Nekromanti Sämsta spelet nånsin

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nya mutant

Detta är ju en fråga som med nödvändighet får ett subjektivt svar så min motivering är i linje med det; Nya mutant innebar ett helt nytt spel som hade extremt litet gemensamt med det tidigare spelet med samma namn. Det var dessutom en (IMHO) horribel röra blandad i hopp om att ragga ungar som gillar tunga vapen och axelklaffar. Det värsta är dock den falska marknadsföringen. De hade lika gärna kunnat ge ut samma spel som "det nya DoD" utan att förändringen skulle blivit så mycket värre, vilket säger en del om dess magnitud :)
Naturligtvis så gjorde de ju i princip det med DoD5 så nya mytant blev även tonsättande för den nya era inom Target som även om den kanske inte blev deras direkta död gjorde att döden var högst välförtjänt.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: Ars Magica.... NOT

Det sämsta spel som jag faktiskt spelat är mycket svårt då jag oftast hittat något som inspirerat mig eller jag tyckt varit kul. Jag kämpar hårt med att komma på det sämsta.

Håller med om det. Det är därför jag inte svart tidigare. Jag kan helt enkelt inte komma på något spel som inte gett mig någonting.

Kanske hela d20 köret. Jag ogillar standardisering. Men det är orättvist att säga så för DnD är trots allt definitivt inte det sämsta spelet och den använder sig ju av d20 systemet.

/Faehrengaust som verkligen funderat men inte kommit på nåt
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ars Magica

för det tvivelaktiga moraliska innehållet som mitt första (sista) pris går till Delta Force, America strikes back.

Vad är det för omoraliskt med att oskadliggöra terrorister (det räknas fö som bättre att tillfångata dem än att döda dem) och befria oskyldiga som hålls som gisslan?

Vill man se ett tvivelaktigt spel ska man kika på Palladium Games' "Recon"; där sticker man till Vietnam och skjuter gulingar.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Anti-imperialism in absurdum

"Vad är det för omoraliskt med att oskadliggöra terrorister (det räknas fö som bättre att tillfångata dem än att döda dem) och befria oskyldiga som hålls som gisslan?"

Att det är amerikaner som gör det. USA ska fanimej inte tro att de har rätt att agera världspolis! Jävla amerikaner, ska in och skjuta och leka Rambo så fort nån trampar dem på tårna. Å dödsstraffet sen! Alltihop på grund av deras fascistiska vapenlagar och imperialism! Sen smakar deras hamburgare skit också å korna som blir hamburgare bränner ner regnskogen i Brasilien å så måste vi rädda minkarna! Ner med USA! Krossa Hollywood! Leve FNL! Leve det hjältemodiga vietnamesiska folkets frihetskamp! Ner med den store imperialistiska satan! Allah akhbar!

*svimmar av syrebrist*

(Socialstyrelsen varnar: inlägget ovan innehåller alldeles för mycket sarkasm för allmänhetens bästa.)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Topheavy

Nja, nu var det i och för sig oändligt länge sedan jag läste förstaupplagan av MWWG - den hade varit försvunnen ett bra tag innan jag köpte andraupplagan 1996. Men jag ska göra så gott jag kan i alla fall.

Det första man märker är att Renegade Nuns on Wheels och Batwinged Bimbos from Hell har integrerats med resten av reglerna (jag gillar förresten att huvudet inte är ett vitalt träffområde för bimbos). Det finns en tabell för specialeffekter av skada som jag inte minns från 1st ed. Det finns en kortfattat beskriven spelvärld, lätt inspirerad av TORG (verkligheten funkar olika på olika ställen - Anime i japan, Redneck i sydöstra USA, Science-fiction i Florida, Dark Future på USAs västkust, Lovecraftian i nordöstra USA och Low-fantasy i Europa). De har slängt in ett masstridssystem. J. Edgar Hoover finns inte längre med i monstersektionen, men det har kommit till en del monster såsom Yuko Uggoth och Bambo. Förutom det vanliga MWWG-rollformuläret så finns tre parodiformulär, liknande rollformulären från Traveller The New Era, Shadowrun och något jag inte kan identifiera ordentligt - kanske GURPS, kanske Millenium's End, eller kanske något annat.

Tja, det är de saker jag kommer på sådär på rak arm, utan att ha 1st ed att jämföra med. Jag vill minnas att priset var avsevärt högre än 1st ed (ca 100 kr i stället för ca 30 kr), men å andra sidan så får man ju med reglerna för bimbos och nunnor.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
DoD

>...medan Sverige bidragit med världens sämsta rollspel - Äventyrsspels Drakar och Demoner!

Vad är det du ogillar med DoD, och vilken version är det du talar om?

/Anders
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Topheavy

Okej. Tack för det.
Fast jag tror att jag struntar i att försöka få tag på andrautgåvan för tillfället. Tror att förstautgåvan räcker ett tag till. Den är ju inte direkt sönderspelad ännu ...

För övrigt har BTRC (Blacksburg Tactical Research Center) gjort minst ett spel som åtminstone varit lite underhållande de tre första gångerna man spelade det: Black Death! Ett litet tag är det ganska underhållande att spela en sjukdom som böldpest eller kolera och försöka ta över världen.

