Sätta mål för spelande

Lemur

lemur i ur och skur
Jag läste precis "Session Zero"-guiden i Daggerheart och där föreslår de att man diskuterar mål (aim) för ens kommande spelande. Det var kul att se för det är en sak som jag själv tycker är bra och viktig. Typ såhär står det i Daggerheart (mycket slappt översatt och kraftigt nedtrattat):

Mål
Vad vill ni få ut av er kampanj? Det kan se ut typ såhär:
  • Vi kör level 1-10 med en stark sammanhängande berättelse
  • Vi bara hänger, har skoj, dödar monster och samlar feta prylar

Jag har upptäckt att jag själv som spelare snabbt tappar mitt engagemang i ett spel om det:
  • Fortsätter vecka efter vecka utan att jag kan se slutet
  • Inte finns någon tydlig stor konflikt (för oss att "lösa")
Exempelvis har jag spelat vissa grejer där målet inte varit särskilt tydligt, det har handlat om att samla guld eller bygga en bas, eller bara att överleva dag till dag i en hård värld. Efter ett par sessioner i den stilen blir jag tyvärr uttråkad.

Vad är era preferenser angående detta?

Jag gillar när det är tydligt vad målen är eller om det finns några.

Det var väldigt, väldigt länge sedan jag spelledde en kampanj som inte var Tatters of the King, och som spelare har jag mest antingen kört lösa äventyr eller kört vidare på den gamla spelgruppens evighetskampanj.

Men.

Jag tycker om tanken. Jag gillar idén med kampanjer som faktiskt har en arc och ett avslut, och inte bara är en serie vagt löskopplade singel-äventyr vars enda röda tråd är rollpersonerna. Och då är det ju bra om man är explicit om det. Jag hörde för ett tag sedan om nån spelgrupp som körde CoC-kampanjer (de klassiska) men gav sig själva ett begränsat antal möten per kampanj för att öka chansen att faktiskt bli klara. Det tycker jag är ännu bättre.

Vet man från dag 1 ungefär hur lång kampanjen ska vara och vad dess syfte är så tänker jag att det är mycket större chans att man faktiskt ids hålla på tills man når det tänkta målet, och den inte bara rinner ut i sanden.

(Faktum är att jag precis nyligen skrev in exakt det tipset i Luna City Blues, tillsammans med tillhörande tips om att justera mängden poäng man ger som belöningar utifrån hur lång kampanjen ska vara och hur mäktiga man tänker sig rollpersonerna är i slutet…)

Jag, både som spelare och spelledare, tappar snabbt intresset om det inte finns något tydligt mål och syfte med det vi gör. Då känner jag lätt att saker bli menlösa och mitt kul minskar radikalt då det känns som vi mest flyter runt. Det är inte min typ av kul i rollspel då jag vill utforska något, finns inget mål så finns inget att utforska liksom, eller så fungerar min hjärna.

Jag har nog inte samma mål varje gång, utan det kan nog vara olika. Men för stunden kanske:

• Vi har en ganska lös inställning till vad som är "uppdraget". Rollpersonerna hittar på grejer beroende på vilka infall de får.
  • Strid gärna, men endast när något verkligen ställs på sin spets.
  • Inte så hård bestraffning för att rollpersonerna har svagheter och är mänskliga.

"Jag vill testa detta". Det är typ mitt mål. Sedan säger jag att det tar mellan 1-5 spelmöten beroende på hur massivt jag vill att det ska vara.

.Vad är era preferenser angående detta?

Jag kan tycka att exemplen från Daggerheart är ok. Det är ganska lösa ramar. För egen del så gillar jag att olika spelare i gruppen kan ha olika mål, och jag tycker också att det är en av spelens styrkor att målen kan förändras efterhand.

Så jag vill inte ha för fasta eller detaljerade målsättningar. Om det inte är typ en one-shot? Hellre att man låter spelet dra i sin egen riktning och känner efter hur det funkar först.

Angående dina preferenser så tänker jag nog tvärt om. Jag kan spela vecka efter vecka utan större konflikter att lösa, bara spelet ger mig nåt annat som jag tycker är kul eller intressant. Det är sällan jag tappar intresse eller engagemang för spelet.

Men jag är erkänt lätt att tillfredsställa, bara nån funderat lite på ett äventyr, presenterar ett ”mysterium”, eller om det bara kommer in en köpman på värdshuset med en karta så går jag direkt igång och tänker -”Jäklar vad coolt!!!”.

:gremgrin:
//EvilSpook

Ja, vi försöker se till att prata om både kampanjens längd och vad som är slutmål. Slutmålet behöver inte vara supertydligt från början, ibland har vi sagt ”vi spelar runt 12-14 sessioner, och runt session 8-10 ska vi bestämma vad som ska bli klimax”. Ibland prioriteras kampanjmålet framför tidsmålet (alltså ”vi spelar den här kampanjen, den borde ta högst 20 sessioner men får ta den tid den tar”)

Det viktigaste för mig är att alla blir medvetna om och ansvariga för pacing. Om vi spelar 12 sessioner Ur Varselklotet och har bestämt att vi ska ta oss igenom kampanjen från grundboken så kanske jag inte lägger en halv session på att försöka sabotera min mobbares sommarjobb, men om vi sagt att vi spelar 12 sessioner och ser var vi hamnar så är det mer lämpligt.

Back