Nekromanti Serierutan

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag läser mest de serier som en kompis (XertaiX) köper. Med andra ord: Preacher (fan vad bra! album 6 rockar), Transmetropolitan och lite Hell Boy. Sedan har jag läst de fyra första Sandman albumen också. Transmetropolitan är nog ändå bäst även om jag verkligen gillar Preacher också. Sandman var det så länge sedan jag läste nu men det är ju Gaiman och det är riktigt bra.

Tillägg: Läste också League of extraordinary gentlemen och tyckte den var riktigt bra... Så det så!

/Balderk, kankse köper A Game of You nån gång faktiskt...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: the stuff i read...

Filmen är ju ingen höjdare men ganska okej och trogen stämningen.
Den är precis så B-ig som den måste vara för att följa stämningen i serien. Hade den varit seriösare så hade det inte funkat.

Lite rättelse:
Nej. Giger var bara med som rådgivare.
Säker? På hans website tar Giger åt sig äran för designen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: the stuff i read...

Du menar: den är precis så TROMA som det ska vara? :gremlaugh:

Säker? På hans website tar Giger åt sig äran för designen.
Konstigt. han står bara med som "FX adviser" eller nått i filmen.

Men okej. Den är tillräckligt gigeresq för att göra mig bra

chrull - har nio inglasade giger-posters i vardagsrummet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: the stuff i read...

Du menar: den är precis så TROMA som det ska vara?
Ungefär, fast fullt så mycket driver den inte med sig själv. Jag skulle nog klassa den i samma klass som Evil Dead-filmerna när det gäller B-ighet.

chrull - har nio inglasade giger-posters i vardagsrummet.
Viss avundsjuka uppstår här, fast helst skulle jag vilja ha hans stolar i mitt spelrum och vid datorn...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Vad läser folk för serier? Varför? Varför borde vi andra läsa dem? Varför läser ni just dessa serier och inte andra?
Prenumererar på följande serier just nu..

Fables
Lucifer - En spinoffserie från Sandman.

Andra serier som jag har prenumererat på eller rekommenderar av annan anledning:

Appleseed
Bone
Dawn
Elfquest
Ghost in the shell
Give me liberty
Kingdom Come
Mercenario
Nausicaa of the valley of the wind.
Oh My Goddess!
Ranma ½
Reality Check! Super information hi-jinks
Sandman
Superman Kal (Stålmannen under medeltiden)
Watchmen
Yoko Tsuno
You're under arrest!

Orkar inte ge vettig motivering på alla. Fråga om ni undrar.
Jag tycker helt enkelt serierna är bra, därför läser jag dem.

/Ulfgeir
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Scary Grandmother?

"Scary Grandmother "

Någon som har ett så underbart namn måste helt enkelt vara väldigt bra. Berätta mera! Är det en han eller en hon?





Saker ni inte visste om Walium
Han har en liten ö med svarta strån mellan sina ögonbryn.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: the stuff i read...

Det är ju trots allt en troma-rulle :gremsmile:

Mm. gigermöblerna. synd att man inte är mingmiljadär och kan ta hit hionom så han kan rita hela huset eller nått.
skulle vara fett nice.
Om jag inte minns fel finns en skylt till Giger Bar i... wien? Bern? öhm. den europeiska iaf, nånstans i sverige. RYKTET säger att en svensk kille som var där och skulle besöka baren kom dit och fann den stängd, hela veckan han skulle vara där. i sin besvikelse snodde han skylten :gremgrin:

den i tokyo är det tydligen bara oförsiktiga turister och Yakuzan som besöker :gremcrazy:

chrull - gigersvammel
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: the stuff i read...

synd att man inte är mingmiljadär och kan ta hit hionom så han kan rita hela huset eller nått.
skulle vara fett nice.
Jag skulle låta honom designa en sportbil baserad på en 70-tals Corvette (men med större motor). Det hade varit något!

Om jag inte minns fel finns en skylt till Giger Bar i... wien? Bern?
Chur.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ho hum... Scary Godmother! var det visst...

Godmother, förstås... huh... Nåja...

"Berätta mera! Är det en han eller en hon?"

Det är en hon som tecknar och berättar; en viss Jill Thompson, som dessutom råkar vara extremt vacker och precis den sortens kvinna som jag skulle vilja gifta mig med. (Det är en ren bonus) Nå, Thompson känner nog de flesta på det här forumet som en av Sandman-tecknarna, jag har för dålig koll på den serien för att kunna uttala mig om hur bra/dålig hon är i den serien, men hennes arbete i Scary Godmother är lysande. Älskar man "Nightmare before Christmas" så blir man helt såld på den läskiga gudmodern.

De finns dels i fina böcker i färg och dels i svartvita serier för lite äldre läsare. De har iaf allt man kan önska sig i form av vampyrer, monster, benrangel, varulvar och annat smått och gott. Checka den här sidan för en av mina favvosar:

Hon är alltid, alltid en mästerlig illustratör, som låter varenda linje och varje penseldrag ha en egen personlighet och dynamik. Det blå monstret Bug-a-Boo är tecknad med ett barns klåfingriga linjer, och allt som Scary Godmother pysslar med på "The Fright Side" är kantigt, skevt, lite knasigt och lekfullt, medan "den verkliga världens" lekkammare är mycket rundare,öppnare och mjukare, och rundast och mjukast av allt är själva huvudpersonen Hannah.

Ballt.

