Nekromanti Så det är så det ska vara

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Jag kanske har missförstått, trots att jag har läst den där posten några gånger nu.

Nej, nu vände du det hela på helt fel håll. Tibbelin borde tagit upp problemet med moderatorn direkt i ett PM istället för att starta en ny tråd om det.
Men om en användare inte förstår/beter sig dåligt, då är det väl rimligt att en moderator säger till? Tex: "Snälla Tibbelin, tjafsa inte mer om det där nu!" Och detta i ett PM till Tibbelin. Hade inte det varit bättre än att "snacka av sig" på rpgonline?

Man ska visst få vara privatperson som moderator och jag kan verkligen förstå att man vill "snacka av sig och knäcka en bira", men då borde man ha omdömet att göra det i en situation där ingen kan bli förargad av det man säger. Förstår du? Fotbollsdomaren i mitt exempel vet ju om att han kan "bikta" sig med sin fru, men han skulle nog passa sig för att göra det om någon annan kunde höra honom.

Jag må ha fel, men jag kan verkligen inte påstå att rpgonline är ett privat ställe. Det man skriver där, hörs. Ända hit.

Annars gör moderatorerna ett bra jobb, vill jag påminna läsaren om. Man verkar bara ha klantat sig, den här gången.

/Basse
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Skvallra hemma för en respektive eller en kompis ser jag absolut inte som samma sak som att snacka i ett öppet forum på internet. Att prata av sig hemma kring något eller någon är just det, prata av sig. Att säga det i ett öppet chatrum är att dra uppmärksamhet till det.

Kanske bara jag som gör den skillnaden.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Så här är det

Tycker du verkligen det? Vilken site brukar man hänvisas till när rollspel.nu har gått ner?
Om du med det här på något sätt vill påpeka att #rpgonline har något med Rollspel.nu att göra så har du helt enkelt fel. Om vi hänvisar till något annat är det den officiella kanalen #Rollspel.nu som finns på Quakenet. Många av de som finns i #rpgonline finns även här på forumet, men utöver det har de ingenting alls med varandra att göra.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Fotbollsdomare och #rpgonline...

Tycker du verkligen det? Vilken site brukar man hänvisas till när rollspel.nu har gått ner?

Ja, det gör jag, av orsaker som torde vara uppenbara. För det första är inte #rpgonline en sajt, för det andra har forumet en egen officiell IRC-kanal, #rollspel.nu, på Quakenet. Sen att folk från forumet råkar hänga i #rpgonline också är helt egalt.

Det man säger på rpgonline...stannar där, så att säga.

Nej, det försöker jag inte säga. #rpgonline är, som jag sa, ett ställe där nördar samlas för att prata, precis som forumet rent principiellt, men i praktiken en helt annan instans. Är man inte där för att läsa får man snylta på loggen av någon som hängt där, annars är enda chansen att läsa på statistiksidan, där det publiceras ett slumpvalt citat från varje person, något som man inte direkt kan utläsa särskilt mycket av. Om man förlitade sig på den sidan så skulle man kunna dömma ut nästan varenda person som hänger på kanalen eftersom vi alla någon gång haft ett fånigt citat som är helt taget ur kontext där.

Vilket är ett konstigt sätt att resonera på, för hade det varit så i praktiken, då hade vi aldrig haft den här diskussionen!

Rollspel.nu och #rpgonline är helt skilda instanser. Faktum är att Rollspel.nu och #fotboll eller #microsoft-suger eller vilken förbannad IRC-kanal som helst förutom #Rollspel.nu på Quakenet är helt skilda från varandra. Det enda sambandet som finns i det här fallet är klientelet.

Hon skriver att hon är besviken på att Feliath inte gör som moderatorena ber honom.

Om man strör lite rosa fluff på det så är det vad hon säger, ja, men inte de facto. Om hon är besviken på att någon bryter en moderering utan respons från moderatorerna så ska hon ta det med moderatorerna, inte svepande i förbifarten i ett inlägg i en helt annan tråd. Detta har klartgjorts ett flertal gånger (bland annat i Dimfrosts modererande inlägg gentemot Tibbelin i Bu/Bä-tråden) och jag har inte ork eller lust att leta fram någon direkt hänvisning, de finns lite överallt. Ber om överseende med detta.

