Nekromanti Sämsta spelet nånsin

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
You've got a point

Jag vill dock för ordningens skull peka på exemplet Nokia, som först gjorde däck, och att det idag så starka varumärket förknippas med telefoner och högteknologi. Det går ju att gå åt båda hållen när man laddar om ett varumärke, bra eller dåligt. Det ska dock bli intressant att se nylanseringen av ursprungliga Mutant, och hur det kommer att tas emot. /M
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Mest lästa tråd?

Jag läste faktiskt vartenda inlägg i den! Jag vet dock inte om det var värt det, men jag satt på jobbet och hade inte så mycket att göra den veckan.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: e.g:

Då börjar återigen användarna (nej, inte bara du Vindhand) på forum.rollspel.nu med sina usla liknelser. Är det inte grovt överdrivna jämförelser så är det konstiga antikopplingar mellan filmer och rollspel. Pah-leeeze!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
pfft...

Då börjar återigen användarna (nej, inte bara du Vindhand) på forum.rollspel.nu med sina usla liknelser. Är det inte grovt överdrivna jämförelser så är det konstiga antikopplingar mellan filmer och rollspel. Pah-leeeze!

Vad var det för fel med min liknelse? Visst var den överdriven (då mest ämnat som en bonus för de av w.r.nus användare som är utrustade med sinne för humor) men den illustrerade principen i det jag störde mig på alldeles utmärkt IMHO.

Om du ogillar vissa liknelser som gjorts i forumet är det bättre att påpeka det direkt när de görs än att gnälla på liknelser i stort i ett helt annat inlägg. Om du ogillar just _min_ liknelse så föredrar jag att du påpekar det på ett mindre diffust vis är så här.

/images/icons/crazy.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: You've got a point

Företagsvarumärken bör nog skiljas från produktvarumärken. Jag klagade inte precis på att Äventyrsspel gav ut sf trots att de tidigare gett ut mest Fantasy.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: pfft...

Nja, det var mest bägaren som rann över här. Jag har nog aldrig sett en effektiv liknelse på det här forumet det senaste halvåret. Det slutar bara med att alla debatterar huruvida liknelsen är användbar eller inte.

Största problemet med din liknelse är att nya Mutant trots allt innehöll väldigt många element som fanns i de tidigare upplagorna.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: pfft...

Största problemet med din liknelse är att nya Mutant trots allt innehöll väldigt många element som fanns i de tidigare upplagorna.

som t.ex?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Varumärke som varumärke

Men okej, Neverwinter Nights då. Det var ju ett dataspel förut, och nu kommer ett nytt spel som heter likadant, fast med ny spelidé och motor. Är det också falsk marknadsföring? /M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Till exempel...

...ett BRP-baserat system, Förbjudna Zoner, Mutanter, PSI-mutanter, Mutationer, Muterade djur, Robotar, Dråparträd... och en del gemensam bakgrundshistoria. Och kanske mer än så, orkade bara titta efter i fem minuter. /M
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Varumärke som varumärke

Inte alls varumärke som varumärke; för att ta ett exempel (som förhoppningsvis inte retar upp Eksem):
The Coca Cola company är ett företag som började med att sälja Coca Cola (duh! :gremwink:. När de började sälja Fanta så gjorde de detta med hjälp av sitt företagsvarumärke utan att man kan klandra dem för detta. När de däremot bytte smak på produkten Coca Cola så var det IMHO falsk marknadsföring, dumt och dåligt. Även om de trycker "new flavour" på burken så säljer de på folk som ville ha det som förut var Coca Cola något helt annat (och sämre :gremsmile:.

Neverwinter Nights då. Det var ju ett dataspel förut, och nu kommer ett nytt spel som heter likadant, fast med ny spelidé och motor. Är det också falsk marknadsföring?

Har inte spelat någon av versionerna så jag kan inte uttala mig med någon säkerhet. Däremot kan jag ju lungt säga att om man tar ett spel (t.ex. Doom) och gör en uppföljare som är totalt annorlunda (en klon av Lemmings?) så vore det Illa att kalla det Doom 2 (eller "Doom" för den delen :)

Jag förstår inte vad som är komplicerat med detta. /images/icons/crazy.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Till exempel...

