Nekromanti Sagan Om Ringen...Filmen

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Ja jag vet att detta inte är något film forum, men Sagan om Ringen är varje rollspelares plikt att läsa och därmed är det varje rollspelares plikt att även se filmen. Jag har skrivet ett litet tycke om denns filmen. Om du inte sett filmen så kanske du inte ska läsa den, men å andra sidan har du läst boken så ver du vad den handlar om.

Såg denna fantatiska film i torsdags, drömde om den under samma natt och går ofta och funderar på den. Man vill dela med sig av sina intryck, och uppenbarligen är jag inte ensam om det.
Mång har skrivet vad dom tyckte om filmen, vilket nog kommer att leda till att jag upprepar saker, men det det får jag leva med.
Vart börjar man, i början kanske.

Prologen
Man har lyckats sammanfatta en liten del av Midgårds historia på ett bra sätt, man saknar många av detaljerna om man läste böckerna. Men om man skulle få med alla detaljer så skulle det krävas ett antal filmer till. Slaget mellan Saurons trupper och alverna, människorna etc är storslagen och riktigt mäktig. Vågar man hoppas på filmer på historier ur Silmarillion eller Bilbo?

Hobsala
Det är rikitigt imponerande att alla de växter som fanns runt om i byn var planternade ett år innnan inspelningen började, det är planering det. George Lucas hade antagligen dataanimerat alltihop istället. Gandalf är Gandalf, det är ingen skådespelare under hatten likaså Bilbo. Frodo är bra, men inte riktigt lika övertygande. Men han är bra, det är bara det att Elijah Woods prestation bleknar när man ser Ian McKellen och Ian Holm köra sitt race.

Resan till Bri
Jag var rädd. Jag visste exakt hur det skulle gå. Men jag var rädd när De Svarta Ryttarna kom. Jag satt och höll krampaktigt i de stolen och ville bara att hoberna skulle fly hals över huvud. En sån inlevelse som jag upplevde bitvis under denna filmen har jag inte upplevt sedan jag var 7 år och såg Star Wars IV för första gången.
Merry och Pippin har lite för mycket Jar-Jar Binks stämpel på sig. INTE alls lika mycket som i Star Wars, men dom fyller den roliga-sidekicken-funktionen. Det går aldrig överstyr, men jag hoppas att dom utvecklas åt rätt håll i de andra kommande filmerna.

Bri
Sången och dansen på bordet lyste med sin frånvaro om man läst boken. Men det hela måste handla om effektivisering, sången och dansen är inte nödvändig för historien och kan därför tas bort. Poängen var väll bara att Frodo ska få på sig ringen av misstag(eller hur var det?).
Jag tycker inte Viggo Mortenson passar som Aragorn. Viggo spelar bra, men de bilder som jag sett som Tolkien själv ritat på Aragorn så passar det inte alls. Men men, man glömmer snabbt detta. Man blir så slukad av hela historien.

Saruman Och Gandalf
Kommer inte ihåg exakt vart i ordningen deras möte kom in, så jag nämner det här. Sarumans torn(som jag glömt namnet på) är snyggt och dess omgivning. Det är en sådan skillnad när man använder sig av modeller istället för att bara animera allting(hoppas George Lucas läser detta!!!).
Striden mellan Gandalf och Saruman gillar jag inte. Detta är en av de få sakerna som jag rakt upp ner tyckte illa om. Det var för mycket slapstick över det hela. Och när Saruman fick Gandalf att snurra på huvudet som en annan jävla breakdancer så blev det för mycket. Detta är bland Midgårds mäktigaste varelser som slåss, jag tycker detta ska framstå. Jag är inte ute efter eldbollar och blixtrar(vilket också hade blivit fel) utan mer en fight med mer dignitet.

Bri till Vattnadal
Scenen när De Svarta Ryttarna anfaller hoberna i tornet(ännu ett namn som inte vill komma fram)är mycket bra. Det är riktigt snyggt när Frodo tar på sig ringen och ser hur Ryttarna ser ut egentligen. Och Aragorn strid är det något visst med. Man känner att detta är en skicklig krigare och modig man.
Arwens inträde i historien har diskuterats. I boken har hon en mycket liten roll, så liten att jag minns henne inte ens. Men anledningarna till att man valt att göra på detta sättet kan bero på mycket. Att lyfta fram Arwens och Aragorns relation. Jag tror också att det kan bero på att det knappt finns några kvinnliga huvudroller, ett slag för jämlikheten. Att Arwen lyfts fram funkar bra, det enda som jag ställer mig tveksam till är att det är hon som trollar vid floden.

