Nekromanti Sagan Om Ringen...Filmen

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nej !

Jag tycker att det är en klar skillnad mellan Jar-Jar i Sw & Tom Bombadill. Jar-Jar är iof "bara" coll i SW & kanske inte har nån större "funktion" i det stora hela. Men därimot Tom är ju hyfast "mäktig" eller vad man ska säga. Han hjälper ju hoberna mot gammelträdet & sen så hjälper han ju dem när de har trillat dit med kummelgasten. Eller hur.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Detaljer

Svarar min på egen tråd för att jag vill SVARA PÅ ER ALLIHOP *får en släng av storhetsvansinne* och orkar inte organisera det hela.

De balla grejorna:
× När vi ser Aragorn första gången och han tänder sin pipa.. Ögonen kastar tillbaka ljusscenen och ser ut att glimma.
× Legolas rörelser.. Ser smidiga ut.. Använder pilbågen överdrivet mycket men är helt klart säker på den..
× Bilbos reaktion när han vill ha ringen.. Ser ut som Gollum..
× Alviskan.. En mäktig känsla steg inom mig när jag hörde orden..

Saker jag irriterade mig på:
× Känns som om sällskapet hela tiden är jagade.. Så är det inte i böckerna.. Då är det mer slumpvist att de stöter på orcher o.dyl.
× Frodo borde krossas utav stentrollets spjut. Nog för att det kanske inte går hål i rustningen men krossskadan borde bli grym.
× Inzoomandet! När Bilbo fingrar på sin "älskade" ring i början eller när Aragorn har svärdet på hjaltet när Boromir håller i ringen.. Själv hade jag nog velat ha detta som detaljer.. Blev lite väl uppenbart. Bilbos och Boromirs begär till ringen visas dessutom lite senare resp. mycket tidigare (i rådsmötet).
× "Jag tycker det var svårt att få en uppfattning om tiden i början av filmen" - Dilandau
Håller med. Det är lite som "[klipp] de håller rådslag. [klipp] de är på ett snöklätt berg". Filmen (som jag skrev tidigare) visar IMHO bara scener ur boken.. Det kändes inte som om det hela tog 9 månader.. Ogillade att Gandalf helt plötsligt sade: - Nu är det 20 oktober. Det enda man hade att jämföra med var Bilbos födelsedag (13 november?).

"nu är det 3 dagars promenad genom moria" *blink* "oj. nu är vi ute" .... ehm." - chrull
Personer som slår läger är knappast jag vill se.. Gandalf sa till Frodo att Gollum hade följt sällskapet i tre dagar.. Eftersom Gollum redan var i gruvorna (han hade knappast kunnat ta sig genom porten) så hade han följt efter de nästan ända sedan resans början i grottorna. Men detta kan man bara ta reda på genom att tänka till lite.. Jackson försöker ge antydningar till hur mycket av tiden som har gått istället för att skriva ut det som i t.ex. Arkiv X, vilket misslyckas.

"Fältslaget i den andra åldern var verkligen mäktigt. Alverna rockade fett! Jag tror folk som ser alver som fjolliga trädkramare kommer att få svårt att upprätthålla den bilden hädanefter. Å sauron sen! Fy fan vad han röjde!!" - Dilandau
Sant, sant.. En helt klart vettig anledning till att ha kvar prologen. En annan är att man senare i filmen tittade tillbaka på prologen.

/[color:448800]Han</font color=448800> som blev gripen av de olika miljöerna (men inte naturbilderna)
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Filmen är överskattad.

Lustigt - jag såg filmen för mindre än en timme sedan och tycker som du på många punkter.

Miljöerna är alla bra förutom skänkrummet på "Then Stegrande Ponyn", Lothlorien och Moria. Moria ser ut som ett grävgrytt på alla ställen utom när de är i arkivkammaren, utanför porten och den stora hallen med pelare. Lothlorien är en vanlig tråkig skog - de gyllene träden ser man inte något av. "Ponyn" är en ogästvänlig plats...

Jag läste om och fräschade upp min Sagan om Ringen innan jag såg filmen - det var dumt...

Det kändes som om mycket blev bortklippt inför filmpremiären. Repliker som väntar på svar...som Gimli i Lothlorien.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
"Och nog fanken passar Kate som Galadriel allt!"

Tycker nog att Liv är mer alvlik - titta på ansiktet och näsan...
 
Top