Nekromanti Så det är så det ska vara

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad vet du?

Tja, antingen har ditt inlägg med tråden att göra, och i så fall så har mitt svar garanterat med tråden att göra. Eller så är ditt inlägg off topic och bör nog helst tas i en egen tråd.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Re: Vem man vänder sig till

"[E]ller till polisen om det är något brottsligt."

Precis. Skulle något brottsligt mot all förmodan ske är det förstås polisens sak att vidta rättsliga åtgärder och jag är villig att hjälpa till så gott det går ifall något sådant skulle bli aktuellt. Jag ser förstås helst att folk säger till om de misstänker brottslig aktivitet så att jag som ansvarig utgivare inte får besök av polisen helt plötsligt. :gremsmile:

"En fråga, Du är ansvarig, innebär det att Gardener inte står som ägare? Är du högsta hönset när det gäller ansvar?"

Gardener är fortfarande Rollspel.nus ägare och jag är chefredaktör och ansvarig utgivare. Mitt uppdrag är att styra Rollspel.nu och avlasta Gardener. Jag är inte riktigt säker på vad som skulle hända vid en rättslig process, men i och med att jag är verkställande redaktör anser jag mig ha ansvar för vad som sker på Rollspel.nu - inte Gardener. I slutläget är det dock Gardeners ord som gäller.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Detta har hänt ...

För de av deltagarna i denna tråd som undrar exakt vad som hänt (jag var själv förvirrat oförstående de första 30-40 inläggen) kan jag erbjuda följande information:

1) Tråden som innehåller deltråden som modererades (under »Den ultimata lösningen!«).

2) Waliums modererande inlägg i ovanstående deltråd.

3) Walium yttrade sedan följande på IRC-kanalen #rpgonline (som inte har någon annan anknytning till Rollspel.nu än det faktum att en del av Rollspel.nu:s användare besöker den emellanåt): »Feliath mot Tibbelin på Ot-forumet. Vilka pajsare.«

Citatet finns att beskåda (åtminstone tillfälligt, då citaten tydligen slumpas fram med jämna mellanrum) här (Random quote på plats nummer 20 under Most active nicks).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Rollspel.nu:s jurisdiktion ...

Kan man tänka sig att moderatorer är lite jämförbart med ett styrande skikt? dvs de måste föregå med gott exempel även utanför rollspel.nu om deras beslut inte skall svärtas av saker de gör utanför?
Nä. Moderatorerna är snarare att jämföra med poliser som har att genomdriva de regler som gäller på Rollspel.nu.

Poliser måste självfallet följa de lagar de upprätthåller, även på sin fritid. På samma sätt ska en moderator följa Rollspel.nu:s regler även när han eller hon skriver inlägg i egenskap av privatperson.

Men, och här är kruxet, Rollspel.nu:s jurisdiktion existerar inte utanför Rollspel.nu – och därför (Obs! Följande är min privata åsikt) kan Rollspel.nu rimligen inte (och bör heller inte) diktera vad moderatorerna får och inte får säga i andra kanaler och sammanhang än på Rollspel.nu.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Rollspel.nu:s jurisdiktion ...

hmm, vem är det då som dömer om någon gjort fel enligt rollspel.nu's regelverk? Är det inte så att en korrektare jämförelse är, judge dread?

håller med dig håller med dig, rollspel.nu's regelverk kan ju såklart inte följa med hem. Frågan är bara vad som är syftet med regelverket? att ha bra rättvisa diskutioner?

Men (observera nu att jag inte säger att någon gör det), men rent hypotetiskt, om någon beter sig som en padda utanför rollspel.nu verkligen verkligen beter sig dåligt. Är det en person som bör vara moderator på rollspel.nu? trots att han följer reglerna när han är närvarande på just rollspel.nu?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fotbollsdomare och #rpgonline...

Men grejen är, att folket på #rpgonline är jävligt tajta med varandra. Tämligen många av oss har hängt där mer eller mindre regelbundet i åtskilliga år, och det har liksom utvecklats till lite av ett kompisgäng alldeles av sig självt. Se hur #rpgonline:are hänger med varandra på konvent, tex. Därför faller det sig liksom naturligt för en att se på kanalen mer som en sluten kompiskrets än ett öppet forum, oavsett om man sedan råkar vara moderator på wrnu eller ej. Så, folk där pratar liksom om snart sagt allting utan större hämningar, från sina mixerbloggar, krämpor och rollspelsprojekt till sex, droger och hur mycket person X suger. Det är så #rpgonline funkar, och imo är det vad som gör det till en så himla trevlig kanal.

...och jag har uppenbarligen snackat mer än någon annan i den, så jag om någon borde veta.

- Ymir, poängterar
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Slutpratat

Tar man sig för att baktala någon, om det så är bara till sina näraste näraste vänner, så får man räkna med att det kan komma ut till berörd person, och om det så sker är det inte den berördes fel, utan det är helt enkelt upp till den som baktalar att rätta sig och be om ursäkt om någon blivit sårad? Tror inte det hjälper att fixa någons problem genom att såra den med baktalande.

