Nekromanti Sämsta spelet nånsin

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ang. Argumentationsteknik [OT, förstås]

[OT betyder Off Topic, och skrivs när man gör ett inlägg som inte har med ämnet (eller ens rollspel) att göra]

Jo, jag står för en del usla liknelser titt som tätt här på www.rollspel.nu. Jag tycker dock det är okej med bristfälliga liknelser om man bara också försöker förklara vad man egentligen menar med dem. Ett ogenomspelat äventyr kan visserligen inte liknas vid någon bok eller film eftersom det kan bli hur som helst beroende på hur man spelar det, men ett färdigspelat äventyr kan man mycket väl likna vid en bok eller film som man har sett. Därför gör jag gärna sådana liknelser.

Sedan tycker jag liknelser är sköna sätt att diskutera på. De är så anspråkslösa.

Alla har vi dock våra egna sätt att argumentera på. Krille är förtjust i retorikoneliners såsom "jag spelar inte rollSPEL eller ROLLspel utan ROLLSPEL" och Vindhand gillar att formulera sina argument som frågor till meningsmotståndaren. Jag föredrar att sätta mina meningsmotståndares åsikter under nytt ljus och se hur de klarar sig i ett vidare perspektiv. "Att säga att skräckregler behöver regler för skräckpåverkan är som att säga att humorrollspel behöver skratttabeller" till exempel. Det är en typisk Risinginflikning.

Liknelserna kanske inte är vattentäta alla gånger, men de (tillsammans med spelexempel) är det som jag tycker är roligt och tänkvärt att läsa i en tråd och därför ämnar jag fortsätta med dem. När jag idag kollar in gamla trådar så läser jag bara de roliga inläggen och hoppar över de från användare som oftast bara skriver tråkiga och fantasilösa svar. De som inte bidrar med några egna analyser utan endast reagerar på vad den andre skriver. Liknelser är därför smarta, eftersom de lyckas säga väldigt mycket utan att användaren måste ta till långa och torra förklaringar.

/Rice Edgar Crispies
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ang. Argumentationsteknik [OT, förstås]

"Jag tycker dock det är okej med bristfälliga liknelser om man bara också försöker förklara vad man egentligen menar med dem. "

Det är ju det som är problemet! Det händer ju inte direkt sällan att diskussioner försvinner iväg åt helt absurda håll bara för att någons liknelse tydligen tolkades helt annorlunda av "motståndaren".

Å andra sidan är det kul när diskussioner försvinner iväg åt absurda håll, så man kanske inte ska klaga.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Till exempel...

Äh, släng in ett par arkonter och mummla litet om Illusionen (som nu handlar om vilken del av månskenspolen som är trevligast att bada i) så har man löst det :gremsmile:
 
Top