Nekromanti Så det är så det ska vara

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Moderatorer får lägga sig i som de vill, säga stopp, tycka att diskussioner är barnsliga och nu får det vara nog etc.

Samtidigt som de snackar skit bakom ryggen på folk i #rpgonline.

Där förlorade jag min sista respekt för den svenska rollspelsvärlden.

Ett tips, ska man baktala någon så är det smartare att göra det i en kanal som inte loggar uttalanden på internet.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
#rpgonline är inte forumet. Långt ifrån, en värld av skillnad. En moderator på forumet agerar inte som moderator när denne snackar skit på kanalen, denne är där som privatperson.

Diskussionen slut? :gremsuck:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag har ingen aning om vem som har sagt vad.. men moderatorer är människor med. Ett modererat inlägg ska vara så objektivt som det bara går, samtidigt så har ju de egna viljor och tankar.
De gör det ju helt ideellt, så de har rätt till att vara subjektiva så länge som de inte skriver just ett "modererat inlägg".

Det är ingen som tvingar dem att vara objektiva konstant, överallt och på sin "fritid". Men som sagt.. jag tror inte att jag vet vad det handlar om i grund och botten.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Ett: se Fogges inlägg.

Två: #rpgonline = den svenska rollspelsvärlden?

???
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Så vad du säger är att en moderator som vill dämpa en diskussion på rollspel.nu har sin fulla rätt förlöjliga samma diskussion och baktala berörda personer i #rpgonline?

Att på ena sidan utöva sin maktposition för att hålla igen diskussoinen för att på ett annat ställe provocera fram fortsatta bråk?

Ja, en moderator är människa den med, men jag kommer aldrig se det som okej att kring samma fråga på ett ställa utöva sin makt för att på ett annat ställe provocera.

Framför allt inte att vara en feg jävel att göra det bakom ryggen på berörda personer.

Jag vet att vara moderator är något ideellt, men det ökar faktiskt kraven på vad du kan göra och säga. Och det är förbannat lågt att samtidigt som man modererar en diskussion i forumet att diskutera och kommentera kring den på annat håll.

Men visst, se det så, ha den världen, jag har fått nog. Rollspelssverige är fan inget att ha, de få vettiga personerna drunknar i massan av idioter.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Att i goda vänners lag fälla en lätt nedlåtande kommentar om en diskussion som nu faktiskt stoppats av en god anledning kan väl knappast ses som att provocera ännu mer?

Dessutom: eftersom det inte verkar vara rollspelssverige, utan en specifik moderator du har problem med, hade väl det här passat bäst som ett PM till den moderatorn, inte som en forumtråd?
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
"Lätt nedlåtande kommentar" bakom ryggen på berörda personer av den som modererade, klart som fan det är att provocera.

Och om det nu stoppats av en god anledning, VARFÖR DÅ KOMMENTERA VIDARE KRING DET??? Det är där det kommer in att provocera. Hela poängen med ett stopp försvinner om moderatorn själv diskuterar det vidare, visserligen på en annan plats, men dock.

Och att du inte förstår det, att du till och med tar beteendet i försvar, är bevis nog på varför det inte är något som bara borde sopas under mattan utan borde vädras öppet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
För att vi ska kunna se vad det handlar om och bedöma lämpligheten så är det nog bra om du postar loggen ifråga. Om den baktalade kan komma i kläm så kan du ju kolla med honom/henne först. Som det är nu så känns diskussionen lite för abstrakt för att jag egentligen ska våga ha en åsikt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
#rpgonline är inte Rollspel.nu. Vad moderatorerna skriver som privatpersoner utanför webbplatsen är inte relevant här. Så är det bara. Det finns ingen koppling mellan kanalen och forumet. Därför finns det inget att vädra öppet här. Alls.


/Dimfrost
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Så vad du säger är att en moderator som vill dämpa en diskussion på rollspel.nu har sin fulla rätt förlöjliga samma diskussion och baktala berörda personer i #rpgonline?