Rivendale
Vart är alla alver? Man ser i stort sett bara Elrond, Arwen och Elronds söner. Är det tomt förutom dem? Minns inte hur det var i boken.
Rådet känns lite för vardagligt. Det känns som man har snackat lite på frukosten och bestämt sig för att man snackar färdigt ute på balkogen medans man dricker upp kaffet och tar morgon ciggen. Rådet borde varit lite mer storslaget.
Hugo weaving var jag tveksam till som Eldrond först. Tyckte han såg "fel" ut. Men i egenhet av att vara halvalv och 4000 år gammal, så passar ha perfekt. Hugos speciella sätt att tala kom verkligen till sin rätt.
Orlando Bloom är den som mest ser ut som en alv. Han är inte så framträdande, men ger ändå ett stark intryck. Legolas är Legolas. Jag gillar också sättet dom har gestaltat hans bågskytte.
John Rhys-Davies är perfekt till rollen som Gimli. Och dom har verkligen lyckats få honom att se kort ut, jag kan inte minnas någon gång att det ser konstigt ut.
Sean Bean är mycket bra som Boromir. Jag tyckte inte om honom alls när jag läste boken, men Sean Bean har lyckats lyfta fram denna karaktären på ett bra sätt.

Moria
Man har arbetat. Man har lyckats. Moria ser fantastiskt bra ut. En fråga: Är det Frodo som kommer på att vän är lösenordet för att öppna porten eller är det Gandalf(jag undrar om boken nu)?.
Grottrollet är data animerat och det syns. Och man fokuserar för mycket på trollet så att plötsligt så undrar man vart alla orcherna tog vägen. Man förstår givetvis att dom alla blivit ihjälslagna, men ändå. Och en logistisk grej, borde inte Frodo ha brutit några revben när trollet duknar in spjutet i bröstet på honom. Trollet borde vara ganska starkt. Och detta oberoende om man har en ringbrynja av mithrill eller inte.
Den vajande pelaren som Aragorn och Frodo står på när trappan rasar är bara löjlig. Vajar en stenpelare verkligen på detta sättet? Hade funkat bra i Indiana Jones eller Tomb Raider, men inte i Sagan Om Ringen.
Balrogen, mycket snygg. Trots total dataanimeringen. Balrogen har ingen fast kropp så rörelsernas flyt funkar. "Flee you fools, flee" Gandalf sista ord till sina skräckslagna vänner, jag får gåshud när jag tänker på och jag kan erkänna att jag fick en klump i halsen.

Lothlorien
Lönnfeta alver i bakgrunden. Man har castat fel när det gäller alver, men det är bara min egen bild jag går efter. Man har helt tagit bort Gimlis förälskelse i Galadriel trots att man plantera den fint när Gimli säger att han minsann är en dvärg som inte kommer att falla för alvhäxans trolldom.
Cate Blanchett passar inte som Galadriel, hon är inte vackrast i Midgård(Liv Tyler ser bättre ut). I och förs ig handlar det inte bara om yttre skönhet, hon har en förtrollande utstrålning. Men det är alltid svårt att hitta en skådespelare som alla kommer vara överens om att hon är super vacker, omöjligt skulle jag vilja säga. Scenen där Galadriel frestas att ta ringen är bra, lite skrämmande.

Slutet
Ja detta är bra. Striden med Uruk-hai är väl koreigraferad. Boromirs hjälte död framkalla en klump igen. Ett mycket bra slut på en film som ska få en fortsättning.



Bild
Fotot är enastående. Man har fått lite gratis tack vara de storslagna miljöerna. Men vissa kameraåkningar är enastående. Helikopterbilder över berg och sjöar, man blir hänförd.

Helhetsintryck
Jag har glömt mycket men ni ska orka läsa igenom all text också. Men i det stora hela så vill jag säga att Peter Jackson har lyckats filmatisera boken. Om man ser detta som något fristående från boken så är det enastående. Om man ser det som en filmatisering av en bok så är det fantasktiskt att det gått så bra. Jackson har ett bra öga för detaljer, dom små sakerna. Och det är de små sakerna som bygger upp den stora bilden.

