Nekromanti SAMANTHA - kommentarer

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Sorry[ant]

Det var inte meningen att föra bort samtalet från disskussionen, men jag missade faktiskt vad du syftade på.

Troligen är det mest eftersom att jag just nu är Trött Bonanza.

Så, gonatt.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Bästa kommentaren

"Alltså, ditt första stycken i det där inlägget är tamejfan ren nonsens."

Väl mött! Du får en guldstjärna. Du kan antingen bemöta vad jag sa eller göra ett arsel av dig. Välj själv. Och vi kan väl disskutera lite lugnare bägge två? För barnens skull?

"De kallade väl rollspel för rollspel, eller?"

Japps, men sen ville han, som alla andra människor som ser sin hobby som svaret på livets alla mysterium, lägga in mer i termen "rollspel" än vad den egentligen rymmer. Det jag störde mig mest på var, som jag nämnt vid flera tillfällen, när han började prata om omedvetna rollspel som alla människor ingår i dagligen. Wöö, wöö.

"Kan man inte få upptäcka nya saker i sin hobby som man inte tänkt på tidigare?"

Klart man får! Vad syftar du på?

/Mask - som är trött upp hit!
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Bästa kommentaren

Jag gillar att göra ett arsel av mig, men om du vill att jag ska vara snällare så är jag det. Det jag hetsade upp mig över var den i mina ögon fullständigt irrelevanta "graphic nove"-parallellen. Han kallar ju rollspel rollspel, och han säger ingeting om att rollspel skulle vara något annat än rollspel bara för att det tar upp tunga ämnen. Jag tycker liknelsen skjuter bredvid mål helt enkelt.

"Japps, men sen ville han, som alla andra människor som ser sin hobby som svaret på livets alla mysterium, lägga in mer i termen "rollspel" än vad den egentligen rymmer."

Här håller jag helt enkelt inte med. Varför skulle inte rollspel kunna rymma det han talade om?

"Allt annat filosofiskt nonsens är ju efterkonstruktioner för att rättfärdiga det faktum att han fortfarande leker en slags cowboys och indianer."

Säger han att han spelade sådär när han började då? Nej det gör han inte, han har bara forskat och analyserat sig fram till olika saker i rollspelens inre kärna, som man kanske inte ser vid första anblicken men som han ändå uppfattar som viktiga.


Alla invändningar jag hört är helt enkelt alldeles för mycket jantelag för att jag ska kunna känna mig väl till mods. Som vanligt, när någon vill ha en annan åsikt om rollspel än att det är "kul bara för att det är kul".
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Bästa kommentaren

Felet som många gör, tror jag, är att utgå ifrån rollspelens existensberättigande som något självklart, som inte behöver förklaras med ord. En fiskare behöver ju tillexempel inte analysera sin hobby på djupet. Men faktum är att en förhållandevis liten hobby som rollspel i det långa loppet har en mycket lägre överlevnadsmöjlighet än tillexempel fiske. Vi har redan råkat ut för kritik från flera olika håll. Vi har anklagats för att vara psykopater och våldsverkare.

Visst hade det varit fint om det hade räckt att säga "vi tycker att rollspel är kul och därför sysslar vi med det" för att försäkra hobbyns existensberättigande. Men det gör det faktiskt inte. Titta tillexempel på svartrockare. De måste filosofera väldigt mycket kring sin musik för att existensberättiga den. Man frågar aldrig en dansbandsmusiker "varför spelar du såhär?" eller "vad är poängen med din musik?". När det gäller svartrockare är det annorlunda. Samma sak med medelålders vita män och kvinnor som sminkade helt svarta i ansiktet springer runt i skogen och grymtar. "Vad handlar det om?"; "Varför?"

Oavsett vad ni säger så var det faktiskt inte bara ordbajs. De gav uttryck för en väldigt enkel form av existensialism som på många sätt stämmer överrens med min världssyn i övrigt. Hur detta ideologiskt förhåller sig till varje individ vill jag inte uttala mig om, men jag kan bara säga att jag kände igen mig i det mycket väl. Alltså var det inte bara "ordbajs", utan en presentation av en grundläggande analys. Exakt vad de har använt EUs pengar till har jag svårt att förstå (kanske slipper de arbeta med annat?), men så länge de killarna finns här i Sverige känner jag mig trygg att vi har en god akademisk representation av vår hobby, som kan uttala sig om rollspelsrelaterade frågor i inrikespolitik och föra vår talan.

Ärligt talat så tycker jag att era anklagelser gränsar in på otacksamhet. Så jag tar helt klart XertaiX parti här, fast med mindre attityd och mer analys.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Bästa kommentaren

Tack, du sa en del saker som jag i mitt tillstånd av irrationell irritation inte fick fram. Jag är dålig på att vara analytisk när jag hetsar upp mig över överdriven nördighet :gremlaugh:
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
3/12-04 23.05 - För oss som missade det

För vi som missade det den här gången så får vi en chans till att göra vår förbannade plikt som rollspelsintresserade att se det på fredag klockan 23.05 i samma kanal. För min del blir det att spela in det då då man är upptagen på annat håll den helgen.

