Nekromanti Serierutan

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,915
Location
The Culture
Jag blev lite nyfiken av diskussionen runt den nya svenska mangatidningen nedan (och jag vill komma upp i 700 inlägg). Det är en relativt stor andel av besökarna här som läser serier om man jämför med resten av sveriges befolkning. Vad läser folk för serier? Varför? Varför borde vi andra läsa dem? Varför läser ni just dessa serier och inte andra?

Själv läser jag för tillfället följande serier varje månad:
100 Bullets, Hellblazer, New X-Men, Planetary (om den kom varje månad skulle jag läsa den då, nu läser jag den varje år istället, i bästa fall), Ultimates (varannan månad, oftast), The Filth (miniserie), Global Frequency (miniserie), The League of Extraordinary Gentlemen II (miniserie).

Dessutom köper jag samlingar av följande serier när de kommer ut:
Lucifer, Transmetropolitan (ligger dock lite efter), Y -the Last Man.

Vad har dessa serier gemensamt? De är tillräckligt intelligenta och vuxna för att man inte ska känna sig fånig när man läser dem, de innehåller tillräckligt mycket action för att man inte ska bli uttråkad, de är snyggt tecknade, de är mer överraskande och originella än de flesta filmer och TV-serier och liknande underhållningsmedia.

De japanska serier jag läst har jag inte riktigt fastnat för. De är ganska bra, men inte så bra att jag blivit riktigt sugen på att läsa mer. Bland de svenska serierna finns det ett fåtal guldkorn, men det mesta är skämtserier på pilsnerfilmsnivå eller ångestserier av självupptagna typer som tecknar sämre än jag gjorde när jag var 7 år gammal (OBS! INTE en överdrift!). Franska serier skulle jag gärna läsa mer. Jag skulle kunna tänka mig att lära mig franska för att kunna läsa Blueberry och Asterix på originalspråk (och för att kunna säga: "Jag talar inte ert fåniga språk, lär dig engelska din bondläpp!" till fransmän).

/tobias
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Well, jag gillar serier stenhårt, men eftersom jag har rollspelen som en hobby att sysselsätta mig med framför annat så har jag inte orkat sätta mig in i seriefloran (det kan också bero på att jag inte har någon seriebutik med internationellt utbud nära till hands), och därför ströläser jag mest bara det som jag råkar komma över. Jag tycker dock fortfarande att serier är det främsta av de icke interaktiva historieberättande medierna, och ahde jag inte börjat spela rollspel hade jag nog varit en inbiten serienörd idag.

De serier jag kommit i kontakt med främst är av följande sorter:

strippserier
Här har jag främst klassiska favoriter såsom Dilbert, Kalle och Hobbe och Bloom County, men uppskattar även de guldkorn av nyare datum som då och då publiceras i de största svenska serietidningarna.

Franska och belgiska albumserier
Av barn- och ungdomsvarianten. Tintin rockar stenhårt! Tyvärr har de här serierna en tendens att bli rätt tjatiga. Det ena albumet är det andra likt, liksom.

Svenska vuxenserier
De redan nämnda vardagsrealistiska serierna (som Nightowl numera har i sin signatur courtesy of me) har jag inte så mycket till övers för, men satirserier á Arne Anka och mer surrealistiska serier av snubbar som Max Andersson och Joakim Pirinen avnjuter jag gärna.

Nätserier
Det är här jag har min främsta seriepassion, och jag följer dagligen ett stort antal nätserier. Jag kan speciellt rekommendera It's Walky för dess medgripande handling.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaa... Vad läser man för serier..
Gilalr ju till viss del Stålmannen & Fantomen skarpt !! De håller ju en ganska bra klass, Fantomen iaf.. Det var LÄNGESEDAN jag läste nån stålmannen så jag vet inte hur den är nu. Men annars så är det tunnsått med andra serier om jag ska vara ärlig.. Jag fastnade aldrig för X-men & de tidningarna..
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
den enda serien jag premunerar på just nu är X-Men, fast jag får ju hem galago och bild och bubbla

sedan får jag även hem(genom lillebror) dragon ball, one piece samt herman hedning samt då och då kalle anka, han skall nog börja med den nya mangamania med

läser även frekvent penny arcade och megatokyo, samt när de uppdateras machall och goats

läser även elvis, pondus, ernie samt några till i serie strippar

köper även rocky albumen

//Netfeed, som saknar Frumpy the Clown och Bloom Country två av de bästa serierna någonsin
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
fantomen [ot]

det roliga med fantomen är att nästan all produktion är görs här i sverige... tänka sig