På en skala mellan 1-- till 5++, där den perfekta fulländade filmen får 5++(som säkert aldrig kommer att göras), får Sagan Om Ringen 5.
Ett mycket bra slut på detta filmåret. Hoppas någon läser ändå hit till slutet annars känns det ganska meningslöst att skriva dessa sista rader.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
*muttrar lite*... när ja skulle svara på Rollspelsforumet så hade du deletat inlägget... jaja, de va bara o hoppa hit efter att ha läst Seregs anmärkning ;)

Jag tänkte jag skulle kommentera dina kommentarer om filmen, bara för att ha nåt att göra *ler*...

Prologen. Joden är fin, men jag gillar inte visualiseringen av Sauron. Även om han var stor och mäktig såg han på nåt sätt ynklig ut. Behöver mörkrets furste (eller va han nu e) verkligen en sån rustning. NJäe, de gilla ja inte...

Hobsala. O jaa, jag älskade sättet den lilla byn hade filmatiserats på. Jag tycker dock inte att Ian Holms Bilbo var något att hänga i julgranen... sådär ser inte Bilbo ut *ler*... Han ska se snällare ut. Gandalf är Gandalf... precis om du säger.. även om ja har hört rungande kritik mot denna roll. Sean Connory släng dej i väggen.

Resan till Bri. Usch vad jag blev arg, man fick inte träffa på gubben Maggot,a nnat än en liten bild av en lie. De svarta ryttarna dök upp på fel ställe och var fel antal. Jagandet mot övergången.. av floden... det var fel.. dom blir inte alls jagade på det sättet. Det är ju Maggot som för dom dit.

Bri. Jag tycker det är fel att dansen på bordet uteblir... det känns tomt, fast det är nog bara för att ja läst boken. Jag tyckte först också att Mortenson inte såg ut som Aragorn, men han växte in i rollen, och till slut... så var han Aragorn... så kommer förmodligen Aragorn att se ut nästa gång ja läser boken också *suckar*

Saruman och Gandalf. Jag håller med dej om att striden mellan Saruman och Gandlaf i Orthanck (eller hur de nu stavas) inte var nån höjdare. Det var för mycket småbarnskrafs om det.

Att göra Arwens roll mer framträdande tycker inte jag om, fast som du säger, de förmodligen för jämställdhetens skull. Stället där hon rider undan ringvålnaderna känns overkligt eftersom de hälften av tiden är framför henne... åtminstone när kameran är på långt avstånd... men när de blir närbilder e dom flera meter efter henne igen... Inte heller jag gillar att de är hon som står för magin...

Rivendell, Vattnadal. Jag gillar absolut inte Elrond. Han ska se lite gamlare ut, han är ju ändå halvalv, inte helalv *eh*...
Både Legolas och Gimli är fullträffar... otroligt bra och passande skådespelare till rollerna...
Jag saknar också alverna i Rivendell...

Moria. Gillar själva utformningen... men Gimli har för liten roll i det hela. Det var Frodo som kom på "vän" om ja kommer ihåg rätt... *ler*... Sen var det ju inte stentrollet som krossade Frodo, utan ett kastspjut från en orchledare (och frågan kvarstår, vart försvann orcherna?)
Balrogen älskar jag. Precis så ska en mörk demon se ut.

Lothlorien. Vad har hänt med alvernas skönhet? Tycker varken Galadriel eller någon annan av alverna var speciellt vackra. Gimlis förälskelse är borttappad, likaså Sams kikande i spegeln och hans frön. ALvmantlar har dom alla när dom åker därifrån, men man ser aldrig när de får dom.

Slutet. Var det verkligen alla som slogs, eller var det bara Boromir... mitt minne sviker. Men spännande är det, fast man vet hur det ska gå...

Bild. Verkligen underbara landskap. Jag diggar.

Helhetsintryck. Både under och över mina förväntningar. För många viktiga delar är försvunna, medan vissa saker helt klart gick över förväntan. Speciellt Gimlis och Legolas karaktärer...

