Nekromanti Så det är så det ska vara

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Vem man vänder sig till

"Sedan tar du upp en väldigt svår fråga, vart man egentligen vänder sig när problem uppstår med en ansvarig!"

I och med att det idag är jag som har ansvaret för hela webbplatsen och då även forumet är det mig man vänder sig till ifall man vill överklaga eller har något problem man anser att man inte kan ta med den inblandade moderatorn.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,696
Bara för att få det sagt...

...jag tycker att modeartorerna har varit jättebra här på rollspel.nu. Om jag vore du skulle jag snabbt PM:a dem.

/Basse
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Fotbollsdomare och #rpgonline...

Om man som moderator vet om att rollspel.nu:s användare hänger på rpgonline, då måste det vara rätt osmart att snacka av sig där.

Andra forumiter är ens kompisar, och om de finns där så pratar man med dem. Inte som forumiter, som kompisar.

För isåfall fungerar ju rpgonline bara som en sorts smutsig bakgård till rollspel.nu.

Ja, litegrand. Förutom som sagt att de inte är bundna till varandra överhuvud taget annat än genom klientel.

Nu verkar det dock vara fullständigt klargjort att Tibbelin reagerade på ett citat som fanns på statistiksidan, och inte ett fall av en moderator som kommit och snackat av sig massor - han gjorde _en_ kommentar som involverade _två_ forumiter. Av de två så är det bara en av dem som har startat en tråd. Jag tycker att den andra personen gjorde rätt som inte gjorde det.

Samtidigt så tror jag att vi nog inte hade haft den här diskussionen, om det ursprungliga skitsnacket hade skett på en...vad ska vi säga...mindre upplyst och mer diskret bakgård än rpgonline.

Vi hade inte haft diskussionen om Tibbelin inte hade postat den här tråden. Så enkelt är det. Jag tycker att hon iscensatte fel reaktion mot oförätten hon ansåg sig utsatt för. "Det ursprungliga skitsnacket" är som jag nämnde fortfarande bara en enda mening, lösryckt, och som dessutom inkluderar en annan forumit. Allt vi pratat om med hänvisning till eventuellt större/grövre skitsnackande faller då alltså.

Men det står i inte i reglerna. Tyvärr. Borde det göra det?

Det kanske det borde, men åtminstone jag anser saken klargjord så långt det är möjligt i diverse klistrade trådar och främst genom moderatorernas agerande och respons till opponerande inlägg.

Däremot så kan jag inte se att du klargör vad det är som Tibbelin har gjort som är att likställa med ett personangrepp. Du får gärna förklara det, om du orkar!

Den enkla värdeladdning i att säga "dagens bu är Feliath" istället för "dagens bu är Feliaths agerande". Oavsett vilket så hade det varit bättre att framföra den kritiken annorstädes om man hoppades på en förändring.

Jag tror att en moderator som i fortsättningen vill prata av sig bör göra det någon annanstans än på #rpgonline.

Och jag skiter i vilket. Det är där vi skiljer oss. :gremgrin:

Nu ska jag lägga mig (Alldeles försent. Om jag kör ihjäl mig imorgon så vet jag vem jag tänker hemsöka... :gremwink: :gremgrin:) så nästa inlägg kommer imorgon när det har hunnit bli lugnt på jobbet.

Förutsatt att det finns något vettigt att svara på. :gremgrin: :tekopp:
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Som svar på din fråga till mig så skulle jag vänt mig till en moderator efter att kanske ha gnällt lite på MSN eller IRC om att jag känt mig felbehandlad, och hört om någon fler tyckte att personen handlat fel. Jag hade alltså frågat mina vänner.

Jag hade inte skrivit ett inlägg på OT-forumet (där den här tråden i original skrevs) om saken, när jag haft problem med EN persons uttalande.

Och angående en majoritet som har rätt och så - visst, en miljard kineser kan VISST ha fel, men jag tvivlar starkt på att du får någonting bevisat, eller får någon att tänka om, genom att ta upp det på det här sättet och utan mer att stödja dig på än ett lösryckt citat som dessutom knappt ens kan kallas nedlåtande (därav att jag kallade det "lätt" nedlåtande ovan).

För att vara ärlig framställer du inte moderatorn i fråga som en person som handlat fel - du framställer snarare dig själv som en person som handlat ytterst oöverlagt, utan att tänka efter och utan mycket som kan stärka dina ord.