//Netfeed, som noterar att även bamse görs i uteslutande sverige :gremgrin:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Läser bara Sandman och Elfquest (firar 10 års jubileum som elfquestofil och samlare i år) riktigt seriöst, men Nemi, Serieparaden, Larsson, vad som helst för album bibloteket kan ha inne och verkar intressant (allt från Asterix och Obelix till sjävbiografiska prettosaker om sexuella övergrepp) samt till och med min lillebrors X-Men och Spindelmannen och en Image serier (bara för att de är så snygga (på ett översexuellt gubbigt sätt men ändå)) slinker ner ibland.

Har dock en del andra serier (Tex Watcher samt magan Bastard) inplanerade.

/Elin äger Elfquest tiningar för ett värde av cirka 2000 spänn
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,915
Location
The Culture
Re: Ot på ot

Jag vill inte se tecknade Bamse-filmer igen. Jag tyckte de var bra när jag var ung. Nu inser jag hur patetiskt simpel animeringen är.

Det var lättare när man var ung och det räckte med att de tecknade bilderna rörde sig för att man skulle vara road.

/tobias
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Ot på ot

japp, särskilt när man ser samma bild /rörelse i 10 sekunder... långsamt
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Vad läser folk för serier?
Jag gillar framför allt serierna som Horst Schröder gav ut, speciellt Epix, Tungmetall/2000+ och Pox. Visst, de har en del bottennapp men har också många riktiga höjdare. Har en imponerande samling, men saknar dock vissa nummer som jag planerar att försöka skaffa när jag får lite pengar över.

Jag älskar också Max Anderssons kolsvarta humor. Passar mig perfekt.

Varför borde vi andra läsa dem?
För att jag säger det. Dessutom är de en bra mix av toppskiktet av serievärlden.

Varför läser ni just dessa serier och inte andra?
De passar mig bäst?
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Serieälskaren Magoo svarar

Vad läser folk för serier?
Jag läser med stor behållning Gigant och Seriemagasinet, Mysterieserier och Western, alla från 80-talet. Jag gillar även Cat Claw och ett fåtal andra Magnumserier, men det ska vara de äldre tidningarna från slutet av 80, början av 90.

Om jag får läsa en Mystiska 2:an av Rolf Gohs blir jag glad. Men det som verkligen får mitt hjärta att klappa är allt som tecknaren Hermann har gjort, främst Survivours, eller Jeremiah som den hette när den gick i Fantomen och i Jonah Hex under en kort period men även Bernard Prince och westernserien Comanche.

Den gamla westernklassikern Rick o' Shay är en annan favorit.

För att serierna under 80-talet var gjorda med stort hjärta och för att Hermann tecknar så rent och vackert att man gråter. Dessutom är hans Survivours rena Mutant-äventyret, mycket underhållande.

Jag älskar Western för att serierna är så detaljrika och underbart enkelspåriga. Rick o'Shay är superkul och fantastiskt tecknad.

Varför borde vi andra läsa dem?
För att annars missar ni KONST!

Varför läser ni just dessa serier och inte andra?
Jag älskar stilrena svartvita serier. Jag gillar känslan av en sliten 80-talsblaska med arga insändare (Seriemagasinet) eller en tummad Mysterieserier som man blir härligt skrämd av.

I mitt bibliotek står serierna på hedersplats. Och de ska liksom böcker äras, älskas och läsas sönder och samman.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Serieälskaren Magoo svarar

Men det som verkligen får mitt hjärta att klappa är allt som tecknaren Hermann har gjort, främst Survivours, eller Jeremiah som den hette när den gick i Fantomen
Åh fan, har Jeremiah gått i Fantomen? Jag har bara sett den i Tungmetall/2000+.