..ett BRP-baserat system,

Om man brydde sig om det kunde man lika gärna kalla det DoD eller Runequest.
Det var dessutom ett flertal viktiga utvecklingar av regelsystemet (i M2) som gick förlorade till "nya".

Förbjudna Zoner,

Ett strålande exempel. Man behåller namnet men ändrar betydelsen, ganska symptomatiskt för hela projektet IMHO. Förbjudna soner i Mutant "Classic" var Förbjudna på grund av en kvardröjande vidskepelse från projekt EDEN när olika försök till återbefolkning av jorden gjordes. Är de så i nya Mutant? Knappast...

Mutanter, PSI-mutanter, Mutationer, Muterade djur,

En och samma punkt IMHO. Mutationer är väl inte en helt ovanlig företeelse i SF. Återigen tvivlar jag på att deras innebörd är densamma (är Nya mutants olika mutationer resultatet av ett halvlyckat återbefolkningsförsök efter den stora katastrofen?)

Robotar,

Generell SF- sak.

Dråparträd...

Den kan jag hålla med om, även om det inte precis är den mest vitala delen av mutant. Det är ungefär som om man skulle kalla DoD ett Sagan Om Ringen Rollspel för att det fanns orcher...

och en del gemensam bakgrundshistoria.

Vår världs historia, eller fanns det mer?

Nåväl, de likheter som finns ser jag mer som ett bevis på att man slaktat Mutant och använt reservdelarna för att bygga upp ett helt annat spel. Var är samhällets undergång? Var är försöken att bygga upp något nytt ur spillrorna? Var är Pyrisamfundet?

Att göra om ett Postapokalyptiskt fantasyspel utan apokalypsen är som att göra om Kult utan Illusionen. Fånigt.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: You've got a point

Gränsen är dock väldigt flytande - speciellt som olika personer (ibland kunder resp tillverkare)kan ha olika uppfattningar om vad varumärket egentligen står för.

Ett par film-exempel:
John Carpenters ursprungliga avsikt med Halloween-filmerna var att det skulle vara en sorts antologiserie, olika sorters skräckhistorier med den gemensamma nämnaren att de utspelas på Halloween. Ettan blev dock en pangsuccé så de gjorde en uppföljare direkt baserad på den - och när han sedan fullföljde sin avsikt och gjorde (ok, lät göra) Halloween III: Season of the Witch så blev den sågad för att det "inte var Halloween"; Michael Meyers var ju inte med i den.
När Batman (1989) kom ut tog filmmakarna sin utgångspunkt i den ursprungliga mörka serie som Bob Kane skapade på 30-talet med en stel och bister Batman... men många sablade ner den för att de hade förändrat figuren och inte gjort honom som han var egentligen - den akrobatiske, småfåniga figuren från 60-talet.

--
Åke
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Inga enkla sanningar

Det finns det inga enkla sanningar om VAD som händer om man försöker ladda om ett varumärke. Det kan gå bra, det kan gå dåligt. Nya Mutant blev bra mycket mer populärt än första Mutant-inkarnationen, så på nått sätt gjorde ju Target inte helt fel om man mäter det med såna siffror, vilket vinstdrivande företag tenderar att göra (märk att jag inte påstår att det blev bättre eller roligare eller nått annat än just mer populärt). Även om de självklart kunde ha kallat spelet Mutant 2090, eller Mutant Cyber eller vad som helst. /M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Du frågade om likheter...

...alltså får du likheter. Att jag tog upp BRP-systemet som bas beror på att just systemet brukar vara väldigt viktigt om ett spel förändrar innehåll. Och du håller vcäl med om att Mutant och Nya Mutant är BRP-baserade, och därför har vissa likheter? /M
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mankan ju förnya varumärken oxå

Jag håller egentligen med dig om allt du säger och är särskilt impad över hur du lyckades få till den smarta liknelsen med Coca Cola Company, Fanta och New flavour. Så bra blir aldrig mina liknelser. :^(

Nå, men jag tycker faktiskt att företagen ska ha rätt att vidareutveckla sina varumärken också. Annars blir de fort utnötta. Själv gillar jag till exempel Megaman X-spelen, som utspelas i en mörkare och råare alternativ värld än de vanliga Megaman-spelen. På många sätt liknar det transformationen som Mutant har gjort genom åren. Dessutom gillar jag Frank Millers "Dark Knight Returns" som inte har många likheter med teve-serien "läderlappen" inte.