Och vet du, jag får för mig, att Tibbelin inte har känt sig speciellt respekterad här på forumen.

Här kommer en hård sanning - respekt är inget man automatiskt har rätt till, det är något man förtjänar.

Tibbelin var oftast ett välkommet tillskott i kanalen när hon fortfarande fanns där regelbundet och jag respekterar hennes person, men jag respekterar inte postandet av den här tråden (eller hennes beteende i den), jag respekterar inte beteendet hon uppvisade i kanalen innan hon blev bannad, men jag respekterar däremot kanalens vilja att en stund slippa lyssna på Tibbelin när folk ansåg att det blivit för mycket (vilket alltså blev följden till banningen som hon nämner i ett av sina inlägg). Hela DEN incidenten bör vi väl dock inte dra upp för diskussion egentligen...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Kanske bara jag som gör den skillnaden.

Ja, #rpgonline är inte ett öppet chatrum. Man måste vara där för att kunna ta del av vad som sägs.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Det var ju skönt att höra!

Okej, då fattar jag. Ändå har det hänt att man har hänvisat till #rpgonline. Men det var ju bra med ett klargörande!

/Basenanji
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Men den går inte att googla sig fram till, va? Hur enkelt är det egentligen att läsa den där loggen?

Det här är alltså uppriktiga frågor. Jag vet inte.

Jag trodde det bara var typ Staden-töntar som hängde i #rpgonline. Typ, Arvidos som skriver en massa Nightwishlyrics och så.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Så här enkelt är det

Den finns i topic i kanalen, och man kan googla sig till den om man är väldigt specifik.

Då och då glömmer någon som ändrar topic att ha kvar länken, så därför har i alla fall jag bokmärkt den.

Den länkas, såvitt jag vet, inte till på något annat ställe än i topic i kanalen.

Där hänger i övrigt bara töntar, men inte nödvändigtvis Staden-töntar ;P
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Men om en användare inte förstår/beter sig dåligt, då är det väl rimligt att en moderator säger till? Tex: "Snälla Tibbelin, tjafsa inte mer om det där nu!" Och detta i ett PM till Tibbelin. Hade inte det varit bättre än att "snacka av sig" på rpgonline?

Fast nu uttalade ju inte moderatorn sig om en specifik händelse och kritiken var inte riktad mot bara Tibbelin (jag börjar nu mer och mer utgå ifrån att hela tråden är baserat på ett lösryckt citat, men enklast är om Tibbelin klargör själv) och den uttalades inte med en förhoppning om att något skulle ändras, så det är helt irrelevant mot vem som det vädrades. Han kunde snackat med sin vägg, det hade haft samma betydelse för hela grejen på det här forumet ändå.

Fotbollsdomaren i mitt exempel vet ju om att han kan "bikta" sig med sin fru, men han skulle nog passa sig för att göra det om någon annan kunde höra honom.

Han kanske skulle göra det, men då tillskriver vi honom egenskaper och svävar bort från principen - han ska få snacka skit om Knäckebrödhult med vem som helst - till och med Knäckebrödhults tränare - utan att det ska lägga någon som helst skugga över hans insats som domare i matchen. Gör man det på baren och någon råkar höra när han fyllemumlar så är det måhända osmidigt, men det ändrar inte hur han dömde matchen tidigare. Om samma domare regelbundet kommer till baren och snackar skit om ett av lagen han just dömt (eller båda, vilket mer passar i vårt exempel här) så att det sprids, och kanske en sportjournalist kommer dit och snappar upp det och fixar feta rubriker i Sportblaskan, då är det kanske lämpligt med disciplinära åtgärder, men inte annars.

Jag må ha fel, men jag kan verkligen inte påstå att rpgonline är ett privat ställe. Det man skriver där, hörs. Ända hit.

Det man skriver där hörs bara där, med undantag som sagt för statistiksidan. Och nej, det är inte ett privat ställe. Hade det varit det hade vi lösenordsskyddat kanalen och bara släppt in de vi gillade. Just nu ligger ett antal landskoder bannade för att vi haft problem med spam, men ingen person är specifikt bannad, och vi är alltså så öppna vi kan vara.

