Saker som alla traditionella rollspel har gemensamt

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Spelvärlden är större än de delar som beskrivs genom spel eller i skrivna produkter. Det är underförstått att det finns "oändliga" handlingsalternativ för spelarna men alla spelvärldens invånare är inte namngivna från start, alla platser inte kartlagda i detalj. När rollpersonerna stöter på en ej definierad individ eller plats skapar spelledaren denna i flykten, antingen genom improvisation eller med hjälp av verktyg från spelet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Det finns en gemensam förväntan på och uppdelning mellan "förskrivna äventyr" och "fritt spel". Dessa två kan gå in och ut ur varandra men när vi spelar "förskrivna äventyr" förväntas spelarna försöka följa en röd tråd som presenteras av spelledaren. När vi spelar "fritt spel" förväntas istället spelledaren plocka upp de röda trådar som skapas av spelarna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Spelets regler kan ändras antingen genom överenskommelser mellan deltagarna eller genom en individs initiativ/auktoritet. Detta kan ske före och under pågående spel. Som regel är det spelledaren som har sista ordet när det kommer till regeländringar och spelare som vill föreslå förändringar förväntas presentera och argumentera för dessa förslag till spelledare och spelgrupp. Om en regel inte passar en viss situation eller leder till "orimliga" resultat under pågående spel kan spelledaren förändra regeln där och då.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Spelets regler behandlar endast vad som sker "i spelet", det finns inga regler för konfliktlösning, beslutsfattande, beteende, etc. för spelarna rörande saker som sker utanför spelet om sådana inte etableras av spelgruppen själv. Antagandet är att spelgruppens medlemmar ska bete sig artigt och kamratligt men om någon exempelvis börjar sabotera ett spelmöte finns inget ramverk i spelet för att hantera detta.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Det finns alltid en utmaning, en större fisk. Rollpersonerna är aldrig 100% oövervinnerliga och konflikter medför alltid en viss (om än ibland mikroskopisk) risk. När en dumming är besegrad står nästa, större dumming, snart på tur.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
I spelvärlden finns prylar som rollpersonerna kan erövra/köpa/få/etc som kan göra dem mekaniskt starkare i inom regelsystemets ramar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
  • Spelledaren ska skriva äventyr.
  • Äventyren bildar en kampanj.
  • Äventyren handlar om någon form av utforskning, antingen i värld eller mysterie.
  • Grundboken är lång (ex. 200+ sidor).
  • Grundboken innehåller värld, regler och spelledartips.
  • Spelarna får begränsad information om världen och spelledartipsen.
  • Reglerna simulerar spelvärld/genre, ofta på ett realistiskt sätt.
  • Reglerna är spelarnas chans att påverka världen.
  • Reglerna begränsar spelarna till att enbart handla om det rollpersonen kan göra.
  • Spelarna ska inte säga vad rollpersonen tänker, utan vad den gör.
  • Spelarna har rollformulär.
  • Rollpersonerna kan dö.
  • Man ska sitta runt ett bord och spela.
  • Spelledaren får slå tärningar dolt.
  • Om något inte är bra är det OK för spelledaren att ändra mellan spelmötena, för "det är ditt spel".
Väldigt få av de här sakerna är dock något som stadsfästs i rollspelens faktiska böcker. De flesta av dina punkter är snarare spelgruppers egna traditioner eller förutfattade meningar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
Det här blir ju intressant på flera plan, eftersom det någonstans påvisar att regelböckerna är av sekundär betydelse.
Nja, det jag främst pratar om här är mer allmängiltiga konventioner som dessutom i ärlighetens namn behandlas rätt styvmoderligt i regelboken och sedan aldrig nämns igen. Snarare motsägs.