Jag läste vad du skev, att du förlorat respekten. Jag förstår ändå inte riktigt hur du kan ha förlorat respekten för hela rollspelssverige (som ju innefattar mycket mer än det här forumet - tänk bara, hur mycket omfattas egentligen av "rollspelssverige"?) bara för att en moderator sagt någonting du tycker han borde hållit för sig själv.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Fotbollsdomare och #rpgonline...

Man ska kontakta en moderator. Det har du rätt i. Men det står i inte i reglerna. Tyvärr. Borde det göra det? Jag tycker nämligen att jag känner igen denna trötta argumentation...
Mycket borde ändras i reglerna för att de bättre ska visa vad som gäller numera. En förändring är på gång. Men att man när man är missnöjd med moderatorernas arbete ska kontakta deras chef (ansvarig redaktör) är väl ganska självklart? Vad finns det för alternativ?

Faktum är att i samma stund som en moderator går in på rpgkanalen, medveten om att forumiter hänger där, tja då är ju skillnaden väldigt liten jämfört med att skriva det på rollspel.nu.
Nej, det finns en stor skillnad: officiellt ansvar. På forumet är man bunden att följa webbplatsens regler. Det är man inte i kanalen.

Jag tror att en moderator som i fortsättningen vill prata av sig bör göra det någon annanstans än på #rpgonline.
Det är du rätt ensam om.


/Dimfrost
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Fotbollsdomare och #rpgonline...

Jag tror att en moderator som i fortsättningen vill prata av sig bör göra det någon annanstans än på #rpgonline.


Det är du rätt ensam om.
Vi har faktiskt haft en annan som påpekade när det var skitsnack om andra i kanalen, men då gjorde personen det i kanalen direkt. Det var du som var en av de starkaste rösterna då om att man skulle få snacka skit. Det vete fan om jag håller med dig helt fullt ut.

/Han som tycker att det är starkt att stå upp, men då ska man göra det mot de som snackar skit och inte börja snacka skit om skitsnackarna (och som vet själv att han har blivit skitsnackad på kanalen och erbjudits loggar att läsa men har tackat nej, för om personen inte är rakryggad nog för att stå upp mot honom med sina ord så bryr han sig inte)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Fotbollsdomare och #rpgonline...

Så om du kom på fest hos oss skulle du inte kunna vilja snacka skit om icke närvarande forumiter? För mig är det samma sak. Det är alltid okej att snacka om folk som inte är närvarande, oavsett om de får reda på det eller inte. Världen funkar så. Det är något man måste räkna med.


/Dimfrost
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Fotbollsdomare och #rpgonline...

Så om du kom på fest hos oss skulle du inte kunna vilja snacka skit om icke närvarande forumiter? För mig är det samma sak. Det är alltid okej att snacka om folk som inte är närvarande, oavsett om de får reda på det eller inte.
Jag skulle inte vilja att folk snackade skit om de som jag känner och umgås med och det skulle jag vilja att folk respekterade.

/Han som visserligen tycker att han nu börjar snacka om en annan sak
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag tycker hela den här händelsen är trist. Självfallet hindras inga moderatorer här uttala sig som de vill utanför rollspel.nu, men lika mycket förväntas vi moderatorer nog hantera moderatorsärenden med respekt både inom och utom rollspel.nu. Detta tycker jag personligen.

Jag tror dock att i just det här fallet är det en liten olycklig formulering om en liten och lika oansenlig deltråd som har blåsts upp till alldeles för stora proportioner. Jag tycker inte alls du ska ta åt dig av vare sig den deltråden eller det här dilemmat, för sådant här händer tyvärr och det är ingen skandal av stora proportioner. Olyckliga formuleringar kan alltid komma ut på nätet (särskilt från #rpgonline som trots allt inte är så privat som vissa påstår :gremwink: ), men man ska inte göra en höna av en fjäder.

Är det något man ska klaga på gällande folk är det att de dras som flugor till skvaller och bråk. Tyvärr har den här tråden blivit ett exempel på just det. Hade det inte varit bättre för dig att ta upp den här frågan direkt med den berörde moderatorn, en annan moderator eller någon i redaktionen? Nu drunknar ju ditt påpekande i en strid ström av inlägg om både det ena och det andra. Är det inte större risk att du kommer känna dig mer kränkt av den här tråden än något av förspelet till den?
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Slutpratat

Säg vad ni vill, tyck vad ni vill.