Ja. Det är måhända rövhålsaktigt att snacka skit om folk, men det hör inte hit. Hade det varit okej att ringa en polare för att snacka av sig? Att grubbla lite tillsammans med alkisarna utanför systemet? Att gå och gnälla till sin mamma angående vilka idioter man hade fått moderera (även om hon knappast hade förstått vad det handlar om)? Jag ser inte skillnaden. #rpgonline är INTE en offentlig institution och har inget med forumet att göra, precis som torget på stan eller parken eller ICQ har det.

Att på ena sidan utöva sin maktposition för att hålla igen diskussoinen för att på ett annat ställe provocera fram fortsatta bråk?

...om det nu skedde bakom ryggen på någon så kan det knappast ha varit tal om något provocerande.

jag kommer aldrig se det som okej att kring samma fråga på ett ställa utöva sin makt för att på ett annat ställe provocera.

Är och förblir din subjektiva åsikt, till vilken du har rätt. På samma sätt det är folks rätt att inte hålla med dig.

Framför allt inte att vara en feg jävel att göra det bakom ryggen på berörda personer.

Om man har feedback att leverera som man tror kommer ändra ett oönskat beteende så bör man leverera det till personen det anbelangar. Vill man bara snacka av sig så får man göra det på vad sätt man tycker funkar bäst.

ökar faktiskt kraven på vad du kan göra och säga

Så länge man sköter sig på forumet ska det inte spela någon roll vad man säger till sina polare.

Rollspelssverige är fan inget att ha, de få vettiga personerna drunknar i massan av idioter.

Jag får nog stämma in i Xhakhals undrande här. #rpgonline är inte "rollspelssverige" utan ett av internets rektum, där det samlas ett gäng dryga, elitistiska nördar. Står man inte ut med det så gör man rätt i att inte hänga där.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Mycket beklagligt!

Jag tycker fram tills nu, att moderatorerna har skött sitt jobb utmärkt. De har varit klartänkta och kalla när stormens vågor har gått höga här på forumen.

Problemet är, som Tibbelin tar upp, att en moderator som gör det ena här på rollspel.nu och sedan säger något helt annat i ett annat rollspelsrelaterat sammanhang- framstår som mindre trovärdig. Det vore som om en domare i en fotbollsmatch klargjorde att han/hon höll på ett av lagen i matchen domaren precis dömde. Tar man på sig uppgiften att vara moderator, får man nog passa sig för vad man säger helt enkelt (vilket inte är lätt, men därav min stora respekt för moderatorerna- tills nu har det ju fungerat). Dessutom verkar det som att Tibbelin blir smutskastad. Vilket är värre ändå, för det är ju i så fall en sorts mobbing. Inte bra, inte bra alls!

Men för att vara på det klara med vilka det handlar om, vad som har sagts mm så måste någon skriva ut loggen.

Tills vidare beklagar jag det inträffade och hoppas att Tibbelin inte tar åt sig av vad som sagts om henne på #rpgonline.

/Basenanji, som inte kan förstå hur Tibbelin, en av rollspel.nu:s mest oförargliga personer, kan väcka så mycket provokation? Är det den här posten som har väckt denna irritation? :gremconfused:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
...om det nu skedde bakom ryggen på någon så kan det knappast ha varit tal om något provocerande.
Tja, nu gissar jag bara, men det kan ju vara så att någon ville få moderatorerna att agera på ett visst sätt, efter incidenten sas.

Och märkligt nog, nu när jag tittar efter, verkar det som att man har tagit bort en post av Tibbelin, som har postats efter att moderatorn sa till. I den här tråden fanns det förut en post av Tibbelin, om jag minns rätt.

Men det är bara gissningar.

Om man har feedback att leverera som man tror kommer ändra ett oönskat beteende så bör man leverera det till personen det anbelangar.
Huvet på spiken! Jag vet ju inte vilken moderator det handlar om, men man kan ju undra varför inte moderatorn sa till Tibbelin direkt, istället för att snacka skit på rpgonline?

/Basenanji
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Mycket beklagligt!

Det vore som om en domare i en fotbollsmatch klargjorde att han/hon höll på ett av lagen i matchen domaren precis dömde.

