Lemur
lemur i ur och skur
- Joined
- 7 Sep 2015
- Messages
- 3,000
Jag läste precis "Session Zero"-guiden i Daggerheart och där föreslår de att man diskuterar mål (aim) för ens kommande spelande. Det var kul att se för det är en sak som jag själv tycker är bra och viktig. Typ såhär står det i Daggerheart (mycket slappt översatt och kraftigt nedtrattat):
Jag har upptäckt att jag själv som spelare snabbt tappar mitt engagemang i ett spel om det:
Vad är era preferenser angående detta?
				
			Mål
Vad vill ni få ut av er kampanj? Det kan se ut typ såhär:
- Vi kör level 1-10 med en stark sammanhängande berättelse
- Vi bara hänger, har skoj, dödar monster och samlar feta prylar
Jag har upptäckt att jag själv som spelare snabbt tappar mitt engagemang i ett spel om det:
- Fortsätter vecka efter vecka utan att jag kan se slutet
- Inte finns någon tydlig stor konflikt (för oss att "lösa")
Vad är era preferenser angående detta?
 
	 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		
 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 Hittills när vi har gjort så, så beskriver det egentligen bara början, efter x antal spelmöten så har allt snörts ihop till en stor konspiration ändå. Jag tror att det är AW där Baker beskriver det som att efter 5 spelmöten så startar spelet. Jag vet egentligen inte vad han menar men efter typ fem spelmöten med löst spelande så är risken överhängande att vi har hittat en eller flera stora organisationer eller personer som spelarna har utsett till huvudfiende och är på väg ut i fullt krig med. Men jag vill göra det tydligt att jag inte på något sätt har bestämt att det är uppdraget, jag tror mest bara att jag har varit lat och återanvänt SLPs mellan rollpersonernas upptåg.
 Hittills när vi har gjort så, så beskriver det egentligen bara början, efter x antal spelmöten så har allt snörts ihop till en stor konspiration ändå. Jag tror att det är AW där Baker beskriver det som att efter 5 spelmöten så startar spelet. Jag vet egentligen inte vad han menar men efter typ fem spelmöten med löst spelande så är risken överhängande att vi har hittat en eller flera stora organisationer eller personer som spelarna har utsett till huvudfiende och är på väg ut i fullt krig med. Men jag vill göra det tydligt att jag inte på något sätt har bestämt att det är uppdraget, jag tror mest bara att jag har varit lat och återanvänt SLPs mellan rollpersonernas upptåg.