Man verkar bara ha klantat sig, den här gången.

MODERATORN har gjort ett bra jobb. PRIVATPERSONEN kanske inte var i sin bästa stund. Det ena är irrelevant för forumet, det andra är relevant. Behöver jag förklara igen vilket som är vilket?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Du får gärna upplysa mig om var man kan läsa loggen på internet (det hade varit kul att kunna läsa på jobbet). Så vitt jag vet kan man bara läsa brottstycken, det vill säga, dagens slumpmässiga citat från alla som hänger där. Det är inte en "logg".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Eller läsa loggen på internet... ytterst privat ja..
Det är ingen logg, utan en statistiksida. Det man kan läsa är en slumpmässig vald "postning" från de sista postningarna som man har skickat.

/Han som frågade den ansvariga för statssidan och hela den riktiga loggen kommer aldrig ut på nätet
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Loggen"

Eller läsa loggen på internet... ytterst privat ja..
Ska man vara helt petimetrig så är det ingen logg i ordets rätta bemärkelse. Det är en statistiksida, som dessutom plockar ut ett slumpvist utvalt citat per regelbunden användare från kanalen helt utanför sina respektive sammanhang.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Sant, inte hela loggen, men det man säger kan fortfarande hamna ytterst tillgängligt på internet, så att säga att det man säger i kanalen är privat och bara för där är inte att vara korrekt.

Vad man sagt kan hamna på internet för allmän beskådan, vilket åtminstone i mina ögon tar bort begreppet "privat".
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Re: Fotbollsdomare och #rpgonline...

Nu verkar jag kanske obstinat som börjar diskutera det här med dig. Så är det inte- jag respekterar sannerligen dig och det du skriver! Och jag är verkligen nyfiken på vad du har att komma med, för du är en sansad person och klok.
Så jag hoppas verkligen inte att du uppfattar mig som förbannad eller irriterad. Jag är bara angelägen om att försöka förstå vad som har hänt, för Tibbelins reaktion och sättet som allt har gått till på är anmärkningsvärt.

Sen att folk från forumet råkar hänga i #rpgonline också är helt egalt.
Jag förstår att du tycker det. Men fundera en stund på vad det innebär att moderatorer snackar av sig där- när de förmodligen måste förstå att andra forumiter är där!

Om man som moderator vet om att rollspel.nu:s användare hänger på rpgonline, då måste det vara rätt osmart att snacka av sig där. Faktum är att i samma stund som en moderator går in på rpgkanalen, medveten om att forumiter hänger där, tja då är ju skillnaden väldigt liten jämfört med att skriva det på rollspel.nu. För isåfall fungerar ju rpgonline bara som en sorts smutsig bakgård till rollspel.nu.

Rollspel.nu och #rpgonline är helt skilda instanser. Faktum är att Rollspel.nu och #fotboll eller #microsoft-suger eller vilken förbannad IRC-kanal som helst förutom #Rollspel.nu på Quakenet är helt skilda från varandra. Det enda sambandet som finns i det här fallet är klientelet.
Och det i sig är ett problem. Inte minst om man är medveten om det. Samtidigt så tror jag att vi nog inte hade haft den här diskussionen, om det ursprungliga skitsnacket hade skett på en...vad ska vi säga...mindre upplyst och mer diskret bakgård än rpgonline.


Om man strör lite rosa fluff på det så är det vad hon säger, ja, men inte de facto. Om hon är besviken på att någon bryter en moderering utan respons från moderatorerna så ska hon ta det med moderatorerna, inte svepande i förbifarten i ett inlägg i en helt annan tråd. Detta har klartgjorts ett flertal gånger (bland annat i Dimfrosts modererande inlägg gentemot Tibbelin i Bu/Bä-tråden) och jag har inte ork eller lust att leta fram någon direkt hänvisning, de finns lite överallt. Ber om överseende med detta.
Visst, allt det där stämmer. Man ska kontakta en moderator. Det har du rätt i. Men det står i inte i reglerna. Tyvärr. Borde det göra det? Jag tycker nämligen att jag känner igen denna trötta argumentation...