Dålig jämförelse, domaren kan däremot efter matchen, till sin fru när han kommit hem och tagit sig en öl, säga "jävlar vad Knäckebrödhult spelade dåligt idag, de tappade alla långbollar och släppte in fyra onödiga mål" som en ren kommentar helt ur kontext. Så länge han skötte sig som domare på fotbollsplanen så finns det ingen anledning att kalla honom en dålig domare för att han snackar av sig lite med sin fru efteråt. Fotbollsplanen och hans vardagsrum är två olika saker. #rpgonline och Rollspel.nu är två olika saker.

/Basenanji, som inte kan förstå hur Tibbelin, en av rollspel.nu:s mest oförargliga personer, kan väcka så mycket provokation?

I det här fallet var det ju någon som snackat skit om henne och hon som drar upp det inför skranket på forumet, trots att det inte har här och göra. Eller menar du att vi reagerar överdrivet på hennes inlägg?

Är det den här posten som har väckt denna irritation?

Om du tycker posten är oförarglig så missar du att det första hon skriver i inlägget är, enligt en lekman såsom jag själv, ett personangrepp och därmed ett regelbrott, oavsett hur elak Feliath nu må ha varit i den andra tråden.

Det finns en rätt solklar policy angående att diskutera modereringar eller uteblivna modereringar, och det är definitivt INTE genom glirningar i inlägg i helt andra trådar.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Jag har inte uttryckligen sagt att just #rpgonline var rollspelssverige, det var xhakhalens egna slutsats.

Jag syftade mera på rollspel.nu i den frågan som rollspelssverige.

Och nej, jag är hänger inte i #rpgonline, för samma person som baktalade mig var den som kickbannade mig därifrån för över 5 månader sedan efter en annan diskussion och jag har inte haft något intresse av att hänga där sedan dess. Men det betyder inte att jag tycker det är okej att baktalas där. Så jag kan om jag vill leka paranoid och dra det ytterligare ett steg.

Först se till att jag inte kan vara närvarande vid diskussionen och sedan gå in för att baktala mig.

Men visst, gör vad fan ni vill. Uppenbarligen så lägger ni mycket kraft kring att försvara skitbeteende så varsegoda! Ha det! Behåll det! Det är tydligen väldigt viktigt att bevara rätten att bete sig som en skitstövel gentemot andra personer.

Och det här har ingenting med #rpgonline att göra, det här är rollspel.nu, bra mycket större än #rpgonline och bra mera representativt för rollspelssverige och det är här rätten att behandla andra som skit försvaras.

Var jag tydlig nog? Minoriteten av rollspelssverige som är bra, baserat på erfarenheter från rollspel.nu, drunknar i den stora mängden av idioter.

Bilden jag fått av rollspelssverige har jag således fått nog av, baserat på rollspel.nu.

Kom bara ihåg att om ni tänker försvara skitbeteende, en dag kan det slå tillbaka på er själva. Hur vill ni att andra ska behandla er?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Tja, nu gissar jag bara, men det kan ju vara så att någon ville få moderatorerna att agera på ett visst sätt, efter incidenten sas.

Det låter som rätt vilda gissningar och något som knappast hör hemma i tråden. Jag har själv inte läst loggen och tänker inte uttala mig i frågor som direkt rör den utan håller diskussionen principiell. Vad jag menar är att om någon (person A) snackar skit någon annanstans om någon (person B) så gör inte person A det för att provocera person B.

Och märkligt nog, nu när jag tittar efter, verkar det som att man har tagit bort en post av Tibbelin, som har postats efter att moderatorn sa till.

Om så har skett känns det som en ganska vettig åtgärd. Om man ber att diskussionen ska upphöra men den fortsätter så är det inte jättekonstigt. Däremot borde det markeras på någont sätt när så sker, hursomhelst.

Huvet på spiken! Jag vet ju inte vilken moderator det handlar om, men man kan ju undra varför inte moderatorn sa till Tibbelin direkt, istället för att snacka skit på rpgonline?