Men, det är inte rätt att baktala någon, och det är bara patetiskt att försöka försvara det.
Håller med, såvida det inte är någon som verkligen, verkligen förtjänar det?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Men den går inte att googla sig fram till, va?
Glöm inte att om Google en gång sett en sida så finns den i Googles historik och är sökbar. Det räcker alltså att citatet visats en gång vid fel tillfälle så finns det sedan tillgängligt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
OK, så här är det...

Nu har jag plöjt den här tråden och de loggar som diskuterats, och kommit fram till följande:

1. Det var ett olämpligt uttalande, eftersom en moderator inte kan kopplas loss helt från sin roll som moderator, speciellt då modereringsfrågor avhandlas.
2. IRC är offentligt, logg eller inte. I princip allt som skickas på internet är att betrakta som offentligt eftersom man bland annat inte har någon garanterad signalväg och därmed inte vet vem som kan ta del av det.
3. Det må vara olämpligt, men att förlora tron på rollspelssverige är att ta i.
4. Det finns egentligen inget försvar för uttalandet som sådant. Även om moderatorn skulle ha rätt att uttrycka sådant så är en ursäkt bara allmänt hyfs, även om det bara är en informell ursäkt. Blir man tagen på bar gärning med ett sådant uttalande så ber man om ursäkt, så enkelt är det.

Nu kan ni hålla med mig eller ha fel, det är ert val...

Nu sover mina ben, så nu tänkte jag resa mig och se om jag ramlar omkull.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Yeah, tills den försvinner igen.
Ja, jag har inte riktigt kläm på hur det funkar. Ibland får man gamla sidor, ibland inte, ibland poppar gamla som varit borta upp igen. Misstänker att det beror på hur många som länkar till dem.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Alltså, vänta nu här ett tag...

Diskussionen rör alltså det faktum att Walium kallat Tibbelin och Feliath för "pajsare"?

Please! Att han tycker att dom är pajsare borde man väl kunna utläsa ur det faktum att han modererade deras tråd till att börja med?

En diskussion som denna kräver nästan ett par pajsare för att vara möjlig (omg personangrepp! :gremshocked:)

/Kalle
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Konsulten (OT)

Låter som en riktig jubelidiot den där konsulten. Att han ens kan få uppdrag med ett sådant beteende är för mig en gåta. Vad kommer det sig att ingen intern person blev tillsatt som projektledare istället?

/Seinet Wintermute - Jobbar för tillfället som konsult(!) vid försvarsmakten utan alltför mycket att göra, jag har ju tragglat mig igenom den här tråden :gremwink:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Menar du allvar?

"Där förlorade jag min sista respekt för den svenska rollspelsvärlden."

Alltså, jag har ju aldrig haft någon vidare respekt før den svenska "rollspelsværlden", men att du skulle tappa den på grund av att en person har sagt något dumt... well.

"Ett tips, ska man baktala någon så är det smartare att göra det i en kanal som inte loggar uttalanden på internet."

Hahaha, du blev kallad "pajsare". Att du ens kan kænna dig førolæmpad øver det øvergår mitt førstånd (och ja, jag vet att det ær klent). Jagmenar, pajsare?!

Vindhand sa en gång att "som martyrskap ræknat ær du ganska næra skalans nollpunkt..." (fritt citerat). Aldrig har det uttalandet kænts så træffande som nu.

- Vulf, som har blivit kallad betydligt værre saker æn pajsare.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Menar du allvar?

Vindhand sa en gång att "som martyrskap ræknat ær du ganska næra skalans nollpunkt..." (fritt citerat).
"... ungefär som att vara indignerad över att det regnar." tror jag fortsättningen lyder. :gremgrin:

- Vulf, som har blivit kallad betydligt værre saker æn pajsare.
Kanske för att du är värre än en pajsare? :gremwink:

/Anders
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Menar du allvar? OT

""... ungefär som att vara indignerad över att det regnar." tror jag fortsättningen lyder."

Jag minns den jag med. En riktig forumshöjdpunkt i mina ögon - som pun är den oslagbar. Jag har faktiskt letat efter tillfälle att få använda citatet i andra samanhang.

Här är inlägget där Vindhand reagerar på Bajsätaren_No1 melodramatiska sorti.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Konsulten (OT)

Låter som en riktig jubelidiot den där konsulten.
Tro mig, det där är bara toppen på isberget. Jag har hållit mig till bristerna i professionalism i den skrivelsen, de är en bråkdel jämfört med personlighetsdefekterna.

Vad kommer det sig att ingen intern person blev tillsatt som projektledare istället?
Lång historia som jag tyvärr inte för tillfället kan gå in i detalj på. I korthet: en kombination av internpolitik och olyckliga krav från kunden.
 
Top