Jag ger filmen 5- på samma skala som du.
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Alla förändringar i storyn var bra, filmen blev mer sammanhängande. Arwnes utökade roll har jag inget emot och Liv Tyler överraskade med en mycket bra skådespelarinsats. Filmen kändes dock överarbetad, med för många och för snabba klipp.

En sak jag störde mig på var alvernas rustningar som inte kändes rätt, fast det är mer personligt.
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
Mina kommentarer:
Prologen:
Härlig... Men jag skulle gärna sett att Ringversen i sitt originalutförande skulle ha varit någonstans i filmen.

Hobsala:
Underbart... Gandalf och Bilbo och resten... det är så jees...

Resan till Bri:
Jag var litet besviken över att resan inte alls var som i böckerna, men trots det fixades det på ett smidigt vis... Beundransvärt...

Bri:
Hade gärna sett litet till... Jag menar hur fick de Bill? Varför följde de med Strider genast... I filmen visste de ju inte att han var Aragorn... Ej heller något brev från Gandalf som övertalar...

Saruman och Gandalf:
Jag gillade striden, den hade en härligt "äkta" känsla över sig... Man hörde när benen for av och på samma sätt när de kom tillbaka, här var en äkta strid mellan två magiker, inga ögongodis bara äkta smärta. Plus att det nästan var litet "fight club" över den ibland...
Men hur fick Gandalf tillbaka sin stav?

Bri till Rivendell (Kan inte komma över ordet "Vattnadal", det är inte rätt):
Striden på Weathertop var rätt cool...
En ska att anmärka är hur han faktiskt svingar sitt tunga svärd med en hand, dock märker man att här har man att göra med en skicklig svärdskämpe...
Skadan som Frodo fick och händelserna efter den gick dock litet snabbt (de nämner 6dagar...)
Och Aragorns "Hej Älskling" var litet öhm...

Rivendell:
Jag såg några alver, men det är sant att de inte var tillräckligt många...
Rådet var faktiskt rätt alldagligt men när de började strida om ringen och man hörde ringversen på Mordor-språk var det bara FÖR härligt...
Bilbos förändring när han ser ringen var... SKRÄMMANDE

Moria:
Underbart, det var verkligen vackert hela vägen och musiken... ahh... För den som har lyssnat på soundtracket dag ut och dag in före filmen så känner man verkligen vad man ser i stridscenen med Balrogen och orcerna.
Trollet kanske inte är så överdrivet imponerande men jag tyckte att orcerna nog fanns där någonstans...
Och Mithril skyddar kanske mer än vad man tror?
Efter att pelaren fallit sönder märkte jag inte att Gandalfs stav lyste, odck lyste den både före och efter... Och i förfilmen lyser den...???
Gandalfs död var bara för... *snyft*
Ja och angående "vän" tror jag det var Merry som kom på det i boken... minns dock inte helt säkert...

Lothlorien:
Litet väl kort... Skulle gärna sett Gimli&Galadriel... Även mycket av det andra... Och Sam såg väl också i spegeln?
Men förändringen hos Galadriel var verkligt... (fan jag blir stum nästan genast idag...)

Slutet:
Härlig strid, uruk-hai är verkligen inte att leka med... Vackert, vackert... Speciellt Legolas Bågskytte.. Här har det verklig klass...8^)

Bild:
...*stum igen*

Helhetsintryck:
Like... Wow... Underbart... Allting är ju inte med men om man bara har 3 timmar på sig så måste man skära ned på något. Jag skulle gärna sett 3 timmar till...

I min egen skala får den 25/10... (dvs. ung. lika mycket som "Tim Burton's The Nightmare Before Christmas")

Förresten, det lär finnas tre förstenade troll någonstans, jag glömde att se efter dem... Så vet någon var de är så att jag vet tills jag går och se filmen nästa gång...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,482
Location
Stockholm
Fältslaget i den andra åldern var verkligen mäktigt. Alverna rockade fett! Jag tror folk som ser alver som fjolliga trädkramare kommer att få svårt att upprätthålla den bilden hädanefter. Å sauron sen! Fy fan vad han röjde!!

Balrogen var mäktigt imponerande. Alla specieleffekter var perfa. Utom när galadriel frestades av ringen.. hon såg ut som något taget ur ett Final Fantasy-spel. Och nog fanken passar Kate som Galadriel allt! Hon har en värdighet och en närvaro som Liv inte direkt kan mäta sig med.