Att den informationen inte värderas högt tycker jag inte alls är konstigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
Väldigt få av de här sakerna är dock något som stadsfästs i rollspelens faktiska böcker. De flesta av dina punkter är snarare spelgruppers egna traditioner eller förutfattade meningar.
Fast vi pratar väl här om hur spelen faktiskt används och spelas?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,731
Location
Göteborg
Fast vi pratar väl här om hur spelen faktiskt används och spelas?
Inte om vi pratar om den här listan jag postar. Den handlar om vad som är skrivet i regelboken/böckerna. Detta eftersom det inte går att verifiera hur ett spel faktiskt används och spelas, och eftersom detta inte är en enhetlig sak. Olika personer spelar på olika sätt, och det är extremt svårt att säga något om hur ett spel spelas som inte kommer att ha en massa undantag, och så blir frågan om var gränsen går för om man spelar spelet eller om man gör något annat om man har ändrat för mycket. Så för den här trådens syfte, den här "hårda kärnan" jag är ute efter, så är det spelet som skrivet som gäller, inget annat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
Inte om vi pratar om den här listan jag postar. Den handlar om vad som är skrivet i regelboken/böckerna. Detta eftersom det inte går att verifiera hur ett spel faktiskt används och spelas, och eftersom detta inte är en enhetlig sak. Olika personer spelar på olika sätt, och det är extremt svårt att säga något om hur ett spel spelas som inte kommer att ha en massa undantag, och så blir frågan om var gränsen går för om man spelar spelet eller om man gör något annat om man har ändrat för mycket. Så för den här trådens syfte, den här "hårda kärnan" jag är ute efter, så är det spelet som skrivet som gäller, inget annat.
Det är klart att det inte går om man bortser från alla de tusentals äventyr och övriga moduler, artiklar etc som är skrivna till dessa spel. Men tar vi även dem i beaktande så kan vi nog få en betydligt tydligare bild än av att bara titta på regelboken.

Dessa spel byggde på att regelboken skulle vara det första avstampet som skulle kompletteras av hyllmeter av nytt material.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Nja, det jag främst pratar om här är mer allmängiltiga konventioner som dessutom i ärlighetens namn behandlas rätt styvmoderligt i regelboken och sedan aldrig nämns igen. Snarare motsägs.
Det jag undrar är väl mest om det faktiskt är så, eller om det bara blivit en sorts gruppkonsensus. Jag kan ofta känna att den rådande synen på många spel bottnar i hörsägen mer än läsning av spelen.

@Genesis försök med tråden är grymt intressant.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Det är klart att det inte går om man bortser från alla de tusentals äventyr och övriga moduler, artiklar etc som är skrivna till dessa spel. Men tar vi även dem i beaktande så kan vi nog få en betydligt tydligare bild än av att bara titta på regelboken.
Två moduler till samma spel behöver inte ens alltid peka spelet i samma riktning, och artiklar och forum öppnar åtskilliga maskburkar!

Knappast så meningsskillnaderna var färre förr. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
Det jag undrar är väl mest om det faktiskt är så, eller om det bara blivit en sorts gruppkonsensus. Jag kan ofta känna att den rådande synen på många spel bottnar i hörsägen mer än läsning av spelen.

@Genesis försök med tråden är grymt intressant.
Naturligtvis finns det massor av variationer av hur spel spelas och har spelas. Vi snackar om en rörelse som pågått i 40 år... :) Den låter sig nog inte sammanfattas korrekt vilka kriterier man än sätter upp.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
Två moduler till samma spel behöver inte ens alltid peka spelet i samma riktning, och artiklar och forum öppnar åtskilliga maskburkar!

Knappast så meningsskillnaderna var färre förr. :)
Det är ju exakt det som är min poäng. Eftersom spelen inte hade något enhetligt regelverk som byggde det istället på konventioner som i större eller mindre grad var rådande. En del grupper spelade sannolikt med en bunt helt unika husregler, medan vissa husregler, likt Monopols missförstånd, delas av hela landet.

Nu snackar vi alltså om de konventioner som fick fäste när alla spelade Drakar och Demoner, och Äspel dessutom skrev artiklar om hur man skulle spela rollspel. Det var alltså knappast en isolerad rörelse.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
  • Dessa spel bygger till viss del på fingertoppskänsla, konventioner och husregler, då regelboken inte var heltäckande, och ibland t.o.m motsägelsefull.
Men det är detta jag menar att nyare spel i denna skola ändrat på. Det är idag mycket tydligare "vad man gör" i spelen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Hela den här tråden påminner väldigt mycket om brädspelsdesignern Rob Daviaus approach till att designa sina spel. Han tar en genre eller en spelkategori (e.g., "worker placement"), listar allt som sådana spel typiskt gör, och sen angriper han en eller ett par av dem för att se vad som händer. I de flesta worker placement-spel kontrollerar spelare sina egna workers, exempelvis - vad händer om de inte gör det?

Tycker det blir ett riktigt kul underlag för en framtida utmaning, som @Nässe skrev!
 
Top