Nekromanti SAMANTHA - kommentarer

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Våra päron

Mina föräldrar har nog väldigt bra koll på vad rollspel är och det gäller nog flera av de jag spelar med också. Jag gör en rätt stor poäng i att förklara det för dem när de är (var) nyfikna. Detsamma gäller äldre släktingar och sådär. Säger man att man spelar rollspel är det ganska vanligt att folk säger något i stil med: "Så du klär ut dig och springer runt i skogen?". Då finns det alltid ett tillfälle att vidga folks vyer.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Några kommentarer från mig

Hej!

Det var riktigt läskigt att se sig själv i tv, det ska jag villigt erkänna. Men jag tycker att jag gjorde ett okej jobb.

Någon på Riot-forumet tyckte det var klent med stämning i äventyret jag spelledde och att jag gjorde en "diskutabel insats". Så därför kan det vara på sin plats att nämna något om förutsättningarna:

Det ni såg var två eller tre minuters ihopklipp av en spelomgång där jag hade cirka 30 minuter på mig att förklara vad rollspel var, visa regelböckerna, förklara tärningarna, göra gubbarna, sätta upp äventyret, och spela 1 situation från äventyret. Och eftersom det skulle vara i tv så valde vi en situation som var relativt enkel för programledarna som aldrig spelat rollspel och som inte visste vad man kan göra i ett sådant.

Och hela tiden med kamerateamet flåsande i nacken... Det blir inte så mycket utrymme för stämningsteknikerna då... och de klippte bort en del grejer också. Fast det är ett dilemma det där, särskilt om man ska visa folk rollspel. Då blir det inte så mycket stämningen som är det viktigaste utan känslan av äventyr, känslan av att de kan agera fritt inom ramen för berättelsen, som blir det viktigaste. Kör man för mycket stämning kan nybörjare lätt bli otåliga...

Båda programledarna var toppen. Jag skulle gärna spelleda dem genom hela äventyret någon gång. De levde sig verkligen in i äventyret!

De klippte bort intervjun med mig, som tog ytterligare en halvtimme att spela in. Lite synd, men jag sa väl inget av värde. :gremlaugh:

Det läskigaste är att dialekten från Dalarna kommer fram så otroligt mycket i tv... usch... det förtog kanske stämningen något.

Tack för att ni tittade, och tack för alla kommentarer!

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Martin och hans teorier

Tjenare!

Martin och Christopher har en massa intressant att säga. Det viktiga är att man väger detta mot till exempel min egen grunda analys "det är kul för att det är kul". Tänk på att de klippt i det de sade, och att det mycket väl kan ha funnits en massa annat intressant i deras beskrivning av rollspel som man helt enkelt tog bort för att det var för banalt. Eller oförståeligt till och med.

Martin och Christopher är för övrigt inte ensamma om sina teorier. Inom kulturvärlden finns någon slags aktivitet där man intellektualiserar kring rollspel och de mekanismer som man leker med i samband med rollspel, där jag börjar klättra på väggarna efter fem minuter av "världen är ett stort rollspel och alla spelar vi ett rollspel för att utforska vår roller i spelet" (vilket jag har hört många säga, med olika grad av analys bakom hela teorin).

Problemet är också att om man tittar på rollspelande på nått slags akademiskt sätt, så smyger sig fnoskiga termer in väldigt snabbt. Jag håller inte med Martin i allt han pratar om, men det är mer en fråga om att vi har olika sätt att se på vad vi tycker är spännande, utvecklande eller kul, än om att det han säger är fel.

Det jag tycker är för jävligt är att de har betalt för att fnoska, och jag inte har det! :gremlaugh:

M.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Bästa kommentaren

"Jag kan ju inte dra liknelser till Cowboys och indianer, det är ju aldeles oseriöst!"
Nej, det är bara det att det inte verkar som att det var den sortens rollspel han spelade.
Man kan väl få spela Cowboys och indianer på stadens gator som 20+ åring om man vill. :gremsmile:

Men allvarligt, om man som barn lekte cowboys och indianer skulle jag knappast kalla det annat än lek (alltså inte rollspel) om man inte tänkte mer över det än att ta på sig lite rekvisita och hoppa om kring och klappa sig på munnen/ta på sig en hatt och ett gevär och skjuta dem som hoppade omkring och klppade sig på munnen. Jag tycker man ska skilja på barns lekar och rollspel. Barn lever sig ju nästan in i andra roller när de leker, men jag tycker det är lite konstigt att kalla alla lekar som kräver en annan roll än sig själv som rollspel. Det skulle betyda att alla omedvetet hade spelat rollspel.