Däremot så kan jag inte se att du klargör vad det är som Tibbelin har gjort som är att likställa med ett personangrepp. Du får gärna förklara det, om du orkar! :gremgrin:

Här kommer en hård sanning - respekt är inget man automatiskt har rätt till, det är något man förtjänar.
Aahhh- en skön hård sägning! :gremgrin:
Jag tycker att man följer reglerna för rollspel.nu på ett riktigt sätt om man respekterar användarna oavsett om man anser att de förtjänar respekt eller ej. Beslutet att avgöra om någon av oss förtjänar respekt eller ej, det är väl personligt?

Jag tror att vi blir mer hänsynsfulla mot varandra om vi respekterar varandra mer. Oavsett om vi tycker att ens medmänniska förtjänar det eller ej. Vad kan man förlora på det förhållningssättet?

Slutligen, jag respekterar i synnerhet dig, Fogge och jag förstår dig exakt. :gremwink:

Jag tror att en moderator som i fortsättningen vill prata av sig bör göra det någon annanstans än på #rpgonline.

/Basse
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Re: Så det är så det ska vara [edit]

Vad man sagt kan hamna på internet för allmän beskådan, vilket åtminstone i mina ögon tar bort begreppet "privat".
Hur många är det som är intresserade av att läsa lösryckta citat från en irc-kanal? Du får ju se lite till intresset också. Sedan var inte privatdelen som jag kommenterade, utan att du i flera inlägg kallade det hela för "logg", vilket i mina ögon var en stor överdrift.

/Han som nu har läst citatet och kan säga att Tibbelin inte var den enda som var omnämnd i den sju ord långa meningen

[edit] Angående "privat" så är den tydligen inte särskilt allmän heller.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
För det första, det finns faktiskt personer som verkar hålla med mig, och din tolkning av det hela stärker vad jag redan sagt. Det fåtal bra personer drunknar i mängden, men de finns. Och en majoritet har inte alltid rätt.

Sedan tar du upp en väldigt svår fråga, vart man egentligen vänder sig när problem uppstår med en ansvarig! Tyvärr har jag av erfarenhet lärt mig att ansvariga tenderar att hålla varandra om ryggen (inte sagt något om att så måste vara fallet i just detta forum), försvara de oavsett vad som hänt. Det är en grundregel helt enkelt att de har rätt och den som känner sig felbehandlad har fel. Så hur hanterar man ett sådant problem? Och om du faktiskt läste vad jag sa så sa jag att jag förlorat respekten nu. Vem vänder du dig till när du inte litar på att någon kommer bry sig?

Att dra uppmärksamhet kring frågan kanske inte löser något, men det kan få folk att tänka till inför framtiden och framtida handlingar.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Re: Fotbollsdomare och #rpgonline...

Alla på #rpgonline hänger inte på forumet.

De som i det här fallet diskuterats lite snabbt på #rpgonline hänger inte på #rpgonline.

Det är samma sak som att säga att även om en del av Trångfors juniorfotbollslag står att finna i klass 6C på hedenskolan, kan man inte diskutera en medlem som inte finns med i klassen med sina klasskompisar - för en del av laget finns ju med där.


edit: fixade ett åsyftningsfel.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
ircstatsen

det är jag som driver sagda "log"(eller ja statistiksida). den information ur loggen som kommer ut är en slumpmässigt utvald mening av de 20 senaste meningarna som man själv har sagt och om man har sagt tillräckligt mycket för att hamna på top 50.

min log går inte att få tag på någonstans på nätet på grund av att det hade varit integritetskränkande mot de som finns med i den. vill man inte synas på statistiksida så kan man maila mig(jag finns inte på forumet längre) eller skicka ett meddelande på ircnet till mig och tala om att man inte vill synas mer. jag kan inte lova att någon annan har lagt ut den informationen som finns i logen dock, men i sådana fall är det något som de har loggat själva.

det är ändå nästan 3 års loggar vi pratar om här. en slumpmässigt utvald mening av de senaste 20 de som finns i dessa loggar sagt är inte speciellt kränkande ur min synvinkel.

jag kan även köra statsskriptet manuellt vilket gör att en "konstig mening som man inte vill skall synas" kan försvinna.
 
Top