Sökandet efter det perfekta D&D

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har en sådan här konstig känsla av att gamla klassiska D&D (typ Titan Games) är det bästa rollspelet.

Men ingen av alla inkarnationerna är riktig bra, och jag kan inte bestämma mig för vilken jag riktigt gillar: Titan Games D&D, Rules Cyclopedia, Monster & Magi, Svärd & Svartkonst, Old School Essentials, Dungeon Crawl Classics, Basic Fantasy RPG, Flame of the Lamentation Princess, Swords & Wizardry, osv...

Det är inte så att jag har SÅ bestämda uppfattningar. Ascending/Descending AC, ras som klass, eller om präster får ha spells vid level 1 är inte sådant som jag går igång på.

Är det någon som tycker att ni har en kvalificerad uppfattning om vad som är den fulländade versionen av det klassiska systemet?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Ligger du bakom Relics & Ruins?
Ja, jag är den skyldiga...

Skrev det för att jag, precis som du beskriver, inte hittade någon version som gjorde precis allt på det sättet som jag ville ha det. Tror att det är därför det finns så otroligt många retro-cloner.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Ja, jag är den skyldiga...

Skrev det för att jag, precis som du beskriver, inte hittade någon version som gjorde precis allt på det sättet som jag ville ha det. Tror att det är därför det finns så otroligt många retro-cloner.
Det är nästan garanterat en stor anledning till antalet retro-cloner. Sen läser folk några av retro-clonerna och tänker "Det här är bra, men skulle kunna göras lite bättre om man bara...."

 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag gissar att mängden nya retrokloner avmattats lite nu när DMSGuild säljer allt (Rules Cyclopedia).
Det jag kan ha mest problem med i RC/BECMI är:
- Begränsningar i levels för Halvlingar, Alver och Dvärgar (samt att de har så bra räddningsslag från början, vilket gör det hela knepigt att justera)
- 5 räddningsslag med rätt märkliga namn och ändamål (nästan alla andra system är bättre)

Sedan tycker jag ekonomin är knasig. Jag gillar iden med XP för guld - så det handlar om att släpa hem guld mer än att slå ihjäl monster. Men om man någonsin ska stiga en level så blir man snabbt extremt rik. Det blir nästan ett problem att bli av med guld. Och hur skulle ekonomin i en liten by påverkas när någon kommer och öser guld runt sig?

Det finns såklart massa annat också, men det är enkare att justera efter hand.

Well, jag köpte Relics & Ruins. Printar och sätter i hyllan, bland alla andra versioner. Jag lovar inte att jag kommer spela det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag tycker att den bästa publicerade versionen är Lamentations of the Flame princess. Den gör allting på det lätaste sättet. Den bästa opublicerade håller min kompis på att skriva... Men det kan jag ju inte rekomendera.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag tycker att AD&D 2nd edition är det närmaste en perfekt version av D&D-systemet man kan komma för min smak. Det är möjligt att det finns nån klon som ändrar det jag skulle ändra på vilket är: Alla färdigheter är 1-100 som tjuvfärdigheterna, alla tärningsslag slås åt samma riktning och inga begränsningar i vilken grad man kan nå baserat på ens ras/art.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag tycker att den bästa publicerade versionen är Lamentations of the Flame princess. Den gör allting på det lätaste sättet.
Jag hade hållt med dig om det inte vore för race-as-class som är en styggelse i mina ögon.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Alla färdigheter är 1-100 som tjuvfärdigheterna, alla tärningsslag slås åt samma riktning
Alla tärningslag åt samma riktning = högt är alltid bättre, eller? Blir det högt men under FV på färdigheterna då?

Blev nyfiken på vilka fixar du menade i den där andra tråden, väldigt kul att svaret kom här!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Alla tärningslag åt samma riktning = högt är alltid bättre, eller? Blir det högt men under FV på färdigheterna då?

Blev nyfiken på vilka fixar du menade i den där andra tråden, väldigt kul att svaret kom här!
Tror det får bli lågt är alltid bra, slå under grundegenskapen, under färdigheten, slå under den inverterade räddningsslagstabellen och så får man skriva om THAC0-tabellen. Men det kan givet vara slå alltid högt men det känns annorlunda att slå högt i ett färdighetssystem baserat på T100.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tycker att AD&D 2nd edition är det närmaste en perfekt version av D&D-systemet man kan komma för min smak.
Jag sålde av 2e, och skaffade 5e. Nu när jag inser mitt misstag börjar jag från början. Jag köpte samlarversioner av 1e, mest för skojs skull, men det känns inte som rätt version att spela. Däremot är 1e roliga att ha som referens när man spelar OSR.

Det kan bli så att jag till slut kommer tillbaka till 2e. Vem vet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag sålde av 2e, och skaffade 5e. Nu när jag inser mitt misstag börjar jag från början. Jag köpte samlarversioner av 1e, mest för skojs skull, men det känns inte som rätt version att spela. Däremot är 1e roliga att ha som referens när man spelar OSR.

Det kan bli så att jag till slut kommer tillbaka till 2e. Vem vet.
Det här kanske är OT, och strunta i frågan i så fall, men den här posten fick mig att inse att jag har en stor brist i mina DnD-kunskaper: vad är det för skillnad mellan ADnD och ADnD2? Upplys mig!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det här kanske är OT, och strunta i frågan i så fall, men den här posten fick mig att inse att jag har en stor brist i mina DnD-kunskaper: vad är det för skillnad mellan ADnD och ADnD2? Upplys mig!
Det finns så många versioner :)

ADD 1e kom ut ca 1978 och skrevs av Gary Gygax själv.
ADD 2e var en omarbetning som kom ut i början av 1990-talet, inte skriven av Gary Gygax själv.
Till stor del är det samma spel, dock!

Det är mycket större skillnad på 3e, 4e och 5e som kom så småningom.

Och de klassiska röda/blå boxarna (som översattes till Svenska) var förenklade introduktionsversioner av 1e.
Så det är till stor del kompatibelt med ADD 1e och ADD 2e.
 
Top