/Rising
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,613
Location
Stockholm
Serier med sexorgier och ångest är aldrig fel. :gremsmile:

Ska man läsa serien på engelska eller svenska?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Engelska är jag rädd för att de svanska kostar 400spännstyck om du letar på serimarknader (och 45 om du har tur och hittar dem i en lumpbod). Det som är dåligt med de engesla är att de oftas är i svartvitt (de man kan beställa enkelt) eller i dålig färgkvalitet (de man hitttar i lumpbodar) och elfquset gär dig helt enkelt bättre i färg.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jammin' the frame

Jag koper nastan bara album, darfor att de haller battre an losnummer, ser battre ut och sa far man mer serier at gangen. Jag kan inte riktigt med losnummerutgivningens takt, jag glommer ju att kopa nummer hela tiden.
Inget bias for eller emot japanska forutom att det finns fler bra grejer dar helt enkelt p.g.a. storre produktionsvolym. Upprakningen nedan ar dock viktad mot amerikanska grejer for att det ar jobbigt att fa tag pa intressant manga pa engelska.
Jag laser/har last:

Sandman
Absolut bast, seriernas Shakespeare (darfor att Shakespeare i min mening ar oslagbar inom teatern. Byt mot lamplig annan dramatiker om ni inte haller med. Fan, liknelser ar svart nar man ar relativist). Gaiman ar fruktansvart skicklig. Det finns inte ett enda nummer som inte ar perfekt utfort.

Transmetropolitan
Forestall er berom med samma grad av frenesi som Chrull oser over serien ifraga. Jag har inte hunnit plocka upp alla albumen, tempererad av avstand till seriebutiker, men kare varld, sa Spider rockar!

Batman
Mest de morkare grejerna och Bisley. Jag laste A Death in the Family i losnummer som sex-sju ar gammal (minns inte exakt utgivningsdatum) och blev redan da storlycklig over att de gjort sig av med Irriterande Drygo Sidekick :gremgrin: Tyvarr ar numren borta T_T

Mer Bisley
Ja...oh...vad sager man? Jag hade en kompis som gillade stilen skarpt, sa jag lanade albumen. Dreddsamlingen ar rolig, sarskilt den med tomten :gremgrin:

Ranma 1/2
Nylig, fasansfull smitta jag adragit mig har i Nihon, absurt nog i Viz oversatta version. Fruktansvart rolig, men sa latt att fa tag pa att min planbok avlider. Jag fruktar for vikten pa mitt bagage :gremfrown:
Lider dock av en del fel, som en massa dryg onodig fanservice och att den var serialiserad i Shonen Sunday fran borjan och alltsa har en massa tradig utfyllnad ivagen for storyn. Men det gor inget i slutanden, Takahashi ar ett komiskt geni.

Franska albumserier, typ Tintin och Asterix
Fast det ar bara Asterix jag gillar namnvart, aven om Herges metoder ar intressanta.

Bone
Yupyup. Jeff Smith ar skicklig som fan. Bone ar harligt charmig och skojig. Brilliant stuff.

Elfquest
Fast bara de forsta albumen, for sedan sag jag att de hade rymddrakter och var i rymden pa nagot omslag och slutade plocka upp dem. Apbra, men stundtals dyker de dar orgierna w176 namner upp och ar i vagen (jag blev tvungen att bladdra forbi runt halva fjarde albumet).

Kalle och Hobbe
Pa engelska, i album. Whee!

Johnny the Homicidal Maniac
av Jhonen Vasquez. Marklig serie som ar hur rolig som helst, men tal man inte massor av vald ska man nog skippa den. Popular bland gothare vilket ar komiskt eftersom hela serien enligt upphovsmannen (bland annat) ar en enda lang forolampning av gothkulturen. Spretigt och eget tecknad; me like, men YMMV.

Dessutom laser jag ett tjugotal natserier (borjade med Goats, tycker bast om Bob the Angry Flower) och har glomt en massa saker jag lanat, forstas. (Blade of the Immortal ger sig genast till kanna, t.ex.)
Finns det nagon som kanner for att ge mig Mignolas gamla Lankhmar-serier ar jag for ovrigt villig att utfora bestallningsmord i utbyte :gremgrin:

/Feliath - urgh, for manga serier :gremblush: (pun not intended, utan vallad av brist pa umlaut) Sa dyyyrrrrt...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
vet du hur det är med den nya elfquest, såg bilder av den i B&B och den var jävligt snyggt, tror det är den gammla fast "remade"

vet du hur det ligger till med den saken?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
undra hur mycket en komplett bra till mycket bra sammling med spawn kan vara värd idag... det gjordes ju inte så stora upplagor...

//Netfeed, som har alla svenska spawn utan 3 eller 4

edit: mitt 1600:e inlägg
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Ho hum... Scary Godmother! var det visst...

det var förövrigt en mycket stor interjuv med henne i ett av Bild & Bubbla numren förra eller förrförra året...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Jammin' the frame

Bone
Yupyup. Jeff Smith ar skicklig som fan. Bone ar harligt charmig och skojig. Brilliant stuff.


oh, jag har inte läst bone på hur länge som helst... hur mycket finns det? jag har bara läst till album 4(tror jag) på svenska... måste ha...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Wö!?

Wö?! WTF?!
Har jag lyckats missat något totalt på elfwood fronten? Eiiik!

Måste kolla upp det där när jag väl kommer hem från arbetet. Wendy Pini har själv gjort om färläggningen samt till viss del turshningen för olika upplagor då tekniken blivit bättre och det kan varit senaste av dem du stötte på. Om det nu inte var någon total remake. Minns du vem som hade tänknart den?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jammin' the frame

"oh, jag har inte läst bone på hur länge som helst... hur mycket finns det?"

Vi väntar på bok 9, typ. Dessutom finns ju Stupid Stupid Rat Tails (om Big Johnson Bones äventyr) och Rose.
 
Top