Då har man, om man frågar mig, på tok för dålig distans till vad man håller på med för att jag ska kunna respektera någons analys.
Det beror ju på vad man håller på med! Jag vill mer med mitt rollspelande än att leka cowboys och Indianer, jag vill ha djup och gärna lite filosofi och sånt. Det finns ju olika typer av rollspel, dra inte alla över en kant. Jag anser det berättigat att anse att jag gör något mer än leker cowboys och indianer. Vad menar du egentligen med ditt inlägg? Att alla analyser som kommer fram till något annat än att rollspel är samma sak som barns lekar (cowboys och inianer) är värdelösa eftersom de har för dålig distans till vad de egentligen håller på med? Jag kan helt enkelt inte hålla med. Det är bara bra för rollspelen att utvecklas. Jag har framstegstro.

/Balderk
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Fascister?

Ibland blir jag jävligt less på alla inskränkta nördar som vägrar acceptera att någon vill utveckla deras hobby i en annan riktning än deras egna invanda mönster. Fascister!
Tja, de kanske vill ha sitt invanda mönster, och jag tycker att ordet "fascister" är ett väldigt starkt ord att använda i sammanhanget.

Martins och Christophers tankar blir av noll och intet värde om alla nickar och säger "ja, guuuud, vad bra att ni tänker!". Det är när tankarna möter motstånd som det blir intressant, och tankarnas värde sätts på prov. Och de är rätt flummiga som personer, så på det sättet tycker jag att Mask är nått på spåret.

M.

(som känner Martin och som träffar Christopher. Och ja, de är flummiga och skulle tjäna på att vara mer konkreta, i mitt tycke)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Några kommentarer från mig

Det var riktigt läskigt att se sig själv i tv, det ska jag villigt erkänna.
Klaga inte, du var i alla fall nykter. Och så pratar vi inte mer om det...

Båda programledarna var toppen. Jag skulle gärna spelleda dem genom hela äventyret någon gång. De levde sig verkligen in i äventyret!
Jag misstänker att det hör till yrkesrollen som programledare att vara bra på sånt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Bästa kommentaren

Barn lever sig ju nästan in i andra roller när de leker, men jag tycker det är lite konstigt att kalla alla lekar som kräver en annan roll än sig själv som rollspel. Det skulle betyda att alla omedvetet hade spelat rollspel.
Vi pratade om det där för länge sedan i någon pladdrig tråd. Numera använder jag mer eller mindre konsekvent ordet "rollgestalta" för alla former av rollgestaltning som inte är ett utövande av vår rollspelshobby.

Fast jag tycker egentligen att rollspelen i större grad borde kunna få närma sig barns rollgestaltningslekar...

---

Nu tror jag dock att hela idén med argumentet "rollspel är egentligen bara cowboys och indianer" är att visa att rollspelshobbyn först och främst är något så enkelt som rollgestaltning. Oavsett hur avancerat man sedan har valt att utveckla sitt spelande i någon av alla tänkbara riktningar.

Det fascinerande är väl snarast varför folk kan känna sig så hotade av andras spelstilar. Det tycker jag är intressant.

/Rising
som tyvärr inte kunde se programmet, men ska se till att han inte missar reprisen.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Bästa kommentaren

Det fascinerande är väl snarast varför folk kan känna sig så hotade av andras spelstilar. Det tycker jag är intressant.
Ja, det tycker jag också! Varför är det så? Går nog inte att få svar på dock.

Nu tror jag dock att hela idén med argumentet "rollspel är egentligen bara cowboys och indianer" är att visa att rollspelshobbyn först och främst är något så enkelt som rollgestaltning. Oavsett hur avancerat man sedan har valt att utveckla sitt spelande i någon av alla tänkbara riktningar.
Ja, det är väl möjligt. Men jag tycker nog att rollspel kan vara betydligt mer än rollgestaltning, eller snarare att man kanske genom rollgestaltningen kan uttrycka något. Men jag kommer inte på någon bra formulering av vad det är jag tänker mig just nu så jag släpper det.

