Rymdhamster läser Sagan om Ringen [Spoilers]

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
GE MIG DEN NU!

Vad är tecknarens namn? Finns den på svenska?
De jag hade var på svenska. Såg ut så här:


Efter lite googlande verkar det som att det var Luis Bermejo som teknade dem, inspirerade av just den rotoscopade filmen (så exempelvis är det ringvålnaderna som anfaller Prancing Pony i Bree), så den täcker inte alla tre böckerna utan första boken och lite av andra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag har aldrig varit så förtjust i dem demoniska look som många konstnärer brukar ge balrogen. Horn och fladdermusvingar känns lite fantasilöst tycker jag. Jag tänker mig snarare balrogen som en humanoid skugga omgiven av eld. Det finns en målning som drar mot det jag föreställer mig, även fast jag föreställer mig den humanoida skuggan ännu mer abstrakt. Vet tyvärr inte namnet på konstnären.
Screenshot_20210419-194930_Samsung Internet.jpg
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
De jag hade var på svenska. Såg ut så här:


Efter lite googlande verkar det som att det var Luis Bermejo som teknade dem, inspirerade av just den rotoscopade filmen (så exempelvis är det ringvålnaderna som anfaller Prancing Pony i Bree), så den täcker inte alla tre böckerna utan första boken och lite av andra.
Hade glömt den, här faktiskt den delen hemma och var tvungen att kolla. Minns bara versionen från Bakshis film som jag trodde gick igen i tidningen, men de är ju helt annorlunda.

Rent visuellt är min favorit faktiskt Peter Jacksons. Den känns som den mest genomarbetade och som tar höjd för de egenskaper Tolkien ger den, bortsett från svansen kanske. Sen är den för stor (som mycket i filmerna) och de djuriska/demoniska dragen lite överdrivna.

Ska jag tänka fritt utifrån beskrivningen borde den kanske se ut så här:
BALROG+EX+SM.jpg
Förutom svärdet då som ska vara av eld.

Annars tycks grejen att ge balrogen horn och svans så ha en ganska lång tradition bland illustratörerna.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Jag har alltid gillat Peter Jacksons variant. När jag läste boken hade jag bilden av en skugga omgiven av eld och jag blev inte precis besviken av den form skuggan fick i filmen. Speceillt då man sällan får se hela kroppen utan mycket är dolt i skugga
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Äeh, jag vet inte. Det är klart han är pampig. Samtidigt är det en så typisk vanlijfantasydemon. Lite som alla drakar med underbett. Standard.

Gillar Bifurs gnarliga balrog.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Äeh, jag vet inte. Det är klart han är pampig. Samtidigt är det en så typisk vanlijfantasydemon. Lite som alla drakar med underbett. Standard.

Gillar Bifurs gnarliga balrog.
Vanilj nu för tiden ja, men knappast när boken skrevs och jag tycker Jackson fångat Tolkiens beskrivning väl.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vanilj nu för tiden ja, men knappast när boken skrevs och jag tycker Jackson fångat Tolkiens beskrivning väl.
Jag pratar om Jacksons visualisering, inte Tolkiens beskrivning vilken lämnar marginal åt fantasin:

"Something was coming up behind them. What it was could not be seen: it was like a great shadow, in the middle of which was a dark form, of man-shape maybe, yet greater; and a power and terror seemed to be in it and go before it...Its streaming mane kindled and blazed behind it. In its right hand was a blade like a stabbing tongue of fire; in its left it held a whip of many thongs....His enemy halted again, facing him, and the shadows about it reached out like two vast wings. It raised the whip, and the thongs whined and cracked. Fire came from its nostrils."

Jacksons Balrog skiljer sig ju uttryckligen från beskrivningen då den har faktiska, fysiska vingar och inte bara vingliknande skuggor.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag pratar om Jacksons visualisering, inte Tolkiens beskrivning vilken lämnar marginal åt fantasin:

"Something was coming up behind them. What it was could not be seen: it was like a great shadow, in the middle of which was a dark form, of man-shape maybe, yet greater; and a power and terror seemed to be in it and go before it...Its streaming mane kindled and blazed behind it. In its right hand was a blade like a stabbing tongue of fire; in its left it held a whip of many thongs....His enemy halted again, facing him, and the shadows about it reached out like two vast wings. It raised the whip, and the thongs whined and cracked. Fire came from its nostrils."