Sammanfattningsvis, efter att moderator gått in och sagt ifrån med diskussionen mellan mig och Feliath så ansåg jag det överspelat. Vad som gjorde mig arg var när jag insåg att jag tydligen var den enda som behandlade ärendet som sådant.

Feliath pratade glatt vidare i tråden och fortsatte trycka ner på mig vilket ledde till att jag gjorde honom till mitt bu och när jag dessutom upptäckte att moderatorn i fråga uttryckt sig nedlåtande i #rpgonline. Ja, jag ser det som ett jävla hycklande att moderatorn själv går och efterkommenterar en tråd som den modererar.

Verkar som om några tankevärda punkter dök i alla fall, vilket var vad jag ville uppnå.

Jag däremot går ifrån det här just med förlorad respekt, för vad är meningen med en moderator om dess uppmaning inte åtföljs och moderatorn dessutom förlöjligar den diskussion den har modererat?

Jag vill då verkligen inte diskutera något i ett forum nu när jag vet att man gladeligen kan strunta i vad moderatorerna säger och att dessutom moderatorna tycker det är deras fulla rätt håna folk själva!

Och ja, det är skillnad på var du kommenterar något och i vilket sammanhang. Att vara moderator på ett ställe, skriva i en tråd som moderator och sedan kommentera på just denna tråd på ett annat ställe där deltagarna överlappar. Jag kommer aldrig se det som bra beteende av en moderator! Snacka skit i alla ära, men gör det åtminstone inte om just de sakerna du modererar själv!

Det var mitt, bråka vidare om ni vill, jag bryr mig inte vilket.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Slutpratat

Sammanfattningsvis, efter att moderator gått in och sagt ifrån med diskussionen mellan mig och Feliath så ansåg jag det överspelat. Vad som gjorde mig arg var när jag insåg att jag tydligen var den enda som behandlade ärendet som sådant.

Feliath pratade glatt vidare i tråden och fortsatte trycka ner på mig vilket ledde till att jag gjorde honom till mitt bu och när jag dessutom upptäckte att moderatorn i fråga uttryckt sig nedlåtande i #rpgonline.
Vet du vad man ska göra när man tycker att en användare har gjort något fel? Man meddelar moderator.. Du vet ingenting om vad vi gjorde åt Feliaths felaktiga postning i tråden efter moderatorsinlägget. Modereringar är inte offentliga. Att ta hand om saken själv är definitivt grund för moderatorsåtgärder, oavsett hur motiverat det var från början.


/Dimfrost
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Meningen med moderatorer ...

[…] vad är meningen med en moderator om dess uppmaning inte åtföljs […] ?
Om någon inte följer moderators uppmaning delar moderatorn ut en tillsägelse eller en varning – och om en användare drar på sig för många sådana blir han eller hon tillfälligt avstängd från Rollspel.nu.

Detta görs dock inte offentligt i forumen, så andra användare kan inte se att någon blivit varnad.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Slutpratat

Det bryr vi oss jävligt lite om, faktiskt, när kommentaren sker helt skilt från Rollspel.nu.
Vilket faktiskt säger en hel del om moderator kåren... Arbetslivet har stora problem med just en sådan attityd... och kanske som det framkom tidigare, samhället som helhet...

Tar man sig för att baktala någon, om det så är bara till sina näraste näraste vänner, så får man räkna med att det kan komma ut till berörd person, och om det så sker är det inte den berördes fel, utan det är helt enkelt upp till den som baktalar att rätta sig och be om ursäkt om någon blivit sårad? Tror inte det hjälper att fixa någons problem genom att såra den med baktalande.


Men, det är inte rätt att baktala någon, och det är bara patetiskt att försöka försvara det. En person har blivit sårad, ofta funkar det rätt bra att bara be om ursäkt. Men att försvara en omogen handling med att den inte skedde på givet media... ja vad kan man säga...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Slutpratat

Jag har missat allt det här.. vilken tråd talar vi om, så jag vet vad jag ska tycka? *förvirrad*
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
för att en politikers beslut ska vara rättfärdigade och skall respekteras av befolkningen bör väl denne politiker bete sig väl även som privatperson? En politiker som är nynazist på kvällarna, men sosse på dagen lär väl få problem.
Kan man tänka sig att moderatorer är lite jämförbart med ett styrande skikt? dvs de måste föregå med gott exempel även utanför rollspel.nu om deras beslut inte skall svärtas av saker de gör utanför?
rent allmänt dvs
 
Top