Daniel
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Schyssta hyllor! [ANT]

Jepp, ett kanonspel på alla sätt. Det enda som egentligen kommer i närheten är The Foundation (superhjälte, d20), som också har värden för kvinnors bystmått, i alla fall om det är över normalt genomsnitt. Ett tips bara, för den som vill prova ett BRA spel som fortfarande är tämligen lätt att få tag på.

Daniel
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,308
Location
Göteborg, Lindome
Re: DoD

Vad är det du ogillar med DoD, och vilken version är det du talar om?

Eftersom jag slutade bry mig efter de två första versionerna, kan jag bara uttala mig om dem - även om jag betvivlar att Malmberg & Co brydde sig mer om kvalitet i de senare versionerna.

Det jag ogillar är att det var en billig rip-off på amerikanska rollspel, från namnet (en pinsam efterapning av D&D), till spelsystemet (Basic Roleplaying, ett kondensat av RuneQuest som Chaosium, med all rätt, inte kunde med att ta betalt för). Utifrån de magra grunderna rörde de friskt ner allt ifrån infantila monster som landmaneter till de ständigt återkommande värdshusen där mystiska män stod på kö för att skicka ut folk på äventyr. Språket var pinsamt dåligt och pedagogiken obefintlig. Jämfört med de amerikanska rollspel som fanns då, var det knappt det höll jämn klass med Tunnels&Trolls.

Att det sedan utgjorde definitionen av rollspel för en hel generation svenska rollspelare är bara att beklaga.

/Mikael
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Va? (OT)

Är du säker på att det är DoD du har läst? I sådana fall: I vilken version var det du såg landmaneterna?
...sedan var det väl knappast DoD som lanserade idén med uppdrag på värdshus.
I övrigt har du rätt till vilken åsikt du vill.

/tobias
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,308
Location
Göteborg, Lindome
Re: Va? (OT)

Är du säker på att det är DoD du har läst? I sådana fall: I vilken version var det du såg landmaneterna?

Jadå. I äventyret som medföljde i första versionen av DoD.


...sedan var det väl knappast DoD som lanserade idén med uppdrag på värdshus.

Plocka fram vilket amerikanskt äventyr du vill från 1982 eller tidigare och visa mig var det finns en sådan taskig äventyrsinledning. Kanske DoD inte lanserade idén, men de var nog de första att publicera äventyr med en sådan fjantig introduktion.


I övrigt har du rätt till vilken åsikt du vill.

Tack, tack.

/Mikael
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Re: Va?

Kom ihåg att han syftar på de två första versionerna av DoD och inte t ex 91:an eller DoD6 vilket det ju är en klar skilnad mellan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gamla introäventyr

"Plocka fram vilket amerikanskt äventyr du vill från 1982 eller tidigare och visa mig var det finns en sådan taskig äventyrsinledning."

...tja, jag har några äventyr till D&D (åttiettans utgåva) som faktiskt inleds på just det sättet. Introäventyret till D&D (åttiettan) brydde sig inte ens om en inledning, utan man inledde äventyret utanför dörren till grottgången och skulle helt enkelt in och plundra (utan motivering, ska tilläggas).

Och det blev inte bättre med tiden. Åtskilliga äventyr till Cyberpunk (1986) och Shadowrun (1989) inleddes också på just det sättet, fast värdshuset var en bar och den mystiske mannen i kåpa var antingen Mr Jones eller Mr Smith och klädd i kostym och solglasögon.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: DoD

Jag vill nog framhålla att Titan Games översättning av D&D från 1986 är det sämsta på svenska. Sämre än DoD v1 - som i egentlig mening mest är att betrakta som en usel översättning än ett eget spel. I D&D var det verkligen inte mer avancerat än gubben på värdshuset-inledningar.

Att det [DoD, inläggarens anmärkning] sedan utgjorde definitionen av rollspel för en hel generation svenska rollspelare är bara att beklaga.

Jag tycker det är roligt att du jämför dina DoD-erfarenheter (1.0 och 2.0) med den definition en generation svenska rollspelare fick, som trots allt främst spelade version 2.1, 3.0, Expert, 91 och 5.0... Upplagorna av 1.0 och 2.0 var skrämmande små i jämförelse.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,308
Location
Göteborg, Lindome
Re: DoD

Jag vill nog framhålla att Titan Games översättning av D&D från 1986 är det sämsta på svenska.

Den värderingen är ju högst märklig. Är det för att du anser den utgåvan av D&D vara så dålig eller för att översättningen i sig var dåligt gjord?


I D&D var det verkligen inte mer avancerat än gubben på värdshuset-inledningar.

Jag kan inte minnas att vare sig Silverprinsessans palats, Den glömda staden, Fasornas berg eller Rahasia inleddes med någon "gubbe på värdshus". Men mitt minne kanske sviker mig.


Upplagorna av 1.0 och 2.0 var skrämmande små i jämförelse.

Det är ändå så att vi pratar om många tusentals tryckta exemplar. Och de lade grunden för alla de versioner som Äventyrsspel sedan pumpade ut.

/Mikael
 
Top