Rymdhamster läser Sagan om Ringen [Spoilers]

Daniel

Warrior
När jag läste böckerna som tioåring minns jag att den uppdelade kronologin störde mig ganska mycket, att det kändes trist och "ofilmiskt". Men som "erfaren läsare" i vuxen ålder med annan syn på litteratur som egen konstform kan jag uppskatta greppet, och förstå valet. Det hade varit mycket intressant att se hur diskussionen gick mellan förläggare och författare, när det begav sig. Det kanske också finns dokumenterat nånstans?

Kanske lite off topic, men apropå uppdelad kronologi var det väl inte så många läsare som gillade hur George RR Martin (där namntillägget RR är extra relevant i denna tråd) delade upp (eller snarare pausade) sin berättelse i "A Feast for Crows" och stora delar av "A Dance with Dragons". Merparten av läsarna tycks hellre ha velat följa rollfigurerna med jämnare kronologisk regelbundenhet, istället för att många rollfigurer pausas/utelämnas i tusen+ sidor. Men vi kanske alla är lite "skadade"/influerade av det filmiska linjära/scenklippta i tv- och filmtittande?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Men vi kanske alla är lite "skadade"/influerade av det filmiska linjära/scenklippta i tv- och filmtittande?
Säkerligen. Dock är det för mig främst en tempofråga, fast även där är det så klart väldigt personligt och finns flera sidor (haha) av myntet. Och det sker en viss nervarvning i slutet av del tre när striden är över och det är förhandlingar med Sauron, och saltat fläsk från vaktrummet. Hade det fortsätt varva ner de sista kapitlen i den delen, så hade övergången blivit mindre plötsligt.

Men nu svänger han upp tempot igen i del tre alldeles mot slutet för att avsluta på en cliffhanger. Jag kan sympatisera med att använda cliffhangers, men inte när det kommer dröja minst en halv bok innan vi får någon upplösning av dem. Det hade också kunnat avhjälpas om del fyra sparkat igång med lite mer tempo och action.

Det är som en berg och dal-bana: man vill ha plötsliga nedförsbackar och långsamma uppförsbackar för att bygga upp spänningen, men man vill ha hyfsat mjuka övergångar och inga tvärnittar med efterföljande vänteperioder.

Well... i alla fall är det så jag vill ha mina bergodalbanor. Jag är säker på att det finns delade meningar där också =D

Mekanurg

Blå eminens
Tolkien gör en del återkopplingar under berättelsens gång när han i den ena berättelsespåret hänvisar till händelser som redan skildrats i det andra spåret. Det funkar bra.

erikt

Swordsman
Men nu svänger han upp tempot igen i del tre alldeles mot slutet för att avsluta på en cliffhanger. Jag kan sympatisera med att använda cliffhangers, men inte när det kommer dröja minst en halv bok innan vi får någon upplösning av dem. Det hade också kunnat avhjälpas om del fyra sparkat igång med lite mer tempo och action.
Oj oj, du kommer att hata cliffhangern i slutet på del fyra.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Book 4, Chapter 2 - The Passage of the Marshes
I vilken våra hjältar sniffar sumpgas och ser konstiga syner...

Puh, okej, tillbaka i gamla banor. Använd aldrig _ett_ ord om du kan klämma in fem. Vissa meningar är så långa att när jag väl kommit till slutet av dem måste jag gå tillbaka till början för att påminna mig själv vad tusan den handlade om. Tror jag har läst det här kapitlet tre gånger om innan jag kom till slutet. XD

Men det är ju i enlighet med vad jag konstaterade i början av första boken. Del tre var väll helt enkelt en liten belöning för att man stått ut så länge, men nu är det tillbaka till ekorrhjulet som gäller.

Det sagt är spänningen tät! Dynamiken mellan hobbitarna och Golum är top notch, och i det här kapitlet förstår man verkligen varför Fro-Wise faktiskt behöver förlita sig på honom om de ens ska ha en chans att ta sig vidare, även fast det innebär att måste förlita sig på någon som helst vill strypa dem. Well... i alla fall till hälften.

Jag funderar lite på Golum. Det vi läser i boken är ju en återberättelse av händelser från typ Sam och Frodo. Eller en återberättelse av deras återberättelse (Eller en återberättelse av en återberättelse av deras återberättelse...), så jag grunnar på om Gollum är lika bruten som han framställs. Han har ju onekligen anledning att vara det tänker jag, dels på grund av ringens påverkan, men kanske framförallt efter hans fångenskap hos både Sauron och alver.

Det som får mig att grunna är detta: är ett löfte (ens en ed vid ringen), så kraftfullt i den här världen? Jag förstår att någon som Aragon känner sig bundet till löften han avgett, men Gollum har inte dirket framstått som särskilt hedervärd.

Vad säger ni som har läst fler böcker? Finns det fler indikationer på att någons löfte har någon slags magisk makt att binda dem till det?

Franz

Hero
Det som får mig att grunna är detta: är ett löfte (ens en ed vid ringen), så kraftfullt i den här världen? Jag förstår att någon som Aragon känner sig bundet till löften han avgett, men Gollum har inte dirket framstått som särskilt hedervärd.
Det finns ju åtminstone en tendens att edsbrytare straffas i Midgård. Men jag tänker att det är just det faktum att Gollum svär vid Ringen som gör löftet starkt. Ringen är ju en magisk tingest som inte bara gör bäraren osynlig utan även ger bäraren makt över andra. Gillar underkasta sig ringens bärare och Frodo använder Ringen makt över Gollum i egenskap av ringbärare. Det är därför Gollum försöker hitta ett loophole runt sitt löfte senare: "Om vi själva var ringens ägare skulle vi bara behöva tjäna oss själva"

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ringen är ju en magisk tingest som inte bara gör bäraren osynlig utan även ger bäraren makt över andra.
Aaaah, bra poäng! Det är kanske inte så mycket löftet, som att Frodo faktiskt använder en av ringens andra krafter. Kanske helt omedvetet. Det vore helt i linje med ett par halvlängdsmän att faktiskt tro att en ed är en viktig grej när vi egentligen bara får se ett exempel på exakt vad det är som skulle gör ringen så farlig i händerna på även Gandalf och Galadriel.

Good call! Ringen blev just ännu läskigare!

erikt

Swordsman
Vad säger ni som har läst fler böcker? Finns det fler indikationer på att någons löfte har någon slags magisk makt att binda dem till det?
Ja, löften och eder har stor makt i Midgård. Vissa eder bryter du inte ostraffat. Punkt.
Ett av de bästa exemplen på det kommer du att stöta på senare i berättelsen när Aragorn kräver av sedan länge döda edsbrytare att uppfylla det löfte de bröt för så länge sedan: att kämpa mot Sauron.

Men i det här fallet så är ju även Ringen involverad. Den har rätt stor makt över Gollum.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
när Aragorn kräver av sedan länge döda edsbrytare att uppfylla det löfte de bröt för så länge sedan: att kämpa mot Sauron.
Javisst ja, jag hade glömt bort dödingarna. Men det hade varit bra med lite mer exempel innan det här med Gollum för att etablera det. Elrond och Gimli debaterar ju löften lite gran innan de lämnar Vattnadal, men intrycket där är snarare inverkan på gruppmoral. Aspekten att bli en gengångarna nämns överhuvudtaget inte =D

Ska bli intressant att kapitlet med Aragon och dödingarna lite noggrannare när jag kommer till det, om ungefär fem miljoner sidor =P