Nekromanti Sämsta spelet nånsin

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: DoD

Å andra sidan föredrar jag en BRP-rip framför D&D vilken dag som helst i veckan. Och jag är tacksam över att jag inte vuxit upp med ett rollspel som saknade regler för att göra andra saker än att slåss, trolla samt plocka lås, och dessutom begagnade sig av ohyggligheter som lävvlar och endast våldsrelaterad ecksperijens.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Fan, jag höll ju med om allting...

Kom igen, kan du inte snääälla säga att det där var på fullt allvar?

*Hatar USA och det mesta de står för*
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: DoD

Det här med att jämföra spel med varandra och slänga argument fram och tillbaka brukar inte bli någon höjdare men jag ska kommentera en sak:

"rörde de friskt ner allt ifrån infantila monster som landmaneter"

Nu ska jag i o f s inte påstå att gamla DoD var något väldans bra spel, men jag måste säga att på varelsefronten tycker jag spelet (med eller utan Monsterboken från 1986) vinner solklart mot svenska D&D från 1986 (vilket spelet jämförs med i den här tråden) som ju innehöll varelser som Gelékub, Grotthoppa, Grå gyttja, Grönt slem, Gulmögel, Ockragelé och Tjutare.

Arcana - som är glad för att han började spela DoD och DoD Expert och inte D&D i mitten på 80-talet, men konstaterar att smaken är som baken.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Haha! [OT]

DoD-spelarna har för vana att slänga skit på D&D-spelarna.
Här är kommer en rollspelare som växt upp med D&D och därmed kan ge oss lite av vad som tycktes om DoD på den tiden.. Tycker det känns mysigt, lite nostalgiskt..

[color:blue]Oldtimer</font color=blue> är ett så pass bra namn också.. Du känns lite som en gammal gubbe som gnäller över "hur bra det var förr i tiden"..

~D&D känns uråldrigt, enligt [color:448800]Han</font color=448800>s tycke (inget illa ment, mer uppskattande)
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: DoD

"endast våldsrelaterad ecksperijens"

Fick man inte erfarenhetspoäng för hur stora skatter man plundrade ihop från sina grottäventyr? "Ja - jag hittade två guldmynt, och därmed så gick jag upp en level eftersom det var precis två poäng jag saknade!!!" Känns väl lite långsökt?

Jag citerar D&D, spelarboken s 21 - "Du får 1 EP per guldpeng som skatten är värd - förutom att du får själva skatten."

Tänk om man skulle översätta detta till verkligheten:

"Nisse är en tuffing. Nisse rånar folk på stadens gator och torg. Nisse ser Olle som är på väg att ta ut pengar ifrån Pengamaten. Om Nisse slår ner Olle efter att Olle har tagit ut pengar så kan han levla upp sig till sin magisterexamen på 180 högskolepoäng annars får han bara ett fåtal poäng och kan inte nå nästa level utan tvingas ligga kvar på sin kandidatexamen i brott och tjuveri..."
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Haha! [OT]

Här är kommer en rollspelare som växt upp med D&D och därmed kan ge oss lite av vad som tycktes om DoD på den tiden..

Exakt! /images/icons/grin.gif

Det slängs en massa skit på D&D hela tiden här, helt oförtjänt i mitt tycke. I mina ögon är och förblir DoD en billig efterapning, som ogenerat utnyttjade D&D:s namn för att kränga skit till intet ont anande ungdomar. Trots att tjugo år förflutit.

Allt beror säkert på vad man blivit van vid. Ni som växt upp med DoD har kommit att vänja er vid dess sätt att skapa en tänkt verklighet. För mig och andra som växt upp med D&D känns det systemet mycket "bättre". Man vänjer sig vid att rollspel skall se ut på ett visst sätt och när man inte hittar de egenskaperna i ett annat spel, blir man besviken på det.

Allt handlar i grunden om personlig tycke och smak. Som att säga att Pepsi är godare än Coke, eller att Burger King är bättre än McDonalds.

/Mikael

P.S. D&D fyllde 28 år i år och DoD 20. Båda känns ju ganska "uråldriga". /images/icons/wink.gif
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Gamla introäventyr

jag har några äventyr till D&D (åttiettans utgåva) som faktiskt inleds på just det sättet.

Jaså, vilka då?