Samma sak med Viggo. Han _är_ fanemig Aragorn.

Striden mellan Gandalf och Saruman tyckte jag var schysst. Magi i midgård är ju rätt subtilt, så eldbollar och blixtar hade inte riktigt passat in.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,482
Location
Stockholm
Tiden

Jag tycker det var svårt att få en uppfattning om tiden i början av filmen (typ fram till Vattnadal). Hur lång tid som passerade mellan de olika scenerna etc.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Tiden

hålller med, känns inte som fjorton dagar eller vad det nu är. Men det är ganska mycket som man saknar från böckerna tycker jag, men visst fasicken är filmen väldigt bra ändå... Fast .. det är ju som sagt en hel del som saknas
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Filmen är överskattad.

visst visst. stort beröm till planeringen för miljöerna.
Bra skådespelare också. Ingen gör mig besviken.

Om man borster från de som höll i sågen de använde när de klippte filmen. och de som skrev manus.

Elrond beter sig som en aggresiv tolvåring som bråkar med sin syster "kom inte hit in det är MITT rum" ... suck.

Men okej. det kan man ju acceptera. alla kan ju inte bli nöjda.

men sen så har vi den största missen som jag tycker ALLA borde ha lagt märke till.

jag pratar om svärdet.

Varför ligger det där trasigt för att sedan under skumma omständigheter hamna helt och fint vid aragorns sida?

Ska man MÄRKA att han helt plötsligt har ett nytt svärd, känna igen var det kommer ifrån och dessutom gissa sig fram att de antagligen smidde ihop det åt dem i Vattnadal?


Tyvärr finns det också flera saker som jag tycker är stora missar.

sällskapets totala avsaknad av sömn till exempel.
"nu är det 3 dagars promenad genom moria" *blink* "oj. nu är vi ute" .... ehm.

Okej. Att de förstärker Arwens roll har jag väl inget emot. men varför ska hon rida och bli sårad för? är det för att visa att hon offrar sitt dyrbara alvblod för en liten hob? eller? nej. det var onödigt. den korta scenen hade kunnat ersättas med en förklaring till svärdet.

Sen har vi gandalf-och-hans-stav missen....

Jag tycker dessutom att filmen kunde behöva förkalra lite mer saker. framförallt:
vem örnen är. han nämns inte utan dyker bara upp och sen är gandalf framme.
hur mycket tid som går när.
vem galadriel är. hon får själv presentera sig. och det är nästan sista gången hon är med...
Varför hela sällskapet helt plötsligt har likadana mantlar och spännen.


det känns dessutom som de flesta av de här sakerna BLIR förklarade, men de scenerna klipptes bort.

Kan man hoppas på en Dir-cut DVD på 5 eller 6 timmar? i så fall kanske jag också kan bli nöjd.

chrull - som dessuto hade tyckt det varit höftigare om nazghûlerna faktiskt smygit in i bri istället för att storma in som de gör...
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Filmen är överskattad.

Om man borster från de som höll i sågen de använde när de klippte filmen. och de som skrev manus

Den ursprungliga längden var 3.40, så det är klart att en hel del hamnade på klipprumsgolvet. /images/icons/frown.gif

Elrond beter sig som en aggresiv tolvåring som bråkar med sin syster "kom inte hit in det är MITT rum" ... suck.

Har sett filmen två gånger nu, och det är inte mitt intryck.

Varför ligger det där trasigt för att sedan under skumma omständigheter hamna helt och fint vid aragorns sida?

Ska man MÄRKA att han helt plötsligt har ett nytt svärd, känna igen var det kommer ifrån och dessutom gissa sig fram att de antagligen smidde ihop det åt dem i Vattnadal?


Han har inte Andúril med sig från Vattnadal - det är samma svärd han bar redan i Bri. Titta noga på knappen och parerstången.

Att de förstärker Arwens roll har jag väl inget emot. men varför ska hon rida och bli sårad för?

Sårad och sårad... en liten rispa på kinden när hon kommer för nära ett träd bara för att via hur tight det är.