/Seinet Wintermute - Blev lugnare när han såg att det sändes i repris
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Bästa kommentaren

Jag måste bara få tillägga att jag anser inte rollspelare behöver existensberättiga rollspelandet. Att det både existerar och håller en annan form än fiske är en självklarhet jag tror ingen tvivlar på. Att existensberättiga rollspel vore som att existensberättiga en bok eller teaterpjäs - vilket oftast blir substanslöst.

Däremot anser jag att rollspel är en utmärkt plattform för diverse filosofiska utsvängningar hit och dit. Men det är givetvis många andra saker också, som rentarmar och aborrerens enligt Enok Sarri. Således tycker jag filosofiska argument hör hemma överallt och inte specifikt i rollspel.

Sen tycker jag även att Mask verkar försöka presentera en lite väl oanalytisk syn på rollspel. Mask (vars inlägg jag uppenbarligen inte svarar på), om du tycker att det är en stor del av din personlighet att kalla dig för nörd utan minsta intellektuella baktanke tycker jag att det är helschysst. Men kom inte och påstå att inte andra kan spela rollspel utifrån andra vinklar.

Puzzåkram
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Bästa kommentaren

"han fortfarande leker en slags cowboys och indianer."

Mmm, nä, jag håller inte med. Inte mer än att flygsimulatorer är en sorts Pacman.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Bästa kommentaren

Okej... uppenbarligen svarade du på fel inlägg, men det gör ingenting. Jag tycker om dig i alla fall.

Jag tycker inte direkt att man måste existensberättiga rollspel på det sättet, nej. Det har du väl rätt i. Däremot tycker jag att det finns en poäng i att försöka beskriva en relativt marginaliserad konstform som rollspel för utomstående på mer analytiska grunder än "Äh de ä ju kul ju!"

I övrigt är det du skriver till Mask exakt vad jag har försökt säga hela tiden. Det är okej att du inte bryr dig, men sitt för fan inte och kasta skit på folk som gör det. Det är bara inskränkt och tråkigt.
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Bästa kommentaren

Jag upptagade mig själv med detta vederstyggliga misstag att svarat på fel inlägg. Men ditt inlägg var å andra sidan synnerligen trevligt, så jag kanske rotade en ökad intressebas runt detta instick i debatten genom detta missriktade inlägg.

Ja det är urtrist jöh1. Pöss!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Bästa kommentaren

"Och att världen är ett rollspel tycker jag är missvisande."
Du kanske missade det men när killen sade just detta så handlade det om vad han trodde att rollspel kommer utvecklas till i framtiden.. Han beskrev bara någon sorts lajv som utspelades på stadens gator, ungefär som vissa vampirelajv (Linköping?) redan har spelat i några år, något som nämnts i förbigående i kvällspressen? ( <-- Rätta mig gärna på denna punkt, men Linköping By Night fick jag i alla fall för mig utspelats på gatorna.)

Å andra sidan har jag för mig (som vanligt) att lajvrollspel ute i offentligheten är förbjudna enligt någon lag..

Du nämnde det hela som ett argument i något annat inlägg "Det jag störde mig mest på var, som jag nämnt vid flera tillfällen, när han började prata om omedvetna rollspel som alla människor ingår i dagligen." - så jag var tvungen att kommentera..

/Han som står sig lite undrandes till alla sakfel forskarna hade (reagerade han på två)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Bästa kommentaren

står sig lite undrandes till alla sakfel forskarna hade (reagerade han på två)
Nu blev jag nyfiken, själv studsade jag bara till av "81 års upplaga av Drakar och Demoner". Vilket var det andra jag missade?

/Mikael
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Inte min liknelse...

...jag tror det var krilles.

Och varför skulle inte Cowboys och indianer kunna vara rollspel? Man ikläder sig en roll(Kobojsare eller indian), och spelar den, liksom. Förvisso mer lajv än bordsrollspel, men rollspel likaså.

/Mask - tror att det var Krille som drog liknelsen först.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Bästa kommentaren

"Du kanske missade det men när killen sade just detta så handlade det om vad han trodde att rollspel kommer utvecklas till i framtiden.. "

Mycket möjligt. Jag får återkomma om det när jag sett det hela igen.

/Mask - vill såklart inte utesluta missförstånd.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Bästa kommentaren

Sen tycker jag även att Mask verkar försöka presentera en lite väl oanalytisk syn på rollspel.

Icke då. Här i tråden har jag dragit liknelser till såväl barnlekar såsom modelltåg och fan och hans moster.