Åtskilliga äventyr till Cyberpunk (1986) och Shadowrun (1989) inleddes också på just det sättet, fast värdshuset var en bar och den mystiske mannen i kåpa var antingen Mr Jones eller Mr Smith och klädd i kostym och solglasögon.

I den miljön är det mycket naturligare. Där finns mäktiga organisationer som intrigerar mot varandra och ständigt behöver lättlur... ehhh, djärva äventyrare. /images/icons/smile.gif

/Mikael
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Pannbiff, hamburgare och imperialism (OT)

"Kom igen, kan du inte snääälla säga att det där var på fullt allvar?"

Anekdotdax igen: Vid ett tillfälle så hade Ung Vänster i Skövde en manifestation mot McDonalds (jo, det finns fortfarande sådana vänsterfolk) och stod och gormade utanför McDonalds och viftade med plakat. När de började lugna ner sig (ingen lyssnade på dem, eller nåt) så klev jag fram och kläckte ur mig något i stil med "Ja, det är för jävligt med den här imperialistmaten" vilket omedelbart fick fart på de anti-amerikanska ropen igen. "Vaddå USA?" ropade jag och avbröt. "Jag talar om romarriket. Det var romarna som uppfann hamburgaren! Ner med kejsaren! Ner med Imperium Romanum! Och för den delen, glöm inte pannbiffen och Stormaktssverige!"

Sensmoral: minnet om de egna synderna är kort om man har något annat att klaga på. Eller med ett bibliskt ordspråk: "tag bjälken ur ditt eget öga innan du tar grandet ur din grannes."
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: DoD

Hahahaha! Det hade jag missat! Jag ska faktiskt ha ett ex av D&D här nånstans, men jag hittar det inte...
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: DoD

"Är det för att du anser den utgåvan av D&D vara så dålig eller för att översättningen i sig var dåligt gjord?"

Jag vill nog framhålla att spelet är det sämsta - jag har inte det engelska originalet, jag vågade verkligen inte köpa det - jag tänkte att det skulle vara ungefär lika illa eftersom Titan Games inte ens försökte skapa ett eget spel (som L-Å Thor åtminstone halvhjärtat försökte) utan bara gjorde en översättning rakt av - nästan ungefär som DoD v1.0 men 4 år senare. Med ditt resonemang så skulle AD&D, D&D3 och WotC D&D vara lika usla som D&D(SE* 1986) eftersom du tycker att DoD 2.1, 3.0, 91, 6.0 och Expert är lika usla som DoD 1.0 och 2.0.

Jag vill nog tro att D&D på svenska 1986 är sämre än dess motsvarighet DoD 1986(v2.1 kom 1985 och 3.0 kom 1987).

Det börjar redan på omslaget. "D&D...-Ett sagorollspel" och "Detta spel...tilldrar sig ... i grottor fyllda av monster, skatter och magi." DoD har åtminstone regler för äventyr som inte utspelar sig i grottor, vilket enligt min mening då medför att det är bättre än D&D(SE 1986). Om det nu är bättre så är inte DoD "världens sämsta" som du uttrycker det. Men tyck vad du vill - så länge jag slipper spela D&D(SE 1986). Jag undrar vidare varför DoD sålde så mycket mer än vad D&D(SE 1986)... Var konsumenterna lurade av DoD svenska titel, eller var det helt enkelt ett bättre spel?

Slumpvis uppslagen sida (s62 Spelarens bok) "De grottor som din rollfigur utforskar är oftast skapade av spelledaren, men det finns också äventyr att köpa, helt klara att spela!"

Du plockade ju fram landmaneten som ett lysande exempel för hur dåligt DoD är - jag kan då inte låta bli att nämna "Rostmonstret" som är en fullständigt fantastisk och inte alls konstlad varelse...

Landmanet: finns för att man skall kunna bedöva och skapa spänning.
Rostmonster: finns för att man skall skada äventyrarnas vapen och skapa rost, vilket medför att om man slänger in ett till monster i sin Dungeon så kan man skapa lite spänning.

"Upplagorna av 1.0 och 2.0 var skrämmande små i jämförelse."

"Det är ändå så att vi pratar om många tusentals tryckta exemplar. Och de lade grunden för alla de versioner som Äventyrsspel sedan pumpade ut."