Jag tycker dessutom att filmen kunde behöva förkalra lite mer saker. framförallt:
vem örnen är. han nämns inte utan dyker bara upp och sen är gandalf framme.
hur mycket tid som går när.
vem galadriel är. hon får själv presentera sig. och det är nästan sista gången hon är med...
Varför hela sällskapet helt plötsligt har likadana mantlar och spännen.

det känns dessutom som de flesta av de här sakerna BLIR förklarade, men de scenerna klipptes bort.


Tyvärr är det nog så. Gwaihir är det nog inte så många som kommer ihåg om de inte läst böckerna ett par gånger. Biten med Lothlórien är också lite väl kortad i min smak. Vi får hoppas på en schysst DVD-version. Fast tråkig blir filmen aldrig. Min svärmor utbrast vid slutet: "Va?! Har det redan gått tre timmar?" /images/icons/laugh.gif
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Tiden

jag tycker att filmen i sig är bra
men man stör ju sig på en del saker
typ: tiden det tar att bygga det där stora hålet i Isengard känns lite kort
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Tiden

Mmm, det känns emellan åt mer som en sammanfattning än att de spenderar flera dagar, några klipp som gör att det verkar lika lång tid som det var vore kanske inte fel. Man ser hur dagar förflyter och så i en serie snabba klipp...
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Kommentarer på dina kommentarer om mina kommentare

Ja vill också fördriva min tid lite:

>>>Prologen. Joden är fin, men jag gillar inte visualiseringen av Sauron. Även om han var stor och mäktig såg han på nåt sätt ynklig ut. Behöver mörkrets furste (eller va han nu e) verkligen en sån rustning. NJäe, de gilla ja inte...>>>

Detta är ju bara hans fysiska form. Man får ju inte veta hur han ser ut under rustningen.


>>>Hobsala. O jaa, jag älskade sättet den lilla byn hade filmatiserats på. Jag tycker dock inte att Ian Holms Bilbo var något att hänga i julgranen... sådär ser inte Bilbo ut *ler*... Han ska se snällare ut. Gandalf är Gandalf... precis om du säger.. även om ja har hört rungande kritik mot denna roll. Sean Connory släng dej i väggen.>>>>

Hörde rykten för många år sedan att Sean Connery skulle spela Gandalf. Hemska tanke. Något som jag sagt hela tiden är dock att Max von Sydow skulle nog passa som Gandalf.


>>>Bri. Jag tycker det är fel att dansen på bordet uteblir... det känns tomt, fast det är nog bara för att ja läst boken. Jag tyckte först också att Mortenson inte såg ut som Aragorn, men han växte in i rollen, och till slut... så var han Aragorn... så kommer förmodligen Aragorn att se ut nästa gång ja läser boken också *suckar*>>>

I film måste man ibland korta ner saker. Poängen med sången, dansen och ramlandet är väll just att ringen ska åka på av "misstag".

>>>Rivendell, Vattnadal. Jag gillar absolut inte Elrond. Han ska se lite gamlare ut, han är ju ändå halvalv, inte helalv *eh*...
Både Legolas och Gimli är fullträffar... otroligt bra och passande skådespelare till rollerna...
Jag saknar också alverna i Rivendell...>>>

Men är det inte så att halvalver inte heller åldras, om dom väljer det.

Man kan se denna filmen som två saker. 1) En filmatisering av böckerna, 2) eller försöka se det bara som en film. Utan tvekan är det den bästa fantasy filmen som någonsin gjorts. Jag vill säga att Star Wars är en fantasy, som numer är den näst bästa fantsyn.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,482
Location
Stockholm
Sjävlklart

Det är klart den är överskattad. En film som blivit så hypad _kan inte_ bli annat än överskattad. Men det hindrar den inte från att vara en jävligt bra rulle.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Sjävlklart

Jag vet både spel och filmer (men mest spel) som blivit sönderhypade och sedan när de kommit ut blivit totala fiaskon bara för att förväntningarna varit högre än vad man hade räknat med. Daikatana!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,482
Location
Stockholm
Re: Filmen är överskattad.

Den ursprungliga längden var 3.40, så det är klart att en hel del hamnade på klipprumsgolvet.

Fanken, den ursprungliga längden på typ _alla_ filmer är ju 3.40. Det filmas alltid mer än vad som används i slutversionen.
 
Top