Nekromanti SAMANTHA - kommentarer

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Angående Konst i rollspel

personligen tycker jag att attityden på forumet är helt okej, några (Ex:Vitulv) kan ta i lite för hårt, men annars tycker ajg det är lugnt, gör man "fel" ska man bli åthutad, om nån annan tycker olika ska man dryfta sin åsikt (utan okvädes ord så klart)
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Bästa kommentaren

Att det finns någon som väljer att rättfärdiga ett barnsligt beteende med pretentiositet har jag faktiskt rätt svårt att tro. De som verkligen har en konstlad föreställning om att de ligger på en nivå i sin utveckling de egentligen borde ha passerat för länge sedan väljer nog snarare att helt överge och förtränga sina hobbies. Sånt händer ju hela tiden. Folk överger viktiga saker pga social press.

Nej, extensivt analyserande av sina aktiviteter är inte ett tecken på fåfänga, utan ett behov av att få människor i sin omgivning att förstå dem. Rollspelare är inte mindre människor än någon annan, och vi behöver få bekräftan för det vi skapar. Vi vill att människor i vår omgivning som inte delar våra intressen, åtminstone skall förstå dem.

Vi vill inte bli missförstådda helt enkelt. Varken inslaget där Magnus Seter spellede eller synen av svartsminkade lajvare som gjorde snöänglar gav icke-rollspelarna en god översikt om hur rollspel går till. Bland mina vänner gjorde Martin och Christopher det. Som representanter för hobbyn väljer jag dem framför de svartsminkade lajvarna varje dag. Återigen vill jag påpeka att deras porträttering av rollspel passar just min syn på hobbyn väldigt väl, och att det vore meningslöst att försöka tvinga på någon annan den synen. Men genom att visa att man faktiskt har en syn på rollspel utöver de mest subjektiva känsloyttringar försäkrar man i min mening hobbyns överlevnad.

Analys är människans sätt att utvärdera ett företagande för att se om det är värt att spendera tid på.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Bästa kommentaren

Det utförs inte bara bland ovetande, ett riktigt experimentellt och fint lajv på stan ska helst dra in dem i handlingen - typ, spela ett dysfunktionellt incestoffer som får ett psykbryt i en fullsatt tunnelbanevagn.
Äldre lajvare är oftast starka motståndare till lajv på stan, av uppenbara orsaker.


Öh, sånt där kommer vi hålla på med på mitt gymnasieprogram. Så jag skulle gärna se att du gick lite närmare in på de uppenbara orsakerna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Vad är rollspel?

Varken inslaget där Magnus Seter spellede eller synen av svartsminkade lajvare som gjorde snöänglar gav icke-rollspelarna en god översikt om hur rollspel går till.
Jag kan ju inte tala för snöänglarna, men så som jag visade hur rollspel går till är ganska exakt så som jag spelar rollspel. Jag utmanar därför dina icke-rollspelande vänner att med endast Martin och Christophers tänkvärda tankar berätta hur rollspel går till, på riktigt. Alltså, vad är det man gör när man utför det? :gremlaugh:

Inte varför, eller nått annat, utan hur går det till när Martin omsätter sina tankar på riktigt?

Det är där vårt ("vårt" som i den stora hobbyn) stora problem ligger, att ingen fattar vad det går ut på, och vad man verkligen gör när man spelar rollspel.

Så om det famgick klart ochg tydligt av Martins och Christophers beskrivningar, och inte av mitt tämligen handfasta exempel, så måste jag gå tillbaks till programmet och detaljstudera deras förklaringar! :gremlaugh:

M.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Bästa kommentaren

Det här var förmodligen det enskilt mest bisarra inlägg jag sett under mina år på wrnu...

Öh, sånt där kommer vi hålla på med på mitt gymnasieprogram. Så jag skulle gärna se att du gick lite närmare in på de uppenbara orsakerna.

I ditt gymnasieprogram ingår det alltså i kursplanen att elever ska gå in i fullsatta tunnelbanevagnar, och därinne börja skrika och kasta grejor och låtsas psyka ihop, i syftet att fullständigt oskyldiga medpassagerare som bara är ute på stan eller på väg hem och sköter sina egna affärer, ska luras att tro att de har råkat hamna tillsammans med nån som får ett psykiskt sammanbrott?

I så fall är det det gediget sjukaste gymnasieprogram jag någonsin hört talas om (vad i h-e går det ut på egentligen, programmet för meningslös terrorisering?), och jag hoppas verkligen att det inte är nån skola som jag är tvungen att finansiera med mina skattepengar.

Av <BIG>uppenbara orsaker</BIG>. Skulle jag drabbas av en person som håller på så, och upptäcka att den sjuke j-eln bara låtsas, skulle jag ge honom/henne en rak höger.