Möjligtvis så lade de grunden ekonomiskt för de efterföljande versionerna. De största upplagorna hade 2.1, 3.0 och 91(som är 4.0). Jag känner ungefär 30 personer som spelade rollspel/prövade på rollspel/spelar rollspel fortfarande och av dem så är det bara jag som har sett 1.0 och rört vid och läst 2.0. Så "en generation svenska rollspelare" har nog inte påverkats nämvärt av dem. Jag och en av mina kompisar har dock nämvärt påverkats av D&D(SE1986) för vi vågar inte köpa något annat D&D, vilket troligtvis är synd för lika uselt som D&D(SE1986) är de säkert inte... Om jag får mer fritid så kanske jag slår till på ett WotC D&D.

Sämsta spelet i världen är nog INTE DoD, något annat spel möjligvis men inte DoD.

- - - - - -

*SE - svenska versionen kom ut 1986 och utgavs av Titan Games - "We play by the rules" med artikelnummer 1100.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Pannbiff, hamburgare och imperialism (OT)

Vad kul det hade varit att stå och se Krille säga det till några förvirrade demonstranter.

Jag skall nog gå och demonstrera utanför kvarterspizzerian eftersom det också är Romersk-imperialistmat.

Finns det någon restaurang som serverar Kiev-kyckling så kan jag gå dit också.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Haha! [OT]

Lustigt - jag fyllde 28 i år med och jag valde DoD istället för D&D eftersom jag inte kunde äventyra någon annanstans än i slott, labyrinter, dungeons eller grottor.

Men det är kanske som du säger att man inte gillar spel som inte har de element som man vill ha. Däremot så sprang jag inte omkring och sa att D&D var skräp på den tiden när det begav sig - första gången jag gjorde det var när DoD nämdes som det sämsta spelet i världen, här på forumet.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Haha! [OT]

första gången jag gjorde det var när DoD nämdes som det sämsta spelet i världen, här på forumet.

Notera att motsvarande gäller mig. Jag kan gärna hålla tyst med mina åsikter om DoDv1... tills D&D utses till det sämsta spelet i världen, här på forumet.

Du har säkert inte kastat skit på D&D, och ingen gjorde det "på den tiden då det begav sig", men det görs i stor utsträckning nu. Lite billig pajkastning tillbaka skadar säkert aldrig. /images/icons/grin.gif

/Mikael - kastar pajer med mycket grädde och sylt
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: DoD

Titan Games inte ens försökte skapa ett eget spel (som L-Å Thor åtminstone halvhjärtat försökte) utan bara gjorde en översättning rakt av

Det var såvitt jag vet aldrig deras avsikt att skapa något eget - de ville ge ut D&D på svenska, kort och gott.

Av vad jag har hört så stämmer "rakt av" förresten ganska bra i D&Ds fall, då TSR inte tillät några avvikelser från deras originalmaterial och detaljgranskade alla översättningar innan de godkändes. När Äventyrsspel översatte MERP och Star Wars fanns det iaf utrymme för egna justeringar - skildringen av Dol Guldur i 'Southern Mirkwood' innehåller t.ex ett helmysko rum som beskrivs som "Sauron's private bedchamber" där han (ett brinnande öga utan fysisk kropp) sägs ligga och meditera när han behöver vila upp sig. Den rumsbeskrivningen skrevs om helt i den svenska utgåvan, men det är inte troligt att TSR skulle ha gått med på ett sånt ingrepp i D&D.

--
Åke
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: DoD

...det skulle vara ungefär lika illa eftersom Titan Games inte ens försökte skapa ett eget spel (som L-Å Thor åtminstone halvhjärtat försökte) utan bara gjorde en översättning rakt av...

Det var aldrig avsikten att skapa ett eget spel - skulle det vara "bättre" på något sätt? Är det finare att skapa eget än att översätta? Dessutom var Lars-Åke visserligen projektledare för DoDv1, men det var Thomas Björklund som gjorde "översättningen" och Fredrik Malmberg som drog i trådarna.


DoD har åtminstone regler för äventyr som inte utspelar sig i grottor...

D&D Expertregler fortsatte med regler för annat än grottutforskningar. Idén (från TSR) var att det är enklast att börja med grottäventyr (framför allt för SL) och bygga på med en fullständig spelvärld senare.


Jag undrar vidare varför DoD sålde så mycket mer än vad D&D(SE 1986)... Var konsumenterna lurade av DoD svenska titel, eller var det helt enkelt ett bättre spel?