Jag har inget problem i att rollspel analyseras. Däremot har jag problem med att folk analyserar saker med ett estetiskt värde i bakhuvudet. "Jag kan ju inte dra liknelser till Cowboys och indianer, det är ju aldeles oseriöst!" Då har man, om man frågar mig, på tok för dålig distans till vad man håller på med för att jag ska kunna respektera någons analys.

Det var det jag fick intryck av att den här filuren gjorde. Generaliseringar med syftet att glorifiera, inte analysera. Och det är det jag stör mig på.

Inte att han tänkt efter. Snälla rara.

"Mask (vars inlägg jag uppenbarligen inte svarar på), om du tycker att det är en stor del av din personlighet att kalla dig för nörd utan minsta intellektuella baktanke tycker jag att det är helschysst"

Yeah! Spot on! Där fick du mig! :gremsuck:

"Men kom inte och påstå att inte andra kan spela rollspel utifrån andra vinklar. "

Vassavinu? När har jag sagt det? :gremconfused:

/Mask - Vidare måste jag reservera mig lite, jag blev lite upptagen i senare delen av programmet, så jag ska nog försöka titta på det igen för att se huruvida jag hört något utanför contex, för hittills tycks ingen ha bemött vad jag egentligen störde mig på.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Bästa kommentaren

Missa och missa.. Det var just den där teorin om att man spelar lajv på gatorna ute i "verkligheten" bland en massa ickevetande folk.. Enligt vad jag har fått för mig så spelas (lajvas) det redan på det sättet.. Om det är ett sakfel eller inte kan man ju diskutera.. :gremsmile:

/Han som är böjd att erkänna sig själv fel i den frågan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Bästa kommentaren

Det var just den där teorin om att man spelar lajv på gatorna ute i "verkligheten" bland en massa ickevetande folk.. Enligt vad jag har fått för mig så spelas (lajvas) det redan på det sättet..

Kallas "lajv på stan" (därav första repliken i den här), brukar förespråkas och ibland testas av di småintellektuella unner jordi som vill att (lajv)rollspelande ska vara psykodrama och starka mentala upplevelser.
Det utförs inte bara bland ovetande, ett riktigt experimentellt och fint lajv på stan ska helst dra in dem i handlingen - typ, spela ett dysfunktionellt incestoffer som får ett psykbryt i en fullsatt tunnelbanevagn.
Äldre lajvare är oftast starka motståndare till lajv på stan, av uppenbara orsaker.

Fast jag tror inte det var det som avsågs med "omedvetna rollspel" i programmet.

--
Åke
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Våra päron

Ett sekvens i programmet kändes verkligen som huvet på spiken.

Reportern hittade en förälder till en rollspelare, jag menar mannen i arbetskläder som stod på stan och berättade att hans son är rollspelare. Reportern följde upp med att fråga honom vad rollspel är. Han kunde inte svara. Såå symtomatiskt!

Visserligen kan det vara svårt nog även för en inbiten rollspelare att förklara vad rollspel är. Men jag tror inte att tex mina föräldrar ens har ett hum om vad det är, trots att vi på 80-talet ibland satt och spelade i köket så att de kunde höra oss.

Att föräldragenerationen hade noll koll på vad rollspel egentligen är hindrade inte att många uttryckte oro för vår psykiska hälsa. Att spelen kunde göra oss knäppa helt enkelt. Och när vi tittar i backspegeln kan vi se att -

de hade ju helt rätt!! Heeeh heeh heeh heeeeeehh...

heh.

Gordeg
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag spelar med/känner/har träffat samtliga av de lajvare som var med, inklusive de små kidsen. Och de tänker jag på de som gjorde snöorcher och inte på de som deltog i "Berget". Övriga observationer:

* Magnus var söt i sitt korta hår, men jag mindes inte att han var så liten.

* Programledarna verkade leva sig mycket mer in i bordsrollspelandet än lajvandet. Vad var grejen med häxan egentligen? Det sög ju fett.

* Orcherna var mycket snyggare än jag trodde de skulle vara.

* Det var rätt roligt att se att så pass många associerade rollspel med sexlekar.

* Vad forskade de två tjommarna om egentligen? Jag tyckte att det mest verkade som om de satt och flummade ihop en massa trams. De måste väl ändå ha något konkret att komma med om de har fått Eu-bidrag? Dessutom borde den blonde följa Magnus initiativ och klippa sig.

* "Berget" verkade vara ett tråkigt lajv.

* Inslagen var för korta och det kändes rätt ofta som om programledarna hade svårt att ta ämnet på allvar.

Men nu vill jag veta hur just Magnus och DoD kunde bli indragna i det hela? Och hur gick det egentligen för de två programledarna när de spelade "Trollkvinnans gåta"?
 
Top