Nekromanti SAMANTHA - kommentarer

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Angående Konst i rollspel

Du menar i samma andetag som han ifrågasätter min syn på rollspel?
Haha, eeeh.. vad tokigt. Jag antar att jag är lite böjd jag också. Jag får väl hålla fast vid det viktigaste i mitt inlägg, att vi får försöka utgå från andras upplevelser, annars är det lätt att provocera någon om man bara är det minsta slarvig.

Och för övrigt så skrev ju Targon nyss ett bra exempel på nedtryckning av ödmjuka spelstilar.

Friform-Regler är ju något helt annat än Budskap-Action, så det var ju inte det som Balderk skrev om direkt, men vi ser ju att det kommer provokationer frå bägge läger i den uppställning som gäller i den här tråden.

(Själv kände jag att det hade varit nära på forumhistorierevisionism att påstå något annat, men jag tycker det suger med svepande uttalanden utan konkreta exempel.)
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Re: Våra päron

Japp, mina föräldrar har bra koll också. De är iofs generellt intresserade av vad jag och min lillebror har för oss, och har väl upplevt en hel del "ovanliga" hobbies från vår sida.
Rollspel, lajv och diverse japanska vapenkampsporter har de fått utstå :gremsmile:

Men, de har inte haft några illusioner om att deras söner skulle bli fotbollsproffs heller. Den enda som är mindre intresserad av fotboll än mig, är nog min far.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Angående Konst i rollspel

Nej, jag riktiade det inte till dig. Men ibland känns det helt enkelt som att folk känner sig hotade av mer pretentiösa typer av rollspel såsom friform och samberättande. Då får folk ibland för sig att vi som spelar den typen av rollspel känner oss överlägsna folk som spelar andra typer av rollspel, och därför anklagas vi för att vara elitiska och för att försöka tvinga på andra den typ av rollspel vi själva spelar. Vilket vi inte gör. Men i och med dessa anklagelser känns det som att dom som anklagar oss för att försöka pracka på andra vår spelstil försöker få oss att spela som dom.

De jag och några till retade upp oss på i vad du sa var att du sa (kändes det som i alla fall) att det på något sätt skulle vara fel i att ha konstnärliga och högtravande ambitioner med sitt rollspelande. Vilket i sin tur kändes som en attack mot vår spelstil. Typ. De på ZTV försökte ju inte heller få folk att spela på deras sätt, de sa ju bara att den och den typen av rollspel kan komma att förekomma i framtiden. De hade vissa ambitioner själva och för folk som är beredda att hålla med dem. Men jag tolkade det inte som att han försökte får någon att spela på ett sätt de inte tycker om.

/Jonas
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Angående Konst i rollspel

"Men ibland känns det helt enkelt som att folk känner sig hotade av mer pretentiösa typer av rollspel såsom friform och samberättande."

Jag kan känna mig irriterad (inte precis hotad dock) över att du så lättvindligt sätter likhetstecken mellan pretantiöst rollspel och friform. Så enkelt är det faktiskt inte. Det känns som du i din iver att försvara din egen spelstil mer eller mindre omedvetet rackar ned på andras. De gånger som jag har friformat till exempel så har det mer varit av bekvämlighetsskäl än för att jag kände mig extra pretantiös just för stunden.

Men lev och låt leva, jag känner mig inte hotad av en äppelkindad norrlänning (trots att du röker, det trodde jag faktiskt inte om dig) och hur han väljer att lägga upp en spelkväll i sin lilla kåta. Det skadar inte att diskutera någorlunda sakligt om olika spelstilar och deras respektive för och nackdelar. :gremsmile:
 
Top