Gillar du Jeremiah och lågmälda svartvita serier finns det en skaplig chans att du skulle gilla bröderna (Jaime och Gilbert) Hernandez verk. De jobbar var för sig, men har väldigt snarlik stil. Intressanta karaktärer som man verkligen känner med.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag följer få serier regelbundet och är snarare en allätare. Dock är jag rätt så förtjust i Frank Millers mörka seriesvit om Sin City. Tyvärr är varje album tämligen dyrt och jag lägger hellre de pengarna på rollspel istället. Jag äger även i stort sett samtliga utgivna svenska Spawn-tidningar. Jag brukar föredra ganska mörka serier som inte är fulla med en massa storbystade damer och töntar i tajta dräkter. Men min kunskap om "mognare" serier är synnerligen bristfälligt.





Saker ni inte visste om Walium
När jag var liten så hade jag och min bror en egen serietidning som hette Djurmagasinet. En solklar Disney-klon som dock började bli riktigt hyfsad mot slutet. Ett drygt 20-tal nummer lär existera i någon dammig vrå.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,520
Location
Stockholm
Oooo... Sandman är ju bara så bra! Måste dyrkas! :gremsmile: Elfquest har jag dock inte läst. Finns det inte en herrans massa album i den serien?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Finns en orginalserie på 20 nummer och sen ytterligare 15 album som håller samma klass och sen blir kvaliten ganska "varierande" då paret som teckande och skrev serien från början (Ritchard och Wendy Pini) lät en massa andra pilla på den med som sagt varierande resultat.
Orignalserien kan vid första anblick verka äckelgullig speciellt de först nummren i serien men sen kommer karaktärsdjupen, ångesten och sexorgierna igång. Teckningsstilenär enkal med rena linjer och blev sedan mycket stilbildande och bitvis är den otroligt vacker.

/Elin, vars enda egentliga orsak till att hon blev SF/fantsyfantast och däregenom rollspelsnörd var att hennes lågstade biblotek hade ett Elfquest album
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag läser i stort sett allt från de svenska Galago- och Optimaltecknarna (för att jag själv vill bli en någon dag). Sedan försöker jag plocka upp det mesta som finns i albumform(hatar lösnummer) som det står antingen Jeff Smith, Alan Moore, Frank Miller, Jim Woodring, Dave McKean, Garth Ennis, Gaiman, Mignola, Hernandez eller Daniel Clowes på. Å så gillar jag alla serier om och av knarkare, homosexuella och nihilister. Samt söta independentserier från gulliga bohemer som Adrian Tomine m.fl.

Överhuvudtaget gillar jag bra berättare. Jag vill helst se att tecknaren kan berätta en historia, det är mycket viktigare för mig än att han kan "rita snyggt". Därför har jag svårt för de flesta superhjälteserier idag, och söker mig alltmer till simplisterna.

Manga är bara bra om det handlar om romantiska komedier, hårdporr, tanks eller Lone wulf and cub, äh, jag vet inte, jag blir hela tiden bränd och hittar rena skitserier när jag försöker. De ritar nog för mycket och manusförfattar för litet, det är mest schabloner och krystade lösningar tycker jag.

Förresten tycker jag att de fem bästa albumen genom tiderna är:

1. GAZ - Joakim Pirinen
2. Cages - Dave McKean
3. SockerConny - Joakim Pirinen
4. Watchmen - Alan Moore (med någon tecknare)
5. Ghost World - Daniel Clowes

/Rising

glömde(!) Gaiman och Mignola, men stoppade in dem utan att någon märkte. Det finns en massa andra namn som borde vara med på den där listan också; Moebius, Scary Grandmother och the Authority-gänget och... och... men jag orkar inte ta med alla.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
the stuff i read...

