gremgrin:). Utanför Disney finns ännu bättre serier, men tyvärr är Bacon & Ägg som separat tidning nerlagt, även om herrarna bakom fortsätter att göra serier i Herman Hedning. (Där har vi en till grej som händer i superhjälte-genren som vore kul ibland: crossovers. Jag skulle vilja se vad som hände om Hieronymus Borsch söp till det med Jesse Custer! :gremcool:)

Jo, Preacher, jo. Jag är, för utom dendär obligatoriska 'oooh, Sandman!' grejen från alla geeks, inte vidare förtjust i Vertigo-joxet, och liknande grejer. Men jag har fattat tycke för den här, även om det blir FÖR tröttsamt med någon som tror det bli kul varje gång man ropar KISS BAJS RUMPA ibland...

Och sedan är the Invisibles jävelbra, fast jag är som sagt omåttligt förtjust i Grant 'hej, jag skall frammana Stålmannen med postmodern magi inför ett helt konvent!' Morrison, och han kan vara bra även när han inte har en konventionell serieredaktör som hötter med näven åt honom då och då.

Och sedan finns det grejer som Desert Peach och Stintz som inte går att genreklassa riktigt, även om det väl teoretiskt sett är krigsserier (den första en mycket lätt alternativ alternativ historia, den andra, tja, MER alternativ historia)... Donna Barr är under-barr, helt enkelt, vare sig hon förutsätter att Rommel hade haft en homosexuell halvbror som var en sorts vandrande fridszon mitt i andra världskriget eller att en av all de där små tyska småfurstendömena varit bebott av genuina kentaurer, och sedan låter historien rulla på i största allmänhet.

Nu blev det mest svammel. Nåja.

Erik

*I en värld där nästan all fiktion tycks ha sin grund i verkligheten, samlar engelska kronan i slutet på 1800-talet ihop en grupp 'superagenter', nu när Sherlock Holmes verkar ha försvunnit, bestående av den neddekade upptäcktsresanden Alan Quartermain (Kung Salomos Gruvor, She), en viss doktor Henry Jekyll och hans märklige 'vän' Edward Hyde (Doktor Jekyll och Mr Hyde), vetenskapsmannen Griffin, som lyckats göra sig osynlig (Den Osynlige Mannen), piraten och uppfinnaren kapten Nemo alias prins Dakkar av Babelkund (En Världsomsegling Under Havet, Den Hemlighetsfulla Ön) och fröken Mina Murray, numera skild (ve och fasa!) från herr Jonathan Harker (Dracula).

**'He can slink, he can think and he's unsafe to drink!!!'
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Serieälskaren Magoo svarar

Jag skulle nästan såga av mig ena armen för en komplett Jeremiah-uppsättning, tyvärr kan jag inte franska så originalalbumen är till ingen nytta.
Vänta med att såga av dig armen och börja med att kolla 2000+, den körde flera Jeremiah, och i de flesta av dem vår duon tillsammans.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Jo, Preacher, jo. Jag är, för utom dendär obligatoriska 'oooh, Sandman!' grejen från alla geeks, inte vidare förtjust i Vertigo-joxet, och liknande grejer. Men jag har fattat tycke för den här, även om det blir FÖR tröttsamt med någon som tror det bli kul varje gång man ropar KISS BAJS RUMPA ibland..."

Du har förmodligen redan läst Hitman, men jag rekommenderar den ändå för alla andra som har ungefär samma smak som du. Garth Ennis skriver manus (och är mycket roligare i Hitman än vad han var i Preacher (mindre avhuggna-snoppar-skämt) även om tonen känns igen) och det handlar om en skön irländsk snubbe i Gotham City som jobbar med att släcka dumma superhjältar och superskurkar. Hans förmågor är röntgensyn och tankeläsning, vilket när man tänker efter, är allt man behöver för att kunna vara "cool" och ligga ett steg före ens motståndare hela tiden. Hans svaghet? Tja, hans ögon är helt svarta. Så han har en ursäkt för att bära solglasögon inomhus. He he, det blir uppenbart att Hitman är ett koncept helt och hållet utformat för att vara så stenhårt coolt som möjligt. Och det lyckas bra.

En del sköna gästinhopp ser man ibland (från bl.a Green Lantern) och tja, det är stenhård actionkomedi när den är som allra bäst, helt enkelt.

/Rising
som blev nyfiken på Red Son.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hitman rockar!

Bäst hittills: När Green Lantern inte kan bjuda på bira, eftersom han inte har pengar i trikåerna! :gremgrin:

'Men vaddå, jag bjöd ju dej...?'

Erik
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ha ha! [ANT]

"Bäst hittills: När Green Lantern inte kan bjuda på bira, eftersom han inte har pengar i trikåerna!
'Men vaddå, jag bjöd ju dej...?'"

Ja, å så hör man någon i bakgrunden: "inte konstigt att de inte ville ha med honom i Justice Club..."


(obetalbart skämt)

/Rising
 
Top