--
Åke, som inte har möjlighet att fortsätta diskutera; jag åker utomlands inatt och kommer tillbaks lagom till nyår. Lämna privatmess så ser jag dem när jag kommer tillbaka.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Vad är rollspel?

Så om det famgick klart ochg tydligt av Martins och Christophers beskrivningar, och inte av mitt tämligen handfasta exempel, så måste jag gå tillbaks till programmet och detaljstudera deras förklaringar!

Jag tycker inte att du ska ta åt dig av min kommentar. Vad jag menade var kanske inte precis att mina vänner inte insåg hur man gör när man spelar rollspel, snarare undrade de varför man spelar. De flesta har nog fattat att det handlar om någon slags teater eller samberättande med spelregler, men de som redan sysslar med teater förstår inte varför man behöver använda regler för att improvisera en pjäs - och de som inte är intresserade av teater rynkar på ögonbrynen, och mumlar att "det krävs väl en särskild sorts människa för att tycka om det."

Sen så var inte mina kompisar särskilt lyhörda under programmet (som jag förövrigt tvingade dem att titta på). De satt mest och flinade åt lajvarna och resten av tiden snackade de eller sysslade med annat. Så de är kanske ingen särskilt god utgångspunkt.
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Bästa kommentaren

Och liksom, att teckna kan vara att klottra i ett tidningshörn med barnkrita. Det kan också vara djupa konstverk i kol som uttrycker ens själs ångest.

Jag har inte någon gång under mitt liv hört benämningen "När Da Vinci tecknade Mona Lisa". Därför anser jag att ditt exempel med teckna blir lite svårapplicerat på det problem vi diskuterar.

Image-problem.

Image-problem eller inte anser jag inte att det har ett dugg med rollspel att göra, snarare med individen i fråga. Rollspel är fortfarande ett spel, medan cowboys och indianer är en lek precis som du säger. Vad oinsatta människor anser om rollspel är givetvis svårt att veta, men jag gör ett dristigt antagande när jag säger att ingen relaterar rollspel med cowboys och indianer. Snarare med andra spel, litteratur eller film. Men givetvis kan jag inte under några omständigheter språka för alla rollspelare, så det kan mycket väl finnas individer med image-problem, men dessa problem är nog inte endast rotade i rollspel.

Men båda är varianter av samma sak: någon form av låtsas i någon konventions/regelstyrd form.

Medhålles.

Det bör noteras när en definition av begreppet rollspel diskuteras, att friformsrollspel är något som verkligen inte har med ett rollspel att göra. Friform, vilket inte är någon garvad hemlighet, är mer som en teatertillställning. Ett skådespel under styrda former. Hur detta hamnat under kategorin rollspel är och förblir en obetänkt benämning, precis som alla språk utvecklats under regelfria former har även denna rollgestaltningsssysselsättning fått ett slumpartat namn, därför bör den inte vara en del av en definition av rollspel eller rollspelare.

Det som skiljer den fina formen från den barnsliga är pretentionsnivån, men det är faktiskt samma sak.

Vad är samma sak? Förväntningarna? Ifall du menar att även om vissa rollspelare förväntar sig en karaktärsdjupdykning av en psykodramisk form medan andra bara förväntar sig 2000 xp och en bunt rullande tärningar, så är detta fortfarande samma sak - är jag med. Förväntningar som förväntningar, det är självklart. Men när du som rollspelare tar steget förbi förväntningarna och mot själva spelandet, behöver det inte alls vara samma sak. Utöver att action- och dramafilmer är just filmer, så är det nog ingen som benämner dem som samma sak. Det är något som bör betänkas när du definierar din åsikt, då jag anser att vi främst har diskuterat olika former av rollspelande och inte vad som är rollspel eller inte.
Men jag kan nästan tolka det som att du indirekt drar paralleller mellan barnalek och psykodramer. Detta är uppenbert en icke fungerade parallell, fast jag antar att det inte är det du försöker säga.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Bästa kommentaren

"Jag har inte någon gång under mitt liv hört benämningen "När Da Vinci tecknade Mona Lisa"."

Nä, för han tecknade inte Mona Lisa. Han målade den.

Däremot tecknade han en tokmassa annat. Den här, till exempel, som tecknades med röd krita.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Re: Bästa kommentaren

Skulle jag drabbas av en person som håller på så, och upptäcka att den sjuke j-eln bara låtsas, skulle jag ge honom/henne en rak höger.
Men då skulle du ju bara spela dem i händerna genom att delta aktivt i lajvet...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Genuint intresse

Hej!

Tack för fördjupningen!

Jag tycker inte du ska utgå från att jag "tar åt mig" på ett negativt sätt av ditt resonemang, utan se det mer som en positiv reaktion. Snarare att jag är genuint intresserad av att veta mer om hur dina kompisar reagerade. Jag undervisar då och då i speldesign, och måste därför hela tiden utmana det jag säger, och hur jag framställer det jag gör. Därför är kommentarer som din väldigt viktiga för mig att undersöka, och relatera till min egen insats.

