Sökandet efter det perfekta D&D

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Shadow of the Demon Lord.
Underskattat spel tycker jag, OSR-igare än 5e och med en del smarta subsystem.
Det är snyggt att karaktärer startar som riktiga nollor utan att välja klass, och att de sedan fördjupas genom spelet. Det är multiklass som default om jag inte minns fel.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Nä, jag är inte stensugen men jag blir glad om du utvecklar det där lite.
Det är gjort av huvudkonstruktörerna till D&D 3e och 4e, och började som "tänk om vi fick göra ett nytt D&D baserat på vad vi lärt oss, och utan några corporate overlords som lägger sig i".

Vad det däremot inte alls är är OSR, och därmed går jag ju emot trenden i den här tråden. :gremsuck:
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
Det är gjort av huvudkonstruktörerna till D&D 3e och 4e, och började som "tänk om vi fick göra ett nytt D&D baserat på vad vi lärt oss, och utan några corporate overlords som lägger sig i".

Vad det däremot inte alls är är OSR, och därmed går jag ju emot trenden i den här tråden. :gremsuck:
Låter som det förhåller sig till D&D 3/4 ungefär som SotDL gör till Warhammer FRP 2E, då. :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vad det däremot inte alls är är OSR, och därmed går jag ju emot trenden i den här tråden. :gremsuck:
Det är jag ok med! Jag provade 5e, och insåg senare att jag trots allt gillade OSR mer. Men om det finns något mer utvecklat, som är bättre än OSR, så varför inte. Dungeon Crawl Classics har ju i varje fall släppt sargen lite!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Jag gillade aldrig ADnD2 riktigt, delvis på grund av färdigheternas införande. Har spelat mycket ADnD1 och DnD3.x, men gillar inte dem heller då det är för mycket att hålla reda på för att skapa en optimal rollperson och för att vinna svåra strider. Jag har ett krävande jobb och behöver inte rollspel som också kräver en massa eftertanke av mig på regelnivån. Jag vill spela och inte planera! Gillar därför bättre B/X eller BECMI, men ännu mer OSR-spel som Whitehack. Har kikat på Knave, men aldrig spelat. Mörk Borg var kul, men reglerna var inte riktigt i min smak.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag gillade aldrig ADnD2 riktigt, delvis på grund av färdigheternas införande.
Jag kan faktiskt tycka att färdigheterna är rätt lagom i 5e. Så skulle man kunna ha det i vilket OSR-spel som helst.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag kan faktiskt tycka att färdigheterna är rätt lagom i 5e. Så skulle man kunna ha det i vilket OSR-spel som helst.
Hädelse! Färdigheterna är en av de sämsta sakerna med 5e! Jag gillar LotFP bättre, hade kunna tänka mig att porta över det systemet till BECMI faktiskt. Vilket är helt hypotetiskt, eftersom jag inte har några spelare. Du råkar inte bo i Växjö?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Hädelse! Färdigheterna är en av de sämsta sakerna med 5e! Jag gillar LotFP bättre, hade kunna tänka mig att porta över det systemet till BECMI faktiskt. Vilket är helt hypotetiskt, eftersom jag inte har några spelare. Du råkar inte bo i Växjö?
Haha! Inte spelat LotFP! Lite nyfiken, läst mycket blandat om det. Skräck-D&D? Inte riktigt replacement för bond-fantasy-a-la-Drakar-o-Demoner?

No, från Göteborg tar det en stund med tåg till Växjö, så det blir jobbigt. Men i princip är jag på!

Färdigheter... i princip är jag emot färdigheter. Men det här att man kan lite prylar från sin bakgrund och att det finns någon slags struktur kring det, jag kan tycka att det är ok. Men ok, allt är inte bra med 5e färdighetssstem:
1) +2 till +6. Med 1d20. Det kan nästan kvitta. Skillnaden är marginell vad man klarar med och utan färdighet, och om man är level 1 eller level 15.
2) 80% av alla färdighetsslag vi gjorde i 5e var mot perception. Och det kanske inte är syftet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Haha! Inte spelat LotFP! Lite nyfiken, läst mycket blandat om det. Skräck-D&D? Inte riktigt replacement för bond-fantasy-a-la-Drakar-o-Demoner?
Ett av de bättre OSR:spelen i mitt tycke. Du kan hitta en gratisversion av boken (utan bilder) här. Temat är väldigt mycket historisk medeltidsskräck, med mycket wierd och äckel och "schockfaktor".

Det är antagligen mitt "go to" val när det gäller just OSR, men skulle behöva lite moddning för att bli perfekt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ett av de bättre OSR:spelen i mitt tycke. Du kan hitta en gratisversion av boken (utan bilder) här. Temat är väldigt mycket historisk medeltidsskräck, med mycket wierd och äckel och "schockfaktor".