Nej, nu vände du det hela på helt fel håll. Tibbelin borde tagit upp problemet med moderatorn direkt i ett PM istället för att starta en ny tråd om det. Vad moderatorn (PRIVATPERSONEN) säger i ett annat medium har inte alls med saken att göra, och är man inte intresserad utav att få någon förbättring utan bara behöver raljera en stund så ska man väl få göra det med sina kompisar. Jag kan tycka att min hypotetiska chef på jobbet är "ett riktigt rövhål, faaaan vad jobbig han är, guuud, låter han mig aldrig vara i freeeeeed" i goda vänners lag, och sen knäcka en bärs för att det känns bra.

Det är en HELT annan sak gentemot att konfrontera min hypotetiska chef på jobbet och säga "jag känner det som att du hela tiden bevakar mig och inte låter mig jobba på mitt eget sätt, och det hämmar mig". Om jag ändå bara raljerade så är det inte så farligt som jag fick det att framstå gentemot mina kamrater och alltså finns det inget jag behöver framföra till chefen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Fotbollsdomare och #rpgonline...

#rpgonline och Rollspel.nu är två olika saker.
Tycker du verkligen det? Vilken site brukar man hänvisas till när rollspel.nu har gått ner?

Jo, du har rätt- rent teoretiskt är de två olika saker. Men jag tror att du menar att rpgonline är privat, alltså i meningen att det som händer där är avskiljt annan konversation. Det man säger på rpgonline...stannar där, så att säga.

Vilket är ett konstigt sätt att resonera på, för hade det varit så i praktiken, då hade vi aldrig haft den här diskussionen!

Sedan om personangrepp- hur menar du att Tibbelins kommentar är ett angrepp på Feliaths person?
Hon skriver att hon är besviken på att Feliath inte gör som moderatorena ber honom. Menar du att det är samma sak som ett personangrepp?

Och angående den solklara policyn om modereringar- jag har mycket svårt att se något om modereringar i reglerna. Har jag missat något? Borde reglerna skrivas om?

Däremot står det så här:
Rollspel.nu:s regler said:
Respektera medforumisterna och dessa ordningsregler, så bör inga otrevligheter inträffa.
Och vet du, jag får för mig, att Tibbelin inte har känt sig speciellt respekterad här på forumen. Därav hennes "bu".

/Basenanji
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag tar beteendet i försvar eftersom jag tror mig veta vilket uttalande det är som gör dig upprörd, och inte håller med dig om att du har handlat rätt. Alls.

Att det stoppats av en god anledning gör inte att moderatorn inte har rätt att som privatperson snacka om det med sina nördvänner, som ju Dimfrost också skriver... och ungefär varenda en som svarat på den här tråden. Det verkar inte vara så svårt för någon annan att se skillnad på moderatorn och privatpersonen.

Jag instämmer med Dimfrost i att det inte finns någonting att vädra öppet, men nu när du har gjort det ändå - och stött på rätt kraftigt motstånd. Säger inte det dig någonting?

Vidare så skulle jag vilja fråga dig om du inte ser något värde alls i att, eftersom du uppenbart känner dig rätt förolämpad av att moderatorn kommenterat dig och Feliath i en multiplayer notepad på internet, ta upp saken med moderatorn i fråga personligen, istället för att ta upp det med hela forumet... på forumet?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag har inte uttryckligen sagt att just #rpgonline var rollspelssverige, det var xhakhalens egna slutsats.

Okej, visst, du sa att du tappat respekten för rollspelssverige efter en incident som involverade #rpgonline, och måhända tolkade Xhakhal det lite hårt. Agreed.

Och nej, jag är hänger inte i #rpgonline, för samma person som baktalade mig var den som kickbannade mig därifrån för över 5 månader sedan efter en annan diskussion och jag har inte haft något intresse av att hänga där sedan dess.

Ledsen att behöva säga det, men det rådde hyfsad konsensus (med motståndare givetvis) angående att tillfälligt kasta ut dig.

Först se till att jag inte kan vara närvarande vid diskussionen och sedan gå in för att baktala mig.

Ja, självklart, det var en väl utstuderad taktik. Moderatorn ifråga kunde för fem månader sen veta att han skulle göra en moderering, och då var det nödvändigt att bli av med dig för att kunna genomföra skitsnacket som följde på modereringen.

