Sökandet efter det perfekta D&D

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Är inte det här ledmotivet för nästan varenda OSR-regelsystem?
Det skulle jag inte säga, iaf inte på detta sätt.
Jag kör tex helt utan raser, med rustning och vapen indelade i kategorier istället för bara i specifika varianter och lite annat sånt.

I flera fall blir det i praktiken kanske bara en enkel omskrivning (dvs Leather = Light) som vem som helst skulle kunna göra i säg B/X eller BECMI, men tanken är att SKR ska uppmuntra mer till sådana saker direkt i boken än vad andra versioner gör.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kul!

På svenska eller engelska?

Jag har Monster & Magi som är en svensk OSR-variant (gissar att den lånar från både B/X och BECMI).
Själva bok-kvaliteten, layouten och bilderna ger dock inte riktigt den där fullödiga känslan. Annars är reglerna ok.
Engelska.
Layouten är i första hand gjord för att det ska vara enkelt att hitta i boken, mycket utrymme för luft och bilder, informationen om ett ämne ska finnas synlig utan att du behöver bläddra och annat vettigt. Det är ju Dante liksom, så bra blir det.
Tanken är också att boken ska hålla hög kvalité och ha en ordentlig livslängd.

(Bilderna nämner jag inte för att de inte är klara än, men de skisser och idéer som kommit än så länge är ruskigt fina)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
En sak som jag vill ge 5E stor cred för är dess variantregelstycke. Vill du inte ha färdigheter så får du regler för hur man gör då. Vill man ha långsammare läkningstider som i 3.5 och tidigare så får man regler för det. Vill du ha mer spelarstyrt narrativ så får du regler för det.

Det hjälper inte om man inte gillar exempelvis vidden på utfall som systemet har för bonusar men jag som är ok med flera av de tidigare versionerna uppskattar att det finns regler för att få känslan att bli mer lik dem.

Rent sådär så känner jag att exempelvis BECMI är lite för mycket olika specialregler för att kännas enkelt att spela egentligen, även om hälften av komplexiteten försvinner om man tar bort I-reglerna.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Och handen på hjärtat, hur många har egentligen spelat Immortals?
Har aldrig sett några stats på det. Men jag antar att de flesta spelat Basic och Expert och att Companion och Master är få som nått till. Kan tänka mig att de flesta kanske kör de äventyren som one-shots eller korta kampanjer. Jag tror antalet utgivna äventyr är en ganska bra fingervisning för hur mycket folk köpte och spelade de olika nivåerna.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag såg precis i ett annat forum att Symbaroum kommer för 5e.
Tidigare har jag sett att Trudvang kommer för 5e.

När kommer OSR för 5e tror ni?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,294
...den har ju inte fått så jättebra recensioner ser jag... det kanske inte är en bra idé...
Five Torches Deep verkar lyckas bättre om man ska tro recensionerna. Har inte läst det själv.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Five Torches Deep verkar lyckas bättre om man ska tro recensionerna. Har inte läst det själv.
Ser coolt ut! Det står något som "Spell conversion". Undrar om man behöver 5e för spell lists.

Hela spelet är på 48 sidor och kostar $20 från USA, i mjukpärm. Inte helt optimalt.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Vad gör den till OSR?
Förstår inte riktigt din fråga och kan heller inte terminologin kring OSR-scenen alls, så har säkert fel. Vad jag vet brukar Microlite20 diskuteras på reddits OSR-sida. Jag har inte spelat M20 Fifth, men den ska fungera som Microlite20 fast vara kompatibel med 5e.

Jag förstår att 5e inte är old school, så OSR 5e kanske är en oxymoron?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag förstår att 5e inte är old school, så OSR 5e kanske är en oxymoron?
Lite :gremgrin:

Men jag tror jag fattar vad du menar. En mer avskalad, "rules light-version" av DnD5 helt enkelt?

Har du kollat in basic-reglerna för spelet? Det kanske fortfarande är lite för tungt för vad du är ute efter, men det är i alla fall betydligt mer avskalat, och det är gratis i PDF:form (Vet inte om det går att köpa i tryckt form).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
För en primer om OSR rekommenderas den här pdfen: https://www.lulu.com/content/3019374

Tanken är ju att det är ett spel som på något sätt emulerar eller bygger vidare på ”hur D&D spelades förr” alternativt ”hur verkar tidiga D&D-regler tycka att man ska spela?” (Det finns ingen OSR-guru som äger begreppet och faktiskt bestämmer vad som är rätt och inte, så det finns massor av tolkningar, och det behöver inte heller alltid vara D&D...)

Men i mina ögon så är rules-light och OSR inte samma sak. Det finns massor av spel jag skulle kalla OSR som är rules-light, men det finns massor av rules-light fantasyspel som inte är OSR.

Vanliga och återkommande kännetecken för OSR-spel brukar vara typ:
  • Hög dödlighet på låga levlar
  • Inga superkrafter/hjältar
  • Skattletande i grottor som huvudaktivitet
  • Spelarens förmåga att hitta på kluriga saker är viktigare än rollpersonens balla krafter/skillvärden/grundegenskaper
  • Gott om utrymme i reglerna för tolkningar och improvisation
  • Ingen särskild vikt läggs vid balanserade strider
  • Combat as war istället för combat as sport
Och säkert massa fler som jag inte tänker på just nu.

Jag har inte läst hela M20 5e eller microlite, så min fråga var ärligt menad.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
så min fråga var ärligt menad.
Givet din lista - som jag väsentligen håller med om - så tänker jag att det borde gå att få till en 5e-variant som fungerar som OSR.

Det borde räcka med att ta bort saker som är överflödiga - men på ett genomtänkt sätt, såklart.

Det här med "combat as war, not combat as sport", tänker jag är den lurigaste, eftersom det tenderar att genomsyra spelet (bonus actions, generellt fler HP än i äldre spel, spells/cantrips). Alltså, om man gör nya monster, spells och classes, så är det lugnt. Men om man bara skulle vilja strömlinjeforma klasserna så är även monster/spells "smittade". (jag ser inget problem i sig, med många klasser, och har inget problem med klass-listan i 5e som sådan).

Jag tänker väl att symbaroum och trudvang är "extra": man förväntas fortfarande ha 5e. Så min fråga var nog lite på samma sätt: om man äger 5e, och inte helt vill förkasta det, kan man OSR-ifiera det?
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Kan inte detta alls, utan plockade bara fram något jag trodde hade med OSR att göra (har trott att OSR bara var rules light). Ledsen för förvirringen.

Intressanta punkter :) och tack för länken till grundreglerna! D&D verkar coolt (har själv bara spelar DoD och Eon).

Kapar tråden lite och frågar: Vet ni ifall 5e finns på svenska alls? Har lite svårt när engelska och svenska termer blandas under spelmötet. Har hittat något som kallas "Dunder och drakar". Är det likt 5e? Det står att det är baserat på 3.5 och "det senaste".
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
"Dunder och drakar". Är det likt 5e? Det står att det är baserat på 3.5 och "det senaste".
Dunder och Drakar är baserat på D&D 4e. Jag tror tyvärr att du får betrakta det som en återvändsgränd.

Också när det gäller D&D 5e på svenska ser det mörkt ut.

Utöver Dunder & Drakar har du på svenska
- Titan Games D&D (översättning röd box 1986)
- Svärd och Svartkonst (en minimalistisk svensk D&D-klon)
- Monster & Magi (en svensk omskrivning och omtolkning av äldre D&D).

Men alla dessa är "OSR", alltså enklare system än 5e, och inte direkt kompatibla med 5e.
 
Top