Sökandet efter det perfekta D&D

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vid en första anblick tyckte jag att 5e verkade bra!

Räddningsslag kopplade till stats. Proficiency bonus för allt. Väldigt enkla färdigheter, baserade på bakgrund och klass. Och lite feats. Spells som kan återanvändas mellan olika klasser, och cantrips för att inte göra magiker för menlösa i början. Advantage/Disadvantage - enkelt och snabbt.

Men alla monster tål mycket mer, och har också feats. Så striderna tar längre tid, och blir som någon slags figurspel/CCG, med action economy och combos. Och spelarna förväntas strida taktiskt, med en tank, en healer, några ranged-dps:er, osv. Och för att fienden ska kunna stå upp mot spelarna, så behöver jag som DM spela dem mer taktiskt och förbereda striderna mer. Jag vill inte att "spelskicklighet" ska avgöra överlevnad i strid som i något brädspel.

Rollfigurerna blir snabbt bättre. Inte bara linjärt bättre som i OSR. Utan fler attacker, extra skada här och där, osv. Så det blir svårt att anpassa motståndet.

I OSR har en orc 1T8 HP. Det finns liksom inte massa orc-varianter med 3 hit dice, 5 hit dice, och massa feats. En pirat, stadsvakt, rövare är en "vanlig människa", oavsett om rollfigurerna är level 1 eller level 6. Men D&D 5e känns lite som World of Warcraft, där mäktigare spelare kommer till farligare platser, där riddare och pirater är höggradiga allihop.

Precis som att magiker får en ranged-attack varje runda som gör 1dX i skada, "helt gratis". Inte ens en pil går det åt, som för en ranger.

Och på toppen av detta long/short rests, som gör att rollfigurerna kan skaka av sig en ganska tuff strid och bara gå vidare.

Detta är bara inflation.

Jag hade gärna - som flera antyder ovan - sett någon förenklad variant av 5e, men tyvärr tror jag att stridssystemet och HP-inflationen alltför mycket påverkar hela balansen i spelet.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag vill inte att "spelskicklighet" ska avgöra överlevnad i strid som i något brädspel.
Jag tänker att det är D&Ds paradgren, vad vill du ska avgöra överlevnad i strid?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tänker att det är D&Ds paradgren, vad vill du ska avgöra överlevnad i strid?
Alltså, jag förstår att det jag skriver kan uppfattas på olika sätt. Och ärligt talat så är det naturligtvis lite luddigt. Iden med OSR är ju att man utmanar spelaren, inte rollfiguren. Så i den meningen motsäger jag mig själv.

Jag har spelat figurspel, konfliktspel och (collectible) card games. Det handlar mycket om combos, taktik kring detaljer, optimering, och att tänka mycket (under striden). Det söker jag inte i rollspel. Jag läste i boken "The monsters know what they are doing" hur Goblins slåss i 5e. De skjuter med sin kortbåge först - sedan förflyttar de sig - och sedan gömmer de sig som sin gratis bonus-action. Vilket gör att de "alltid" är gömda. Sedan fanns det mer prylar om hur långt bort de håller sig från SF: inte så nära så att det blir lätt att anfalla dem, men inte så långt bort att de inte under sin förlyttning inte kan ta sig ur SFs "arc of view" (för då kan de inte gömma sig). Ungefär. Denna typ av regel-taktik är jag helt ointresserad av i rollspel. Spelarna får gärna göra bakhåll, gömma sig, utnyttja terrängen, whatever. Men att försöka slåss optimalt i förhållande till skills, feats, spells, numbers, actions, bonus-actions... nej tack.

Och jag har insett att det är sådan combat 5e är riktigt bra på. De som gillar 5e mest verkar vara spelare som lägger tid på att förbereda kartor (eller rent av 3D-modeller) och som gillar när en strid tar en hel eftermiddag. I så fall spelar jag hellre figurspel/konfliktspel/ccg. Jag vill att striderna ska gå fort, och inte vara fulla av regel-meta-taktiska övervägande.