Fast jag tycker egentligen att rollspelen i större grad borde kunna få närma sig barns rollgestaltningslekar...
Vore ett intressant experiment om inte annat. Den inlevelse som barn har skulle ju vara kanon att ha själv. Jag tittar ibland på min lillebror, 6 år, när han ensam leker sina lekar (oftast innefattar lekarna många "Bam" och "Kopaw" och andra liknande ljud) och hur totalt han lever sig in i sin egen värld, det är intressant. Total inlevelse är det sällan jag får i alla fall.

/Jonas
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Bästa kommentaren

"Ja, det tycker jag också! Varför är det så?"

Image-problem. Det går ju inte för sig att vuxna människor leker cowboys och indianer eller leker med lego. Så de köper lego-askar till sina barn och hjälper dem att bygga, eller leker med barnen...

...och i det fall som man inte har några barn att leka med, så hittar man på en prettobeteckning så att man kan syssla med det i alla fall utan att skämmas. Trettioåringar som leker låtsaslekar är ju bara konstigt, men trettioåringar som utforskar sina roller i samhället genom interaktivt utlevande i grupp låter mycket mer seriöst och vuxet.

"Men jag tycker nog att rollspel kan vara betydligt mer än rollgestaltning, eller snarare att man kanske genom rollgestaltningen kan uttrycka något."

Kan vara. Det är en helt annan sak än måste vara.

Och liksom, att teckna kan vara att klottra i ett tidningshörn med barnkrita. Det kan också vara djupa konstverk i kol som uttrycker ens själs ångest. Men båda är två varianter av samma sak: att medelst någon form av pigmentpinne göra en bild på någon form av underlag.

På samma sätt, rollspel kan vara något så enkelt som tunnelkräl och dungebash, och något så avancerat som interaktiva psykodramer. Men båda är varianter av samma sak: någon form av låtsas i någon konventions/regelstyrd form. Det som skiljer den fina formen från den barnsliga är pretentionsnivån, men det är faktiskt samma sak.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Inte min liknelse...

Det skulle kunna vara rollspel, för all del, men det har inte med den här hobbyn att göra. Och framförallt ligger det jävligt långt från olika typer av mer avancerat, om man får använda det uttrycket, hobbyrollspelande/rollspelspelande.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Får ju säga att det var ett trevligt program !!
Tycker att de fick fram en hel del possitiva skaer om vår hobbey !!
Det enda so var lite synd var ju att man inte fick se mer av Seter när han sl:ade !! Men men, man kan väll inte få allt antar jag... :gremtongue:

/ Johan K, som gillade programmet !!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Fascister?

Martins och Christophers tankar blir av noll och intet värde om alla nickar och säger "ja, guuuud, vad bra att ni tänker!". Det är när tankarna möter motstånd som det blir intressant, och tankarnas värde sätts på prov. Och de är rätt flummiga som personer, så på det sättet tycker jag att Mask är nått på spåret.
Är nog böjd att hålla med.

/ Föresten oxo en gammal bekant med Martin. Martin är rätt flummig på ett skönt sätt privat också, så jag var inte förvånad av hans sätt att försöka föklara. Det enda jag saknade var hans stora leenden, men de blev väl bortklippta.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Bästa kommentaren

Kan vara. Det är en helt annan sak än måste vara.
Ja, det är klart att du har rätt i det. Men vad det kan vara tycker jag också är relevant i sammanhanget.

Och liksom, att teckna kan vara att klottra i ett tidningshörn med barnkrita. Det kan också vara djupa konstverk i kol som uttrycker ens själs ångest. Men båda är två varianter av samma sak: att medelst någon form av pigmentpinne göra en bild på någon form av underlag.
Ja, båda är varianter av samma sak. Men de skiljer sig mycket från varandra och det var väl det jag försökte poängtera tidigare. Däremot vill jag fortfarande hävda att rollspel och lek är två olika saker, även om de båda kanske är varianter på rollgestaltning.

På samma sätt, rollspel kan vara något så enkelt som tunnelkräl och dungebash, och något så avancerat som interaktiva psykodramer. Men båda är varianter av samma sak: någon form av låtsas i någon konventions/regelstyrd form. Det som skiljer den fina formen från den barnsliga är pretentionsnivån, men det är faktiskt samma sak.
Här håller jag med. Vad jag argumenterade mot från början var ju att rollspel och leken cowboys och inianer skulle vara samma sak. Fast reglestyrd måste den ju inte vara, fast det var väl det du menade med ditt snedsträck där.

