WRNU Rollspelsdraken 2023 – behöver hjälp

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Hur är det med Lancelot games? De var å ena sidan verksamma en rätt kort tid, men de gav ut snygga, kommersiellt gångbara produkter och producerade en speltidning som var mer än ett fanzine. De var väl det första svenska företag som faktiskt utmanade Äventyrsspel?

Wastelands och Khelatar var dagsländor, men Western blev bestående på den svenska rollspelsscenen.

(Jag säger inte att de [vet inte ens vilka personer det var] förtjänar en drake, jag tänker högt här).
 
Last edited:

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,001
Location
Bureå
Några tankar (de två första sitter väl kanske ihop lite numera):
Mattias Jonsson Haake & co på gamla Järnringen som tog upp Mutant
Tomas Härenstam & co på Fria Ligan som fört svenska rollspel världen över
Henrik Bergendahl för hans arbete med Alexandria
Orvar Säfström och Jimmy Wilhelmsson för att de dokumenterar svensk rollspelshistoria
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Kanske införa en Rollspelsdrake för illustratörer?
Herregud, vilken pool att ösa ur: Bergting, Rosenberg, Ackegård, Ola Larsson, Åke Rosenius, Alvaro Tapia, Ronja Melin, Stefan Kayat, Tony Darwich, Krantz, Egerkrans, Kim Vässmar, Michael Gullbrandson, John Hellervik, Stefan Thulin, Håkan Jonsson, Åsa Hedensko, även Gunilla Jonsson (Skuggornas Mästare), Tommie Löfqvist, Simon Leijnse, Jim Nelsson, Peter Svärd och Richard Svensson mfl.

Känns som Fandrake skulle kunna göra en kaffebordsbok eller tre om alla svenska illustratörer med ikoniska och mer obskyra bilder från alla svenska rollspel!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,563
Bergting, Rosenberg, Ackegård, Ola Larsson, Åke Rosenius, Alvaro Tapia, Ronja Melin, Stefan Kayat, Tony Darwich, Krantz, Egerkrans, Kim Vässmar, Michael Gullbrandson, John Hellervik, Stefan Thulin, Håkan Jonsson, Åsa Hedensko, även Gunilla Jonsson (Skuggornas Mästare), Tommie Löfqvist, Simon Leijnse, Jim Nelsson mfl.
Imponerande att du har koll på så många illustratörer. Om jag själv skulle försöka räkna upp några blir det bara ett fåtal. Nisse Gulliksson (såklart), Johan Egerkrans (som jag dock inte specifikt tänker på som en rollspelsillustratör), FSF-INK (för hans coola OSR-bilder) och Ronja Melin (för att hon är kompis med @DeBracy och sporadiskt med i Nordnordost).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Kanske införa en Rollspelsdrake för illustratörer?
Herregud, vilken pool att ösa ur: Bergting, Rosenberg, Ackegård, Ola Larsson, Åke Rosenius, Alvaro Tapia, Ronja Melin, Stefan Kayat, Tony Darwich, Krantz, Egerkrans, Kim Vässmar, Michael Gullbrandson, John Hellervik, Stefan Thulin, Håkan Jonsson, Åsa Hedensko, även Gunilla Jonsson (Skuggornas Mästare), Tommie Löfqvist, Simon Leijnse, Jim Nelsson, Peter Svärd och Richard Svensson mfl.

Känns som Fandrake skulle kunna göra en kaffebordsbok eller tre om alla svenska illustratörer med ikoniska och mer obskyra bilder från alla svenska rollspel!
Imponerande att du har koll på så många illustratörer. Om jag själv skulle försöka räkna upp några blir det bara ett fåtal. Nisse Gulliksson (såklart), Johan Egerkrans (som jag dock inte specifikt tänker på som en rollspelsillustratör), FSF-INK (för hans coola OSR-bilder) och Ronja Melin (för att hon är kompis med @DeBracy och sporadiskt med i Nordnordost).
Ni glömmer båda Martin Grip (tid Bergström).
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Kanske införa en Rollspelsdrake för illustratörer?
Herregud, vilken pool att ösa ur: Bergting, Rosenberg, Ackegård, Ola Larsson, Åke Rosenius, Alvaro Tapia, Ronja Melin, Stefan Kayat, Tony Darwich, Krantz, Egerkrans, Kim Vässmar, Michael Gullbrandson, John Hellervik, Stefan Thulin, Håkan Jonsson, Åsa Hedensko, även Gunilla Jonsson (Skuggornas Mästare), Tommie Löfqvist, Simon Leijnse, Jim Nelsson, Peter Svärd och Richard Svensson mfl.

Känns som Fandrake skulle kunna göra en kaffebordsbok eller tre om alla svenska illustratörer med ikoniska och mer obskyra bilder från alla svenska rollspel!
Simon Stålenhag borde ju vara med på den lista. Det är väl första gången ett rollspel skapat utifrån en illustratör, snarare än tvärtom? Det är ju någon form av bedrift!
 
Top