Så tänker jag.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Och jag har insett att det är sådan combat 5e är riktigt bra på.
Denna bild delar jag. Det är system mastery, och har tex nackdelen att svårigheten (och till viss del hur roliga striderna blir) till stor del bestäms av hur bra spelledaren är på det.

Jag vill att striderna ska gå fort, och inte vara fulla av regel-meta-taktiska övervägande.
Ok, inget sånt, men vad vill du ha istället?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ok, inget sånt, men vad vill du ha istället?
Jag har haft ett långt rollspelsupphåll. Sista året har jag börjat spela igen, och det har blivit 5e, Titan Games D&D och lite Dungeon Crawl Classics.

När det gäller stridssystemet så tycker jag Titan Games D&D (BECMI) är väl avvägt och tillräckligt.

Jag kan föreställa mig att jag med tiden vill ha lite mer (speciellt för den som spelar krigare). Rules Cyclopedia har regler för Weapon Mastery som vi inte aktiverat ännu. Och Dungeon Crawl Classics är intressant, men jag har spelat för lite för att verkligen ha en uppfattning.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
För egen del tycker jag att 5th ed. är klart bäst av spelets alla utgåvor. Den är långt från perfekt men är i alla fall den som tilltalar mig mest. Ingen annan version ger mig samma "Ohhh! Vad coolt! Det här vill jag spela!"-känsla vid genombläddring. God tvåa är nog den röda basic-lådan då den är så enkel samtidigt som den är bättre strukturerad än utgåvorna innan. Sämst av alla tycker jag AD&D är.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
5th ed: Ingen annan version ger mig samma "Ohhh! Vad coolt! Det här vill jag spela!"-känsla vid genombläddring.
Jag håller med! Det kändes väldigt enkelt, rationellt och logiskt när jag plockade upp hobbyn efter 20 år, att bara köpa 5e utan att fundera så mycket på de gamla versionena. Men vi ångrade oss lite senare.

En faktor som påverkade lite, var att Covid-19 flyttade vårt spel från vardagsrummet till Discord, och då var Titan Games D&D enklare online - mindre bokföring och enklare att ha koll på när alla inte satt runt samma bord, med samma papper, och samma regelböcker framför sig.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag håller med! Det kändes väldigt enkelt, rationellt och logiskt när jag plockade upp hobbyn efter 20 år, att bara köpa 5e utan att fundera så mycket på de gamla versionena. Men vi ångrade oss lite senare.
Grejen är ju att DnD5 är någon slags powerfantasy. (Jag hatar också cantrips!) Och det tror jag gör att många älskar att spela det, för deras rollfigurer är kraftfulla, häftiga, resursstarka. I den vulägar tidsålder vi lever i tror jag det var helt rätt designval av Wizards. Det är bara vi upplysta konnosörer som är beredda att grinda XP i tio spelmöten innan vi levlar, och när vi levlar får vi 1d8 HP till och inget annat. Vilket jag personligen beklagar; jag vill spela BECMI men mina spelare fattar inte grejen.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
jag vill spela BECMI
Och det var där min fråga började (ungefär): är BECMI bäst? Eller ska man satsa på någon av alla fina OSR-kloner, och i så fall vilken?

Men jag tycker kanske Titan Games (för att enkelt få det på Svenska) med Rules Cyclopedia som referens, så här långt är det bästa alternativet. Men inte helt perfekt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Och det var där min fråga började (ungefär): är BECMI bäst? Eller ska man satsa på någon av alla fina OSR-kloner, och i så fall vilken?

Men jag tycker kanske Titan Games (för att enkelt få det på Svenska) med Rules Cyclopedia som referens, så här långt är det bästa alternativet. Men inte helt perfekt.
Och mitt svar var, ja, BECMI är bäst.

Vad är det tycker saknas med Titan plus RC? (Har två gamla raddiga uppstättnignar Basic och en Expert, så jag klarar mig men har lurat på att köpa RC för att få något sammanhållet i hårdpärm).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Och mitt svar var, ja, BECMI är bäst.