Därför frågade jag om en fördjupning. Det är sådana som ger mig en möjlighet att utvecklas när jag ska försöka förklara vad jag gör, hur jag gör det, och i vissa fall, varför jag gör det.

Och det blir stor skillnad för mig om dina kompisar fick bättre svar på "varför" snarare än "hur" av Martin och Christopher, än av min lilla förevisning, eftersom jag inte berörde den frågan alls. Förutom ur ett personligt perspektiv med mitt "det är kul för att det är kul". Mitt mål var att visa "hur" som i "hur kan det gå till".

Tackar så mycket för fördjupningen! :gremlaugh:

Magnus
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
7 i glömska [OT] och om OT

Borjar kanske bli lite vaaaal OT nu (hor nog mer hemma pa rollspelarkultur under amnet anekdoter fran Lambis barndom). Kunde inte lata bli dock. Jag ar en mycket ond manniska.

Mina foraldrar vet inte alls vad rollspel ar. Jag har forsokt forklara, och dom har nastan orkat lyssna pa mina forklaringar. Jag har gett upp.

Pappa forstod tidigt om att det handlade om egenskaper och nummer. Jag borjade spela rollspel i valdigt ung alder, 7 ar och drakar och demoner med min polares storebrorsa. Jag var valdigt vardelos pa att springa hem och ata nar vi hade kommit overens om en tid. Jag fick saledes hora att jag hade 7 i glömska ganska ofta -_-

Ang. forklara vad rollspel ar for nagon utomstaende sa ar det svart, och pa gransen till omojligt. Jag har forsokt, senaste ar for min flickvan. Hon vet bara ungefar vad det ar.
Det enklaste (och antagligen snabbaste) ar nog att denne far delta eller kolla pa ett spelmote. Ett par timmar senare sa har denne lite mer hum an "man lever sig in i en roll som man skrivit pa papper och sen berattar Jerka om man lyckas, fast det bestammer den kantrunda tetjugin, som kan vara i alla mojliga farger, dar borta"... typ -_-

Nar vi ar sa har langt ut i OT-trasket sa saknar man gamle Storuggla. Kan kan OT´a han! *skrockar lite*
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Angående Konst i rollspel

Det var nog inte det han syftade på. Han syftade snarare på hur man blir bemött på forumet om man har konstnärliga ambitioner med sitt rollspelande, börjar kalla det för konst eller spelar friform. Då kan man bli ganska nedtryckt på det här forumet. Faktiskt. Jag känner mig berättigad att svara på det här eftersom jag diskuterat det väldigt mycket med XertaiX.

Med andra ord känns det ganska ofta som att vissa här på forumet känner sig hotade av en spelstil som inte är som deras egen (utan är friform). Personer som oftast fått för sig att friformare vill pressa på andra sitt sätt att spela, vilket vi aldrig gör. Däremot känns det jävligt ofta som att alla andra vill trycka på oss deras sätt att spela rollspel, men det talar de aldrig om.

Edit: Jag vill förtydliga; Jag vill inte ha några motsättningar mellan folks olika spelstilar på det här forumet, folk ska få spela vad de vill och det finns ingen spelstil som är bättre än någon annan. Jag håller således med Dante (länken går till inlägget, inte till Dantes profil).

/Jonas
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Angående Konst i rollspel

"Han syftade snarare på hur man blir bemött på forumet om man har konstnärliga ambitioner med sitt rollspelande, börjar kalla det för konst eller spelar friform."

Spelar man friform om man har konstnärliga ambitioner med sitt rollspelande?

Jag tror att till exempel Basenanji och andra har rakt motsatta erfarenheter. De tycker nog att man kan bli nedtryckt om man spelar dungeoncrawl utan några mer högtflygande ambitioner.

Jag kan ibland tycka att olika modeller och tankebyggen används mest för att rättfärdiga vad som i grund och botten är en avkopplande lek. Vuxna leker ju inte, alltså måste deras nöjen kläs i finare kläder och kallas något annat. Fast jag sitter inte och tänker särskilt mycket över mitt eget rollspelande och vill inte heller utesluta någon ur gemenskapen bara för att vi inte delar samma visioner.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Angående Konst i rollspel

Jag kan ibland tycka att olika modeller och tankebyggen används mest för att rättfärdiga vad som i grund och botten är en avkopplande lek. Vuxna leker ju inte, alltså måste deras nöjen kläs i finare kläder och kallas något annat.

Är det inte just sådant här som Balderk vänder sig mot? Att få sin syn på rollspel ifrågasatt?
Jag kan föreställa mig att du bara vill ta upp ämnet till diskussion, och själv blir jag inte så upprörd av att läsa det, men jag skulle också föreställa mig hur man blir upprörd av ett sådant uttalande, när det nu är ett så infekterat och fientligt klimat i frågan om rollspel kan vara både kul och fint.

