WRNU Rollspelsdraken 2023 – behöver hjälp

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi kanske ska testa det i år? En bra idé.
Så länge det är en omröstningstråd för att få fram några nominerade som juryn får välja så tycker jag det låter bra.

Jag har sett alltför många let's dance, idol, schlager-tävlingar där allmänheten får rösta - och det resulterar alltid i "fel låt vann".
Exakt varför en hemlig jury skulle vara bättre än allmänheten vet jag inte. Det låter mer auktoritärt?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Alltså det där är faktiskt ett av de största "problemen" med Rollspelsdraken.

Kollektiva insatser.
Fast i beskrivningen du själv klistrade in i trådstarten står det ju ”en utmärkelse som ska uppmärksamma en eller flera personer som anses ha gjort utomordentliga insatser för rollspelshobbyns utveckling i Sverige”
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Fast i beskrivningen du själv klistrade in i trådstarten står det ju ”en utmärkelse som ska uppmärksamma en eller flera personer som anses ha gjort utomordentliga insatser för rollspelshobbyns utveckling i Sverige”
jo absolut men det känns lite ”enkelt” att säga att 12 pers får priset i klump så är vi klara med dem. Typ :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
jo absolut men det känns lite ”enkelt” att säga att 12 pers får priset i klump så är vi klara med dem. Typ :)
Men band kan ju vinna musikpriser, inte bara individuella musiker. Pink Floyd har vunnit Polarpriset, liksom.

Alla EU-medborgare har vunnit Nobels fredspris.

Fattar att ni inte vill ge priser till enskilda företag, men kartellen är ju en… kartell.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fast i beskrivningen du själv klistrade in i trådstarten står det ju ”en utmärkelse som ska uppmärksamma en eller flera personer som anses ha gjort utomordentliga insatser för rollspelshobbyns utveckling i Sverige”
Men band kan ju vinna musikpriser, inte bara individuella musiker. Pink Floyd har vunnit Polarpriset, liksom.

Alla EU-medborgare har vunnit Nobels fredspris.

Fattar att ni inte vill ge priser till enskilda företag, men kartellen är ju en… kartell.
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar.
Du pekar på ett väldigt specifikt undantag (EU fick Nobels fredspris) och har det som argument för att det är OK att rollspelsdraken ska delas ut till massor med personer.
Det finns fem olika Nobelpris (+ ekonomipriset som inte är ett riktigt nobelpris) som har delats ut i över 120 år.
Det betyder att det har delats ut runt 600 st Nobelpris - då är det rimligt att rollspelsdraken gör ett rejält undantag vart 600:e år - ska vi säga år 2593?.

Titta istället på nobelprisen i fysik/kemi/medicin: det är normalt 1, 2, eller 3 pristagare - det är vad som menas med "en eller flera personer".

Kartellen nämns - men det är mer som ett rollspelsföretag; som Fria Ligan, Eloso, Järnringen, RiotMinds, Helmgast, Åskfågeln, Äventyrsspel - och då borde rimligtvis Äventyrsspel fått priset för länge sedan.
Men istället för Äventyrsspel är det Fredrik Malmberg som fått priset, istället för Åskfågeln är det Anders & Tove som fått priset, istället för RiotMinds är det Theo & Magnus som fått priset, o.s.v.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar.
Du pekar på ett väldigt specifikt undantag (EU fick Nobels fredspris) och har det som argument för att det är OK att rollspelsdraken ska delas ut till massor med personer.
Det finns fem olika Nobelpris (+ ekonomipriset som inte är ett riktigt nobelpris) som har delats ut i över 120 år.
Det betyder att det har delats ut runt 600 st Nobelpris - då är det rimligt att rollspelsdraken gör ett rejält undantag vart 600:e år - ska vi säga år 2593?.

Titta istället på nobelprisen i fysik/kemi/medicin: det är normalt 1, 2, eller 3 pristagare - det är vad som menas med "en eller flera personer".

Kartellen nämns - men det är mer som ett rollspelsföretag; som Fria Ligan, Eloso, Järnringen, RiotMinds, Helmgast, Åskfågeln, Äventyrsspel - och då borde rimligtvis Äventyrsspel fått priset för länge sedan.
Men istället för Äventyrsspel är det Fredrik Malmberg som fått priset, istället för Åskfågeln är det Anders & Tove som fått priset, istället för RiotMinds är det Theo & Magnus som fått priset, o.s.v.
Villl man sätta på sig själv en tvångströja står det en såklart fritt att göra det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Finns det något praktiskt problem med att ge t.ex. STHLM KARTELL Rollspelsdraken? (Nån eller några ska ju få ett diplom och så vidare).

Annars tycker jag att "vi har inte delat ut priset kollektivt tidigare" inte är relevant. Priset är ju ett jurypris, om juryn bestämmer sig för att kartellen ska få priset och skriver en bra motivering har jag inga invändningar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Finns det något praktiskt problem med att ge t.ex. STHLM KARTELL Rollspelsdraken? (Nån eller några ska ju få ett diplom och så vidare).

Annars tycker jag att "vi har inte delat ut priset kollektivt tidigare" inte är relevant. Priset är ju ett jurypris, om juryn bestämmer sig för att kartellen ska få priset och skriver en bra motivering har jag inga invändningar.
Nej inget praktiskt problem som så. Vi har inga stadgar utan det är mest på "feeling" allt sker. Rollspelsdraken föddes ur en idé du förde fram för länge sen, och då var det Nobelpriset i litteratur tror jag som var en inspiration (som mig veterligen inte ges till organisationer), och sen blev fokus på att en person ska få priset, och sen när Gunilla och Micke diskuterades så breddades det till "en eller flera personer".

Jag tycker personligen om att prisa personer, snarare än organisationer. Men det är ju jag det, om rollspel.nu vill att Rollspelsdraken ska tilldelas större grupperingar så gör det ju saker och ting väldigt mycket lättare. :)

EDIT: Mycket lättare men också mycket tråkigare tycker jag personligen.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag tycker personligen om att prisa personer, snarare än organisationer. Men det är ju jag det, om rollspel.nu vill att Rollspelsdraken ska tilldelas större grupperingar så gör det ju saker och ting väldigt mycket lättare. :)
Man kanske skulle kunna tänka sig att bredda det till olika priser för person och organisation? Förstår om det kanske blir svårare att hålla ihop, men hade gärna sett fler "rollspelsdrakar" i olika kategorier på samma sätt som Fenix har flera olika. Hade också varit trevligt om forumiter i en första omgång kunde sålla fram ett fåtal nomineringar (genom votering) som juryn fick välja mellan. Då förankras ju priset i forumets medlemmar även om slutliga beslutet ligger hos en mer ordnad jury.
 
Last edited:

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
jag skulle vilja nominera Isak Jansson, som spelleder podden Rollspelsklubben.
min fördom är attfolk som redan spelar rollsspel lyssnar på andra spelpoddar. Rollspelsklubbens stora gärning är att ha spridit rollspel till en stor grupp oinvigda och framför allt fått folk att köpa sitt första rollspel.
jag har träffat många vars intresse för rollspel föddes ur Rollspelklubben.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
266
Ett väldig osexigt och kanske inte helt realistiskt förslag är att ge den till "de vanliga leksaksaffärerna". Tradition mm kanske spelade stor roll i storstäderna men för mig som lantis så var det i de vanliga affärerna på slutet av 80-talet där man kunde se vad som fanns och köpa rollspelsprodukter. Utan dem tror jag det hade varit betydligt färre barn som fått Drakar och Demoner i julklapp.
 
Top