Tja (utan ordning):

Transmetropolitan:
För att den är bäst. Seriöst alltså.
OCH VILKET JÄVLA SLUT!!!
*pust*

Batman - utvlada miniserier:
Som Arkham Asylum som kan vara det bästa albumet som någonsin släppts. Gode gud. Dave McKean rocks my world.
Sen finns det andra exempel, long halloween tex.

Watchmen:
För att det här är kultur på riktigt. populärserierna under lupp.

From Hell:
litteratur. london. 1890. jack. research research...

Usagi Yojimbo:
För att det inte är manga. Det är furries och för att det är satans bra. Ibland läskigt bra.

Lobo, utvalda album:
För att han är bäst ensam. och för att han är tuff och snygg eller nått.
Dessutom dödar han pingvinen i Lobo vs Batman.

Allt av Ralf König:
För att det är underbart.
Skräckkondomen - A Potatisnäseskräckfilm.
greeaaat.
dessutom är det jävligt gay :gremgrin:

Stål-Kalle:
för att det är den enda superhjälten på svenska som är värd att läsa. Nästan den enda på vilket språk som helst också. Stål-Kalle rockar, och ni missar det för att det är disney...

WITCH:
för att min sambo prenumererar.

Gaiman:
Mycket av det gaiman levererat. helst ihop med McKean, men vissa saker går bra annars ocskå. Sandman tex.
Books of Magic suger dock apa.
Violent Cases och Signal to Noise kan vara de bästa albumen.

Rocky:
För att det är äkta.

Nemi:
är nästan som rocky fast barnsligare(?), kvinnligare och sämre. Men duger i stripp-format sådär på morgonen.

Hellboy:
För att den är snygg. nazisterna är skurkar och det är humor.
Mike Mignola kan vad han gör.
Hellboy, batman, starman-mixen var riktigt bra. eller vad sägs om lines som:
(om Suggor Yogeroth nazisterna försöker frammana i amazonas djungler):
Starman: Whoa, he's a big boy
Nazisten: And many-sided!
Starman: Now that was from Lovecraft. Don't be trying to impress me with watered-down H.P.
Hellboy: Yeah, you're giving me a headache.
(hellboy börjar mörsa på nazisten)

Frank Miller:
Sin City har sina höjdpunkter. DKR är bra också.

Megatokyo:
För att den roar. ibland. Inte alls lika bra som förut och börjar bli så nördig och enformig att jag funderar på att sluta läsa.

MacHall:
bättre, snyggare och roligare än megatokyo
men är ibland bara skum...

RealLife:
För att den ibland är kul, men har en tendens att fastna i tråkiga plots där samma skämt dras om och om igen.

Rehabilitating Mr Wiggles:
svartast.
en teddybjörn som röker crack och har problem med sin sexualitet. och då har jag inte räknat med det att han är pedofil...
Men är jävligt klockren ibland. "ass-vomit"-strippen är en klassiker som alla som har husdjur borde få läsa :gremlaugh:

SexyLosers:
Den roar :gremlaugh:

Bondage Älvorna:
BF på svenska! OMGWFTBBQ!

Slut Girl:
Humor, sex mer humor, lite mer sex, massor med mer humor. chrull [hjerta] Sayoko Bizen!

chrull - tror inte han glömde nått viktigt...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: the stuff i read...

Skräckkondomen - A Potatisnäseskräckfilm.
greeaaat.
Uppföljaren är också bra: Skräckkondomen 2: Dödligt gummi.

Ett litet filmtips här! Se filmen också, den följer serien rätt bra och är precis lika underhållande. Filmen är dock ett hopploch av båda delarna av serien. Väl värd att se!

Lite trainspotting:
H R Giger designade filmens skräckkondom.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: the stuff i read...

Jo, tvåan är nästan bättre, men man måste ju läsa ettan först.
Sen är de andra ablumen också bra, utom lysistrate som jag inte orkade med när jag läste den.

Filmen är ju ingen höjdare men ganska okej och trogen stämningen. Bristen av nakenhet är lite tråkig dock. fast det löser sig när dusch-scenen dyker upp :gremlaugh:

Lite rättelse:
Nej. Giger var bara med som rådgivare.
 
Top