Vad är det tycker saknas med Titan plus RC? (Har två gamla raddiga uppstättnignar Basic och en Expert, så jag klarar mig men har lurat på att köpa RC för att få något sammanhållet i hårdpärm).
Jag gillar inte grad-begränsningarna för Alver, Halvlingar och Dvärgar (det finns workarounds i RC, inte 100%)
Jag tycker att räddningsslagen är röriga. 5e och DCC har bättre varianter.
Jag tycker att ekonomin är kaputt. Alltså, jag gillar att man får XP för guld. Men 2000gp som behövs (ungefär) för att stiga till level 2 räcker för nästan alla tänkbara utgifter under överskådlig tid. DCC har intressant syn på ekonomi (men ingen koppling mellan guld och XP).

Sedan kan det vara småsaker. Tjuvars backstab ger bara 2x skada oavsett deras level. Och Weapon Mastery-systemet i RC har jag inte provat, men jag är lite tveksam. Att man förlorar initiativ med 2H-vapen. Att en dvärg kan göra 1T8 med enhandsvapen endast om han väljer långsvärd. Handyxa/Bredyxa är båda objektivt mycket sämre alternativ.

Det mesta går ju att fixa, ganska enkelt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Av gamla versioner vurmar jag mest för Holmes och Moldvay.

Holmes för att det är charmigast, särskilt om man skulle ha en utgåva som nämner att salt är som gift för zombies. Sämsta är att dolkar kan användas två gånger per runda och att tvåhandsvapen kan användas varannan runda, vilket såklart blir totalt bananas eftersom alla vapen gör 1d6 i skada. Förstår det som att det stoppades in när man ville ha utgåvan till att vara mer av en introduktion till AD&D än till OD&D (och inte gjordes av Holmes själv?).

Moldvay för att jag själv tyckte det var peak spelbarhet typ. Den behåller 1d6 i skada för alla vapen som grundregel (detta tycker jag om) och är upplagd typ som rollspel kom att vara upplagda för det allra mesta. Jag tycker den dispositionen är lättare att ha och göra med än Mentzer/Red Box där jag tyckte jag fick bläddra en massa för att hitta dit jag skulle.

Av moderna retrokloner så finns det ju en himla massa bra. Partisk för Svärd & Svartkonst av lokalpatriotiska skäl (also my buddies liksom)... dras nog mest till sånt som inte redan är någon annans fixade kampanj utan har ett mer neutralt utgångsläge, mer verktygslåda, och helst inte för abstraherat från de gamla reglerna. Mer rollspelsarkeologi än avantgarde.

Jag gillade 3.X rätt bra när det begav sig, med sweetspot kring level 3.

Inte gett 4:an nån tid egentligen.

5E känns fine. Har inte spelat det så mycket, men känner på mig att det skulle ha blivit mycket reskinning i längden eftersom jag är van att få hitta på mina egna flavor-grejer medan 5E är fullt av färdigbakat. Spelets främsta styrka är community/spelarbas skulle jag säga.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Sämsta är att dolkar kan användas två gånger per runda och att tvåhandsvapen kan användas varannan runda, vilket såklart blir totalt bananas eftersom alla vapen gör 1d6 i skada.
JÄVLAR!!! NY HUSREGEL!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag gillar inte grad-begränsningarna för Alver, Halvlingar och Dvärgar (det finns workarounds i RC, inte 100%)
Inte jag heller, men jag tänker att 1) det tar typ 50 spelmöten innan det ens blir ett problem och 2) det går att lösa.

Jag tycker att räddningsslagen är röriga. 5e och DCC har bättre varianter.
Jag tycker räddningskasten är förnämliga. En av få saker jag har emot SåS är att de inte har nostalgiska räddningskast.

Jag tycker att ekonomin är kaputt. Alltså, jag gillar att man får XP för guld. Men 2000gp som behövs (ungefär) för att stiga till level 2 räcker för nästan alla tänkbara utgifter under överskådlig tid.
Det här håller jag med om. En enkel lösning kan vara att köra med LotFP-silverstandard?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
det går att lösa.
Och det är väl där det slutar. Oavsett vilken OSR-variant man kör, så lägger man till lite husregler. Och då är Titan Games D&D på svenska + Rules Cyclopedia som referens, kanske helt enkelt det bästa!
 
Top