Hur skulle du själv till exempel reagera om jag skrev att många rollspelare kallar rollspelshobbyn för enbart en avkopplande lek, för att försvara sig mot tanken att de inte gör något exprimentellt och fint av det, som andra rollspelare?

Försök tänka er in i hur andra rollspelare upplever rollspel istället för att bara göra uttalanden på de upplevelser ni fått - Det här är en övning som är nyttig för bägge sidor i konflikten. :gremgrin:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Angående Konst i rollspel

"Är det inte just sådant här som Balderk vänder sig mot? Att få sin syn på rollspel ifrågasatt?"

Du menar i samma andetag som han ifrågasätter min syn på rollspel? :gremsmile:

Jag är inte ute efter att provocera på något sätt, utan skrev bara några stillsamma rader om min syn på rollspelande. Jag har åtminstone en gång kallats elitist så vem vet om jag kanske inte har mer gemensamt med Balderk än vad man kan tro?

Hursomhelst så är rollspelandet en praktiskt hobby. Hur mycket man än teoretiserar om det så handlar det i slutändan om att sätta sig ner tillsammans med ett gäng polare och ha roligt. Och här tror jag inte att rollspelare egentligen skiljer sig särskilt mycket åt.

"Hur skulle du själv till exempel reagera om jag skrev att många rollspelare kallar rollspelshobbyn för enbart en avkopplande lek, för att försvara sig mot tanken att de inte gör något exprimentellt och fint av det, som andra rollspelare?"

Då skulle jag tänka att det fick stå för honom och fortsätta köra mitt eget race. Ditt finns viktigare saker att ägna kraft åt än att diskutera vad som ryms i begreppet rollspel, till exempel att faktiskt spela det.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Det var inte mitt fel! [ANT]

Vår lärare hade drillat oss enligt följande princip:

"Ropa först, tänk sedan!"

Resutlatet blev ju att vi tre satt och fokuserade på att ropa "Kolarängen" så fort som möjligt, och när vi sedan förväntades svara på frågan blev vi i det närmaste förvånande. :gremblush:

/Mask - var ganska liten då
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Angående Konst i rollspel

"Med andra ord känns det ganska ofta som att vissa här på forumet känner sig hotade av en spelstil som inte är som deras egen (utan är friform). Personer som oftast fått för sig att friformare vill pressa på andra sitt sätt att spela, vilket vi aldrig gör. Däremot känns det jävligt ofta som att alla andra vill trycka på oss deras sätt att spela rollspel, men det talar de aldrig om."

Jag vet inte om det här är riktat till mig längre, men jag tycker det här är ganska långt ifrån vad jag själv sa ursprungligen, allså, grunden till varför hela den här inflamerade disskussionen dök upp. Om detta inte var riktat till mig så behöver ingen ta åt sig av vad jag skrivit nedan.

Min egen enda definition av rollspel är att det ska förekomma medveten rollgestaltning, vilket egentligen är en skitdålig och överdrivet snäll definition, eftersom det omfattar saker som absolut inte är rollspel såsom teater och medvetna lögner. Anlednignen till att jag har en sånhär dålig, knäpp och på tok för bred defintion är att jag inte vill utesluta folk ur rollspelsgemenskapen "bara för att de inte spelar som jag". Så om du hävdar att jag, eftersom jag inte tyckte om vad folket på ZTV sa, är emot att folk spelar rollspel som de vill så har jag bara en sak att säga:

Jaa! Fan vad rätt! Inga friformare! Wohoo! Och samspelledande, fy och tvi! Nä, d20 ska det vara! Med spelledare, och goblins! Alla andra bör vi samla upp i stora läger, av något slag, där de kan få ägna sig åt sin icke-rollspeliga rollgestaltning ifred... I EN GASKAMMARE! Muahaha!

/Mask - ursäktar sig för att gå och äta ett spädbarn.

Disclaimer: Mask äter inte spädbarn. Den senare delen av detta inlägg är en respons över att han känner sig väldigt stött av att folk antar att han ogillar konstnärliga ambitioner och yaddayadda pga att han utrycker sitt personliga intryck av två personer som var på tv. Han ber så mycket om ursäkt för att han uttrycker sin åsikt,
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,235
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Men du hade en turkos tröja med svart tryck [ANT]

eller hur !

kanske lite mer ljus-blek-blå (men ändå turkos)






/skriver turkos istället för Turquos för att inte bli hånad av han...
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,235
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: vi ska vinna[nt]

Jag är lite osäker, ni satt ju i ett bås (buren) eller den där plastbubblan.
(vad man nu ska kalla det)


annars så trodde jag ni hade skolans namn + skolan
 
Top