Det är antagligen mitt "go to" val när det gäller just OSR, men skulle behöva lite moddning för att bli perfekt.
Många gillar LotFP.

Är det skräck-aspekterna som får det att stå ut positivt?
Eller är det helt enkelt bara ett OSR-spel gjort rätt?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Många gillar LotFP.

Är det skräck-aspekterna som får det att stå ut positivt?
Eller är det helt enkelt bara ett OSR-spel gjort rätt?
Kanske inte just skräckaspekten så mycket som att det har många coola äventyr med mycket grimdark och äckel (Vilket verkade ligga i tiden framför allt när det kom). Det var ett rakt ut vuxenspel, så att säga, utan att vara massa porr.

Men även OSR gjort rätt. Bärförmåga i samma still som ligans spel, exempelvis. Där ett föremål tar upp en rad, så räknar du antal rader snarare än kilo.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
960
LotFPs regelsystem som sådant är det inget speciellt skräckigt med, så när som på ett par beskrivningar av spells. Det är helt enkelt en strömlinjeformad B/X-variant med ett par egenheter, som ett supersimpelt T6-baserat färdighetssystem.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
LotFPs regelsystem som sådant är det inget speciellt skräckigt med, så när som på ett par beskrivningar av spells. Det är helt enkelt en strömlinjeformad B/X-variant med ett par egenheter, som ett supersimpelt T6-baserat färdighetssystem.
Jag tycker det här är en klockren beskriving av LotFP.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Räddningsslag kopplade till stats. Proficiency bonus för allt. Väldigt enkla färdigheter, baserade på bakgrund och klass. Och lite feats. Spells som kan återanvändas mellan olika klasser, och cantrips för att inte göra magiker för menlösa i början. Advantage/Disadvantage - enkelt och snabbt.
Jag tycker det är intressant att se hur olika syn det går att ha på samma saker. För mig är dessa bitar exakt vad jag tar med mig från 5E. Att strider går att göra mer taktiska etc. är inget som jag bryr mig om nämnvärt. Välja och vraka, etc. Spelet är ju byggt för det också. :)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Kul att se var olika personer lägger sina fokus. Själv skulle jag vilja ha ett "komplett" AD&D 2nd ed, med alla "raser", kits, färdigheter och formler från olika källor. Gärna utspritt i olika böcker så det inte blir nån 3000-sidig superbjässe, men en bok med yrke, en med formler etc. Håller på att smygjobba på det själv för privat bruk men det är många år innan det är klart så nån annan får gärna hinna före. För mig var 5E en besvikelse på färdighetsfronten.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
LotFPs regelsystem som sådant är det inget speciellt skräckigt med, så när som på ett par beskrivningar av spells. Det är helt enkelt en strömlinjeformad B/X-variant med ett par egenheter, som ett supersimpelt T6-baserat färdighetssystem.
"B/X bättre förklarat och i övrigt inget direkt speciellt åt något håll" är min beskriving om jag ska vara snäll, men så är jag ingen OSR-människa alls.

Jag ser fram emot den mer S&S-iga versionen av SotDL som nu går under namnet Shadow of the Mad Wizard — för systemet är riktigt bra och med en mindre grimdark värld, ja tack.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Är det någon som tycker att ni har en kvalificerad uppfattning om vad som är den fulländade versionen av det klassiska systemet?
Ja. Jag har kollat på massor av versioner och kommit fram till att det finns flera bra, men ingen som är tillräckligt bra.

Så jag skrev en själv.
Det heter SKR, och har grafisk design av Dante och bilder av Mask.
Efter över ett år av speltest börjar det det bli redo för en betaversion utan bilder.

Det är ffa inspirerat av B/X, RC och LotFP men med mer moderniseringar.
Det är skrivet ffa för att vara flexibelt och anpassningsbart/lätthackat efter den kampanjstil och värld man vill spela just nu och fortfarande kompatibelt med över 40 år av äventyr och sånt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Det är skrivet ffa för att vara flexibelt och anpassningsbart/lätthackat efter den kampanjstil och värld man vill spela just nu och fortfarande kompatibelt med över 40 år av äventyr och sånt.
Är inte det här ledmotivet för nästan varenda OSR-regelsystem?

Med det sagt så vill jag ha det ändå!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så jag skrev en själv.
Det heter SKR, och har grafisk design av Dante och bilder av Mask.
Efter över ett år av speltest börjar det det bli redo för en betaversion utan bilder.
Kul!

På svenska eller engelska?

Jag har Monster & Magi som är en svensk OSR-variant (gissar att den lånar från både B/X och BECMI).
Själva bok-kvaliteten, layouten och bilderna ger dock inte riktigt den där fullödiga känslan. Annars är reglerna ok.
 
Top