Jacksons Balrog skiljer sig ju uttryckligen från beskrivningen då den har faktiska, fysiska vingar och inte bara vingliknande skuggor.
Nej, den har inte fysiska vingar. Det är skugga som formar sig likt vingar.

and the shadows about it reached out like two vast wings.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Tolkien har ju skrivit en hel del om balrogar/valaraukar. Inte allt helt konsekvent. I tidiga versioner av Gondolins Fall framstår de till exempel mer som en sorts tuffa orchkaptener, men inte fullfjädrade demoner.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Tolkien är ju rätt vag i sin beskrivning av hur en balrog ser ut:


"Something was coming up behind them. What it was could not be seen: it was like a great shadow, in the middle of which was a dark form, of man-shape maybe, yet greater; and a power and terror seemed to be in it and go before it...Its streaming mane kindled and blazed behind it. In its right hand was a blade like a stabbing tongue of fire; in its left it held a whip of many thongs....His enemy halted again, facing him, and the shadows about it reached out like two vast wings. It raised the whip, and the thongs whined and cracked. Fire came from its nostrils."


Personligen tycker jag inte att något i denna beskrivning hintar om något demonlikt med horn eller svans, utan beskrivningen är nästan abstrakt. Med det sagt menar jag INTE på något sätt att det skulle vara fel att föreställa sig balrogen som en klassisk demon, beskrivningen öppnar ju för mycket tolkning. :) Jag tycker bara själv det är svårt att greppa hur man får den bilden ur den beskrivning som ges. Tolkien är ju snubben som typ kunde ägna fem sidor åt att beskriva en sten, så jag tänker bara att om han tänkte sig att balrogen skulle ha horn och svans så är ju chansen hög att han hade sagt det.

EDIT: Postade min beskrving samtidigt som Leon, sorry om det blev kaka på kaka.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Tolkien är ju rätt vag i sin beskrivning av hur en balrog ser ut:


"Something was coming up behind them. What it was could not be seen: it was like a great shadow, in the middle of which was a dark form, of man-shape maybe, yet greater; and a power and terror seemed to be in it and go before it...Its streaming mane kindled and blazed behind it. In its right hand was a blade like a stabbing tongue of fire; in its left it held a whip of many thongs....His enemy halted again, facing him, and the shadows about it reached out like two vast wings. It raised the whip, and the thongs whined and cracked. Fire came from its nostrils."


Personligen tycker jag inte att något i denna beskrivning hintar om något demonlikt med horn eller svans, utan beskrivningen är nästan abstrakt. Med det sagt menar jag INTE på något sätt att det skulle vara fel att föreställa sig balrogen som en klassisk demon, beskrivningen öppnar ju för mycket tolkning. :) ag tycker bara själv det är svårt att greppa hur man får den bilden ur den beskrivning som ges. Tolkien är ju snubben som typ kunde ägna fem sidor åt att beskriva en sten, så jag tänker bara att om han tänkte sig att balrogen skulle ha horn och svans så är ju chansen hög att han hade sagt det.
Det kommer väl troligtvis från alla konstnärers tolkningar av Balrogen skulle jag gissa! När blev den först tecknad? Vilka fler har tecknat den? John Howe och Alan Lee

John Howe


Alan Lee

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det kommer väl troligtvis från alla konstnärers tolkningar av Balrogen skulle jag gissa! När blev den först tecknad? Vilka fler har tecknat den? John Howe och Alan Lee

John Howe


Alan Lee

Jo, det är väl John Howe som designat balrogen i Jacksons filmatisering om jag inte helt missminner mig?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jo, det är väl John Howe som designat balrogen i Jacksons filmatisering om jag inte helt missminner mig?
Jag är rätt säker på att både Howe och Lee var inhyrda som visual design advisors eller dylikt, men kan ha fel gällande en av dem. Men när man tittar på deras konst så ser man att de kraftigt influrat jur Jackson valt att desgina saker och ting i filmerna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag är rätt säker på att både Howe och Lee var inhyrda som visual design advisors eller dylikt, men kan ha fel gällande en av dem. Men när man tittar på deras konst så ser man att de kraftigt influrat jur Jackson valt att desgina saker och ting i filmerna.
Så var det. De står bakom många av koncepten, antingen framtaget för filmerna eller för att de Jackson fastnat för en av deras tidigare bilder.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Alltså, rent så sett så är väl Balrogerna, åtminstone i sitt "mogna" utförande, tänkta som just demoner av Tolkien. Men det behöver inte betyda att han tänkte sig just där klassiska "horn och bockfot-stuket". Även demoner faller ju offer för att alltid falla tillbaka på en vanljversion.
 
Top