Och framförallt avgudar jag "Super Mario bros." trots att det spelet verkligen inte har många likheter med ursprungliga "Mario bros."

Allt som allt måste jag nog säga att jag gillar respektlösa tolkningar av gamla klassiker. När det inte blir bra, ja då undviker jag de dåliga delarna och står kvar vid de bra. Jag tror människor måste lära sig att se till de enskilda delarna och sluta tänka på helheter som egentligen inte finns. Det är som när folk säger att de gillar "Final Fantasy"-spelen. Lixom, hur stora likheter är det med FF8 och FF4 egentligen? Jag ser på "Final Fantasy" som en sorts kvalitetsmärkning. De enskilda delarna är allihop separata spel, men de har alla varit bra nog att få bli märkta med FF-loggan.

Så är det med DoD och Mutant också. Alla DoD-spelen har varit ganska koboldiga och tämligen enkla att lära sig reglerna till. Därför har de fått DoD-märket. De har haft "rätt" kvaliteter, med andra ord. Sedan är de helt olika spel som man måste värdera var och en för sig.

/Rice
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Du frågade om likheter...

...alltså får du likheter.

Jo, det stämmer... Tänkte inte tillräckligt långt innan jag svarade :)

Att jag tog upp BRP-systemet som bas beror på att just systemet brukar vara väldigt viktigt om ett spel förändrar innehåll. Och du håller vcäl med om att Mutant och Nya Mutant är BRP-baserade, och därför har vissa likheter?

Jodå. Problemet är att det även har "vissa likheter" med Runequest, Call of Cthulhu m.fl. Det ändrar ju naturligtvis inte faktumet att likheterna finns även om det i mina ögon tyder på att "vissa likheter" inte är tillräckligt.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Inga enkla sanningar

Det finns det inga enkla sanningar om VAD som händer om man försöker ladda om ett varumärke. Det kan gå bra, det kan gå dåligt. Nya Mutant blev bra mycket mer populärt än första Mutant-inkarnationen, så på nått sätt gjorde ju Target inte helt fel om man mäter det med såna siffror, vilket vinstdrivande företag tenderar att göra (märk att jag inte påstår att det blev bättre eller roligare eller nått annat än just mer populärt).

Det är svårt att jämföra med tanke på hur olika de ligger i själva rollspelsboomen i sverige. Det är svårt att säga hur försäljningssiffrorna hade sett ut om de gjort en ny version av Mutant snarare än det spel som de valde att göra istället...

Även om de självklart kunde ha kallat spelet Mutant 2090, eller Mutant Cyber eller vad som helst. /M

Jag skall nog inte dela med mig av mina namnförslag i diplomatins namn :)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: You've got a point

Jag fick intrycket av att Halloween 1 och 2 var inspelade efter varandra? Ettan slutar ju typ inte, och tvåan fortsätter ju direkt efteråt.

Och Batman var väl delvis också baserad på Frank Millers version, och särdeles mycket skit minns jag inte att den filmen fick. I svenska Läderlappen fick de ju en massa klagobrev på att de körde den gamla Läderlappen och inte den nya tuffa Batman.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Till exempel...

Å andra sidan bra mycket mer än ett KULT-spel med rosa pärmar.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Mankan ju förnya varumärken oxå

"Jag håller egentligen med dig om allt du säger och är särskilt impad över hur du lyckades få till den smarta liknelsen med Coca Cola Company, Fanta och New flavour. Så bra blir aldrig mina liknelser. :^("

Tell me about it! För övrigt, se mitt gräl med Vindhand några inlägg längre ner i tråden.
 
Top