...hör du själv hur det låter?

Bannen är för övrigt lyft, och har varit länge, vilket innebär att du är fri att komma tillbaka och där bemöta eventuell kritik.

Uppenbarligen så lägger ni mycket kraft kring att försvara skitbeteende så varsegoda!

Jag har inte en enda gång försvarat beteendet som moderatorn i fråga har utsatt dig för. Jag vet fortfarande inte exakt vad som har sagts, det enda jag har att gå på är ett lösryckt citat som fanns på statistiksidan för kanalen i fråga. I det citatet dissas du lika hårt som Feliath, och i _väldigt_ milda ordalag.

Det är tydligen väldigt viktigt att bevara rätten att bete sig som en skitstövel gentemot andra personer.

Min rätt att förolämpa är större än din rätt att slippa bli förolämpad. Det är åtminstone vad jag tycker. I övrigt finns det lagar som reglerar hur mycket skitstövel man får vara i vårt land, vi har ärekränkning och hets mot folkgrupp som exempel.

Och det här har ingenting med #rpgonline att göra, det här är rollspel.nu, bra mycket större än #rpgonline och bra mera representativt för rollspelssverige och det är här rätten att behandla andra som skit försvaras.

Men du startade tråden med mycket huff och puff över ett beteende på just #rpgonline. INTE ett beteende här på forumet. Tycker du att modereringen är felaktig? Följ policyn rörande kritik mot modereringar. Tycker du att personens beteende är felaktigt gentemot dig som person? Ta det privat med personen.

För övrigt så vill jag att du pekar på inlägget där någon försvarar en person som betett sig som en skitstövel. För det första, av det lilla (allt?) jag sett, är det inte tal om något skitstövelbeteende. Det är till och med något jag själv hade kunnat säga utan att tänka vidare på det.

Kom bara ihåg att om ni tänker försvara skitbeteende, en dag kan det slå tillbaka på er själva. Hur vill ni att andra ska behandla er?

Om vi bortser ifrån att jag inte försvarat något skitbeteende (mer än att säga att vem som helst får bete sig hur illa som helst på andra platser utan att man ska behöva lägga sig i, men det är inte ett försvar av beteendet i sig) så tycker jag att andra får behandla mig precis hur illa de vill. Tycker jag att de går över gränsen så berättar jag det för dem. Finns det en straffande instans av någon form som passar använder jag mig av den.

I det här fallet finns det inte. Rollspel.nu ska inte döma vad personer gör på andra ställen. Det är fullständigt ointressant. Oavsett hur stora rövhål de än har varit.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Visst är det lite skabbigt att baktala någon bakom dennes rygg, men det är också svårt att undvika.

Jag postade för ett tag sedan en film där jag drev med Calligula och (främst) hans beteende på Sverok, men jag postade filmen här på wrnu. Det är väl typ samma sak? Jag måste säga att jag inte direkt känner att det var fel av mig, trots att jag är moderator på Sverok. Men det kanske det var?

...och en annan sak; när jag träffar forumspersoner i verkligheten så kan vi självklart ondgöra oss kring andra forumiter - det är inte ens unikt för rollspelsforumet (eller hobbyforum i stort) utan samma beteende visar sig när jag träffat folk från det filosofiforum där jag hänger. Så jag är inte övertygad om att det är just rollspelsvärlden som är rutten, utan i så fall hela världen i stort.

Det beteende du pekar på är nog (fastän det kanske är tragiskt?) ett väldigt mänskligt sådant.

Det kan givetvis ses som tarvligt att baktala någon bakom deras rygg, men för mig är det snarare så att jag inte vill göra någon ledsen i verkliga livet och anstränger mig således för att vara mer diplomatisk när jag talar direkt till dem, medan jag kan vara mer uppriktig (och tarvlig) när jag inte har anledning att tro att personen i fråga kommer läsa/höra det.

Så... är du säker på att inte även du skvallrar om idiotiska arbetskamrater när du kommer hem från jobbet? (eller motsvarande)
 
Top