Främst två saker: Handlarna var lurade av DoD:s svenska titel ("men vi säljer ju redan D&D") sedan 4 år tillbaka och en penningstark distributör saknades (Äventyrsspel hade Jan Edman som "strong-arm partner").


Sedan finns det massor i gamla D&D som man idag är glad att de ändrat på (t ex 1gp => 1 EP), men i grunden är det ett skönt spel.

/Mikael
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Gamla introäventyr

den miljön är det mycket naturligare. Där finns mäktiga organisationer som intrigerar mot varandra och ständigt behöver lättlur... ehhh, djärva äventyrare.

Ah, ok...så bara för att det är en fantasyvärld så existerar det inga mäktiga organisationer som intrigerar med varandra, och därmed kan behöva lite kompetenta personer i slit-och-slängutförande??

Ärligt talat - oavsett miljö så är den här typen av inledningar alltid lika lama och fantasilösa, och jag kan iaf omöjligt se nån miljö där det skulle kunna passa bättre eller sämre att bli uppraggad av en mystisk man/kvinna/konstig varelse på ett värdshus/pub, etc. Det är fortfarande lika trist, oavsett miljö

/Tobbe
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Gamla introäventyr

Ärligt talat - oavsett miljö så är den här typen av inledningar alltid lika lama och fantasilösa, och jag kan iaf omöjligt se nån miljö där det skulle kunna passa bättre eller sämre att bli uppraggad av en mystisk man/kvinna/konstig varelse på ett värdshus/pub, etc. Det är fortfarande lika trist, oavsett miljö

Det kanske bara är jag, men jag tycker kombinationen skumt uppdrag, ljusskygg figur och lågklassig bar passar bra in i en "film noir"/"cyberpunk"-miljö. Däremot blir det snabbt slitet i en hjältefantasy.

Sedan blir ju allt man kör med till leda alltid trist.

/Mikael
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Otroligt OT

Ärligt talat - oavsett miljö så är den här typen av inledningar alltid lika lama och fantasilösa, och jag kan iaf omöjligt se nån miljö där det skulle kunna passa bättre eller sämre att bli uppraggad av en mystisk man/kvinna/konstig varelse på ett värdshus/pub, etc. Det är fortfarande lika trist, oavsett miljö


Jag tycker att det är jättekul att bli uppraggad på barer av mystiska kvinnor!/images/icons/smile.gif

/tobias
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: DoD

"D&D Expertregler fortsatte med regler för annat än grottutforskningar. Idén (från TSR) var att det är enklast att börja med grottäventyr (framför allt för SL) och bygga på med en fullständig spelvärld senare."

Ja - expertreglerna ja. Men det var ju inte originalspelet. DU hoppade på DoD (samtliga) för att du tyckte 1.0 och 2.0 var dåliga (original spelet). Att sen antalet flest sålda spel och de spel som spelades mest gällde en annan version av DoD som du inte ens bemödade dig att införskaffa/studera och oförskylt anklaga för att vara världens sämsta spel börjar för mig till min slutpunkt.

Du valde ut ett koncept (DoD) och anklagade det urskiljningslöst för att vara världens sämsta spel. Det är ungefär som att säga att svenskar är blonda och sämst i världen - det är inte alla svenskar som är blonda och det gör dem inte sämst i världen.

Orsaken till att DoD sålde bättre tror jag även har att göra med det faktum att man fick mer för pengarna om man knallade in i en affär 1986 och valde mellan ett helt "nytt" spel (D&D) och ett som funnits där ett tag med ett flertal tillbehör (DoD).

Att man fick mer för pengarna när man köpte DoD är ganska uppenbart eftersom man tvingades skaffa en massa extra lådor och grejor till D&D för att komma upp i samma möjligheter som DoD. D&D innehåller regler för att spela lvl 1-3 för 4-5 yrken där alv och dvärg skulle vara någonslags yrken... I DoD fanns det regler för att ROLLSPELA en köpmanna/krigare/stråtrövar/tjuv/mm-dvärg och i D&D kunde man grottplundra med en krigardvärg 1-3lvl. Ganska stor skillnad.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: DoD

Vissa moduler till MERP (inte SRR) var ju som ditt exempel klart visar - inte Tolkien-likt...

Ibland kan det vara bra med icke-rakt av översättningar och ibland kan det vara dåligt./images/icons/smile.gif
 
Top