Spelar det någon roll...
...för vad som händer i filmen? Nej. Spelar det någon roll för Gandalfs roll i i filmen? Nej. Spelar det någon roll för de andra i filmen? Nej. Spelar det roll för 99.99% av de som ser filmen? Nej. Spelar det roll för 0.01% som ser filmen? Ja, tydligen. Mig störde det inte för fem öre. Det störde inte heller att de aldrig sov. Jag menar, är det det man har gått och väntat på, att de ligger och sover? Nej.Däremot stördes jag av Narsil-grejen, Elronds dubbelhaka, den bortklippta "Galadriel-ger-gåvor"-scenen och av idioterna som satt bakom mig och var tvungna att kommentera vad som hände i stil med (hög röst) "fy fan vad det var dråpligt, HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA" (när Gimli försökte slå sönder ringen). Rollspelare kan, precis som alla andra, vara bra dryga.Men detta spelar i stort ingen roll för vad som händer i filmen. Det är detaljer som man kan ha eller mista. Och det är endast om man tittar på de små detaljerna som man tappar bort vad som händer i filmen. Struntar man i dem, kan man nog sammanfatta storyn ganska lätt:Ring är farlig. Trollkarl kommer till Hobsala. Hob får ring. Hob ger sig iväg. Hob jagas. Hob och vänner bestämmer sig för att förstöra ringen. Sällskapet får problem på vägen, dels i bergen och dels i nån grotta. Trollkarlen dör. Sällskapet träffar alver. Sällskapet åker båt. Sällskapet slåss med varandra. En annan dör när han slåss mot orcher, och två kidnappas. Hob och hans kompis drar. Slut.I mitt tycke behöver man inte blanda in en massa detaljer i detta, då blir det bara krångligt.MVHM.