Men jag tycker inte att det är fel att ha en hög pretentionsnivå när man spelar rollspel. Jag tänker inte be om ursäkt för det. Därför tycke rjag också det är helt okej att som Martin Eriksson säga att han vill något mer med sitt rollspelande än att ha kul.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Egentligen mä'rker jag ord nu.

Och liksom, att teckna kan vara att klottra i ett tidningshörn med barnkrita. Det kan också vara djupa konstverk i kol som uttrycker ens själs ångest.
På samma sätt, rollspel kan vara något så enkelt som tunnelkräl och dungebash, och något så avancerat som interaktiva psykodramer.
Först, märk här hur du faller i det så vanliga greppet att polarisera en dålig sak (för att den är barnslig) och en bra sak (för att den är vuxem).
Jo, jag märker att du menar något mer. Men i grunden är det detta som är underlaget för att se ner på olika sätt att göra något. Vi vinner inte något på att polarisera dem, eller att säga att de är två Ytterligheter av samma sak.

Poängen jag vill få fram är egentligen att de är så lika att den ena borde kunna dra nytta av den andra. Hmn, känns som att jag borde skriva ett längre inlägg om det här. (ett till som få läser och ingen svarar på :gremsmile: )
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Bästa kommentaren

"Men jag tycker inte att det är fel att ha en hög pretentionsnivå när man spelar rollspel. Jag tänker inte be om ursäkt för det."

Det är åkej, så länge du inte försöker påtvinga din pretentionsnivå på andra eller hävdar att din nivå är bättre än andras.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Egentligen mä'rker jag ord nu.

"Först, märk här hur du faller i det så vanliga greppet att polarisera en dålig sak (för att den är barnslig) och en bra sak (för att den är vuxem)."

Fast hade du känt mig närmare, eller sett min framfart här på forumet, så hade du sett hur dåligt jag tycker att vara djup och ha ångest. Ångest gör att man mår dåligt (duh!) och jag lever efter KISS-regeln. Interaktiva psykodramer har jag heller inte mycket för. Så faktum är att jag polariserar en dålig sak och en annan dålig sak.

...eller i alla fall, det var det jag menade. :gremgrin:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Bästa kommentaren

så länge du inte försöker påtvinga din pretentionsnivå på andra eller hävdar att din nivå är bättre än andras.
Har jag aldrig försökt göra, inte medvetet i alla fall :gremgrin:
Nej, men jag accepterar att andra vill spela på andra sätt än jag själv. Jag respekterar gamister och sumulationister till fullo (och spelar även denna typ av spel då och då), om jag får använda lite rollspelsteori. Ingen spelstil är bättre än någon annan.

Sen om vissa saker jag säger framstår så är det inte medvetet eller vad jag menar.

/Jonas
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Blonda syntharfrisyrer (OT)

"Dessutom borde den blonde följa Magnus initiativ och klippa sig."

Dumheter! Bara för att det för en gångs skull finns en rollspelare som inte är flintis, har hästsvans eller igelkottscrewcut...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
I diss that shit (OT)

"Bara för att det för en gångs skull finns en rollspelare som inte är flintis, har hästsvans eller igelkottscrewcut..."

Dissa inte oss tunnhåriga gentlemen. Vi ska alla den vägen vandra, vissa tidigare än andra. Dessutom måste det väl finnas fler intressanta frisyrer att välja på än de du nämner? Magnus har ju sett ljuset och bytt ifrån hästsvans till en annan frisyr. Det finns alltså hopp även för Herr Blond syntharfrilla. Skicka Fab-5 efter honom bara.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Fascister?

Nej Magnus, nu missförstår du mig. Det jag kritiserar är den väldigt utbredda trenden att genast halshugga och gräva ner varje liten stavelse som indikerar att man tycker det kan finnas ett uns av konst i rollspelshobbyn. Inte att man ifrågasätter och diskuterar en teori. Jag ber om ursäkt ifall folk kände sig orättvist utpekade när de egentligen ville föra en diskussion, men jag har inte fått känslan av att ni vill det.
 
Top